Gezien het feit dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen met zoeken, ga ik eerst af op tips/informatie die anderen mij kunnen verschaffen doordat ze in soortgelijke situaties zitten/zaten of gewoon veel van het onderwerp af weten. Zoals de titel al aangeeft, wil ik graag het een en ander weten over hoe het zit als je een appartement wil huren als student.
Aankomende september ga ik starten met een opleiding aan de HAN in Nijmegen. Momenteel woon ik in een flat op een kamertje van ongeveer 10m², absoluut niet ideaal en na 3 jaar ben ik het behoorlijk zat; uitwonend ben ik dus al geruime tijd. Nu is min of meer het plan ontstaan om met een studiegenoot een appartement te gaan huren in Nijmegen, dit betekent dat we er dus met z'n tweeën gaan wonen. Zij komt uit Limburg, ik uit Midden-Nederland. Maar nu komt het gedeelte: waar begin je in godsnaam?
Wat komt er allemaal bij kijken? Stap je op een makelaar af, of kan je ook particulier zonder makelaar iets gaan huren (is het überhaupt mogelijk als student zijnde?). Ik heb, naast studiefinanciering en lening, geen verdere vaste inkomen per maand (zorgtoeslag etc. niet meegerekend), ik ben namelijk van plan in ieder geval het eerste jaar niet te werken. Qua loon zullen we dan ook ver onder de minimale bruto maandloon zitten (wat vaak wordt geëist). Dus, waar moeten we beginnen?
Het maximale wat we kunnen uitgeven zal €800 zijn, incl. (€400 p.p.), is dit haalbaar? Hebben we recht op huurtoeslag? Moet er een hoofdaanvrager zijn? Op welke manier moet de tweede persoon zich dan inschrijven?
Eigenlijk lijkt me een appartement huren veel fijner dan een kamer, vooral om de rust en ruimte die het met zich meebrengt (maar 1 huisgenoot). Daarnaast volgen we dezelfde opleiding, waardoor werken aan school al een stuk wordt vergemakkelijkt. In een studentenhuis/flat krijg je veel sneller te maken met studenten van allerlei faculteiten.
Wie oh wie weet me een beetje op weg te helpen en wil zijn/haar tips en adviezen met mij delen? Of ervaringen, dat zou ook ontzettend fijn zijn (zowel negatief als positief! Ik wil niet voor onplezierige verrassingen komen te staan op een gegeven moment).
Dankjewel!
Karin

Verschilt namelijk heel erg per locatie. Nijmegen centrum zal voor een woningbouw erg lang duren, denk dat je dan wel rekening mag houden met een wachttijd van minimaal 2 jaar. In Utrecht ligt het rond de 4 jaar geloof ik. Als jullie echter bereid zijn om wat verder buiten het centrum te gaan wonen (Wijchen of in Noord) zal de wachttijd echt heel erg snel dalen. Vlakbij het centrum van Utrecht is de wachttijd zoals ik zei 4 jaar, hier in Overvecht, waar ik woon, is het geloof ik maar een jaar.
Ik heb een tijdje gekeken naar een appartement met mijn toenmalige vriend en daar accepteerden ze het inderdaad ook dat een van mijn ouders garant voor me zou staan
Met twee jaar ben je in Nijmegen echt nog lang niet aan de buurt, met vier jaar helaas ook nog niet. Zelfs niet buiten het centrum. In de omliggende dorpen is het inderdaad wel wat beter, maar dan moet je ook wel een heel eind fietsen naar de HAN of naar het centrum natuurlijk.
In dat geval zou ik echt antikraak aanraden, wachttijden zijn een stuk (!) minder lang en het is ook nog eens goedkoper.