Wat eten met deze allergieën?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Wat eten met deze allergieën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:19

Hallo bokkers.
Ik ben onder behandeling bij een allergoloog en doorgestuurd naar de diëtist. Helaas heeft die pas plek over 3 weken.
Ik heb nu ook een elaminatiedieet en mag een hoop voedingsmiddelen niet.

Afbeelding
Je mag dan 1 voor 1 weer dingen toevoegen. Ik heb nu 3 dingen geprobeerd en reageerde op die al gelijk allergisch. Dat was op suiker, varkensvlees& tomaten.
Ik vind het heel lastig welke dingen ik nu wel kan eten. Zeker voor tussendoor. Heb nu het idee dat ik vooral wortel& sla eet. Ben ook al 1,5 kilo afgevallen.
Dus welke bokker weet nog iets wat ik wel mag eten?
Groetjes Eliana

Azmay

Re: Wat eten met deze allergieën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:20

Heel moeilijk te lezen vanaf de foto, ik mag zelf geen gluten melk(producten) en ei en dat vind ik al een hele uitdaging :wow:

8nnemiek

Re: Wat eten met deze allergieën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:50

Ik zou gewoon lekker veel vers eten inkopen en lekker zelf gaan koken. Dus gewoon aardappelen/rijst/pasta (gedroogde pasta wordt gemaakt met water ipv ei, en kun je ook zelf maken), met wat gekookte/gestoomde groente, en een sausje van bouillon (die van zonnatura heeft volgens mij geen smaakversterkers), citroensap, peper, creme fraiche en later evt kruiden die je lekker vindt, en dan binden met maizena.
Als vleesvervanger is er ook wel iets te vinden. Zo kun je bv zelf champignonburgers maken, die zijn echt heel lekker. En van tofu kun je ook iets lekkers maken (al weet ik niet of je dat mag hebben, aangezien de sojasaus er wel bij staat, maar geen gewone soja/tofu..)

Weet je de reden waarom je sommige producten niet uit blik mag, maar wel vers? Als dat is vanwege de sulfiet bv kun je ook eens bij natuurwinkels kijken voor ongezwavelde producten.

Verder zou ik gewoon veel verse groente en fruit kopen en dat als tussendoortje eten. Ook een smoothie is bv lekker als ontbijt, en daar kun je vanalles doorheen mengen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:54

Ik heb zelf een tijd het fodmap 'dieet' gevolgd, is ook een eliminatiedieet. Moet deze week weer beginnen want ik heb nog 2 groepen niet getest. Ik kreeg van de dietiste een lijst mee met groene, oranje en rode producten. Dus goed, met mate en niet gebruiken. In de eerste weken echt met lijst erbij de supermarkt door, maar je word er steeds beter in. Vooraf recepten zoeken hielp mij wel, en ik eet sowieso weinig uit pakjes dus die heb ik meteen maar helemaal afgeschaft.

Je mag wel havermout zie ik? En suiker/stroop? (zie net dat dat niet mag, maar wellicht kun je een vervanging vinden?) Daarmee kun je zelf heel goed vullende muesli/granola repen maken. Even vogelen welk recept het beste past, maar ik ben tot nu toe erg tevreden over deze: http://delectablymine.blogspot.nl/2012/ ... -bars.html (niet het meest gezonde recept, maar ik vind banaan echt smerig en was op zoek naar iets voor als ik bijna omval van de honger, nou dit werkt zeker! Heb het wat aangepast naar wat ik zelf mag & lekker vind, zo doe ik er cacao/gehakte pure chocolade door, quinoa, kokos, etc.)

Heeft je methode/dieet ook een naam? Op facebook zijn bijvoorbeeld verschillende fodmap groepen, en ook wel receptensites te vinden. Is het 'alleen' histamine dat je moet vermijden? Dan zou ik eens gaan googlen, overal zijn receptenblogs voor tegenwoordig :P