Engels certificaat (CEFR)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Buffelduke

Engels certificaat (CEFR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 21:23

Hallo iedereen,

Ik heb een aantal vragen over het behalen van een certificaat namelijk het Common European Framework of Reference (CEFR). Ik zou graag een zomercursus willen volgen om mijn engels nog beter te maken. Ik meende altijd op het allerlaagste niveau te zitten maar dit blijkt toch hoger dan ik verwacht. Ik heb een indicatietest gedaan namelijk DIALANG. Dit is niet volkomen betrouwbaar en ik zal dan ook nog zeker een test gaan maken bij de RUG. Dit is tevens ook verplicht als je nooit eerder een cursus gevolgd hebt.

Volgens DIALANG kom ik op een niveau uit van B2, aardig hoger dan ik had verwacht. De cursus die ik wil doen aan de RUG is het hoogste wat je kunt doen van de curses van B2 naar C1. Dit zou perfect uitkomen natuurlijk.

Nu is mijn vraag of dit niveau eigenlijk goed is?
Wat er wordt verstaan onder het niveau B2, ik heb dit ook opgezocht op internet maar kon nou nergens vinden wat er precies in het bedrijfsleven verstaan wordt onder niveau B2, of dit goed genoeg is of niet.

Dit vraag ik met oog op een aankomende stage, ik heb een stage gezien maar daar moet je de Engelse taal wel beheersen. Nu vroeg ik mij of op wat voor niveau ik dan zou zitten voor zo'n bedrijf bijvoorbeeld.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Dan zou ik diegene erg dankbaar zijn!

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:43

Ik studeer Engels, en mijn leerkracht legde laatst nog uit wat die niveaus betekenen. Je hebt spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid en leesvaardigheid. Je begrip van wat er gezegd of gesproken wordt is vaak hoger dan je niveau in zelf spreken. Als het gaat over spreekvaardigheid zijn de volgende niveaus van toepassing (en spreekvaardigheid is dus vaak lager dan het niveau op een schriftelijke test aangeeft, dus verkijk je daar niet op!).

Over het algemeen is bij een taal A1 de basis: 'Hello my name is John. How are you?' - een ingewikkelder gesprek of improviseren is dan nauwelijks mogelijk. A2 is al iets meer, dan kun je wellicht ook over je kinderen of hobby praten. B1 is basis-werkvaardigheid: je kunt, in basis-termen, over je beroep of over politiek/onderwijs praten: iets ingewikkeldere onderwerpen. Bij B2 kun je dan ook bijvoorbeeld termen die je niet weet beschrijven en een lineaire presentatie houden, en redelijk snel zonder al te veel te aarzelen een antwoord geven op vragen. Dit is vaak het niveau wat bedrijven van je verwachten als je bijv. presentaties moet houden of met internationale klanten moet overleggen over dingen in je werkveld. In het dagelijks (werk)leven kun je je hier vaak prima mee redden! :)
C1 is het niveau waarop veel opleidingen hun studenten Engels willen: (vrijwel) zonder merkbare aarzeling praten over een grote verscheidenheid aan onderwerpen, waarbij je snel kunt wisselen van onderwerp en ook een niet-lineaire presentatie kunt geven (dus niet alleen dingen opnoemen maar ook verdieping etc. geven). Bij C2 komen hier ook bijvoorbeeld veelvoorkomende spreekwoorden en zegswijzen (idioms) bij, en is er geen enkele aarzeling meer te merken in spreekvaardigheid. Dit is echter het hoogste niveau voor non-native speakers van een taal, en dus erg lastig te bereiken.

Ik denk dat B1 en B2 al een prima (begins)niveau is om te kunnen functioneren, maar als je bepaalde termen uit je werkveld erbij wil leren zou dat natuurlijk alleen maar fijn zijn! :) Vaak helpt oefenen in spreken ook een boel: soms blijft je spreekvaardigheid achter bij een schriftelijke cursus, en dat zou jammer zijn als je op je stage juist veel wilt praten! :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:44

Ik werk dagelijks met de ERK-niveaus (in het Engels CEF). Hieronder heel in het kort wat informatie, maar het is een aardig zoekplaatje als je niet gewend bent ermee te werken. Dus als je iets niet snapt, roep gerust! :)

Je vraag welk niveau 'goed' is kan ik niet beantwoorden. Dat ligt natuurlijk helemaal aan je definitie van 'goed'. Objectief gezien is niveau B1 het drempelniveau: dat betekent dat je een onafhankelijk taalgebruiker bent en je dus zelf kunt redden in de vreemde taal. Maar zoals je denk ik al gezien hebt komen na B1 nog 3 niveaus, dus als je eenmaal het drempelniveau B1 hebt is er altijd nog ruimte om verder te leren.

Ook je vraag welk niveau een bedrijf van jou verwacht kan ik niet beantwoorden; dat ligt namelijk aan het soort bedrijf, het soort werkzaamheden, wat de directie van jou verlangt en of er überhaupt kennis is van het ERK in dit bedrijf. Want veel bedrijven eisen wel van hun werknemers dat ze Engels moeten kunnen, maar hoe wat of waar is dan nauwelijks bekend. Noch hoe ze dat willen testen ;) Als je dat echt wilt weten moet je eerst navragen wat ze van jou als stagiair verlangen en hoe ze dat testen.

Als je deze link volgt dan vind je een document waarin per niveau staat beschreven wat je op dat niveau kunt en beheerst. http://www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl ... t-2012.pdf

Vanaf pagina 32 vind je er per vaardigheid wat je kunt per niveau. Vaardigheden zijn de onderdelen van een taal zoals die op school worden gegeven: luisteren, lezen, spreken, gesprekken voeren en schrijven. Het kan dan ook goed dat je voor de ene vaardigheid een ander niveau hebt dan voor de andere.

Zo nou heb je aardig wat leesvoer voor de komende dagen! :)) Roep maar als je nog iets wilt weten! :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:46

Die cursus aan de RUG, krijg je daar wel een diploma voor? Ik heb de Duits cursus daar gedaan (A2 > A2/B1 :o ) maar dan kreeg je alleen een certificaat dat zei dat je minimaal zoveel procent van de lessen had gevolgd. Ik weet niet of dat uitmaakt voor jou, maar zonder eindtoets krijg je dus geen 'echt' diploma. Misschien is dat bij Engels ook wel anders hoor, dat zou kunnen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Engels certificaat (CEFR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:51

Heb je iets aan de tips die gegeven zijn TS?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:21

Ben al een tijdje niet meer online geweest maar ja! Iedereen heel erg bedankt.

Het gaat me ook niet zo zeer om het certificaat maar echt om het engels verbeteren. Dat kan nooit kwaad in mijn ogen.

Het is een bedrijf over de hele wereld en ze willen iemand die engels kan schrijven en communiceren. Er staat echter geen niveau bij of hoe goed je engels moet zijn. Weet iemand dan wat ze precies vragen voor niveau? Waar ik kan vanuit kan gaan?

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:23

Bedankt Rije voor die informatie uit het document! Ik had inderdaad zulke dingen al op internet gevonden maar ik kan mijzelf zo moeilijk indelen in een groep. Ik vind het veels te moeilijk dat ik mezelf te hoog inschat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 14:28

Doorgaans willen ze een niveau waarbij jij zonder twijfelen een telefoongesprek kan voeren en zelfverzekerd een brief of offerte kan opstellen zonder dat daar echte fouten inzitten.
Dat zit ergens tussen B2 en C1 in, een beetje afhankelijk van hoe zelfverzekerd en vindingrijk (bijv. snel alternatieven bedenken als je niet op een woord komt) je bent.