Ontbijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 19:30

Ik heb zoals meerdere mensen dat ik smorgens gewoon alles vies vind om te eten.
Eerst ging eerst een glas drinken en dan iets eten nog wel maar nu smaakt echt alles vies..
Yoghurt,brood,beschuit,cracker alles..
Maar ik moet toch wat eten? Iemand ideeen?

Lady24

Re: Ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:31

Fruit? Misschien gaat dat beter?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:31

Maaltijdshakes? Gewoon kruidvat eigenmerk, smaakt prima.
Ik krijg 's morgens ook niks weg, maar die zijn goed te doen. Smaakt een beetje naar milkshake. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 19:32

Ivy_ schreef:
Fruit? Misschien gaat dat beter?

Ik ga het morgen proberen :j

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:33

Ik eet altijd cruesli met melk (yoghurt is ook niet echt mijn favoriet) en een halve banaan.
Misschien kun je wat fruit eten.. ? Hoeft niet veel te zijn, als het maar iets is.
Succes !

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:34

Je kunt ook kijken naar fruit waar net wat meer in zit dan water. Advocado bv? Erg gezond! Of eventueel melk met eeb beetje muesli of cornflakes?

Wat ik zelf ook erg lekker vind is een handje noten, maar hier moet je ook maar van houden natuurlijk

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:03

Ik maak altijd smoothies. Die drink je heel makkelijk weg :)
Ik doe meestal een banaan, kiwi, geperste sinaasappel, aardbei/framboos uit de diepvries en dan wat yoghurt erbij en in de blender.. Andere fruitsoorten doen het ook prima, alleen appel geeft wat veel vezels.. En dan doe ik er vaak een hand spinazie of boerenkool bij, of een stengel bleekselderij.. En als ik er wat langer op wil doen dan gaat er een hand havermout bij voor een wat voller gevoel.
Echt een aanrader hoor :) Smaakt heerlijk, super gezond, lekker snel klaar en drinkt heel makkelijk weg.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:07

Maalrijdreep van bijvoorbeeld modifast. Wet zelf graag pinda/nougat en mijn dietiste zegt dat het kan vanwege de calorieën.

Kan ik heerlijk een chocolade reep eten en zit ik vol tot de lunch.

Win win

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:20

Als jij niet houdt van ontbijten, dan hoef je niet perse te eten 's ochtends.

Waarom ontbijten wordt aangeraden is omdat mensen anders vaak later op de dag meer honger krijgen en dan gaan snacken :j Het is dus prima om je dag pas te beginnen qua eten bij de lunch, als je dan 's middags maar niet 3 zakken chips gaat wegwerken, maar dan gewoon een extra volwaardige maaltijd eet.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:34

Dat is niet helemaal waar. Ontbijten brengt ook je spijsvertering op gang, want deze gaat op rust als je slaapt. Daarom moet je als je gaat dieeten ook per se ontbijten.
Dit hoeft dan ook niet gigantisch veel te zijn, maar wel even iets om je spijsvertering wakker te maken. En daarvoor is een reep, fruit of yoghurt heus wel voldoende.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:38

Ik maak altijd een mugcake, erg lekker!
Recept: 1 geprakte banaan, 4 eetlepels havermout, 1 ei, honing, en dan zelf evt. dingen toevoegen zoals chocoladestukjes, bosbessen, rozijnen, stukjes appel etc. Dit allemaal in een grote mok mixen en dan 2 min in de magnetron en je hebt een mugcake :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:40

Jezzi schreef:

Waarom ontbijten wordt aangeraden is omdat mensen anders vaak later op de dag meer honger krijgen en dan gaan snacken :j Het is dus prima om je dag pas te beginnen qua eten bij de lunch, als je dan 's middags maar niet 3 zakken chips gaat wegwerken, maar dan gewoon een extra volwaardige maaltijd eet.

Ontbijten is juist een belangrijke maaltijd van de dag. Zoals Renee_S ook al zegt; je spijsvertering komt op gang, wat zorgt voor verbranding in je lichaam; dus energie. Dus nee, niet prima om je dag pas te beginnen door je lunch als ontbijt te zien, leuk voor eventjes, maar als je dat jaren achter elkaar doet ga je je behoorlijk beroerd vinden.

TS; de knop is vrij lastig om te zetten; been there done that :+ Uiteindelijk móest ik wel beginnen met ontbijten 's morgens toen ik geopereerd werd, en van daaruit is er gelijk op toegezien dat ik dat wel bleef doen, ook ivm medicatie destijds. Inmiddels hou ik dat al bijna een jaar vol en ik voel me wel degelijk fitter, heb nu ik gezonder eet (dus geen junkfood 6 dagen in de week :+ ) ook minder snaai-trek alleen de knop omzetten is wel een lastig iets. Kon het zelf ook nooit, voor 11 uur kon ik niks eten en überhaupt al niks drinken maar nu merk ik het wel aan m'n lichaam en m'n energiepeil als ik dus niet eet 's morgens. Al is het inderdaad een kleine fruitsmoothie, een yoghurtje, breaker of een mueslireep; iets is beter dan niets!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:40

Narita schreef:
Ik maak altijd een mugcake, erg lekker!
Recept: 1 geprakte banaan, 4 eetlepels havermout, 1 ei, honing, en dan zelf evt. dingen toevoegen zoals chocoladestukjes, bosbessen, rozijnen, stukjes appel etc. Dit allemaal in een grote mok mixen en dan 2 min in de magnetron en je hebt een mugcake :D

Wat een..'uniek' recept.. Klinkt erg appart maar wel lekker haha! Die ga ik ook eens proberen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:43

Bij mij is toch wel vaak mijn lunch, tevens mijn ontbijt. Maar dat is puur door mijn werk/leef ritme in de horeca. Als ik dan 's avonds laat ben, ben ik dat 's ochtends ook en eet ik rond een uur of half 12 mijn ontbijt en tevens dus mijn lunch.

Ik maak als ontbijt vaak een smoothie met groente/fruit en soms een beetje yoghurt en anders water. Ook maak ik wel eens yoghurt pannenkoekjes, ik vind het lekkerder om iets warms te eten en dit is simpel en snel en ik krijg er geen opgeblazen gevoel van(zoals bij brood wel het geval is).

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:09

Anoniem schreef:
Jezzi schreef:

Ontbijten is juist een belangrijke maaltijd van de dag. Zoals Renee_S ook al zegt; je spijsvertering komt op gang, wat zorgt voor verbranding in je lichaam; dus energie. Dus nee, niet prima om je dag pas te beginnen door je lunch als ontbijt te zien, leuk voor eventjes, maar als je dat jaren achter elkaar doet ga je je behoorlijk beroerd vinden.

TS; de knop is vrij lastig om te zetten; been there done that :+ Uiteindelijk móest ik wel beginnen met ontbijten 's morgens toen ik geopereerd werd, en van daaruit is er gelijk op toegezien dat ik dat wel bleef doen, ook ivm medicatie destijds. Inmiddels hou ik dat al bijna een jaar vol en ik voel me wel degelijk fitter, heb nu ik gezonder eet (dus geen junkfood 6 dagen in de week :+ ) ook minder snaai-trek alleen de knop omzetten is wel een lastig iets. Kon het zelf ook nooit, voor 11 uur kon ik niks eten en überhaupt al niks drinken maar nu merk ik het wel aan m'n lichaam en m'n energiepeil als ik dus niet eet 's morgens. Al is het inderdaad een kleine fruitsmoothie, een yoghurtje, breaker of een mueslireep; iets is beter dan niets!

Toch niet helemaal waar. Google maar eens op Intermittent Fasting. Uit veel onderzoeken blijkt dat je ontbijt uitstellen echt geen kwaad kan, zo lang je later op de dag dus maar niet gaat snacken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:26

En er blijkt ook uit een hoop onderzoeken dat je ontbijt uitstellen/dusdanig lang uitstellen dat het eigenlijk 'overslaan' wordt ook weer niet heel geweldig voor je is :+

TS, ik zou gewoon proberen (ja lekker makkelijk, "gewoon") om toch kleine hapjes naar binnen te werken; al is het een breaker, iets zoets, voor mijn part begin je met een danone toetje :+
Zo hebben ze het bij mij ook moeten aanleren :')

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:41

Anoniem schreef:
En er blijkt ook uit een hoop onderzoeken dat je ontbijt uitstellen/dusdanig lang uitstellen dat het eigenlijk 'overslaan' wordt ook weer niet heel geweldig voor je is :+

TS, ik zou gewoon proberen (ja lekker makkelijk, "gewoon") om toch kleine hapjes naar binnen te werken; al is het een breaker, iets zoets, voor mijn part begin je met een danone toetje :+
Zo hebben ze het bij mij ook moeten aanleren :')

Dan ben ik benieuwd naar die onderzoeken :)

In ieder geval een artikel over intermittent Fasting incl wetenschappelijk genoemd de mogelijke voordelen http://fitzonderfabels.nl/2015/03/24/in ... -van-eten/

Je verbranding gaat gewoon de hele dag door overigens, het is niet zo dat je lichaam pauze neemt van alle chemische processen als jij even niet eet. Als jij gewoon standaard een bepaalde hoeveelheid eet uit hetzelfde voedsel(stel 2000 kcal) dan maakt het niet uit of jij dat eet tussen 12-22 uur of tussen 08-22 uur. Het maakt wel uit als je door het later/eerder eten andere dingen/meer of minder gaat eten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:48

Van het artikel wat je zojuist geplaatst hebt krijg ik persoonlijk alleen maar rillingen; de nadelen wegen dan wat mij betreft echt niet op tegen de voordelen.
(Slechter herstel, spierverlies)
TS zit nog op school, vergt een hoop energie en concentratie en vaak ook nog steeds fysieke inspanning. Die zou ik nou niet bepaald een interval vasten-schema aanraden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 16:50

Ik zit idd nog op school :)
Vanochtend ee appel geprobeerd.was niet echt leker dis ik had er yoghurt en ee beetje suiker bij gedaan.
Het was toen wel te doen :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:12

Ik eet appel vaak met suiker en kaneel. Niet super gezond maar wel erg lekker.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:31

Renee_S schreef:
Dat is niet helemaal waar. Ontbijten brengt ook je spijsvertering op gang, want deze gaat op rust als je slaapt. Daarom moet je als je gaat dieeten ook per se ontbijten.
Dit hoeft dan ook niet gigantisch veel te zijn, maar wel even iets om je spijsvertering wakker te maken. En daarvoor is een reep, fruit of yoghurt heus wel voldoende.

Dat is wat iedereen zegt ja. Het is helemaal niet perse goed om je dag te starten met een mueslireep oid als je aan het dieten bent.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:52

Heb ik geen last van. Ik eet makkelijk paar boterhammen met Nutella 's morgens, en als ik tijd heb, worden dat er nog een paar meer.

Schijnt ook niet zo gezond te zijn, maar ik lees altijd een boek of een tijdschrift tijdens het ontbijt, mss lukt het je dan om te eten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:55

Ik eet 's ochtends ook niet. Ik drink sinds een aantal maanden een zuivelontbijt. Gaat eigenlijk best goed. Om 's ochtends iets te eten zie ik nog niet zo zitten. Komt misschien ooit nog.

Verder moet je doen waar je je goed bij voelt. Ik heb zeker meer dan 10 jaar nooit ontbijt gehad 's ochtends had daar eigenlijk nooit problemen mee. Om nou tegen je zin in te gaan eten lijkt me ook niet prettig.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:19

Je lichaam heeft suikers nodig (koolhydraten) Als je die niet binnenkrijgt gaat je lichaam die vrijmaken uit bv je lever of (stapje verder) je spieren. Als je trek krijgt is het een teken dat je lichaam te kort komt en alvast is begonnen om her en der wat vrij te maken uit de voorraad. Iedereen die zegt dat je dus je ontbijt over kan slaan is een dombo (sorry.. maar zo zie ik het) want je spreekt je reserves aan die eigenlijk een slaap functie hebben. Dus lekker laten slapen die functies en voorzie je lichaam van verse suikers. Je hersenen, je spieren, je lever je alles draait op glucose (suikers) die dus in koolhydraten zitten. Ga maar eens goed lezen over diabetes.. en nee dat is geen verkapte waarschuwing. Gewoon een feit. een fijn stukje om te lezen is bv
https://www.diabetesfonds.nl/over-diabe ... tAodhQUAGQ