Help mij met kamer inrichting! :D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Help mij met kamer inrichting! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 09:55

Hoi! :D

Ik mag per 1 mei in mijn nieuwe studioappartement, waar ik dus één kamer heb om in te wonen en te slapen, en waar zich ook de keuken bevindt.
Nu ben ik op zoek naar ideeën om de boel een beetje in 'hokjes' in te delen. Even om een idee te geven, dit is de plattegrond van de kamer:
Afbeelding

Nou wilde ik dus op de plek waar die streepjes en dat sterretje staan (daar hoort een muur te zitten maar in mijn kamer zit die dus niet...) een kast te plaatsen om zo een beetje de keuken van de kamer te scheiden, en dan daarachter misschien mijn bed. Of anders het bed rechts in de hoek bij het raam, en dan een kast om het bed te scheiden van de woonkamer. Maar welke kast is daarvoor geschikt? Ik heb al zo'n ikea kast:
Afbeelding

Een andere optie is een kamerscherm maar dat vind ik persoonlijk niet zo mooi. Het probleem van het bed naast de keuken is dat ik bang ben dat het te veel gaat ruiken naar wat ik die avond heb gekookt/gegeten. Het probleem van bed bij het raam is dat ik bang ben dat er te weinig licht m'n kamer binnen komt.

Dus ik vroeg mij af of er iemand misschien betere ideeën had :D Boven mijn bed komt waarschijnlijk een linnen klamboe te hangen ivm muggen in de zomer, en om er een beetje een hemelbed idee van te maken.

Sababber

Re: Help mij met kamer inrichting! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:00

Hoe groot is je kamer? Is het een optie om nog zo'n kast op die je nu hebt te zetten? Anders heeft het weinig effect denk ik.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:03

Sababber schreef:
Hoe groot is je kamer? Is het een optie om nog zo'n kast op die je nu hebt te zetten? Anders heeft het weinig effect denk ik.

De afmetingen staan in het plaatje. ;)

Wat wil je er allemaal in hebben? Hoe groot is je bed? Hoe groot zijn verschillende meubels?

Die kast die je hebt kan je bijvoorbeeld ook voor de Tv gebruiken en daardoor een scheiding tussen de keuken en de rest van de kamer. Dan heb je al een deel van je woonkamer af. :)
Laatst bijgewerkt door Sannens op 05-04-15 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:03

de kamer is 3,72m breed en 7,29m lang :j

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:03

Vriendin van mij had exact zijn soort kamer.
Die had haar grote klerenkast als afscheiding tussen woonkamer en slaapkamer.
Verder had ze een hoge ladekast tegen de zijkant wat ze boven op als ware van aanrecht gebruikte.
Koffiezet apparaat er op etc.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:04

Ik zou denk ik voor echt een grote lange, hoge kast gaan en die op de helft rechts zetten, met daarnaast een leuke grote kamerplant. Dan aan de raam kant rechts het bed. Zodat het licht van de deur je woonkamer nog inschijnt. Daar een leuke hoekbang tegen de kast, met een salon tafel, met een open keuken! +:)+

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:13

Wat je ook kan doen, die ikea kast die je reeds hebt kopen in de grotere variant. De 4x4 versie en dan volzetten met mandjes. Dit is leuk, handig en heb je direct een scheidingswand in je huisje!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:15

Je kan ook veel ruimte besparen met een hoogslaper..

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:15

Bedankt voor de tips! :)

Ik heb inmiddels deze drie opties gemaakt als plattegrond.

Optie 1:
Afbeelding

Optie 2:
Afbeelding

Optie 3:
Afbeelding

Maar ik ben een beetje bang dat optie 3 te vol wordt qua inrichting..

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:26

Optie 1 lijkt me dan toch het handigst.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:31

Past je bed niet in de berging?
Wat iemand anders altijd deed als afscheiding en wat ontzettend leuk stond is een reels aan plafon maken en daar gordijnen sier aanbevestigen naast je bed, tot op de grond zodat je een apart kamertje creëerde.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:33

Optie 1 vind ik er ook het handigst uit zien.. optie 3 lijkt erg vol

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:33

Bij optie 3 zou je dan de kast tussen keuken en woonkamer ook weglaten en daar gewoon de eethoek neerzetten. Dan heb je een open keuken en dus meer ruimte. En dan dus wel met een (hogere) kast het slaapgedeelte afscheiden van de rest.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:37

2 en 3 lijken met ontzettend onpraktisch vanwege hoe je in je bed komt. Daarbij, wil je geen nachtkastje naast je bed ofzo? Voor je telefoon?

Als je nou (via plaatje 2 mijn idee doorgeven) ipv 2 dat lage kastje plus tv doet. Daarvoor een bank, zodat je lekker kan zitten. Tegen de muur tussen de bank en het balkon de piano. Het bed zo laten staan en tegen de rechtermuur je eetkamerset? Dan heb je namelijk ook wat natuurlijk licht in de keuken.

Edit: Plus je kan tijdens het koken en je hebt gasten nog steeds contact maken met je gasten.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 10:50

Kletskouz: nee helaas, de berging is te klein. Ik heb een tweepersoonsbed. Eenpersoonsbed zou misschien nog wel passen maar dat heb ik dus niet haha.

Het idee van een open keuken is misschien inderdaad ook wel handig!

Sannens, je bedoelt dus de eethoek en de zithoek omdraaien? Dus zeg maar de bank met de rug naar de keuken toe (op de plek waar op het plaatje de zithoek zit) en de eethoek tegen de muur rechts? Dat is inderdaad ook nog een optie.. Ohh god dit wordt heel veel met spullen slepen straks om te kijken wat het best staat :''')

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:53

Emita schreef:
Kletskouz: nee helaas, de berging is te klein. Ik heb een tweepersoonsbed. Eenpersoonsbed zou misschien nog wel passen maar dat heb ik dus niet haha.

Het idee van een open keuken is misschien inderdaad ook wel handig!

Sannens, je bedoelt dus de eethoek en de zithoek omdraaien? Dus zeg maar de bank met de rug naar de keuken toe (op de plek waar op het plaatje de zithoek zit) en de eethoek tegen de muur rechts? Dat is inderdaad ook nog een optie.. Ohh god dit wordt heel veel met spullen slepen straks om te kijken wat het best staat :''')

Ja, dat bedoel ik ongeveer. :) Dat scheelt je ook een kastje voor je tv.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:56

He je geen ikea in de buurt? Dan loop je daar toch naar binnen? Hebben allemaal opstellingen staan voor kleinbehuisden.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:39

Is een gordijn als scheidingswand niet mogelijk?
http://pinterest.com/pin/AzzPYwAQAEkFDZe158kAAAA/
http://pinterest.com/pin/A2tZRQAQALkHDZe158kAAAA/
http://pinterest.com/pin/A1xVaQAQADkGZrbD8CoAAAA/

De welbekende Ikea kast, maar in iets andere vorm:
http://pinterest.com/pin/A2oSZgAQQIAG9CUyG9gAAAA/

Zelf heb ik wel een aparte slaapkamer, maar wilde ik wel een soort scheiding tussen keuken en woonkamer.. Heb toen de 2x4 Kallax kast neergezet met de 2x2 ernaast (hoog en laag naast elkaar dus). Het plan is nog om van de lage Kallax kast een bar te maken, omdat ik geen ruimte heb voor een aparte eettafel.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:38

Ik woon sinds kort ook in een studioappartement, zonder berging overigens. Omdat het vrij klein is, heb ik er Juist bewust voor gekozen om geen scheidingswand te plaatsen (dmv een kast oid). Dit breekt de ruimte enorm en was bang dat het dan nog kleiner zou gaan voelen. Heb hier zeker geen spijt van! Zou er niet aan moeten denken dat er een hoge kast in het midden van mijn woning zou staan.. kastruimte heb ik gecreeerd door hangkastjes boven mijn bed op te hangen. Die ruimte wordt anders toch niet gebruikt, dus nu gaat er geen ruimte verloren.. ik zou daar even goed overna denken ;)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 13:02

zigranta schreef:
He je geen ikea in de buurt? Dan loop je daar toch naar binnen? Hebben allemaal opstellingen staan voor kleinbehuisden.

Ik woon in Spanje momenteel dus dat gaat niet, vandaar dat ik alles via internet aan het bekijken ben :) Op 1 mei ben ik terug en 2 mei verhuizen, maar ik kan altijd later nog bij de ikea langs gaan om meer spullen op te halen.

Mirjamsel, dat ziet er leuk uit! Zoiets wilde ik dus creëren maar dan met een linnen klamboe. Een beetje dit idee:
Afbeelding

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:37

Oh, dat ziet er heel gaaf uit! Dan sluit je inderdaad je slaapgedeelte wel wat af van je woongedeelte :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:56

Wat zit je keukenblokje daar onhandig. Als je dan je bed afsluit haal je meteen ook vrij veel licht weg voor de keuken. De bank zou ik proberen bij het licht te houden, dus bij het raam / balkon. Dan kom je al snel bij optie 1 uit.

Je kunt overigens ook nog overwegen om je bed rechts te plaatsen, dan heb je een soort 'halletje' maar heb je vanuit de keuken meer aansluiting met het woondeel. Ik denk dat dat zeker met zo'n vierkante klamboe best leuk kan zijn.

Qua kasten, dat kan vrij simpel, en overweeg om kasten die je van twee kanten kunt gebruiken. Dan zijn ze niet zo diep, maar heb je toch aan beide kanten iets om dingen neer te zetten. Ik heb bv een tijd lang gewone billy-kasten als afscheiding gehad, maar een paar kasten de ene kant op en 1 de andere kant op, met de achterplaat andersom. Was echt heel handig. Zo had ik een prima passend nachtkastje.
(Je moet dan alleen wat randjes afwerken. Je kunt bv ook de onderplaat aan de ene kant doen, en de bovenplaat aan de andere kant. Da's iets meer knutselen maar kan goed werken.)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:27

Shadow0, dat klinkt inderdaad ook wel leuk, bed aan de linkerkant van de keuken.. Die keuken is ongeveer twee meter breed en mijn bed ook, en de totale kamer is ongeveer 4 meter breed. Dus dat zou elkaar wel aanvullen. Alleen weet ik dan niet aan welke kant ik de 'scheidingskast' moet zetten: onder, links, of boven het bed. Wil denk ik zo'n zelfde ikeakast kopen maar dan een stukje groter, met 4x4 of 5x5 hokjes. werkt beter als scheidingswand dan die kleine kast die ik nu heb :P

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 22:37

Heb even een nieuw plattegrondje gemaakt:
Afbeelding

En dan misschien eventueel een tweede scheidingswand aan het voeteneinde, maar daar twijfel ik nog een beetje over.. :D

Het best is denk ik gewoon op het moment dat ik erin ga even een paar keer met meubels schuiven. Probleem is alleen dat mij bed heeeeeeeeeeeul erg zwaar is dus die moet eigenlijk meteen op de juiste plaats staan :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:42

Dummy maken met een paar stukken karton? Is niet helemaal hetzelfde maar dan kun je in elk geval wel goed zien of je genoeg ruimte hebt op te lopen enzo :) Verplaatsen kan trouwens ook makkelijker als je stukken karton onder de poten schuift. Niet dat het dan wel aangenaam is om een zwaar bed drie keer de kamer rond te schuiven, maar als je het 30cm de ene kant op wilt of juist de andere kant omdat je de scheiding aan de andere kant wilt, dan lukt dat wel met z'n tweetjes :)
Op een gladde, harde vloer kun je ook een stuk vloerbedekking (op z'n kop) of een handdoek nemen, of van die dingen nemen waar ze plantenpotten op zetten (met wieltjes dus.) Even rondvragen in de familie, misschien heeft iemand er nog wel een. Of zelfs... duplo karretjes :D Zo deed mijn moeder het.

Ik zou bij de scheidingskast geneigd zijn om een beetje een trappetje te maken, dus een hoger deel bij de muur, en dan een wat lager deel daarnaast. Is iets minder massief, en omdat je zo'n klamboe hebt is het toch wel afgescheiden.