Stormschade...wie lost het op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

Stormschade...wie lost het op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 07:47

Wij hebben ons eerste huis gekocht.
Deze woning is door vorige bewoners verkocht aan de woningcorporatie en die hebben het doorverkocht aan ons.
Gister waren wij even ea in het huis aan het opmeten en door de storm is een deel van de schutting omgegaan.
De woningcorporatie is tot 1 mei nog eigenaar van deze woning...
Is het dan na 1 mei ons probleem of is het zo dat de "huidige eigenaar" nu verantwoordelijk is voor een paar nieuwe schuttingpalen?
Ik heb geprobeerd te Googlen maar kan niet echt duidelijk iets vinden erover.
De woningcorporatie weet het niet en diegene die erover gaat werkt vrijdag weer
Feit is dat er iets gedaan moet worden want nogmaals zo'n winderige dag en de hele schutting gaat om en wordt er meer vernield dan goed is.
Miss kunnen jullie helpen?
Als het verkeerd staat verplaats het even voor mij
Gr Amazingstar

Jasmijn159

Re: Stormschade...wie lost het op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:50

Waarom bel je niet even het juridisch loket? Is gratis.

Zo op eerste instinct denk ik dat de huidige eigenaar nu verantwoordelijk is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 07:58

Word stormschade wel vergoed door de verzekering? Naar mijn weten moet dat in een aparte clausule vermeld staan.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:00

In m'n eigen inboedel wel maar die staat nu nog op m'n huidige adres en je hebt 125 euro eigen risico...ik denk dat 2 palen voor een schutting minder kosten dan m'n eigen risico..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:01

Jasmijn159 schreef:
Waarom bel je niet even het juridisch loket? Is gratis.

Zo op eerste instinct denk ik dat de huidige eigenaar nu verantwoordelijk is.

Het juridisch loket helpt tegenwoordig alleen nog minima.. Ik ga er vanuit dat dit niet geldt voor TS aangezien ze een koophuis heeft, maar proberen kan altijd

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:04

Als je 1 mei naar de notaris gaat voor de overdracht is het verantwoordelijkheid van de huidige eigenaar. Voor je naar de notaris gaat, heb je de mogelijkheid te kijken of het huis in de staat is zoals het was toen je de koopovereenkomst aanging. Als dat niet zo is, kun je bij de notaris weigeren te tekenen.
Een makelaar of je notaris kan je vraag ook beantwoorden als de woningbouw het niet weet of als je twijfelt aan hun antwoord.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:06

Bij mijn weten is de huidige eigenaar verantwoordelijk totdat de sleutel over wordt gedragen en alles getekend is. Zo heeft de makelaar het aan mij uitgelegd.
Toen ik een huis kocht ging 3 weken voor de overdracht de vaatwasser stuk en die hoorde bij het huis. Dat hebben de, toen nog eigenaars, laten repareren op hun kosten.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:06

Anders informeer je bij Vereniging Eigen Huis. Die is er juist voor eigenaren van koopwoningen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:07

Jij hebt je huis gekocht in een bepaalde staat. Deze staat is nu niet meer hoe deze was omdat de schutting is beschadigd. Hiermee is dus de woningcoöperatie verantwoordelijk om de schutting te repareren.
Als jullie voor het laatst vlak voor het overdragen van de woning met iemand van de coöperatie het huis gaan bekijken (zoals gebruikelijk voor dit soort dingen en bijv. de meterstanden) moet je direct aangeven dat dit nog gerepareerd moet worden (als dat nog niet gedaan is).

Dit wordt dan namelijk genoteerd bij de notaris (dus zelf noemen!) en dan sta je stevig in je recht om het door de coöperatie te laten repareren.

wat pendrag dus schreef :-)

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:08

weigeren tekenen kan, maar onder de notaris kun je ook afspraken maken voor de reparatie. Dan teken je onder voorwaarde van....

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:15

Ik woon nu nog in mijn huurwoning.
Even een korte toelichting:
De makelaar heeft een contract met de corporatie en wij zijn bij hun echt een nummer.
Alles word tegengehouden of even snel snel.
De makelaar was er gister bij en enige wat hij antwoorden is "die kan niet meer dicht"
Toen ik vroeg of het gemaakt ging worden zij hij, dat is niet mijn probleem...
Daar hebben we dus niets aan
De notaris heeft tevens een contract en houden zowel makelaar als corporatie het handje boven het hoofd..erg lastig dus

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:15

Wij hebben bij aankoop hetzelfde gehad tussen tekenen voorlopig koopcontract en de uiteindelijke overdracht zat een heel flinke periode. In de tussentijd hadden een paar grapjassen een deel van de coniferenhaag in brand gestoken. Na overleg met ons hebben zij er nieuwe tussengezet omdat het idd in de staat zoals eerder getekend moest zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:28

Misschien denk ik er te simpel over, maar de kosten zijn toch gewoon voor degene die eigenaar is op het moment dat de stormschade optreedt?
Je gaat toch niet over een maand pas stormschade bij de verzekering (die ook dan pas ingaat) opgeven van een maand geleden?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:35

TS, je woont nu al in het huis toch? Nu huur je het, straks koop je het. Ik vermoed dat de schade aan je tuin/schutting voor eigen rekening komt, staat daar niks over in je huurcontract?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:59

Mijn woningbouw is niet verantwoordelijk voor schutting hoor.

Toen ik mn huis kreeg stond er niet eens een schutting.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:03

Hilli, ik lees nergens dat ze al in het huis woont, ze koopt het huis van de woningbouw (en er hebben eerst andere mensen in gewoond).

Lijkt mij voor rekening van de woningcorporatie, er is schade ontstaan dus dat zullen ze moeten oplossen. Heb je ergens staan dat die schutting bij de koop in zit oid?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:18

Het huis moet bij de overdracht in de staat zoals het was tijdens de bezichtiging zijn. Heb je een bouwtechnische keuring uit laten voeren? Eventuele gebreken daar uit zullen ook hersteld moeten worden voor de overdracht.

Lijkt mij dat de schutting hersteld moet zijn voordat de overdracht plaats vindt. Lijkt mij iets om met je aankoopmakelaar of rechtsbijstand/ eigen huis te bespreken. Eigen huis is trouwens nu lid worden is nu ook hulp krijgen. Je hoeft dan niet een paar maanden te wachten voordat je van hun diensten gebruik kunt maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:11

amazingstar schreef:
Ik woon nu nog in mijn huurwoning.
Even een korte toelichting:
De makelaar heeft een contract met de corporatie en wij zijn bij hun echt een nummer.
Alles word tegengehouden of even snel snel.
De makelaar was er gister bij en enige wat hij antwoorden is "die kan niet meer dicht"
Toen ik vroeg of het gemaakt ging worden zij hij, dat is niet mijn probleem...
Daar hebben we dus niets aan
De notaris heeft tevens een contract en houden zowel makelaar als corporatie het handje boven het hoofd..erg lastig dus

De makelaar heeft in principe gelijk, dat is niet zijn probleem. De huidige eigenaar van de woning moet dat repareren. De woning moet in dezelfde staat zijn als dat die was toen je tekende, en dat is nu niet.
Je moet er voor zorgen dat je de overdracht bij de notaris niet tekent, in je koopcontract staat er ook het een en ander over in.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 17:01

Eigenaar is verantwoordelijk voor het opleveren van de woning in de staat waarop het te koop werd aangeboden. Momenteel is dat de woningbouw vereniging. Kijk je koopcontract er eens op na, daar zal er vast iets over in staan.

Ik zou zowel makelaar, als de woningbouwvereniging als de notaris op de hoogte stellen, dat je hebt gezien dat de schutting kapot is en dat je verwacht dat dit gerepareerd is voor de overdracht op 1 mei.

Het is natuurlijk wel het probleem van de makelaar. Hij is het contact persoon tussen jezelf en de verkopers (woningbouw vereniging). Dus dat het zijn probleem niet is is natuurlijk onzin.

Vervelend zeg, dat ze je zo als een nummertje behandelde. Ik heb ook een huis gekocht van een woningbouwvereniging via een makelaar, en ik bij mij behandelde ze me absoluut niet als ene nummertje en vonden het echt belangrijk dat ik tevreden was over de woning ed.