Assesment gespreksvoering, wat is nou een goede opening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Assesment gespreksvoering, wat is nou een goede opening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:28

Op school gebben wij een assesment waarin we een gesprek moeten voeren. Hier moet ook een opening in zitten om de 'client' op zijn gemak te stellen. Het is de bedoeling dat je een luchtige openingsvraag stelt, zoals heb je nog genoten van het weer oid. Maar omdat we deze vraag wat afgezaagd vinden zijn we aan het discussiëren wat nou nog meer een luchtige openingsvraag is waar je wel wat over kan babbelen. Hebben jullie nog leuke ideeen?

Captain

Re: Assesment gespreksvoering, wat is nou een goede opening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:33

Ik heb weleens op een club de openingsvraag zo gesteld dat men z'n sleutelhanger moest laten zien en daar wat over moest vertellen. Waarom ze dat als sleutelhanger hadden en wat dat over hen vertelde.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:34

Heel herkenbaar. Ik heb die assessments ook gehad. En wij kregen ook vragen als: en.. heeft u het kunnen vinden? Ja duhh als je cliënt gearriveerd is dan heeft hij/zij het kunnen vinden haha. Ook lekker afgezaagd. Maar volgens mij zijn al die openingszinnen wel een beetje afgezaagd.

Vragen die ik heb gebruikt waren:
"Heeft u het een beetje makkelijk kunnen vinden?"
"Hoe ging de reis hierheen?"
"U bent hier met een specifieke vraag, maar afgezien daarvan, hoe het gaat het met u?"
En het weer is natuurlijk altijd een handige opening hoe afgezaagd ook.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:34

Kan van alles zijn, heb je het goed kunnen vinden (als in de weg naar het adres), wil je wat te drinken, ben je al eens eerder hier geweest (bijv het terrein).
Dat zijn wel de bekendste naast het weer :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:35

Ik zou inspelen op de situatie, het moment van de dag, de bui van de client.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:15

Bij mijn laatste assesment (MWD) ben ik begonnen met "Hey, wat goed dat je bent gekomen!" Ik wist van de casus al dat de cliënt vooral was doorverwezen en er zelf weinig zin in had.
Verder hebben wij vaak geen tijd om lang stil te staan bij de openingfase, omdat we maar 10-15 minuten per assesment hebben en ze ook je echte gesprekstechnieken willen zien.
Ik probeer op stage etc. vaak de cliënt te laten vertellen waarom hij er is, ook als ik het zelf weet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:24

"Wat een wind vandaag. Heb je op de weg hiernaar toe last gehad van de harde wind? " Of een andere voor de hand liggende situatie.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:30

Ik zou het gewoon op het weer houden, of hoe de reis er naartoe is geweest. Of inderdaad gewoon vragen hoe het afgezien van de problematiek gaat. Als je de cliënt op z'n gemak moet stellen kan je ook vragen hoe het gaat met de spanning om naar jou toe te komen. Door daar over de praten kan het ook al verminderen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 09:45

Ik vraag meestal of ze het goed hebben kunnen vinden. Of iets over het weer idd. Afgezaagd werkt prima voor nerveuze mensen. :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:24

Ik denk inderdaad dat het echt niet zoveel uitmaakt waar je over praat. Mijn ervaring is dat alles wat luchtig/afgezaagd is goed is, als ze maar even kunnen praten zonder gelijk de diepte in te moeten gaan.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:28

Al praat je over het weer ''Wat fijn dat je ook bent komen aanwaaien'' oid. Nog last gehad van het weer, praat over het nieuws e.d. Keep it simple.