Téveel interesses en doelen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Téveel interesses en doelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:33

Sorry als dit bericht erg lang wordt maar ik wil het graag toch helemaal even uitschrijven.

Ik zit met een ...probleem??.... Of in ieder geval heb ik er in die zin last van dat het mijn leven dusdanig beïnvloed dat ik te weinig innerlijke rust voel... denk ik....

Ik heb teveel interesses. Nu zal je misschien denken, nou en? Toch alleen maar leuk allemaal hobby's. Jaja is ook wel zo, alleen heb ik bijna bij al die 'hobby's' behoorlijke doelen die ik niet kan (en wil?) loslaten. Ik leg mezelf allerlei doelen op in die interesses.

Laat ik ze eens op een rijtje zetten en daarbij even uitleg.

-Tekenen/schilderen. En dan is het dus niet dat ik wil leren om een paard te tekenen met grijs potlood, nee ik wil zoveel mogelijk technieken leren, maar de technieken die ik op 'dit moment' beoefen en redelijk tot goed beheers (grafiet, houtskool, pastel en dry brush) wil ik onderhouden én verbeteren. Ik heb me er nu enigszins bij neer gelegd dat ik het voorlopig bij deze technieken houdt, maar dan nog wil ik niet alleen maar paarden tekenen, nee ook andere dieren, portretten, en niet te vergeten ik zou graag creatiever worden en niet alleen maar realistisch tekenen.

-Fotograferen Kom ik momenteel te weinig aan toe en dat voelt: _-:( Ik heb tot nu toe voornamelijk dieren vast gelegd, maar dit is voor Saskia natuurlijk weer niet genoeg, ik wil graag veel meer verbreden, en ook weer creatiever worden, fotoprojecten gaan doen, en op dit moment ben ik me aan het verdiepen in urbex. (praktisch dus nog nauwelijks toegepast)

-Paarden Ik heb een verzorgpaard waar ik toch wel 3x per week naar toe wil en wil rijden. Dát gaat me aardig goed af, ook omdat ik me min of meer verplicht daar toe voel tegenover de eigenaresse. Kost natuurlijk wel aardig wat tijd maar oh wat geniet ik daarvan.
Daarnaast ben ik ontzettend geïnteresseerd in paardengedrag en academische rijkunst... Wat zou ik daar toch nog veel meer over willen weten en verbeteren....... Een opleiding in academische rijkunst staat zeker op mijn lijstje. Misschien maar goed dat ik nu niet de mogelijkheid heb eigen paarden te nemen want dan zou ik nog wel veel meer disciplines willen beoefenen en had ik een hoop meer doelen vrees ik zo.

-Konijnen En dan met name konijnen trainen. Zie je ook wel aan m'n onderschrift. Momenteel ben ik een boek aan het schrijven en heb ik hier ook doelen in, workshops, lezingen geven etc (doe ik al weleens) dat boek ben ik gelukkig al een heel eind mee, maar ik wil mijn eigen konijnen natuurlijk het liefst dagelijks trainen, niet dat dat gebeurd momenteel... >;)

-Gitaar spelen Dit trekt me al zolang aan, dat ik maar toegegeven heb en zit nu op gitaarles. Eerst deed ik wat online cursussen maar les vind ik wel zo fijn en zorgt ervoor dat ik sneller vooruit ga. Nu wil ik dus ook weer elke dag gitaar spelen. Daarnaast zou ik uiteindelijk heel graag in een (amateur) bandje willen spelen. Stoppen met gitaar spelen is voor mijn geen optie meer, ik vind het steeds leuker en leuker. Sterker nog als ik iemand op tv zie gitaar spelen, begint weer dat gezeur in m'n lichaam dat ik zelf meteen wil spelen. :roll: Je snapt wel, dat je iets ziet en er zelf zin in krijgt. Nouja ik hoef dus geen moeite te doen om de gitaar te pakken en te oefenen en als het er niet van komt vind ik dat vervelend.

-Muziek Jeej muziek kan je tijdens andere activiteiten luisteren :D Dat is fijn! Alleen vind ik dat ik nog veel te weinig muziekkennis heb en te weinig bands/artiesten ken. Ook zou ik graag wat meer live willen zien.

-Tv kijken Gewoon heerlijk als ontspanning, geen druk, geen doelen, alleen voel ik hier niet altijd de rust voor. Maar ik kan wel echt op programma's verheugen, maar ik mag van mezelf pas na 20:00-20:30 tv kijken. Gaat alleen best veel tijd in zitten en ik weet niet of ik dat wil := Elke avond 2 uur tv en dat zes dagen per week zou ik al 12 uur per week mee kwijt zijn, wow :oo

-Wandklimmen Een van de weinige actieve hobby's waar ik geen doelen heb en het prima vindt zo nu en dan te wandklimmen.

-Mindfullness Doe ik momenteel veel te weinig, maar heb als doel een stuk mindfuller door het leven te gaan, en ik weet prima wat ik moet doe, ik ben geregeld naar mindfullness avonden geweest, en eigenlijk zou het goed voor me zijn dit gewoon geregeld toe te passen, alleen heb ik hier te weinig zelfdiscipline voor en gebruik het alleen als ik het echt nodig heb. Jammer want ik heb tegelijkertijd wel de behoefte.

-Internetten En dan vooral Fora, facebook, sites (konijnen trainen en fotografie/tekenen) onderhouden, facebookpagina's onderhouden. Ik vind dat ik teveel op bokt zit :o Maar op dat moment heb ik even geen druk en kan ik het loslaten en ik denk dat dat verslavend werkt?
Als ik teveel op internet zit en te weinig in mijn ogen nuttige dingen doe voel ik me aan het eind van de dag ontzettend slecht...

Nouja dan hebben we het nu alleen nog maar gehad over zogenaamde 'hobby's.' Ik ben momenteel bezig met een hondentrimopleiding en dat bevalt heel erg goed. (af en toe school en twee dagen per week stage) Ik wil graag uiteindelijk een eigen trimsalon starten. (ook wel goed werkvooruitzicht) Verder doe ik wat bijbaantjes: post en schoonmaken. Thuis doe ik nu ook best wat in de huishouding (ik woon nog bij m'n moeder) om het kostgeld een beetje te drukken. Ik heb dus geen fulltime baan.

Ik ben na mijn MBO4 Dier&Gedrag opleiding een jaar werkloos/opleidingloos geweest. Ja dat is best lang, maar weet je? Vervelen stond nog steeds niet in m'n woordenboek. Ik heb me de laatste 10 jaar nooit verveeld, weleens nergens zin in gehad, maar vervelen: nee.

En ik doe niet alle hobby's tegelijkertijd even intensief, dat wisselt nog wel wat, net waar ik inspiratie voor heb. Ik heb weleens dagen dat ik enorm veel zin heb en iets MOET doen, in de zin van dat de adrealine door m'n lijf stroomt.

Ik zie het dus ook echt niet zitten om met één hobby te stoppen, echt no way -O- Ik zou eigenlijk nog wel veel meer willen doen: Joggen, kanovaren, tafeltennis, een eigen hond en daarmee doggydance/agility beoefenen. Maar dat doen we maar even niet hea :D

Ik vind het geweldig om al die dingen te doen en kan er ook echt wel van genieten, maar misschien is hetgeen wat ik verlang: Minder presure. Just for fun... Het lijkt me heerlijk s ochtends eens uit te slapen zonder me daar al bijna schuldig over te voelen, en gewoon een film kijken vanuit m'n bed :') Nee serieus dat lijkt me echt chill, maar met zo'n mindset die ik heb gaat dat nooit lukken zonder me daarna min of meer mislukt te voelen. :+ Nouja dat is wel wat overdreven gezegd, maar ik gun het mezelf denk ik gewoon niet?? Het lukt me simpelweg niet. Met regelmaat lig ik 's avonds in bed en voel ik me niet 'voldaan' genoeg en heb ik het idee dat ik meer uit m'n dag had kunnen halen, met jawel veelal hobby's :') Even serieus hoe kansloos als ik dit zo typ.... _O- :roll:

Ik vraag me eigenlijk ook af wáárom ik zo graag allemaal dingen wil bereiken, want het is niet voor het geld... maar waarvoor dan wel?? -O- Nouja daar ben ik misschien nog niet helemaal uit.

Zo wat een verhaal, respect als je het gelezen hebt _/-\o_ Nu heb ik alles wel geschreven geloof ik.

Nu weet ik niet precies wat mijn doel is van dit topic. Voor advies? Of ben ik daar te eigenwijs voor? In ieder geval ben ik wel nieuwsgierig of mensen dit enigszins herkennen?

Goof

Re: Téveel interesses en doelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:37

Gelukkig heb je nog een heel leven voor je om achter je interesses en hobbies aan te gaan +:)+ :D
Relax, maak je niet druk, wat niet nu komt, komt morgen/ volgende week/ volgende maand/ volgend jaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 21:41

Ik snap je reactie, het klinkt zo lekker simpel :D Helaas ben ik er nogal in doorgeschoten en door het e.e.a wat ik heb mee gemaakt voelt het niet zo dat ik nog een heel leven voor me heb, sterker nog ik zou het al een hele prestatie vinden als 40 wordt... Niet dat ik op dit moment ziek ben maar kan natuurlijk zo gebeuren. Die tweede zin: Dat is mijn doel ja idd... haha.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:51

Ken je 'the happiness project'? Een boek van iemand die een jaar lang aan happiness wil werken, en die daar heel methodisch mee aan de gang gaat. Best interessant omdat ze daarmee bv duidelijk krijgt voor zichzelf wat belangrijk is voor haar, en ze deelt het op in projecten van een maand om steeds een ander aspect aandacht te geven. ( http://www.bol.com/nl/p/the-happiness-p ... 011311661/ )
Ik denk dat het best iets is dat jou ook wel aanspreekt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 22:03

Shadow0: Bedankt voor je tip! Nee dat boek kende ik nog niet. Punt is alleen dat mijn engels echt heel slecht is (jaja dat moet ik ook nog gaan verbeteren dmv een cursus oid) dus denk niet dat ik nu door dat boek heen kom := Is zeker geen vertaalde versie van? Ik heb idd weleens gedacht om een hobby steeds een maand intensief te beoefenen echter zijn veel hobby's verbonden aan creativiteit en direct inspiratie. De ene week of periode heb ik meer inspiratie om te fotograferen en dan weer om te tekenen. Ook kan ik niet een maand lang mijn konijnen een paar uur per dag trainen en dan een paar maanden niet als je snapt wat ik bedoel... Waar ik wel achter ben is dat plannen er belangrijk is. En dan niet ik wil 5 hobby;s op een dag maar echt 1 ding en daar een paar uur tijd voor plannen. Als ik echter alles heel strak zou plannen denk ik dat dat mijn gevoel van vrijheid en ontspanning niet echt ten goede zou komen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:11

Poeh, wat wil jij veel :oo wel leuk, jij verveelt je vast nooit.
Kun je anders niet een planning maken van wat je in een week allemaal wil doen en hoelang? Dan kun je ook een moment uitkiezen waarop je gewoon lekker niks hoeft, als je daar behoefte aan hebt :) als je precies weet wanneer je wat doet geeft dat waarschijnlijk ook rust.

Edit: Ik lees net dat je al plant, goed zo :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:26

Ik ken het probleem, want een jaar geleden was ik ook zoals jij. Toen vroeg ik me af hoe ik in godsnaam àl mijn interesses in een week van 7 dagen gepropt kreeg en dat terwijl ik ook nog eens 40 uur moet werken :') Maar het kan!

Zo doe ik het:
- Schrijven, media, communicatie en creatief zijn: Dit combineer ik allemaal in mijn job bij een PR-agentschap. Ik kan mijn creativiteit prima kwijt in mijn werk!
- Passie voor film en muziek: Tot voor kort was ik in mijn vrije tijd reporter/journalist voor een website. Ik ging naar concerten en films, interviewde artiesten die ik boeiend vond, en kon ook nog eens schrijven. Ideale combinatie van dit allemaal.
- Passie voor film en schrijven: Ik houd van films, tv-series en scenarioschrijven, en spendeer daarom regelmatig vrije uurtjes aan films bekijken en analyseren of ze goed in elkaar zitten en goed geschreven zijn. Wanneer ik kan, lees ik over scenarioschrijven.
- Passie voor schrijven, reizen, fotografie, film/muziek/cultuur, vrouwenrechten: Ik heb sinds een jaar een blog waar ik kan schrijven en publiceren wat ik wil, en waar ik mijn mening over zowat alles verkondig. Ervaringen en fotoreportages van mijn reizen, mijn idee over gebeurtenissen, een filmtip, noem maar op. Ik haal er ontzettend veel voldoening uit om te schrijven wat ík wil, en niet waar een redactie op zit te wachten. Ik heb me ook altijd al willen engageren voor vrouwenrechten (seksuele intimidatie enz) en dit is plots in een stroomversnelling gekomen toen ik voor mijn blog een artikel schreef dat gepubliceerd werd door een Belgische krant en viraal ging.

Mijn tip is: je moet en kan niet van alles je werk of fulltime hobby maken, dus pick your battles. Zoek uit hoe je dingen kan combineren en bekijk wat je in je vrije tijd nog kan doen. Mijn ervaring is dat het overweldigend kan zijn, maar het na een tijdje vanzelf op z'n plaats valt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:44

Oh zo herkenbaar.
Werk je 50 uur per week, doet daarnaast de paarden en sociale leven, bedenk je dat je de zaterdag nog wel vrij hebt om een cursus te beginnen en daarna voor de leuk een eigen bedrijf start.

Ik ben ontzettend rusteloos, en weet inmiddels dat het me gelukkig maakt. Ofwel, geniet van de energie die in je steekt +:)+

Laat je niet wijsmaken dat je gek bent of weet ik veel wat. Zolang JIJ bepaald hoe de tijd ingedeeld wordt kun je bergen verzetten. Pas als je de grip verliest en anderen gaan jouw energie dirigeren, pas dan op want dan ligt een burn-out op de loer.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:52

Ik herken het zooo erg!

Paarden, gitaarspelen, zingen, gamen, tekenen, video's maken, tv kijken, een vriend hebben, het houdt nergens op!

Maar voor mij is het zoooveel beter dan de hele dag niks doen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:53

Herkenbaar!
Ik vind zoveel leuk en wil zoveel haha!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:58

Zooooo onzettend herkenbaar.. Een dag is echt te kort. Jammer dat ik ruim 8 uur slaap nodig heb.

Word je af en toe niet eens moe van de drang steeds van alles te willen doen?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:09

Ik herken me er ook wel in :+ ik verveel me ook werkelijk nooit. Zo even op een rijtje: 40u per week werk, ring/show training met honden, vrijwilliger op de gehandicapten manege (een avond en de hele zaterdagmiddag), kickboksen, gamen :P, series en films kijken vind ik heerlijk ontspannend, fotograferen van vooral de paardjes en hondjes O:), af en toe gezellig beneden zitten bij mijn ouders en in het weekend gezellig met vrienden. Lekker eten ben ik ook dol op, dus daar reserveer ik ook graag tijd voor (in de zin van wekelijks ergens eten :+ ).

Het is maar goed dat ik vrijgezel ben. :Y)

Ook ik zou graag meer tijd in het fotograferen en kickboksen steken, maar dan moet ik andere dingen opgeven, wat ik ook weer niet wil. Weet ook nog niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.

Ik denk maar zo: ik ben nu gelukkig en blij zoals het gaat, veel te doen, nooit verveling :D misschien kan jij ook gewoon wat meer genieten van wat je nu allemaal kan doen en je er maar bij neerleggen dat niet alles tegelijk kan. Doe morgen het ene, en als je overmorgen zin hebt in wat anders, doe je het andere :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:20

Luxe probleem zeg :oo Ik zou dol blij zijn als ik de helft kon!

Ik denk dat voor nu mindfullniss het belangrijkst is om te doen, er moet denk ik een knop om. Minder vragen van jezelf in dingen die eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn, maar gewoon léven en daarvan genieten. Je kunt wel veel doen maar het belangrijkste is dat je er ook gelukkig van wordt.. Het hoeft allemaal niet perfect!

Ik zou het eens aangeven als je zo'n cursus hebt, waarschijnlijk hebben ze daar heel goede tips voor je :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 09:52

Bedankt voor de reacties! Fijn dat ik niet de enige ben haha.
Ik denk dat het op zich al wel helpt dat ik me meer bewust aan het worden ben van mezelf en van die drang, want ik leef al heel lang zo en geef er maar gewoon aan toe steeds.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:29

Herkenbaar probleem. :+ Kan je als tip geven probeer toch wat weg te strepen. Als je iets goed wilt doen is dat onmogelijk bij zoveel hobby's.

Hier de mijne:
-Paarden *
-Hondensport
-Konijnen *
-Grasparkieten kweken * (alleen nog kleine schaal)
-Schrijven van grasparkieten boeken
-Tekenen *
-Fotograferen (alleen nog hobbymatig)
-Skeeleren. *

Daar ik iets goed wil doen heb ik toch een aantal opgegeven zie sterretje. Zeker als daar baan, huis, familie bij gaat komen.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 20:40

Ik herken mezelf heel goed in jou im het feit dat je zegt dat je je schuldig voelt als je even niets doet. Ik maak zelf ook in mijn hoofd een hele planning wat ik allemaal wil doen en verbind dat ook aan tijdstippen. Doordat ik dit doe merk ik wel dat ik veel discipline heb en ook alles op tijd gedaan krijg.
Vandaag is het me echter niet gelikt en zit ik al sinds ik gegeten heb op de bank ipv te leren en ja nu voel ik me echt lui :')