Een man met een masker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AnoNiem321

Een man met een masker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:24

Hallo allemaal.

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount om de identiteit van mijzelf en de persoon waar ik het over ga hebben beschermd wil houden.

Al een lange tijd verzorg ik jonge paarden die ik samen in rijd met een vriendin, die zo nu en dan komt en zelf ook paarden heeft. Met 1 van de paarden krijg ik les van een man die veel kennis heeft over het ras en ook graag verhalen vertelt, en is dan ook op leeftijd.
Op een dag kwam deze vriendin van mij naar me toe dat de zadelmaakster vertelde dat deze man vast heeft gezeten voor (kinder)misbruik. Ik had hem zo onderhand wel leren kennen en stond dan ook verbaast. Hij? Deze lieve oude man? Van slag ben ik op op het internet gaan speuren, en inderdaad, ik las het een en andere. Zo klopt dan ook niet alles wat op het internet staat, maar dan is er nog iets vreemds: Deze man had ooit een manege met alles er op en er aan maar woont nu slechts op een bootje zonder ook maar 1 paard, terwijl hij nog heel vitaal is.
Ook geeft hij vaak over de grens les omdat hij hier blijkbaar al bekend staat.
Nu is het echter zo dat ik deze man nog regelmatig zie en de eigenaar van de paarden kan het heel goed met hem vinden- deze weet dan ook echter van niks.
Ook met de eigenaar van de paarden heb ik een hele goede klik.

Nu zit ik elke keer met kramp in mijn maag en vraag me af of ik het zou vertellen, met de kans op drama. En zo niet, wat als?

Ik wil graag weten wat jullie zouden doen in mijn schoenen, want wat als het niet waar is? Maar toch, zo veel wijst er op..
Natuurlijk is hij op leeftijd en heeft misschien geleerd van zijn daad, maar als hij bij me is voel ik me heel naar, wat overslaat op de paarden ( oh, wat voelen ze dat toch goed aan ;) )

Mochten jullie weten wie ik ben of deze man kennen: POST HET NIET HIER. Stuur zo nodig een PM!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:26

Ik zou toch allert blijven.
Als het zo is, die mensen veranderen niet.

Anoniem

Re: Een man met een masker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:27

Hoe oud ben je zelf? :)

AnoNiem321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:28

Ik ben net 21.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:29

Wat schiet jij er zelf mee op door het te weten?

Hij verandert er niet door en kan zijn verleden ook niet veranderen. Dus wil jij je eigen nieuwsgierigheid de overhand laten krijgen, met kans dat je zijn vertrouwen ernstig schaadt? En voor wat? Wat zou jij ermee opschieten?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-03-15 19:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:32

Erg lastige kwestie. Het kan zijn dat deze man in het verleden deze verschrikkelijke fout heeft gemaakt, en nu veranderd is. Als hij jou niks misdoet/heeft misdaan, vind ik niet dat het jouw taak is om dit rond te bazuinen. Het zou jouw eigen keuze zijn dat jij niet meer met deze man om zou willen gaan.

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:36

vuurneon schreef:
Wat schiet jij er zelf mee op door het te weten?

-
-
Laatst bijgewerkt door blacky15 op 16-01-23 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Shirley

Zou het gewoon voor me houden, tenzij er kinderen in gevaar komen.
Als je je zelf niet prettig voelt bij hem in de buurt, dan uit de buurt blijven..

Anoniem

Ik vind het lastig... je ben zelf volwassen en geen kind meer.
Als je 16 ofzo was geweest, had ik je aangeraden om daar weg te gaan.
Maar aangezien je daar al lange tijd rondloopt en er nog niks raars is gebeurd, zou ik er gewoon blijven. :j

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:42

Als het je heel erg dwars zit zou ik het er eens met hemzelf over hebben, ipv met anderen, en kijken of dat je gevoel veranderd. Ik zou het er zeker niet zomaar met anderen over gaan hebben. Mocht hij nou veel kleine kinderen lesgeven zou dat misschien anders liggen, maar dat valt uit je verhaal niet op te maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:45

AnoNiem321 schreef:
Ik had hem zo onderhand wel leren kennen en stond dan ook verbaast. Hij? Deze lieve oude man?

Ik zeg niet dat het bij deze persoon ook het geval is, maar het staat bij de echte kindermisbruikers niet op het voorhoofd geschreven hoor. Het zijn vaak ook geen eng uitziende mensen die zich vreemd gedragen. Nee, het zijn vaak de mensen waar je het niet bij verwacht. 'Toch niet die lieve man die altijd voor me klaar staat?' Oh jawel.

AnoNiem321

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 19:49

Ik heb (kinder)misbruik neergezet, tussen haakjes, omdat de leeftijdcategorie ook naar ouder varieerde.
Om het gelijk rond te gaan bazuinen is ook absoluut niet mijn bedoeling, vandaar deze schaduwaccount, maar mijn vriendin is dan ook al 26 en als zij het niet nodig achtte had ze het ook niet verteld.
Het is ook fijn om even weg te kunnen typen.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:59

wanneer heeft die man dat gedaan?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:03

Hij heeft gezeten, dus zijn straf gehad voor wat hij in het verleden heeft gedaan. Ik zou dat zeker in mijn achterhoofd houden, maar als jij het goed met hem kunt vinden, zou ik niet meteen alles stopzetten, helemaal niet als hij een goede instructeur is en jou en je vrieindin(nen) verder nog niet heeft lastig gevallen. (Zodra hij dat wel doet, metéén naar de politie!)

Je kunt het bij de politie melden dat hij nu jou les geeft op die stal, maar dat je de lessen prettig vindt en eigenlijk verder geen problemen wil voor hem of met hem. De politie is dan in ieder geval op de hoogte en zal je klachten móchten ze er komen, zeker en direct serieus nemen.

Misschien kun je er zelfs (als je niet alleen bent) eerlijk met hem zelf over praten. Je weet nu niet wat het verhaal van zijn kant is, alleen wat je gelezen hebt op internet en wat je gehoord hebt. Wat voor misbruik is het geweest? (Niet een vraag van mij, maar één die jij hem zou kunnen stellen, als hij erover zou willen praten.) Hij zou het best wel eens kunnen waarderen dat je het weet en erover wil praten met hem en toch wil blijven lessen. Ik zou er vooralsnog niet met de eigenaar van de paarden over praten.

Ik zou wel zorgen dat je niet alleen met hem op stal bent als je les hebt.

Sterkte ermee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:49

Hoe lang is het geleden? En heb je deze man ooit kunnen betrappen op iets raars, geks of wat dan ook, nu je eraan terug denkt?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:02

Ik ken een soortgelijk kwestie, dan betreft het een buurman van vrienden. Het is een lastige afweging.
Ik heb deze meneer duidelijk laten weten dat ik het weet en niet schroom om te melden als ik dat nodig acht. Als er kinderen in de buurt/straat woonden had ik niet mijn mond gehouden.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:18

Aan de ene kant denk ik: het is netjes om zoiets te melden als je ergens gaat werken (met (jonge) meiden), maar aan de andere kant ook: iemand kan werkelijk veranderd zijn en hoeft niet constant gedefinieerd te worden door zijn verleden.

Ik zou denk ik uitgaan van wat ik zelf weet en heb meegemaakt: als ik zelf niks merk van misbruik of raar gedrag, zou ik proberen 'gewoon' met hem om te gaan. Ik zou echter wel opletten of er geen kwetsbare of afhankelijke meiden/kinderen bij hem in de buurt komen, en als ik dat wel zie zou ik ze misschien voorzichtig vragen naar wat ze van hem vinden. En áls ik ook maar een klein beetje vermoeden heb dat er wel iets raars aan de hand is, zou ik dit meteen melden aan politie.

Overigens is het wel lastig om nu de hele tijd zo gespannen te zijn rondom hem, wat je zelf aangeeft.. Ik denk wel dat het van je afschrijven al een hoop helpt!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:20

Tja hij heeft zijn straf uitgezeten, zijn leven is al verpest en ik denk dat je het voor je moet houden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:28

MarlindeRooz schreef:
Tja hij heeft zijn straf uitgezeten, zijn leven is al verpest en ik denk dat je het voor je moet houden.

zijn leven verpest?? Hij zit niet voor niks vast denk ik, denk eerder dat zijn slachtoffers er meer last van hebben

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:30

Lynn_Nikita schreef:
MarlindeRooz schreef:

zijn leven verpest?? Hij zit niet voor niks vast denk ik, denk eerder dat zijn slachtoffers er meer last van hebben

Als je het niet eens bent met het systeem moet je de politiek in gaan, hij heeft zijn straf uitgezeten. Het is zelfs strafbaar om hem zwart te maken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:34

Ik maak niemand zwart, ik vind het vreemd dat jij zegt, dat zijn leven verpest is terwijl hij waarschijnlijk niet voor niks veroordeeld is. Waarom is dan zijn leven verpest? Slachtoffers moeten ook levenslang leven met wat hun is aangedaan

Vind dat je erg vreemde opmerkingen hebt, verdedigen van de dader. Staat nergens dat ik het niet eens ben met het rechtsysteem. leer eens lezen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:16

Dat de slachtoffers levenslang hebben betekend toch niet dat die man niet levenslang heeft? Die heeft ook altijd of een schuldgevoel en wordt nog met de nek aangekeken. Ik verdedig de dader niet maar als iemand door de maatschappij uitgekotst wordt dan is de kans alleen maar groter dat hij weer de fout in gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:27

Marlinde, die persoon heeft dit wel bewust gedaan natuurlijk en ik begrijp van ts dat het niet éénmalig was. Als hij heeft gezeten en zich nu verder netjes gedraagt zie ik geen reden niet normaal met hem om te gaan (ts vond het voorheen een leuke kerel toch, dat veranderd nu toch niet). Maar het zielig vinden omdat zijn leven is verpest? Neej, dat heeft hij toch echt zelf gedaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:29

Ik vind hem niet zielig, ik vind het alleen niet EERLIJK om iemand die een staf heeft uit gezeten keer op keer zwart te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:31

Er is niemand die zegt dat ze dat moet doen volgens mij.
En dat vind ik overigens nogal afhankelijk van de omstandigheden.