je kijkt chagrijnig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amyd

je kijkt chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 14:44

Ik weet niet of het hier goed heb geplaatst, maar het leek mij het beste.

Ik vind het best lastig om hier over te beginnen en ik loop er al heel lang mee, maar nu zit het me toch echt wel heel hoog en ik weet niet wat ik er mee moet.

Op mijn werk krijg heel erg vaak te horen dat ik chagrijnig kijk, dat ik kijk alsof ik het niet naar mijn zin heb.
Nou heb ik het verder prima naar mijn zin dus daar ligt het niet aan. Ook ben ik mijzelf er niet van bewust dat ik dit doe en wanneer ik dit doe, volgens mij staat mijn gezicht gewoon zo.
Mijn chef begint er iedere keer over met beoordelings/functioneringsgesprekken en dan zeg ook dat ik er niets aan kan doen en dat ik het ook vervelend vind en dat ik niet weet wat ik er aan kan doen.

De laatste tijd werd ik iedere keer genegeerd door 2 collega's, dus daar ben ik van de week mee in gesprek gegaan over wat het probleem was.
Volgens hun lag het aan mij en wierp ik constant chagrijnige en dodelijke blikken hun richting op.
Dus had ik weer uitgelegd dat ik dit niet expres doe en dat ik mij hier niet van bewust ben en ik ook niet weet wat ik er mee moet.
Hun antwoord was dat ik "gewoon" wat vrolijker moest kijken.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En hoe ga jij hier mee om?

Ik vind het echt heel erg vervelend en ik word er ook onzeker van.

Tammy_

Re: je kijkt chagrijnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:48

Bitchy resting face, een veelvoorkomend probleem :') Ik krijg ook vaak de opmerking 'Niet zo boos kijken joh!' Maar ik kan er echt absoluut niets aan doen. Ik zeg ze dan maar dat mijn gezicht nou eenmaal zo zit, en dat het niets persoonlijks is :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:48

Vervelend is dat he, ik kan wanneer ik geconsenteerd ben of in gedachten verzonken blijkbaar ook heel boos kijken en vind het ook best irritant als mensen dat zeggen. Moet wel zeggen dat ik jouw ervaring niet heb, wel vroeg ooit een van mijn eerste instructrices eens aan mijn moeder of ik het paardrijden wel leuk vond, want ik keek zo boos :+

Weet verder ook niet zo goed wat je er mee moet, ik probeer er wel op te letten en op de werkplek lukt me dat meestal wel, maar ik heb gewoon geen vrolijk hoofd, sorry :+

Ik kreeg het zelfs laatst al in een topic te horen, he Tam :+
[RIJ-ITP] AV Djunnah @ work in de les

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:50

Ik herken dat zo! Als ik iets aan het lezen ben of als ik even na denk, krijg ik meestal te horen kijk niet zo boos! :+ Terwijl ik dat zelf helemaal niet in de gaten heb :')

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:52

Het is bij mijn gelukkig niet zo erg, maar mijn standaard antwoord is altijd: 'Zo zit mijn gezicht nou eenmaal lekker!'

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:52

Zou ik zeker aan gaan werken als ik jou was.
je non verbale houding straalt iets uit wat je helemaal niet bedoelt.

ik weet wel dat dat lastig is hoor.
juist omdat je t zelf niet door hebt.
Als je een gesprek aangaat met iemand, probeer dan even van jezelf bewust te worden hoe je erbij staat op dat moment.

en spreek anders met je collega's af dat ze t tegen je zeggen als je weer zo kijkt.
ik weet niet precies hoe je dit het beste aan kan pakken.

waarschijnlijk zit je gezicht gewoon t lekkerst zo:p

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:54

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:56

Ja ik heb er ook last van! Vooral op school '' kijk niet zo chagrijnig'' '' ben je boos ''
IT'S JUST MY FACE! :') Soms word ik er wel echt chagrijnig van. Hou dat soort dingen gewoon voor je, als er wat is zeg ik het wel..

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:56

Wat vervelend TS!

Ik krijg het ook vaak te horen, maar niet zoals jij ook op werk en dergelijken, vooral als ik heel erg oplet en geconcentreerd bezig ben, ga ik vanzelf een beetje fronzen. Ik probeer nu sinds een tijdje bewust om in mijn contact met anderen gewoon altijd vrolijk te kijken (lief lachen enzo :P) en ik merk dat mensen dan ineens ook veel aardiger en begripvoller naar mij doen.

Verder kan je ze misschien proberen uit te leggen dat de natuurlijke stand van je gezicht gewoon zo is en dat je niet bewust boos naar ze kijkt. En ik denk dat, wanneer ze op je werk merken dat jij wel bewust meer bezig bent met vriendelijker overkomen door gewoon de hele dag met een lieve glimlach te lopen (hoe nep je zelf ook denkt dat het is), ze er minder van zullen zeggen. En dan kan iig je chef je er niet meer op afrekenen dat je te boos kijkt.

Verder weet ik niet hoe je eruit ziet, maar als je je haar strak naar achteren in een staart hebt, kan dat agressiever overkomen. Donkere eyeliner maakt je blik ook bozer. Hier zou je ook nog naar kunnen kijken.

Mijn ervaring is trouwens wel dat wanneer mensen je wat langer kennen, ze erachter komen dat het echt jouw gezicht is zoals het van nature is en dat het ze na verloop van tijd niet meer opvalt (omdat ze dan misschien ook je echt boze gezicht gezien hebben :P). Misschien kun je eens iets met je collega's afspreken buiten werktijd, zodat je je goede wil toont en ze je ook op een andere manier leren kennen.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Dobbelicious op 29-03-15 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:58

Hier was al een topic over dacht ik.
"wat kijk je boos!" heette het.
Ik hoor het heel af en toe van 1 vriendin verder nooit dus heb er geen last van :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 14:59

Oh, herkenbaar!
Volgens veel anderen zend ik ook altijd moordblikken naar ze uit..
Wat je daar aan kan doen? Glimlach wat vaker als je iemand (per ongeluk) aankijkt.
Dit helpt mij in ieder geval :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:01

Afbeelding

Ja ik krijg het ook weleens te horen... maar ik heb gewoon geen standen op mijn gezicht behalve hilarisch vrolijk of intens chagrijnig :') en mijn emoties kunnen er best tussen in zitten... mensen wennen er maar aan. :P

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 15:05

Ik wil er ook echt wel iets aan doen. Zou er een cursus niet chagrijnig kijken bestaan? :?

Op een andere afdeling van werk wordt ik achter mn rug om al "ons zonnetje" genoemd.

Ik probeer wel vrolijk te kijken, maar dan nog krijg ik vaak die opmerking en dan wordt ik eigenlijk onzeker en verdrietig en dan lukt het al helemaal niet meer.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:07

Zeg dat eens tegen de mensen die dat zeggen, gewoon dat je er erg onzeker van word als mensen dat zeggen het is namelijk gewoon je gezicht.
Is niks mis mee hoor :)

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:10

Ik heb het ook en het is echt vervelend.
Vooral mijn ouders zeggen het vaak. 'Wat ben je weer chaggerijnig.' Uhm, nee, maar nu wel..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:10

Ik kijk ook chagrijnig, soms zelfs vals, arrogant en uit de hoogte, maar andere momenten als onverschillig, niet betrokken :+

Op de middelbare school werd ik sikkeneur genoemd door sommigen

Ik heb geleerd mezelf veel meer verbaal te verwoorden. Dus meer benoemen hoe je iets vind. Vooral in m'n stage konden ze me niet goed 'peilen'.

M'n ma kijkt ook altijd chagrijnig, bedenkelijk en arrogant :+ Dus ik zal het wel van haar hebben.

Ik haalde er overigens ook profijt uit. Ik kan echt vernietigend kijken, dus als ik zin had in ruimte om alleen te zitten hoefde ik maar een beetje oogcontact te maken in de trein en succes verzekerd :+ Beetje aso, maar goed, dat was vroegah ;-)

Ik heb er nu weinig last meer van. Mensen vinden me wel nog lastig te peilen, maar dat zie ik maar als een pluspunt. Ik laat me alleen kennen als ik dat zelf wil. In m'n werk is het zelfs handig.

Op stap word ik nog wel eens aangesproken. Soms maak ik er een grapje van of ik hou ze bloedserieus voor de gek :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:14

Amyd schreef:
Ik wil er ook echt wel iets aan doen. Zou er een cursus niet chagrijnig kijken bestaan? :?

Op een andere afdeling van werk wordt ik achter mn rug om al "ons zonnetje" genoemd.

Nou bah zeg, wat een nare collega's heb jij! -O- Heel achterbaks!
Misschien kun je eens met een goede vriendin van je een dagje optrekken, en dan vragen of zij het wil aangeven wanneer je 'boos' kijkt. Dan kom je er misschien achter op welke momenten je dat doet, en kun je er je meer bewust van worden. Al vind ik het nog steeds een beetje belachelijk. Als jij zo wil kijken als je geconcentreerd bent op werk, prima toch. Moet je nou echt op je tenen gaan lopen van je baas en je collega's?

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:17

Ik krijg ook vaak te horen dat ik boos/arrogant kijk. Als ik geen gezichtsuitdrukking heb of mij concentreer is dit nou eenmaal hoe ik kijk. Interesseert me vrij weinig als andere mensen zich dr aan storen.
Wel vervelend dat je je er onzeker door voelt ts, probeer wat meer te glimlachen als je mensen aan kijkt. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:18

Je kan je overigens wel degelijk meer bewust worden van je uitstraling ja. Dus ermee oefenen is wel een goede en gewoon meer gaan óndertitelen' (verbaal) zodat anderen minder hoeven te 'lezen' (en te interpreteren)

c_alsemgeest

Die mensen van "ons zonnetje" zouden bij mij ook heel snel een goede reden krijgen om me zo te noemen :P
Kinderachtige mensen... het is de basisschool niet :')
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 29-03-15 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Wat enorm vervelend dat ze zo benadrukken hoe je moet kijken... want het gaat niet eens om je gevoel die erachter zit.. maar hun eigen beeld/idee wat ze er gemaakt van hebben. Dat verander je ook niet zomaar door beetje meer te gaan lachen. Zou wel tegen je chef zeggen dat je het wel kwetsend vindt dat dat steeds zo benadrukt wordt en dat dat niet helpt.
Misschien toch eens een filmpje over resting bitch face doorsturen naar collega's ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:22

Vervelend probleem zeg! Kun je niet af en toe naar je collega's baas en (klanten?) glimlachen? Dan hebben ze in ieder geval het idee dat je er wat mee doet.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:23

Herkenbaar!
Het is gewoon je gezicht als je ontspannen kijkt, kun je inderdaad niks aan doen...

Wat ik doe...bewust op het werk blij kijken...en dan niet super nep hahaha

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 15:29

Evelijn schreef:
Wat enorm vervelend dat ze zo benadrukken hoe je moet kijken... want het gaat niet eens om je gevoel die erachter zit.. maar hun eigen beeld/idee wat ze er gemaakt van hebben. Dat verander je ook niet zomaar door beetje meer te gaan lachen. Zou wel tegen je chef zeggen dat je het wel kwetsend vindt dat dat steeds zo benadrukt wordt en dat dat niet helpt.
Misschien toch eens een filmpje over resting bitch face doorsturen naar collega's ;)

Dat is wel een goeie dat filmpje laten zien aan collega's, ga ik doen.

En ik ga denk ik maar voor de spiegel oefenen met neutraal kijken zonder chagrijnig te kijken.

En af een toe glimlachen als iemand me aan kijkt is ook een goed idee al hoop ik dan dat het niet als een boer met kiespijn wordt :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:31

Niet overdreven doen en niet teveel over nadenken want dan wordt het idd nep haha.