Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:25

Na aanleiding van het recent aangemaakte Postcrossing topic ([LZP] Happy Postcrossing!) waar steeds meer liefhebbers voor postcrossing zich melden, kwam het idee om hier ook voor kerst iets mee te doen, nu de secret santa topics als paddenstoelen uit de grond schieten. Niks is zo leuk om iets voor een ander te doen, zeker rond kerst! Dus mijn conclusie was, om geen pakket te maken, maar een:

postcrossing gerelateerde ADVENTKALENDER *\o/*


Elke dag in december een postcrossing gerelateerd cadeautje openmaken tot kerst! Aangezien veel postcrossing producten niet relatief heel duur zijn, is dit voor 24 dagen prima te doen denk ik voor veel mensen :j 12 dagen zou evt. ook kunnen, maar ik denk met deze opzet dat 24 ook haalbaar is met de nog resterende tijd tot kerst.

Wat is de bedoeling?


Ik heb nog niet alles in details uitgewerkt, maar wel nu al een grof idee opgezet en wat we nog evt onderling kunnen 'fine-tunen'. Ik wilde het balletje al opgooien, zodat mensen via pb al kunnen aanmelden wel en ik dat lijstje kan gaan starten en klaarmaken voor het trekken van de lootjes tzt.

Budget & inhoud.


Vind ik een lastig onderwerp, want iedereen heeft daar vaak een ander idee over en sommigen zijn ook bepaalde manieren gewend van andere secret santa organisaties e.d. Ik vind een bepaald bedrag bepalen persoonlijk een beetje onhandig, ook al is dat veelal de norm met bv. de gewone secret santa's welke georganiseerd worden op Bokt.

Zelf, met al een aantal jaren ervaring met het meedoen aan een privé secret santa pakket maken voor een ander, waar we iets andere afspraken hebben gemaakt, prefereer ik (en dat zie ik in de hele groep overduidelijk voorkeur hebben ook) het eerder om iedereen een beetje vrij erin te laten, juist omdat niet iedereen evenveel te besteden heeft en beide kanten van de munt een beetje vrij moeten kunnen zijn.

Omdat je met een postcrossing gerelateerd iets bezig bent hier, ga je allemaal elke dag iets krijgen uit dezelfde categorie, waardoor je geen enorme verschillen zult gaan zien met Wat iedereen krijgt qua waarde. Maar zo kan iemand wel makkelijker zelf de keus maken Waar ze kopen; is dat bv een wat duurdere washi via Etsy of een kleine webshop of kopen ze er wat meer tegelijk via een webshop als temu? De keus is reuze en die vrijheid om te hebben is van wat ik zie in een andere setting, prettig voor iedereen.

Wat we wel zouden kunnen afspreken, is om bv. wat meer inhoudelijk te gaan over Wat erin gaat. Dat je bv. Afspreekt onderling; goh, misschien een X aantal dagen washi tape, X aantal dagen waarop je kaartjes doet (evt ook afspreken hoeveel kaartjes bv), X aantal dagen stickers, X aantal dagen iets overigs waar je zelf je creativiteit gebruikt om iets te verzinnen. Zo heeft dan in basis iedereen iets vergelijkbaars. Je weet dan wel al grotendeels wat je precies krijgt *maar dat zal sowieso geen verrassing zijn met postcrossing gerelateerde dingen* maar blijft het wel een verrassing wanneer je wat krijgt en wat je precies krijgt nog op de overige dagen en hoe het uitziet allemaal natuurlijk.

Met de 'overige dingen' op de niet washi/stickers/postcards dagen, kun je bv out of the box denken; speciale postzegel vellen, seal wax en andere papier deco voor snail mail, opberg doosjes, een cadeaubon van een webshop, dat soort dingen waar je misschien niet direct aan denkt en anders is als stickers, washi tape en postcards. Hierin kun je ook inspelen op de persoon wie je als lootje hebt, aan de hand van wat zij/hij verteld over zichzelf en het postcrossen. Niet iedereen is even actief met bv. decoreren van kaarten e.d. en daar kan dan rekening mee gehouden worden. Dan zou je ipv washi, op die dagen ook kaartjes kunnen doen of een ander alternatief; mooie pennen etc. Het kan denk ik enorm breed aangepakt worden en ook gepersonaliseerd worden op deze manier - ik ben helemaal enthousiast in ieder geval haha!

We zouden dan nog specifieker kunnen zeggen; elke dag 1 ding (of dat nu een washi tape is of een sticker vel of iets anders) + evt wat lekkers erbij, iets kleins, als je dat wilt zoals: een theetje, chocolaatjes, koekjes, of misschien een extra pen of potlood erbij etc. Hier wil ik graag nog even wat discussie ruimte open houden zodat daar samen over overlegd kan worden.

Wishlist.

Mensen zouden mogen aangeven wat ze leuk vinden om bv. In de designs terug te zien van de washi, stickers, kaartjes. Dit is vrijblijvend en niet verplicht; je kunt er ook voor kiezen om je Santa de volledig vrijheid te geven en je met alles te laten verrassen. Maar ter inspiratie; voel je vrij om ook in een lijstje aan te geven op de website wat je qua onderwerpen/designs leuk vind om evt wel terug te zien ergens in de kalender welke je krijgt.

Verder is het uiteraard de bedoeling om je ook even voor te stellen op lootjes trekken . Nl. en daar kort even wat over jezelf te vertellen en je postcrossing avontuur.

Lootjes trekken.

Ivm inkopen doen, kosten verspreiden, levertijden als je online besteld, lijkt het me handig om dit nog op vrij kort termijn te regelen en om een inschrijf periode van ongeveer 1,5 week vanaf nu aan te houden en om bv. Op zondag 17 september lootjes te trekken.

Aanmelden.

Graag zie ik alle aanmeldingen via pb binnenkomen, voorzien van je volledige naam + e-mailadres. Huisadres kun je zelf invoeren via de lootjes trekken pagina te zijner tijd en hoef ik niet te hebben voor nu. Deze zal dan Alleen zichtbaar gaan zijn voor jouw Santa ook, dus dat is zo privé mogelijk opgezet op deze manier.

Inpakken.

Uiteraard is het de bedoeling om alles leuk in te pakken en te voorzien van datum stickers. Tegenwoordig krijg je enorm leuke aftel stickers, al kun je ook heel creatief er zelf wat mee doen natuurlijk.

Versturen.

De bedoeling is dat iedereen dan 1 december wel kan starten met uitpakken, dus uiterlijk in de week van 20-26 november versturen lijkt me dan fijn. Is iemand eerder klaar ermee, kun je het uiteraard eerder sturen, zodat iemand het thuis al klaar kan zetten bv.

Hint.

Uiteraard is het wel de bedoeling dat je ook iets van een hint of hints verstopt in de doos, zodat je lootje kan raden wie zijn/haar Secret Santa is. Hoe je daar invulling aan geeft, ben je uiteraard helemaal vrij in *\o/*

--

Ik heb er onwijs veel zin in om deze editie te starten en ermee aan de slag te gaan. Ik vind pakketjes en advent kalenders maken onwijs tof en sinds dit jaar ben ik echt heel enthousiast aan't post crossen geslagen en het lijkt me echt heel leuk om daar een advent kalender voor iemand voor samen te stellen <3

Ik zie je aanmelding graag tegemoet komen via pb! *\o/*

Afbeelding

Moderatoropmerking:
Wat enorm leuk dat er al Secret Santa topics zijn. In het verleden is het helaas voorgekomen dat niet iedereen een pakket heeft ontvangen, dit betreuren wij. Toch willen wij jullie er nu al op wijzen dat de verantwoorlijkheid van de pakketten echt bij de deelnemers ligt. Bokt is niet aansprakelijk voor zoekgeraakte of niet verzonden pakketjes en de organisator van het lootjestrekken ook niet, al is dit wel jullie aanspreekpunt. Dit dient dan ook zelf tussen de partijen opgelost te worden.
Veel plezier met de voorpret!
Laatst bijgewerkt door ynskek op 06-09-23 15:32, in het totaal 11 keer bewerkt
Reden: moderatoropmerking toegevoegd

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:28

Jaaaaa, i'm in! *\o/*

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:31

nevica schreef:
Jaaaaa, i'm in! *\o/*


Yasss <3

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:31

Ik kijk er ook zo naar uit. Heb al zoveel ideetjes nu al, nog zonder een lootje haha.
Nu al benieuwd wie ik krijg en wat ik dan nog kan doen qua personalisatie ook <3

love_mandy

Berichten: 2935
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:36

Pb komt er aan *\o/*

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 12:40

Yes, leuk Mandy <3

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 13:39

Superleuk, ik heb me ook aangemeld!

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:19

Even mijn two cents over de invulling. Ik denk dat de focus op kaarten moet liggen. Ik zou dus eigenlijk sowieso willen voorstellen om ten minste de helft aan kaarten te doen. Daarnaast kun je er inderdaad stickers/washi tapes/pennen etc in doen.

Ik zou zelfs nog voorstander zijn van 24 kaarten, en dat hoeft wat mij betreft niet persé op elke dag 1 kaart te zijn.

Een favorietenlijstje/wishlist vind ik wel fijn. Als het maar geen harde eisen zijn :')
Daarnaast kan iedereen wellicht zijn Postcrossing profiel delen?

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 14:24

Mijn insteek is idd ok t een beetje aan te passen op je lootje zeg maar, want ik vind de accessoires eromheen bv wel leuk en dat moet ook kunnen,of ja; zo wilde ik deze editie in ieder geval wel organiseren en kan het toch leuk maken voor wie dat wel wil :) maar met de optie om het voor iedereen persoonlijk te kunnen maken.

Het is voor mij een groot onderdeel van postcrossing, het gebruiken van stickers, Washi maar ook leuke pennen en andere dingen en ik heb ook al echt leuke ideetjes qua aankopen voor m’n lootje - als ze naast kaartjes andere gerelateerde items wil heet dat.

Maar als m’n lootje voornamelijk kaartjes wil, want ik weet dat idd niet iedereen evenveel doet of kan met decoratie ed, kan ik dat uiteraard prima aanpassen bv.

Denk dat t leuker en beter is om dat een beetje vrij te laten en te personaliseren dan aan de wensen van t lootje. Ik zou iemand die t namelijk wel leuk vind andere spulletjes te krijgen dan nu niet willen uitsluiten. Op deze manier kun je aan ieders wensen voldoen.

Mijn insteek blijft dus wel om t niet 100% kaart focused te doen voor de gehele editie en ik wil m’n OP wel in ere houden in grote lijnen, aangezien dat juist hetgeen was wat ik zo enthousiast had opgesteld haha.

En als iemand dat nadrukkelijk niet wilt en dat aangeeft bv. zoals jij nu doet, kan jou santa daar op inspelen en dan krijg jij wel alleen kaartjes bv. Dat lijkt me dan iets wat je gewoon op lootjestrekken invult bij je wensen dadelijk en dan kan je santa daar rekening mee houden bv :j en zo blijft de optie er wel voor mensen die wel graag ook andere dingen erbij willen krijgen om ook mee te doen.

Edit:

Ik vind t overigens wel prima om bv zeker de helft van de dagen aan kaartjes te doen bv. Dat je in verhouding wel Meer kaartjes hebt en bv ook Ipv 1 kaartje, je er 2 in stopt per keer dan bv.

Bedoelde ook niet dat je dalijk maar 5 kaartjes ofzo gaat hebben haha. In totaal 24 kaartjes lijkt mij oook leuk ja. Bv 12 dagen 2 kaartjes en de rest aangevuld met wat anders. En als iemand meer kaartjes wilt en minder andere dingen kan dit aangegeven worden op lootjes trekken bv.

Harde eisen hoeven van mij idd ook niet. Ik zie t meer ter inspiratie idd zodat je kunt inspelen op je lootje en het persoonlijk kunt maken.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-09-23 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 14:38

Zeker belangrijk om alles op elkaar af te stemmen. Wat dat betreft kan ik ook wel een moeilijk lootje zijn want ik heb echt al heel veel :')

Ik zit ook al na te denken over de vormgeving, hoe het ingepakt wordt bijvoorbeeld <3 Omdat het zo klein kan zijn, heb ik daar al wel leuke ideetjes voor :D

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 14:39

Ja ik denk als je idd gewoon een beetje aangeeft op lootjes trekken wat je liever niet hebt enz daar prima rekening mee gehouden kan worden ook. Dat moet ook kunnen, dat je dat kunt aangeven dan als je bv liever minder of geen Washi krijgt etc etc

Dat inpakken ed heb ik ook nu al zin in haha. Kun je idd veel leuks mee doen!

Edit:
De Op is vooral ook gewoon een leidraad/voorbeeld omdat je toch ergens moet beginnen haha. Maar vooral gewoon een concept van aanpasbaar en personaliseerbaar.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10426
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:32

Moderatoropmerking:
Wat enorm leuk dat er al Secret Santa topics zijn. In het verleden is het helaas voorgekomen dat niet iedereen een pakket heeft ontvangen, dit betreuren wij. Toch willen wij jullie er nu al op wijzen dat de verantwoorlijkheid van de pakketten echt bij de deelnemers ligt. Bokt is niet aansprakelijk voor zoekgeraakte of niet verzonden pakketjes en de organisator van het lootjestrekken ook niet, al is dit wel jullie aanspreekpunt. Dit dient dan ook zelf tussen de partijen opgelost te worden.
Veel plezier met de voorpret!

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 15:58

Yes, thanks voor de heads up. Dat was inderdaad wel bekend allemaal, ook met lootjes trekken website al ruim bekend al jaren, dus daar zullen we zeker rekening mee houden en naar handelen - mocht het nodig zijn :j (waar we niet vanuit gaan maar je weet nooit haha)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 15:59

Ik doe mee :D

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 16:00

Leuk eclair <3! Ik zie je pb wel tegemoet komen xD

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:28

Oké even een uitgebreidere post haha.

De focus op kaarten vind ik ook inderdaad, de helft lijkt me goed (En 24 dagen lijkt me sowieso leuker dan 12)! Dan kun je zelf nog aan de hand van je budget kijken hoeveel je doet per keer. Verder afstemmen op je lootje inderdaad. Nu moet ik zeggen dat ik zelf niet per se wensen heb omdat ik al zoveel heb dus voor mij zou je het helemaal zelf in mogen vullen haha. :')

Inhoud zou ik dus wel een beetje vrij laten (behalve x aantal dagen kaarten dan), ook met budget in het achterhoofd. Maar ik vind ook dat degene die het wat uitgebreider willen doen daar de kans voor moeten hebben! Uiteindelijk is deze hele uitwisseling überhaupt al super leuk toch? :D Ik zie het tot nu toe een beetje voor me als kaarten, washi tape, stickers, pennen, stash dingetjes?, etc.....

Lijkt me wel goed om redelijk snel lootjes te trekken, aangezien er ook wel wat webshops zijn met een wat langere levertijd als je ook in het buitenland shopt. Doen we trouwens geheime lootjes? Dat je misschien door de kalender heen hints verstopt? Of maken we het van tevoren bekend?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:38

Doen we ook postzegels erbij?

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:40

Ook een leuk idee wat mij betreft!

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 18:40

Klinkt prima zo inderdaad nevica

M'n insteek was om het aan de hand van hints tijdens het uitpakken van de advent of een grotere hint op t eind te laten weten aan je lootje wie jij als Santa bent - ipv vooraf vertellen ofzo. Lijkt mij zelf wel het leukst, maar kunnen we evt over stemmen anders. Denk dat je met een advent op een leuke manier hints kunt verstoppen ja :j

En inhoud vrijlaten verder naast X aantal dagen kaarten vind ik ook een prima plan, kun je de rest zelf invullen (aan de hand van wie je als lootje hebt ook en daarbij past) inderdaad.

@Marjo,
Ik weet niet of we dat als vast item voor iedereen moeten doen. Een postzegel velletje erbij is wel leuk maar is natuurlijk een beetje afhankelijk ook of iemand daar het budget voor heeft, dus ik zou zeggen dat laten we in 't open en niet verplicht. Zo zou je bv ook aan een kleinere cadeaubon van een leuke shop kunnen denken etc. dat soort dingen valt in eenzelfde categorie van iets duurder cadeautje maar dat kun je wel compenseren op andere dagen weer bv afhankelijk van waar je alles inkoopt dus ik laat dat even zweven hier en kijken wat iedereen zegt ervan; of open laten dat iedereen zelf beslist of ze dat erin doen of niet of dat we er standaard wel een velletje zegels bij doen maar dan moeten we 't wel unaniem erover eens zijn denk ik :j. Ik vind het zelf wel een leuke om nog erbij te doen standaard op 1 dag ergens bv :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-09-23 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:42

Ik denk dat we dat inderdaad moeten open laten. De helft kaarten 'verplicht' lijkt me wel een goede maar verder gewoon aankijken denk ik. :)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 18:43

Prima :D

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 18:43

nevica schreef:
Ik denk dat we dat inderdaad moeten open laten. De helft kaarten 'verplicht' lijkt me wel een goede maar verder gewoon aankijken denk ik. :)


Denk dat dat idd een goed uitgangspunt is :j

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-23 18:53

Ik heb m'n indeling al gemaakt met wat en hoeveel ik op de 24 dagen verdeeld ga doen haha.
Nu ongeduldig afwachten tot ik m'n lootje heb en meer gericht kan gaan shoppen straks.

Ben al een lijstje aan't maken bij welke shops ik wil neuzen ook hihi.
#EXCITED

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Secret Santa Postcrossing-adventkalender 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:04

Ik weet mijn 'hoofdcadeau' op de 24e al. :))

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 18:23

nevica schreef:
Ik weet mijn 'hoofdcadeau' op de 24e al. :))


Oehhh leuk! Ik ook <3 :j

Kan niet wachten tot we lootjes kunnen trekken en ik gerichter kan gaan kijken welke kaartjes designs e.d. ik dan wil gaan halen :j Heb al een lijstje gemaakt met shops ook en ben hier en daar wat nieuwe shops en dingen tegen gekomen ook, dus m'n notities in m'n telefoon staat al vol haha.