Ervaringen met opleidingen gevraagd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AmyJamess

Ervaringen met opleidingen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:29

In ben aan het kijken naar een opleiding waar ik in september mee kan gaan starten.
Maar nu weet ik zelf nog niet goed wat ik leuk vind of wil gaan doen.
Ik heb 3 jaar terug de opleiding dierenverzorging gedaan en behaald. Achteraf een stomme keuze, maar ik heb totaal geen spijt gehad dat ik deze opleiding heb gedaan.
Nu wil ik dus een andere opleiding gaan doen waar meer werk in te vinden is, maar ik wil er wel 100% achter staan. Ik wil niet dat ik halverwege de opleiding er achter kom dat het dus totaal niets voor mij is. Dat is gewoon weggegooid geld.
Nou zat ik zelf te denken aan SPW of MWD.
Ik wil wel graag werk doen waar je mensen kan helpen en dan voornamelijk kinderen.
Vroeger heb ik zelf nooit de hulp gehad die ik zou moeten krijgen, daardoor wil ik graag kinderen helpen die het nodig hebben.
Nou is MWD een HBO opleiding, mijn vorige opleiding was MBO, dus vraag ik me af of ik dat dan wel aan zou kunnen? de wil is er wel.
En ik weet niet of het waar is, maar ik heb gehoord dat er hier ook steeds minder werk in te vinden is, klopt dat?

Een andere mogelijk wat mij ook leuk lijkt is (auto)techniek. Naast met mensen werken, werk ik ook graag met mijn handen en vind ik het leuk beetje te "knutselen", en ik ben eigenlijk wel een auto gek :+
Zo ben ik ook groot fan van ken block, tanner foust, maar ook topgear en Fast & Furious.
Op mijn werk (Parttime) repareer ik dan ook graag kleine dingen, maar hier in moet ik zeker nog heel veel leren! Maar lijkt me toch leuk een poging te wagen.

Dus wie heeft er ervaringen met deze opleidingen? Zou graag willen weten waarom jullie deze opleiding hebben gekozen en wat jullie van de opleidingen vinden.
Ben benieuwd!

Suuszels

Re: Ervaringen met opleidingen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:34

Ik studeer MWD en heb hiervoor SPW (eigenlijk PW Jeugdzorg) gedaan.
Maar als je het voor de werkzekerheid doet dan zal ik deze beide opleidingen niet kiezen :=
Het werkveld is erg onzeker, er zijn veel veranderingen.
Sowieso zou ik wel proberen om HBO te doen (MWD of SPH evt. SJD of CMV of pedagogiek) . Er zijn meer dan genoeg instellingen/organisaties die eisen dat medewerkers minstens HBO geschoold zijn. En anders kan je met een HBO diploma ook nog een MBO functie solliciteren.

Wat is hetgene wat je trekt in dit werkveld?

Ik vind MWD een leuke opleiding hoewel ik het nu wel een beetje zat ben (toetsweek, derde jaar :z ) Op zich vind ik het vrij gemakkelijk, maar dat verschilt wel per blok en ook per student.
Ik vind de afwisseling erg leuk, je kan er zoooo veel kanten mee op!

Als je nog vragen hebt roep je maar!

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:07

In de techniek vind je zeker werk! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:12

Techniek :j daar is de baangarantie vrij goed. Ik zou daar zeker rondkijken :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:15

Is een opleiding laboratorium techniek niets voor jou?
Je helpt er (wel eens waar achter de schermen) mensen mee, maar er komt nog een aardig poepie techniek / sleutelen / onderhoud bij kijken.
Eigenlijk 2 in 1 dus.
Er is werk voldoende in te vinden in eigelijk alle richtigingen (chemisch, medisch en biologisch) behalve forensisch.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:16

Je geeft aan dat je graag met mensen, voornamelijk kinderen, werkt, en ook van techniek houd. Heb je al eens nagedacht over voor de klas staan? En dan misschien een lerarenopleiding techniek, zo werk je en met mensen en je bent met je handen bezig. Hier is ook veel werkgelegenheid in, en zijn veel scholen op zoek naar techniekdocenten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:20

Ik hoorde laatst inderdaad dat er steeds minder goede automonteurs zijn, en dat die echt gewild zijn. Ik doe zelf HBO toegepaste psychologie, maar dit is wel echt een pittige opleiding en ik zal het niet zomaar aan iedereen aanraden. En inderdaad, met alle bezuinigingen in de gezondheidszorg weet je niet zeker of hier werk in is/ blijft.

Ik zou wel eerst voor jezelf gaan uitzoeken of je HBO of MBO wilt gaan doen. En dan kun je dan daarbij een studie gaan zoeken.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 14:34

Dus het klopt dat bij spw en mwd ook steeds minder werk is -O-
Had er ook al wel beetje rekening meegehouden.
@Jorika1986 Laboratorium techniek heb ik nog helemaal niet aan gedacht, ga vanavond even info over zoeken, misschien is dat nog een optie.

@Mliiesje Als je leraar wilt worden moet je dan beide opleidingen niet appart volgen?

Ik twijfel ook om HBO te doen, maar zoals suuszels al zei er word veel HBO gevraagd. Ik heb zelf ook zitten denken aan een BBL opleiding (4 dagen werken 1 dag school) Dat zal wel mogelijk zijn bij een techniek opleiding.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:26

Nee er is een lerarenopleiding techniek, ikzelf doe de lerarenopleiding Natuurkunde, met een minor lerarenopleiding techniek. Eventueel denk ik er over om een 2de bevoegdheid te halen voor techniek.
Dit is een HBO opleiding van 4 jaar. Wil je meer info kijk eens oo de site van hogeschool Utrecht en je mag me ook altijd pb-en

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 15:28

Dankje! Ik ga straks even op de site kijken

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:50

Ik ben van mening dat in alle sectoren geen baangarantie is. Techniek wordt minder door robots, zorg wordt minder door bezuinigen.

Laat dat niet de keuze bepalen.
Ik doe zelf sph en merk wel dat er meer moeite gedaan moet worden voor stage plekken. Maar een aantal studie genoten hebben wel flex banen aangeboden gekregen, terwijl wij pas in jaar 2 zitten en er 1 zelfs een baan aangeboden krijgt, ondanks dat ze met opleiding stopt.

Nu hebben wij wel allemaal al een mbo spw of mmz opleiding afgerond en daardoor een klein streepje voor.

Ik zou vooral goed kijken naar wat jij wilt in de zorg. Wil je 1 op 1 en doorverwijzingen doen (wat vooral mwd is) of wil jij groepen begeleiden of ambulant werker worden?

Daar zit echt een groot verschil in.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:55

De autobedrijven zitten vast wel te wachten op een vrouw erbij, als vrouw heb je een grote voorsprong.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:02

Blue_flower schreef:
Ik zou vooral goed kijken naar wat jij wilt in de zorg. Wil je 1 op 1 en doorverwijzingen doen (wat vooral mwd is) of wil jij groepen begeleiden of ambulant werker worden?

Daar zit echt een groot verschil in.

Vind ik eigenlijk een hele goeie, zelf nog niet over nagedacht. Ik denk dat ik daar eerst maar eens over moet na denken, denk dat dat de keus ook makkelijker zal maken. Groepen begleiden lijkt me trouwens ook wel heel leuk

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:10

Jtragter schreef:
De autobedrijven zitten vast wel te wachten op een vrouw erbij, als vrouw heb je een grote voorsprong.

Daar is mijn nichtje dat autotechniek doet het niet mee eens, die heeft stad en land af moeten zoeken voor een stageplaats want 'we willen geen meisjes' :=

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 16:13

Kirsha schreef:
Jtragter schreef:

Daar is mijn nichtje dat autotechniek doet het niet mee eens, die heeft stad en land af moeten zoeken voor een stageplaats want 'we willen geen meisjes' :=

Waarom verbaasd me dat niet :')
Ondanks dat er steeds meer vrouwen de (auto)techniek in gaan lijkt er nog steeds een taboe op te rusten.
Denk dat de meeste mannen ook van mening zijn dat het geen vrouwen werk is maar "echte" mannen werk.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:24

Nee mij verbaast het ook niet hoor, maar zo groot is die voorsprong dus niet :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:28

Als je twijfelt tussen techniek of zorg/hulpverlening zou ik voor techniek gaan. Daar is op korte termijn sowieso meer werk in te vinden. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld in de jeugdzorg, psychiatrie en de gehandicaptenzorg vrijwel geen vacatures, of de vacatures zijn alleen intern.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:35

SusanH schreef:
Als je twijfelt tussen techniek of zorg/hulpverlening zou ik voor techniek gaan. Daar is op korte termijn sowieso meer werk in te vinden. Op dit moment zijn er bijvoorbeeld in de jeugdzorg, psychiatrie en de gehandicaptenzorg vrijwel geen vacatures, of de vacatures zijn alleen intern.

Ik krijg vooral gehandicapten zorg anders genoeg vacatures langs op mijn fb tijdline.
Ligt ook heel erg aan je regio.