Appartement huren als student

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Knudd

Appartement huren als student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 03:01

Hallo iedereen,

Gezien het feit dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen met zoeken, ga ik eerst af op tips/informatie die anderen mij kunnen verschaffen doordat ze in soortgelijke situaties zitten/zaten of gewoon veel van het onderwerp af weten. Zoals de titel al aangeeft, wil ik graag het een en ander weten over hoe het zit als je een appartement wil huren als student.

Aankomende september ga ik starten met een opleiding aan de HAN in Nijmegen. Momenteel woon ik in een flat op een kamertje van ongeveer 10m², absoluut niet ideaal en na 3 jaar ben ik het behoorlijk zat; uitwonend ben ik dus al geruime tijd. Nu is min of meer het plan ontstaan om met een studiegenoot een appartement te gaan huren in Nijmegen, dit betekent dat we er dus met z'n tweeën gaan wonen. Zij komt uit Limburg, ik uit Midden-Nederland. Maar nu komt het gedeelte: waar begin je in godsnaam?

Wat komt er allemaal bij kijken? Stap je op een makelaar af, of kan je ook particulier zonder makelaar iets gaan huren (is het überhaupt mogelijk als student zijnde?). Ik heb, naast studiefinanciering en lening, geen verdere vaste inkomen per maand (zorgtoeslag etc. niet meegerekend), ik ben namelijk van plan in ieder geval het eerste jaar niet te werken. Qua loon zullen we dan ook ver onder de minimale bruto maandloon zitten (wat vaak wordt geëist). Dus, waar moeten we beginnen?

Het maximale wat we kunnen uitgeven zal €800 zijn, incl. (€400 p.p.), is dit haalbaar? Hebben we recht op huurtoeslag? Moet er een hoofdaanvrager zijn? Op welke manier moet de tweede persoon zich dan inschrijven?

Eigenlijk lijkt me een appartement huren veel fijner dan een kamer, vooral om de rust en ruimte die het met zich meebrengt (maar 1 huisgenoot). Daarnaast volgen we dezelfde opleiding, waardoor werken aan school al een stuk wordt vergemakkelijkt. In een studentenhuis/flat krijg je veel sneller te maken met studenten van allerlei faculteiten.

Wie oh wie weet me een beetje op weg te helpen en wil zijn/haar tips en adviezen met mij delen? Of ervaringen, dat zou ook ontzettend fijn zijn (zowel negatief als positief! Ik wil niet voor onplezierige verrassingen komen te staan op een gegeven moment).

Dankjewel! :wave:
Karin

Cinderella

Re: Appartement huren als student

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:12

800 euro incl gas, water en licht, red je wel, als je huurt via de woningbouwvereniging.
Huurtoeslag heb je alleen wanneer de aanvrager 23 jaar of ouder is en onder een bepaald inkomen zit.
Als je via een woningbouwvereniging gaat huren, wordt een iemand de huurder en de ander wordt een bewoner. Alleen de huurder kan dan de huurtoeslag aanvragen.
Wat ik uit je verhaal echter begrijp, is dat het echt gaat om particulier huren? Dit is een stuk duurder en hoe dat precies werkt, weet ik niet. Ik huur namelijk via de woningbouw.
Ik heb weleens rondgekeken om particulier te gaan huren, maar ik stuitte steeds op minimale looneisen. Vrijwel overal werden die toch wel geëist en daar zat ik bij lange na niet van in de buurt.
Je kan gewoon eens in die buurt gaan rond zoeken op huurwoningen? Dan moet je toch wel genoeg tegenkomen. Vooral goed letten op de eisen die gesteld worden. Met een studiefinanciering ga je nooit aan de inkomenseis voldoen.

Ik naast mijn studiefinanciering wel nog een bijbaan en mijn vriend krijgt naast zijn studiefinanciering een stagevergoeding. Ook lenen we allebei nog wat bij.
Het zou voor ons anders echt lastig rond zijn te komen, tenzij je het niet erg vind om een heleboel per maand bij te lenen.

Ik vind het in ieder geval fijn wonen! Een studentenhuis lijkt me echt verschrikkelijk, dat zou ik nooit willen.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 03:21

Het hoeft niet per se particulier, via woningbouw kan ook net zo goed, maar ik weet dus niet wat makkelijker is/goedkoper etc. Ik weet gewoon nog helemaal niks, dat is het punt :P
Wij zijn beide van december '92, dus dit jaar december worden we beide 23. Ik neem aan dat je daarna huurtoeslag kan aanvragen?
Ik heb alleen stufie, plus kredietlening en nog het maximale wat je bij kan lenen, daarnaast een kleine bijdrage per maand van mijn moeder. Alle lasten per maand op een rijtje gezet, kom ik precies uit, mits de huur tussen de 400-450 zit (dus niet hoger dan dat). Lenen is voor mij de enige optie momenteel. Wat ik aan werken verdien, is alleen maar extra en zeer onregelmatig qua inkomsten.
Als mijn studiegenoot ook die 400-450 kan ophoesten per maand, zouden we in principe makkelijk rond moeten komen. Ik leef vrij sober, voor twee personen is het een stuk makkelijker boodschappen doen en koken dan voor 1.

Ik ben gewoon vooral benieuwd welke opties we hebben en wat de ervaringen zijn van mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Dingen waar we op moeten letten, wat handig is om te weten, tips en tricks etc :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:24

Als student heb je volgens mij onder de 23 ook recht op huurtoeslag, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Woningbouwverenigingen zou ik idd naar kijken. Misschien een domme optie hoor, maar hebben jullie al gekeken naar antikraak? Niet iedereen vindt het ideaal omdat er altijd een kans is dat je moet verhuizen, maar goede antikraak verenigingen hebben een regeling dat ze een nieuwe woonplek voor je klaar hebben staan (of dat je in ieder geval bovenaan de wachtlijst geplaatst wordt) op het moment dat je eruit gezet wordt. Het voordeel aan antikraak is dat het gewoon spotgoedkoop is. Omdat er op dit moment weinig gesloopt wordt, hier in Utrecht tenminste, heb je een grote kans dat je lange tijd kan zitten.
Vrienden van mij wonen met z'n tweeen in een woonhuis vlakbij het centrum voor 200 euro per maand incl, dat is dus 100 incl p.p. Zij hebben daarvoor het volledige woonhuis..

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:27

Goedkoper en makkelijker is de woningbouw. Zeker omdat vaak bij particulier er dus een inkomenseis wordt gesteld.
Echter werken woningbouwverenigingen met inschrijftijden. Op basis van je inschrijftijd, wordt bepaald op welke plek je eindigt, mocht je een woning leuk vinden. Sta jij of je vriendin ingeschreven bij een woningbouwvereniging?
Zo niet, dan wordt dat echt lastig en zou ik toch eens gaan rondspeuren voor particulier. Je moet het net treffen, niet overal geldt een inkomenseis!

Edit: mijn fout. Als je onder de 23 bent en je huurprijs zit onder een bepaald bedrag heb je inderdaad ook recht op huurtoeslag. Wij huren daar helaas boven, dus dat was ik even vergeten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:29

Over wachttijden heb ik ook nog mijn zegje :D Verschilt namelijk heel erg per locatie. Nijmegen centrum zal voor een woningbouw erg lang duren, denk dat je dan wel rekening mag houden met een wachttijd van minimaal 2 jaar. In Utrecht ligt het rond de 4 jaar geloof ik. Als jullie echter bereid zijn om wat verder buiten het centrum te gaan wonen (Wijchen of in Noord) zal de wachttijd echt heel erg snel dalen. Vlakbij het centrum van Utrecht is de wachttijd zoals ik zei 4 jaar, hier in Overvecht, waar ik woon, is het geloof ik maar een jaar.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:35

Ik huur al een aantal jaren particulier zelfstandige woonruimtes. De eerste twee lieten het contract lopen via een makelaar nummer 1 ging akkoord met de stufi als inkomen de tweede wou wel een minimaal inkomen hebben(wat mijn ex gelukkig had) en mijn huidige woonruimte hebben ze nooit gevraagd om een loonstrook of iemand die garand zou willen staan. Dus het kan alle kanten op.
Handig is om te zoeken naar iets wat onder de huurtoeslag grens zit. Dit verlaagt je lasten enorm. Je kan online wel opzoeken of jullie er recht op hebben(toeslagen.nl).
Vraag eventueel of een van jullie ouders gerand zou willen staan, sommige verhuurders gaan hier mee akkoord als je zelf te weinig inkomen hebt.
Als je uiteindelijk naar woningen gaat kijken vraag wel goed uit bij elke woning welke kosten(gas/water/licht, afval en water heffingen, ketelonderhoud etc) voor jou zijn en welke voor de verhuurder die kunnen je maandelijkse prijs behoorlijk omhoog laten gaan.
Ik zou zeggen gewoon gaan zoeken en kijken, wie niet waagt wie niet wint. En je hebt nog even de tijd voordat het nieuwe studie jaar begint dat vergroot je kansen al enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:37

De tip van de ouders wou ik idd al geven :j Ik heb een tijdje gekeken naar een appartement met mijn toenmalige vriend en daar accepteerden ze het inderdaad ook dat een van mijn ouders garant voor me zou staan :j

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:41

Je krijgt huurtoeslag als: - een van de twee boven de 23 is en de huur onder de 711 euro inclusief servicekosten (exclusief GWL)
- jullie beiden jonger zijn dan 23 en de huur lager is dan 411 euro inclusief servicekosten.
Beiden in combinatie met een laag inkomen uiteraard.

De manier om een sociale huurwoning te vinden dus via een woningbouwvereniging (vrij goedkope huurwoningen waarbij geen minimuminkomen vereist wordt, wel een maximaal inkomen van 33000 per jaar ongeveer) is om je in te schrijven op een website zoals http://www.woningnet.nl maar dan krijg je vaak pas een woning toegewezen (als je op woningen reageert) als je er lang ingeschreven staat, wachttijd verschilt van 5 jaar in Almere tot 10 jaar in Utrecht geloof ik.

Een andere mogelijkheid is dat je gewoon via een makelaar een huurwoning zoekt die minder kost dan 711 euro per maand, zodat je nog huurtoeslag krijgt. Nadeel hiervan is dat je vaak 3 of 4 keer de huur per maand moet verdienen voordat je ook maar in aanmerking komt en je dan dus ook geen huursubsidie meer krijgt. Voordeel is dat als er iemand garant voor je kan staan je het soms alsnog kan huren (indien de makelaar het voor een particulier aanbied, die gaan daar vaak wel in mee), dan kan je bijvoorbeeld aanbieden om 3x de huur als borg te betalen.

Het is in ieder geval niet onmogelijk! Je kan ook via via een woning huren, via marktplaats bijvoorbeeld maar dan kan je je er vaak niet inschrijven en krijg je dus geen uitwonendentoeslag van DUO.

Ik heb het via de tweede manier gedaan en ik krijg 280 euro per maand uitwonenden geld van Duo en vanaf augustus, dan ben ik 23, 340 euro huurtoeslag per maand. Lening geldt niet als inkomen.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:42

En als ik jou was zou ik lekker gaan werken naast je studie. Staat ook nog eens erg goed op je cv ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:43

NWDynamite schreef:
En als ik jou was zou ik lekker gaan werken naast je studie. Staat ook nog eens erg goed op je cv ;-)

Beetje kort door de bocht :) Werken naast je studie is lang niet voor iedereen een optie en ook laaaang niet voor iedereen een noodzaak.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:49

Ik zeg niet dat het noodzaak is of dat ze moet. Ik zeg dat het goed staat op je cv als student zijnde. En het lijkt me sterk dat een student HBO die niet ver van school woont en een OV krijgt niet zou kunnen werken tijdens haar studie. Niet kúnnen werken tijdens je studie is meer een uitzondering dan een regel. En het is zeker geen noodzaak als je volop leent maar altijd mooi meegenomen als je minder hoeft te lenen en echt je eigen centen verdient en daarmee je eigen appartement kunt betalen. En geloof me ik kan het weten, ik ben tweedejaars hbo communicatie studente en woon al dik een jaar op mezelf waarvan ik het eerste jaar volop heb geleend en nu mijn lening bijna op 0 heb gezet omdat ik voldoende werk;-) Er zijn ook zat flexibele baantjes tegenwoordig, ik ben aan het werk as we speak, vanuit huis (callcenter) en verdien 13,50 per uur.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:53

Dit is ook een handige website als je gaat besluiten om particulier te gaan huuren. Om je vooraf even in te lezem. http://www.huurders.info/nieuwe-woning/ ... rcontract/

NWDynamite ik heb mijn woonruimtes ook via marktplaats gevonden en heb mij altijd kunnen inschrijven. Je moet er nooit mee akkoord willen gaan als student zijnde als je je er niet kan inschrijven.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 03:56

Oh dat is mooi voor je! Ik heb de ervaring dat dat vaak niet kan.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 04:02

Even snel reageren op het niet werken gedeelte, de rest komt morgen :)
Ik heb hiervoor al 3 jaar gestudeerd, waarvan 2 jaar met bijbaan ernaast En ongeveer 3 uur reizen totaal per dag. Momenteel 'geniet' ik een tussenjaar waar ik zo veel mogelijk bij elkaar probeer te schrapen om op mijn spaarrekening te houden.
Vermoedelijk heb ik ADD, gaat onderzocht worden en ik ben in behandeling voor een depressie en slik ook medicatie. Ik heb een vriendje die in Eindhoven woont en ouders in de Zaanstreek. Naast het feit dat ik waarschijnlijk 2x zoveel tijd nodig ga hebben voor studie, ben ik ook veel tijd kwijt aan sociale verplichtingen (vrienden/familie/relatie). De enige vrijde tijd voor mij zal zijn de weekenden (die ik nu al bijna 3 jaar gevuld heb staan met werk). Ik wil graag student zijn, genieten van vrije momenten en me even geen zorgen maken om geld, werk, vervanging regelen etc.

Het is een zeer bewuste keuze geweest ;) en wie weet, misschien ga ik na een jaartje of twee weer werken als het studeren lukt :)

Voor nu: welterusten! ^_^
edit: spelling :+

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:33

Sociale huur is wel lastig denk ik... Die wachttijden hierboven genoemd voor utrecht komen niet eens in de buurt van de echte tijden. De minimale wachtijd voor een woning in Kanaleneiland of Overvecht is ongeveer 6 jaar... Centrum tussen de 12 en 20 jaar :+ ik zou gewoon Google raadplegen voor websites waar woningen op aangeboden worden... Soms staat er ook iets op marktplaats :)
Pararius geeft wel een redelijk overzicht... En een makelaar kan je gewoon opbellen... Situatie voorleggen en dan helpt hij/zij je vast wel verder:) is wel wat duurder via makelaar

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:39

Emmaa_ schreef:
Over wachttijden heb ik ook nog mijn zegje :D Verschilt namelijk heel erg per locatie. Nijmegen centrum zal voor een woningbouw erg lang duren, denk dat je dan wel rekening mag houden met een wachttijd van minimaal 2 jaar. In Utrecht ligt het rond de 4 jaar geloof ik. Als jullie echter bereid zijn om wat verder buiten het centrum te gaan wonen (Wijchen of in Noord) zal de wachttijd echt heel erg snel dalen. Vlakbij het centrum van Utrecht is de wachttijd zoals ik zei 4 jaar, hier in Overvecht, waar ik woon, is het geloof ik maar een jaar.

Dit is wel heel optimistisch ingeschat. :)) Met twee jaar ben je in Nijmegen echt nog lang niet aan de buurt, met vier jaar helaas ook nog niet. Zelfs niet buiten het centrum. In de omliggende dorpen is het inderdaad wel wat beter, maar dan moet je ook wel een heel eind fietsen naar de HAN of naar het centrum natuurlijk.

De woningbouwvereniging voor omgeving Nijmegen-Arnhem is www.entree.nu. Als ik jou was zou ik je daar in ieder geval inschrijven. Niet alle woningen gaan op inschrijftijd, er zijn ook woningen die door middel van loting verdeeld worden. Dat kun je in ieder geval proberen, maar houd er rekening mee dat er vaak honderden mensen op zo'n lotingswoning reageren.

Daarnaast heeft de SSHN ook studentenwoningen voor koppels, maar die woningen hebben uiteraard wel maar één slaapkamer. Als je dat geen probleem vindt, kun je je hier inschrijven als duo: http://sshn.nl/woningzoekenden/ik-zoek- ... samenwonen

Andere opties zijn zoals genoemd particulier of antikraak. Ik denk dat het makkelijker is om gewoon een kamer te zoeken, maar als je het echt wil, moet je gewoon flink wat tijd in het zoeken investeren, denk ik. :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:45

De woningbouw hier neemt geen studenten aan als huurders... En dan komen de wachttijden nog, haha. Als je student bent gelden dezelfde regels voor de huurtoeslag als wanneer je dat niet bent, trouwens. Daarom kunnen mijn vriend en ik niet samenwonen tot hij 23 wordt over een jaar. |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:46

Goh, dan heb ik inderdaad wel heel optimistisch gedacht over de wachttijden := In dat geval zou ik echt antikraak aanraden, wachttijden zijn een stuk (!) minder lang en het is ook nog eens goedkoper.

Kan me overigens goed voorstellen dat als je 22 bent en het 'studentikoze' een beetje ontgroeid je niet meer in een studentenhuis wilt wonen. Je moet het maar net treffen met een rustig huis.. Ik woon in een huis wat geadverteerd is als heel rustig maar in de realiteit hebben we hier regelmatig feestjes/mensen over de vloer en is er op elk moment van de dag wel lawaai :+ Uitslapen of vroeg slapen zit er niet in.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:11

Ik sta zelf momenteel ingeschreven bij woningnet regio Utrecht, al voor een jaartje of 4/5, maar het is dus niet mijn plan om in deze regio te gaan wonen. Het plan is in Nijmegen studeren, dus ook daar wonen en het liefste in de stad (in het centrum is absoluut niet noodzakelijk, zolang de HAN maar op een redelijke fietsafstand zit).

Particulier gaat lastig worden, dat zie ik nu wel. Heb ondertussen al wat meer rondgesnuffeld en bij alle huurwoningen wordt er een minimale inkomenseis gevraagd waar we beide niet aan kunnen voldoen. Zou je dan eventueel wel kunnen huren als een van de ouders garant kan/mag staan? (moet dit speciaal gevraagd worden?).

Huurtoeslag hebben we recht op als de prijs onder € 403,06 ligt omdat we nog geen 23 zijn. Als we dat eenmaal wel zijn moet de huurprijs onder de € 710,68 liggen. Het is lastig om daar een appartement voor te vinden met twee slaapkamers. Genoeg studio's die in een leuke prijscategorie zitten, maar dat zie ik nou niet bepaald zitten om eerlijk te zijn :+

Ik begrijp dat een lening niet als inkomen geldt? Zorgtoeslag wel of ook niet? Want studiefinanciering alleen heb ik een inkomen van €552 per maand (ik val nog onder het oude stelsel voor 26 maanden).

@ Manny, ik ga die website vanavond eens doorlezen na het werk!

@ MonaLieske dankje voor de info, SSHN voor koppels is geen optie, ik zie het dus niet zitten om een slaapkamer, laat staan een bed met mijn studiegenootje te delen hahaha.

Hoe zit het trouwens met de leegstandswet en het huren van koopwoning d.m.v.? Ik ben nu een site tegen gekomen waar ze dat dus aanbieden en waar ik geen inkomenseisen kan vinden bij de woningen die ze te huur aanbieden. Ik weet dat het tijdelijk is, maar is dat ook een optie?

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:04

Het hangt van de makelaar af of ze het garand staan van je ouders accepteren het zelfde geld voor wat ze als inkomen zien.
Gewoon dus even navragen als je wat leuks tegen komt het hangt gewoon heel erg van de verhuurders/makelaars af wat ze accepteren.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:05

Knudd, garantstaan kan maar dat wil niet iedere particulier. Slim is om aan te bieden meerdere malen de huur als borg te betalen indien je die mogelijkheid hebt