Bekende gedichten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Bekende gedichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:23

Voor mijn opleiding HBO-communicatie geef ik ter afsluiting van één van de vakken een presentatie. In deze presentatie wil ik graag een gedicht verwerken, om een creatieve draai aan het geheel te kunnen geven. Het gedicht moet te linken zijn aan één van de volgende onderwerpen:
netwerken óf assertiviteit.

Het liefst gebruik ik een gedicht van een bekende dichter, om het geheel wat extra kracht bij te zetten. Ik heb me gek gezocht op het wereldwijde web maar ben niet veel verder gekomen. Wie weet bokken er hier een aantal mensen in het rond die een dergelijk gedicht nog vers in het geheugen hebben staan :D

edit: vraagstelling aangepast
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 27-03-15 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Bekende gedichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:28

Ts, het is natuurlijk niet de bedoeling dat wij jouw huiswerk gaan maken :)

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:33

Dit is ook niet direct de opdracht vuurneon. Voor de duidelijkheid, ik ben een HBO student en doorgewinterd zat als het gaat om het maken van huiswerk. Ik wil echter een creatief aspect verwerken in een presentatie die ik moet geven. Daarbij wil ik graag een gedicht gebruiken. Het huiswerk er om heen maak ik keurig netjes zelf, geloof me ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 01:51

Ik weet niet of het helemaal is wat je zoekt in de trant van assertiviteit, maar Invictus van William Ernest Henley is een van mijn favoriete gedichten.

Out of the night that covers me,
Black as the pit from pole to pole,
I thank whatever gods may be
For my unconquerable soul.

In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeonings of chance
My head is bloody, but unbowed.

Beyond this place of wrath and tears
Looms but the Horror of the shade,
And yet the menace of the years
Finds and shall find me unafraid.

It matters not how strait the gate,
How charged with punishments the scroll,
I am the master of my fate,
I am the captain of my soul.

Het is sowieso een heel krachtig gedicht en het wordt extra bijzonder als je weet dat de schrijver rond 1875 zijn been verloor door de gevolgen van tbc en het heeft geschreven toen hij herstelde van een operatie aan zijn resterende been.
Het is ook gebruikt als credo voor de gelijknamige Invictus Games, een soort paralympics voor gewonde militairen: