brood en banket

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

brood en banket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:09

Ik maak heel graag brood (met de broodmachine hihi).
Nu wou ik graag eens verder gaan dan 'simpel' brood...
Ik dacht ontbijtkoeken te maken, maar ik ben bang dat het mislukt (ik ben niet echt een getalenteerd bakster).
Ik vond een recept op internet voor chocoladekoeken...
Er stond voor 1 kg bloem (gewone bloem?) 400g boter...
400g? is dat niet heel veel? (er moet 50g boter in het deeg, de rest moet later op het bladerdeeg gesmeerd worden).
Er moet ook veel gist in. Ik dacht iets van 60g verse gist ofzo. (is dit niet te veel?)
Verder staat er in het recept dat het deeg eerst 40 min in de vriezer moet. Maar ik dacht dan gelijk: gaat de gist dan niet 'dood'?
Hoe kan ik het best het deeg laten rijzen? (dit deel mislukt bij mij bijna altijd). Ik zet het deeg meestal op de verwarming (staat niet heel hard), maar heb ook al eens geprobeerd in een oven op de laagste stand met een kommetje water.

Voor ik begin met dit uit te proberen, hoop ik toch enkele tips te krijgen van iemand die hier meer ervaring in heeft. Voor ik alles in de vuilbak kan gooien.

Wie kan mij helpen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: brood en banket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:12

Misschien is het handig als je het recept hier even neer zet. Veel dingen hangen met elkaar samen, of de hoeveelheid boter veel is, is lastig in schatten bijvoorbeeld als je de overige dingen niet weet.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:40

Het recept:
voor het bladerdeeg:
1 kg bloem
60 g verse gist
480 g melk
100 g kristalsuiker
3 snuifjes zout
400 g boter

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:47

:? Weet je zeker dat dit een recept voor bladerdeeg is? Gist in bladerdeeg heb ik nog nooit van gehoord. Meestal bestaat bladerdeeg uit meel, boter (in gelijke hoeveelheden), de helft daarvan aan water en zout.

Wil je het hele recept eens plaatsen, dus niet alleen de ingrediënten lijst?

Kijk anders eens op 24kitchen.nl en dan bij recepten van Rudolph. Die man heeft altijd hele lekkere recepten, die ook voor beginnende bakkers goed te doen zijn. Of zoek hier op Bokt op Shortbread, die is ook erg goed te doen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 18:54

Bereiden:
Maak het bladerdeeg:

Maak een kuiltje in de bloem. Los de gist op in de melk en giet in het kuiltje. Meng de bloem door de melk en kneed er 50 g boter en de rest van de ingrediënten door. Bestuif het werkvlak met bloem en rol het deeg uit. Wikkel het uitgerolde deeg in plasticfolie en plaats 40 minuten in de diepvries.

Haal het deeg uit de diepvries en smeer het voor 2/3 in met de rest van de boter. Vouw het deeg in 3, begin met het onbeboterde deel. Rol het deeg uit tot 1 cm dik, vouw het deeg toe door beide uiteinden naar het midden te brengen en vouw daarna nogmaals dubbel. Rol het in bakpapier en laat 40 minuten rusten in de koelkast.

Bestuif het werkvlak met bloem en rol het deeg uit tot 1,5 cm dik. Vouw het in 3 lagen, wikkel terug in bakpapier en zet 40 minuten in de koelkast.

Maak de chocoladebroodjes:

Haal het deeg uit de koelkast en rol uit tot 1 cm dik. Snijd de randen eraf en verdeel twee.

Gebruik de eerste helft voor de chocoladekoeken. Snijd in repen die even breed zijn als de lengte van het chocoladestaafje. Leg op elk lapje deeg een staafje, vouw dicht door het deeg met het staafje erin om te rollen, leg er een 2de chocoladestaafje bij en plooi dicht. Dek af met een theedoek en laat 90 minuten rijzen.
Bak de koeken 18 minuten af in een voorverwarmde oven op 220°C.

Dit is het hele recept...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:01

Hmm, het klinkt wel als een beschrijving voor bladerdeeg.... Ik zou zeggen, gewoon proberen. En dus alles exact opvolgen, ook het deel van de diepvries en de koelkast. De hoeveelheden klinken mij in elk geval niet vreemd. Wat betreft de gist, ipv 60 gram verse gist kan je ook 24 gram droge gist (te koop in zakjes in de supermakt) gebruiken.

Ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid, wat voor chocoladestokjes gebruiken ze?

Overigens, als je het echt simpel wil uitproberen, kan je natuurlijk ook gewoon kant en klare bladerdeeg kopen. Bladerdeeg is een van de weinige dingen die ik niet zelf maak, omdat het ontzettend veel werk is en de kwaliteit van kant en klare bladerdeeg best goed is.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 19:10

Lalidan schreef:
Hmm, het klinkt wel als een beschrijving voor bladerdeeg.... Ik zou zeggen, gewoon proberen. En dus alles exact opvolgen, ook het deel van de diepvries en de koelkast. De hoeveelheden klinken mij in elk geval niet vreemd. Wat betreft de gist, ipv 60 gram verse gist kan je ook 24 gram droge gist (te koop in zakjes in de supermakt) gebruiken.

Ter bevrediging van mijn nieuwsgierigheid, wat voor chocoladestokjes gebruiken ze?

Overigens, als je het echt simpel wil uitproberen, kan je natuurlijk ook gewoon kant en klare bladerdeeg kopen. Bladerdeeg is een van de weinige dingen die ik niet zelf maak, omdat het ontzettend veel werk is en de kwaliteit van kant en klare bladerdeeg best goed is.

Dus eigenlijk gewoon bladerdeeg kopen,
chocoladestukjes erin, dichtvouwen en de oven in?

Misschien een veel beter idee :p

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 19:32

Dat zou mijn idee zijn, zeker als beginnend bakster :j.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:36

Ik heb ook wel eens zelf bladerdeeg gemaakt, maar nooit met zo veel boter en gist, en toch heel goed gelukt. Maar het is wel erg veel werk, bladerdeeg maken, dus ik doe het ook met kant-en-klare velletjes :Y) zo kun je ook lekkere kaasbroodjes maken enzo.

Ik maak ook wel eens zwartbrood voor het ontbijt, erg lekker en gezond, lekker zoet en niet te droog.