Werken met een extreme haarkleur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eilish

Werken met een extreme haarkleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 02:38

Bijna vier jaar geleden heb ik mijn middelbare school diploma gehaald en al een hele tijd wil ik mijn haar blauw verven.
Meerdere tinten, met extension, zoiets:
Afbeelding

De behoefte hieraan komt in vlagen, maar het lijkt nooit het goede moment. Dan doe ik net een nieuwe opleiding of heb nieuw werk. Of ik doe werk achter de kassa, waarbij het 'Not done' is.

Op dit moment werk ik bijna een jaar bij een bedrijf waarbij het eigenlijk niet toegestaan is (er staat geen felgekleurd haar toegestaan in mijn contract), maar waar ik genoeg gevallen heb gezien waarbij het wordt gedoogd
Eind juli wordt bepaald of mijn contract weer voor een jaar verlengd wordt.

Daarnaast heb ik mij aangemeld voor de selectie van luchtverkeersleider en wordt ik binnenkort uitgendigd voor de selectiedagen (binnen een maand volgens mij).

Aan de ene kant wil ik geen risico nemen om niet aangenomen te worden, vanwege dat ik dan blauw haar heb. Aan de andere kant denk ik, zou dat echt uitmaken?

En ik heb kans dat mijn contract niet wordt verlengd op mijn werk, hoewel ik dan altijd kan aanbieden om mijn haar weer terug te veranderen naar een natuurlijke haarkleur.

Mijn vraag is vooral hoe geaccepteerd is felgekleurd haar op het werk en bij sollicitaties/selecties? En denken jullie dat het een probleem zal zijn voor mijn selectie voor luchtverkeersleider?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 02:49

Doe wat ik heb gedaan :D

Afbeelding

Business in the front, party in the back 8-) Als ik een staart of vlecht in heb zie je aan de voorkant niks. Vlecht kan je dan onder een sjaaltje of in je shirt stoppen, of bv een knot met een leuk gekleurd stofje er omheen.
Zelf doe ik gelukkig werk waarbij mijn haar geen enkel probleem is dus heb het in de praktijk niet uitgeprobeerd, maar dat was wel éen van de redenen dat ik het zo heb laten verven.
(andere redenen waren gezond uit laten groeien van m'n haar, te veel werk om bij te houden en voorkomen van lelijke verkleuringen ivm cap)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 03:00

Ik heb mijn haar ook alle kleuren van de regenboog gehad. Bij mij op het werk (horeca) mocht het eerst ook niet, dus toen deed ik alleen dipdye. De gasten reageerde allemaal zo positief dat mijn baas het heeft toegestaan, maar wel met mate. Ik heb geen idee of het gaat uitmaken voor je opleiding.. Ik vind het altijd zo ouderwets en vooroordelend als iemand op zijn of haar haarkleur afgerekend wordt. Kan daar zo slecht tegen, een mens is een mens. Paars, groen, of helemaal geen haar, wat maakt mij dat nou uit???
Ik heb zelf alleen maar goede reacties gehad op mijn haar!

Afbeelding
Dit had ik, precies het omgedraaide van wat jij wil haha!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 03:00

Afbeelding

Of doe zoals ik 1 pluk in meerdere kleuren,

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 03:10

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Had ik niet verwacht op dit tijdstip eerlijk gezegd :D

Wauw Bambolina, jouw haar vindt ik echt heel gaaf!

De andere twee kapsels vind ik ook leuk, maar denk dat zoiets als Bambolina heeft dan het meest geschikt is voor mij.

En ik werk zelf ook in de horeca trouwens.
Heb ook een kleine tattoo op mijn linkerpols. Was bij een schoenenwinkel en dierenartsklinieken geen probleem, maar werd door dit bedrijf bijna niet aangenomen door het hoofdkantoor. Nu blijkt het bij de vestiging zelf gelukkig mee te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:08

Persoonlijk zou ik het op dit moment niet doen. Vooral ook omdat het ook al specifiek genoemd wordt in je contract.
Ik zou wachten tot alles op werkgebied wat stabieler is.

Iris82

Re: Werken met een extreme haarkleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:09

Ik zou het risico ook niet willen lopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:25

Mijn zus heeft het wel gedaan. Ze wou haar haar groen kleuren en is ook zo gaan solliciteren. Ze is aangenomen, maar wel met de vraag of ze na deze kleuring haar haar terug normaal wou doen :P

Ondertussen werkt ze ergens anders, waar haarkleur totaal niet uitmaakt. Zelf had ik eerlijk gezegd het risico niet genomen, tenzij je echt weet dat haarkleur niet uitmaakt voor het bedrijf.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 13:58

Wel een goed punt inderdaad.

Ik wil niet die selectie op het spel zetten.
Mijn huidige contract is niet zo erg en ik ken genoeg praktijkvoorbeelden om te weten dat het mijn contract niet echt in gevaar brengt.
Maar de selectie voor luchtverkeersleider is op dit moment wel belangrijk voor mij.

Dus ik kan het beter toch nog minimaal een maand uitstellen, helaas.

Maar ben nog steeds benieuwd naar mensen die ervaring hebben met werken/solliciteren met een extreme haarkleur :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:06

ik ben zzper en heb zelf ook verschillende kleuren in mijn haar gehad.
Welliswaar geen extreme voorbeelden zoals in jou op maar wel veel plukken gekleurd.
Volgende keer word dipdye zodat ik het altijd nat in een knotje kan doen zodat het helemaal niet opvalt.
Evt zou ik daar nog een net netje omheen kunnen doen.
Dit zou ook voor jou een optie kunnen zijn.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:13

Wow Bambolina wat gaaf!!!!
Is dit allemaal jouw echte haar?

Sterkte met je keuze ts! Hihi

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:18

Helaas is de markt nu slecht en voor jou 10 zo niet 100 andere kandidaten.

Ik zou het risico niet nemen. Wellicht kun je als je aangenomen bent eens bij je leidinggevende vragen of hij/zij er problemen mee heeft als je je haar in een bepaalde kleur zou verven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:23

Ik zou het niet doen, past niet bij de verantwoordelijkheid en ook de serieusheid die je wilt uitstralen als luchtverkeersleider in spe (over het algemeen zie ik daar niet echt van die extreem uitbundige types met regenboog haar) Je wilt aangenomen worden immers en een goede eerste indruk maken, dus ik zou het niet doen.

Ben je verder, zou ik het overleggen of het een bezwaar is :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:24

Ik zou het ook wel willen, maar werk ook met constant contact, niet handig dus. Bij een andere afdeling werd een felgekleurde pluk al niet gewaardeerd. Die collega werd zelfs 'hoeritig' genoemd...

Ook wil ik graag een tattoo op de pols, maar het staat specifiek benoemd in het contract dat het niet mag. Het is ouderwets imo. Als iedereen nou met doodshoofden en uitspraken waar je u tegen zegt rondliep oké. Maargoed, Ik denk dat we nog een aantal jaar moeten wachten voordat het geaccepteerd word.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:34

Ik werk in de horeca en heb dit gedaan, als mijn haar los is, zie je het bijna niet, en in staart alleen als je op de achterkant van mijn hoofd kijkt.

Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 03:50

studiemiep schreef:

Ik zou het risico niet nemen. Wellicht kun je als je aangenomen bent eens bij je leidinggevende vragen of hij/zij er problemen mee heeft als je je haar in een bepaalde kleur zou verven.

Het is een selectie voor de opleiding voor luchtverkeersleider.
En ze hebben volgens mij een flink tekort aan mensen die de opleiding kunnen doen,
want ze doen aan een grote promotie-actie op dit moment, met radiospotjes en een speciale website.
Maar alsnog wil ik niet het risico nemen om de selectie daardoor niet te halen.
Ik heb zelfs nu mijn werkrooster laten aanpassen, zodat ik dan hopelijk zo fit mogelijk ben.
En ik ben onderdelen van een iq test aan het oefenen.
Ik denk dat ik het na de selectie doe (of ik nou door de selectie ben of niet :P )

Maar ergens vind ik het ook krom als ik afgekeurd zou worden voor de selectie, omdat ik felgekleurd haar heb. In principe maakt het niet uit voor de functie van luchtverkeersleider toch? Zeker niet in de eerste 4 jaar waarin ik de opleiding doe. En het is te veranderen.

Crazy_boon, jouw variant is ook leuk :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 04:59

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 05:29

Ik zou wachten tot je die selectie hebt gehad (maar 4% komt daar doorheen ofzo toch?) En daarna aan je baas vragen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 06:41

Ik zou ook zeker niet met een onnatuurlijke kleur haar op een selectie voor een luchtvaart gerelateerde functie verschijnen. Dit zal men over het algemeen niet erg waarderen. :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:05

Ik zou de gok ook niet willen nemen hoor.. Heb zelf nu knalrood haar, de enige onnatuurlijke kleur die op mijn huidige werk bedoogd word, maar ben volop aan het solliciteren ivm contract dat niet verlengd word.
Moet wel zeggen dat mijn haar alsnog vrij neutraal is, alles één tint en niet over de top.
Mocht mijn volgende werkgever geen bezwaren hebben tegen onnatuurlijke/extreme kleuren ben ik wel van plan wat te gaan experimenteren haha

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:14

Eilish schreef:
studiemiep schreef:

Het is een selectie voor de opleiding voor luchtverkeersleider.
En ze hebben volgens mij een flink tekort aan mensen die de opleiding kunnen doen,
want ze doen aan een grote promotie-actie op dit moment, met radiospotjes en een speciale website.
Maar alsnog wil ik niet het risico nemen om de selectie daardoor niet te halen.
Ik heb zelfs nu mijn werkrooster laten aanpassen, zodat ik dan hopelijk zo fit mogelijk ben.
En ik ben onderdelen van een iq test aan het oefenen.
Ik denk dat ik het na de selectie doe (of ik nou door de selectie ben of niet :P )

Maar ergens vind ik het ook krom als ik afgekeurd zou worden voor de selectie, omdat ik felgekleurd haar heb. In principe maakt het niet uit voor de functie van luchtverkeersleider toch? Zeker niet in de eerste 4 jaar waarin ik de opleiding doe. En het is te veranderen.

Crazy_boon, jouw variant is ook leuk :)

Ik ken toevallig twee mensen die twee maal geprobeerd hebben door de selectie te komen en hebben het allebei niet gered. Ik zou het dus zeker niet doen als je het echt graag wilt!

Edit: Ik snap de struggle. Ik wil graag ontzettend rood haar (iets minder gewaagd dan blauw), maar door banen etc kan ik dat ook niet maken helaas.