Ontslag nemen, hoe aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontslag nemen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:39

Zoals de titel al zegt wil ik zelf ontslag nemen bij het bedrijf waar ik nu werk, maar ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Teneerste wil ik graag eerst graag zeggen dat ik niet op reacties zitten wachten als 'je bent lui, iedereen moet werken en dat is niet altijd leuk dus niet zeuren'. ik werk nu 2 jaar bij het bedrijf waar ik nu zit. Echter heb ik er geen zin meer in. Ik wil werken, maar niet meer zo als dit. Ik zie er telkens tegen op om naar mijn werk te gaan. Daarnaast hebben we een personeelstekort, waardoor ik ontzettend veel dingen 1 mijn eentje moet doen, die normaal door veel meer mensen gedaan werden. Door deze druk krijg ik soms zelfs ontzettende steken in mijn hoofd die een paar uur aanhouden, omdat ik dus ontzettend zenuwachtig wordt als het zo druk is en ik alles moet doen. Daarnaast zijn er 2 collega's vertrokken waarmee ik het goed kon vinden, en ik heb net gehoord dat er nog iemand ontslag neemt, en dat was ook iemand waarmee ik het goed kon vinden. Over een tijdje zal er dus nog minder personeel zijn, dus nog meer druk en taken voor mij. Dit wil ik gewoon niet meer, ik zit ook in mijn examenjaar, en ik wil niet meer die stress van mijn werk hebben. Daarom ben ik opzoek naar een andere baan, en zodra ik ergens anders aangenomen wordt wil ik mijn ontslag nemen. Echter heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Ik kan niet zomaar naar mijn baas lopen en vertellen dat ik ontslag neem? Daarnaast ben ik ook bang dat het een hele discussie word, en ik ben helaas slecht in nee zeggen. Ik heb ook geen contract, dus zit ik dan ook niet vast aan een opzegtermijn o.i.d. ?

Iemand met tips hoe ik dit het best aan kan pakken?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:42

Ik ben een tijd geleden ergens ook weggegaan omdat ik het totaal niet naar m'n zin had. Als jij ergens weg wilt, dan kan dat gewoon zonder je reden op te geven hoor. Zij kunnen moeilijk zeggen dat je niet mag vertrekken omdat je het niet naar je zin hebt. Zeker het feit dat je teveel hooi op je vork krijgt omdat er anderen gestopt zijn met werken, moet geen reden zijn om je ontslag niet in te durven dienen.
Je moet even kijken wat er in je arbeidsovereenkomst staat over het beëindigen van je contract en wat de opzegtermijn is. Dat heb je als het goed is gekregen toen je begon met werken.
Ik heb het trouwens schriftelijk gedaan. Dus een brief getikt op de pc en deze opgestuurd naar m'n werk. Komt ie vanzelf bij je baas terecht en hoef je het 'm niet mondeling te vertellen. ;)

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:44

Als jij geen contract hebt, kan je wel gewoon naar je baas lopen en hem vertellen dat je ontslag neemt. Netjes is het niet. Ik heb zelf een ontslagbrief geschreven, op Google vind je hier voorbeelden van.

Eunomia

Ik vond het destijds ook erg lastig om aan te geven dat ik ontslag ging nemen, maar het viel allemaal reuze mee. Ik heb bij mijn leidinggevende aangekondigd dat ik even met haar wilde praten en dus een afspraak met haar gemaakt. Toen heb ik haar 'gewoon' verteld dat ik ontslag wilde nemen en daarbij ook de redenen voor mijn ontslag genoemd. Ze kon het begrijpen en hebben we meteen alles in orde gemaakt zodat mijn opzegtermijn in kon gaan en ik na een maand dus klaar was met werken.

Als je geen contract hebt, dan kun je (denk ik) in principe zo opstappen. Heb je nooit iets hoeven tekenen?

Ik zou gewoon bij je baas aankaarten dat je een gesprek met hem wil en dan eerlijk vertellen dat je ontslag gaat nemen en de redenen daarbij noemen. Natuurlijk zal hij niet staan te springen als je hem dit komt vertellen, maar daar kun je je op voorbereiden.

Succes.

djuulsie

Een gesprek met je manager aanvragen en daarin aangeven dat je wil stoppen, dan kun je het er samen over hebben hoe verder. Ik neem aan dat je een opzegtermijn van een maand hebt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:45

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:49

Ik zou niet het gesprek aangaan als je bang bent dat ze je gaan ompraten, terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Ik zou een brief schrijven (zie google). In principe hoef je geen reden op te geven, maar als je dat toch wil, kan dat. Maar je werkt dus zwart? @Kentaro, maar ze heeft geen contract, dan maakt dat toch niet uit?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:50

Volgens mij ben je ook niet eens verplicht om een reden van ontslag te vermelden. Maar als je aangeeft dat de werkdruk te hoog is voor jou en die andere die ontslag nemen of al hebben gedaan klagen ook over de werkdruk, dan zal het kwartje toch eens een keer moeten vallen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:50

Wat maak je er een ingewikkeld verhaal van. Gewoon een ontslagbriefje schrijven, inleveren en zeggen dat je stopt en even in overleg een laatste werkdatum afspreken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ontslag nemen, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:56

'Ik stop ermee'. Klaar! Een reden ben je een werkgever echt niet verschuldigd!
Niet te moeilijk denken hoor!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:09

Ik vond het ook spannend toen ik ontslag wilde nemen bij mijn vorige baantje. Viel uiteindelijk heel erg mee. Gewoon aangegeven dat ik even wilde praten met mijn werkgever en toen alles uitgelegt. Ze vonden het jammer maar verder geen probleem!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:12

Ik heb een gesprekje aangevraagd met mijn baas, verteld dat ik wegging en waarom. En toen was het klaar.
Daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat ik pas in augustus weg ga en met de reden dat ik weer ga studeren en op hele goede voet sta met de baas. Dat maakte het niet simpel, maar uiteindelijk wel de beste manier om het zo te doen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:03

Haha heb ik op m'n eerdere werk (callcenter op uitzendbasis) ook gedaan, liep even langs m'n TL: "hoi, ik heb goed nieuws voor mij en slecht nieuws voor jullie: Ik ben vandaag voor 't laatst!" maargoed, dat verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs :')

Ik vind het het fijnst om even een persoonlijk gesprekje te doen, maar ik maak wél altijd een ontslagbrief op papier en die neem ik mee. Zodat er voor je baas geen twijfel over mogelijk is dat je daadwerkelijk per die en die datum je ontslag in hebt gediend. Better safe than sorry ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:11

Wat al eerder gezegd is: de wettelijke opzeg termijn is 1 maand. Dus ook als je geen contract op papier hebt. Het wordt anders als je zwart werkt want dan heb je geen rechten maar ook geen plichten.
Hoe dan ook , maak een simpel ontslagbriefje, hoeft niet veel meer te staan dan: bij deze dien ik mijn ontslag in. Dan je naam en handtekening natuurlijk.
Je zou er nog in kunnen zetten wat je laatste werkdag is, dat kan je ook bespreken als je echt snel wilt stoppen.
Succes!!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:17

Waarom zou een baas je gaan ompraten? hij heeft niks aan een niet gemotiveerde werknemer?