Ik zit met een ...probleem??.... Of in ieder geval heb ik er in die zin last van dat het mijn leven dusdanig beïnvloed dat ik te weinig innerlijke rust voel... denk ik....
Ik heb teveel interesses. Nu zal je misschien denken, nou en? Toch alleen maar leuk allemaal hobby's. Jaja is ook wel zo, alleen heb ik bijna bij al die 'hobby's' behoorlijke doelen die ik niet kan (en wil?) loslaten. Ik leg mezelf allerlei doelen op in die interesses.
Laat ik ze eens op een rijtje zetten en daarbij even uitleg.
-Tekenen/schilderen. En dan is het dus niet dat ik wil leren om een paard te tekenen met grijs potlood, nee ik wil zoveel mogelijk technieken leren, maar de technieken die ik op 'dit moment' beoefen en redelijk tot goed beheers (grafiet, houtskool, pastel en dry brush) wil ik onderhouden én verbeteren. Ik heb me er nu enigszins bij neer gelegd dat ik het voorlopig bij deze technieken houdt, maar dan nog wil ik niet alleen maar paarden tekenen, nee ook andere dieren, portretten, en niet te vergeten ik zou graag creatiever worden en niet alleen maar realistisch tekenen.
-Fotograferen Kom ik momenteel te weinig aan toe en dat voelt:
Ik heb tot nu toe voornamelijk dieren vast gelegd, maar dit is voor Saskia natuurlijk weer niet genoeg, ik wil graag veel meer verbreden, en ook weer creatiever worden, fotoprojecten gaan doen, en op dit moment ben ik me aan het verdiepen in urbex. (praktisch dus nog nauwelijks toegepast) -Paarden Ik heb een verzorgpaard waar ik toch wel 3x per week naar toe wil en wil rijden. Dát gaat me aardig goed af, ook omdat ik me min of meer verplicht daar toe voel tegenover de eigenaresse. Kost natuurlijk wel aardig wat tijd maar oh wat geniet ik daarvan.
Daarnaast ben ik ontzettend geïnteresseerd in paardengedrag en academische rijkunst... Wat zou ik daar toch nog veel meer over willen weten en verbeteren....... Een opleiding in academische rijkunst staat zeker op mijn lijstje. Misschien maar goed dat ik nu niet de mogelijkheid heb eigen paarden te nemen want dan zou ik nog wel veel meer disciplines willen beoefenen en had ik een hoop meer doelen vrees ik zo.
-Konijnen En dan met name konijnen trainen. Zie je ook wel aan m'n onderschrift. Momenteel ben ik een boek aan het schrijven en heb ik hier ook doelen in, workshops, lezingen geven etc (doe ik al weleens) dat boek ben ik gelukkig al een heel eind mee, maar ik wil mijn eigen konijnen natuurlijk het liefst dagelijks trainen, niet dat dat gebeurd momenteel...
-Gitaar spelen Dit trekt me al zolang aan, dat ik maar toegegeven heb en zit nu op gitaarles. Eerst deed ik wat online cursussen maar les vind ik wel zo fijn en zorgt ervoor dat ik sneller vooruit ga. Nu wil ik dus ook weer elke dag gitaar spelen. Daarnaast zou ik uiteindelijk heel graag in een (amateur) bandje willen spelen. Stoppen met gitaar spelen is voor mijn geen optie meer, ik vind het steeds leuker en leuker. Sterker nog als ik iemand op tv zie gitaar spelen, begint weer dat gezeur in m'n lichaam dat ik zelf meteen wil spelen.
Je snapt wel, dat je iets ziet en er zelf zin in krijgt. Nouja ik hoef dus geen moeite te doen om de gitaar te pakken en te oefenen en als het er niet van komt vind ik dat vervelend. -Muziek Jeej muziek kan je tijdens andere activiteiten luisteren
Dat is fijn! Alleen vind ik dat ik nog veel te weinig muziekkennis heb en te weinig bands/artiesten ken. Ook zou ik graag wat meer live willen zien.-Tv kijken Gewoon heerlijk als ontspanning, geen druk, geen doelen, alleen voel ik hier niet altijd de rust voor. Maar ik kan wel echt op programma's verheugen, maar ik mag van mezelf pas na 20:00-20:30 tv kijken. Gaat alleen best veel tijd in zitten en ik weet niet of ik dat wil
Elke avond 2 uur tv en dat zes dagen per week zou ik al 12 uur per week mee kwijt zijn, wow 
-Wandklimmen Een van de weinige actieve hobby's waar ik geen doelen heb en het prima vindt zo nu en dan te wandklimmen.
-Mindfullness Doe ik momenteel veel te weinig, maar heb als doel een stuk mindfuller door het leven te gaan, en ik weet prima wat ik moet doe, ik ben geregeld naar mindfullness avonden geweest, en eigenlijk zou het goed voor me zijn dit gewoon geregeld toe te passen, alleen heb ik hier te weinig zelfdiscipline voor en gebruik het alleen als ik het echt nodig heb. Jammer want ik heb tegelijkertijd wel de behoefte.
-Internetten En dan vooral Fora, facebook, sites (konijnen trainen en fotografie/tekenen) onderhouden, facebookpagina's onderhouden. Ik vind dat ik teveel op bokt zit
Maar op dat moment heb ik even geen druk en kan ik het loslaten en ik denk dat dat verslavend werkt? Als ik teveel op internet zit en te weinig in mijn ogen nuttige dingen doe voel ik me aan het eind van de dag ontzettend slecht...
Nouja dan hebben we het nu alleen nog maar gehad over zogenaamde 'hobby's.' Ik ben momenteel bezig met een hondentrimopleiding en dat bevalt heel erg goed. (af en toe school en twee dagen per week stage) Ik wil graag uiteindelijk een eigen trimsalon starten. (ook wel goed werkvooruitzicht) Verder doe ik wat bijbaantjes: post en schoonmaken. Thuis doe ik nu ook best wat in de huishouding (ik woon nog bij m'n moeder) om het kostgeld een beetje te drukken. Ik heb dus geen fulltime baan.
Ik ben na mijn MBO4 Dier&Gedrag opleiding een jaar werkloos/opleidingloos geweest. Ja dat is best lang, maar weet je? Vervelen stond nog steeds niet in m'n woordenboek. Ik heb me de laatste 10 jaar nooit verveeld, weleens nergens zin in gehad, maar vervelen: nee.
En ik doe niet alle hobby's tegelijkertijd even intensief, dat wisselt nog wel wat, net waar ik inspiratie voor heb. Ik heb weleens dagen dat ik enorm veel zin heb en iets MOET doen, in de zin van dat de adrealine door m'n lijf stroomt.
Ik zie het dus ook echt niet zitten om met één hobby te stoppen, echt no way
Ik zou eigenlijk nog wel veel meer willen doen: Joggen, kanovaren, tafeltennis, een eigen hond en daarmee doggydance/agility beoefenen. Maar dat doen we maar even niet hea
Ik vind het geweldig om al die dingen te doen en kan er ook echt wel van genieten, maar misschien is hetgeen wat ik verlang: Minder presure. Just for fun... Het lijkt me heerlijk s ochtends eens uit te slapen zonder me daar al bijna schuldig over te voelen, en gewoon een film kijken vanuit m'n bed
Nee serieus dat lijkt me echt chill, maar met zo'n mindset die ik heb gaat dat nooit lukken zonder me daarna min of meer mislukt te voelen.
Nouja dat is wel wat overdreven gezegd, maar ik gun het mezelf denk ik gewoon niet?? Het lukt me simpelweg niet. Met regelmaat lig ik 's avonds in bed en voel ik me niet 'voldaan' genoeg en heb ik het idee dat ik meer uit m'n dag had kunnen halen, met jawel veelal hobby's
Even serieus hoe kansloos als ik dit zo typ....
Ik vraag me eigenlijk ook af wáárom ik zo graag allemaal dingen wil bereiken, want het is niet voor het geld... maar waarvoor dan wel??
Nouja daar ben ik misschien nog niet helemaal uit. Zo wat een verhaal, respect als je het gelezen hebt
Nu heb ik alles wel geschreven geloof ik. Nu weet ik niet precies wat mijn doel is van dit topic. Voor advies? Of ben ik daar te eigenwijs voor? In ieder geval ben ik wel nieuwsgierig of mensen dit enigszins herkennen?
als je precies weet wanneer je wat doet geeft dat waarschijnlijk ook rust.
, series en films kijken vind ik heerlijk ontspannend, fotograferen van vooral de paardjes en hondjes
, af en toe gezellig beneden zitten bij mijn ouders en in het weekend gezellig met vrienden. Lekker eten ben ik ook dol op, dus daar reserveer ik ook graag tijd voor (in de zin van wekelijks ergens eten