Op school overvloed aan motivatie, nu totaal verdwenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Op school overvloed aan motivatie, nu totaal verdwenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 19:43

Hee bokkers,

De titel geeft eigenlijk heel concreet het probleem aan: op de middelbare school kon het me allemaal niet genoeg zijn: gymnasium, even twee extra vakken erbij, twee profielen... Ik vond het super. Ik werkte zo'n 50-60 uur in de week aan school, docenten maakten zich er zelfs zorgen om :Y) Maar ik had het naar mijn zin en haalde hoge cijfers.

Nu zit ik al anderhalf jaar op de universiteit, maar vanaf het eerste moment is mijn motivatie ver te zoeken geweest. Een 5.5 of een 10? Het interesseert me niks meer. Ik moet die vakken gewoon halen en that's it. Ik mis die motivatie heel erg. Ik heb het gevoel dat ik niet goed kán zitten als ik zo ongemotiveerd ben.

Ik ben nog nooit zeker geweest over mijn studiekeuze. Omdat ik nou eenmaal bètapakketten had, ben ik een bètastudie gaan doen, maar inmiddels oriënteer ik ook veel op gammastudies als bedrijfskunde en organisatiewetenschap. Maar ik voel niet wat bij me past, wat ik leuk vind, waardoor ik nog gemotiveerd zou kunnen raken. Hoe kan ik hier doorheen komen en weer gaan 'voelen' wat ik leuk vind? Ik hoop op ervaringsverhalen!

Valerie93

Re: Op school overvloed aan motivatie, nu totaal verdwenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:54

Ik herken dit verhaal wel aardig.
Ik heb op het vmbo, altijd wel mijn best gedaan ging me ook nog wel makkelijk af. Wist al van kleins af aan wat ik wilde worden alleen ik was altijd maar ziek. Maar toch hoe ziek ik ook was toch doorleren en huiswerk maken of zelfs verder werken.
Het 1e jaar van het mbo hetzelfde ver vooruit lopen en dat soort dingen maar na een tijd ging dat weg, kreeg andere docenten waar ik totaal niet mee kon opschieten. Moest in het 2e jaar Pvb doen, uitgesteld. Wegens ziekte omdat toen nog steeds vaak ziek was en totaal geen idee waardoor. 3e jaar moest ik dus 2 pvb's doen! helemaal geen zin in gehad iedere keer maar uitstellen ondertussen thuis ook niks meer doen zoals dus vooruit werken.
In dat jaar kreeg ik ook te horen wat er aan de hand was, ik heb een chronische ziekte en gelukkig medicatie gekregen. Maar ja ik zat nog met mijn 2 pvb's. Mijn studie is dus toen zelfs nog met een half jaar verlengd om mijn pvb's te doen die ik toen gelukkig wel had gehaald.

mijn motivatie viel dus weg door mijn docenten. Het boeide ze niks wat hun zaten te vertellen en daardoor viel mijn motivatie dus ook weg.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:13

Hmm lastig ts. Kan je het er niet met je leeraren over hebben? Vaak zegt men als je geen motivatie meer hebt het te makkelijk voor je is. Vind je de opdrachten Te makkelijk? Anders mss nog een stapje hoger? Weet niet of dit haalbaar is?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:13

Hoe oud ben je?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:31

Cas123 schreef:
Hmm lastig ts. Kan je het er niet met je leeraren over hebben? Vaak zegt men als je geen motivatie meer hebt het te makkelijk voor je is. Vind je de opdrachten Te makkelijk? Anders mss nog een stapje hoger? Weet niet of dit haalbaar is?

Nee, het is niet te makkelijk. Ik haal ook niet alles in een keer, maar dat is ook omdat ik nog niet de helft van de tijd die ergens voor staat erin stop. Dan kan het er natuurlijk ook niet uitkomen. En er is wel een honours programma met extra last, maar daar heb ik helemaal geen zin in.

Op de middelbare had je natuurlijk het huiswerk, iets wat ik braaf deed. Maar ik deed altijd meer dan mijn huiswerk. Om nog maar niet te spreken over het profielwerkstuk. Daar ben ik echt helemaal op los gegaan en ik kilde mezelf zowat door enthousiasme. Ik mis dat gevoel en ik ik weet niet hoe ik het terug moet krijgen.

Inmiddels ben ik 20. Niet dat het er erg toe doet, maar vanwege mijn houding op school mag ik in de zomervakantie weer komen werken om de boekenpakketten te maken. Daar kijk ik dan wel weer erg naar uit en ik weet dat ik dan wel weer die drive krijg om hard te werken en alles goed te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:38

Ik vond de universiteit ook pas echt leuk toen ik mijn eigen vakken mocht kiezen ipv alleen verplichte vakken. Voor mijn eigen gekozen vakken haalde ik hoge cijfers, voor het verplichte deel dat mij minder aanspraak vond ik een 6 ook prima :+
Alsof er een soort moeheid was voor verplichte vakken; ik zag ze gewoon als nummertjes :+

Alles waarbij ik gewoon mocht schrijven; verslagen, onderzoeken, voorstellen etc etc vond ik het einde; vrijheid om mijn 'ik' er in te stoppen. Daar scoorde ik dan het allerhoogste op. Maar puur verelicten literatuur van een vak die ik niet zelf zou hebben gekozen of practica? Voldoende was genoeg. Nu kon je op practica ook alleen een V halen, dus dat was ook niet echt motiverend :')

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:44

Ik zou gewoon met een studieadviseur gaan praten. ikzelf kwam van het gymnasium met een beta-profiel en doe nu doodleuk Algemene cultuurwetenschappen. wat dus niets te maken heeft met wat ik hiervoor deed.
een studieadviseur (gewoon die van je opleiding waarschijnlijk) kan met je praten en samen op zoek gaan naar een 'oplossing' voor dit 'probleem'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:50

veKing schreef:
Ik zou gewoon met een studieadviseur gaan praten. ikzelf kwam van het gymnasium met een beta-profiel en doe nu doodleuk Algemene cultuurwetenschappen. wat dus niets te maken heeft met wat ik hiervoor deed.
een studieadviseur (gewoon die van je opleiding waarschijnlijk) kan met je praten en samen op zoek gaan naar een 'oplossing' voor dit 'probleem'

Idem. Ik als NG/NT'er doe nu Psychologie.... En dat zelfs na een jaar Rechten ;)

Ik zou eens gaan praten met de adviseur. Als je zo weinig motivatie hebt betekent dat waarschijnlijk toch echt dat de studie je niet ligt.