Waarvoor bidden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

winnie70

Waarvoor bidden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:59

Hoi,

bij de Pasenviering in onze kerk horen lange voorbeden. Maar waar bidden/denken jullie nu in deze tijd aan?

Alvast bedankt!

Blue_Eyes

Re: Waarvoor bidden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 17:09

Goede vraag! :) Persoonlijke dingen natuurlijk zoals specifieke gezondheid van familie en vrienden, maar ook grote dingen die in de wereld gebeuren. De situatie in Syrie en Mali bijvoorbeeld.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:26

NM -> LZP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:31

Ik bid niet. Ik denk niet anders dan anders :) Het heeft geen zin om daar maar enkele dagen per jaar voor te reserveren.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:35

Niet.

:+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:47

Ik bid vaak dat mijn fiets nog op het station staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:48

Ik probeer vooral meer stil te staan bij de goede dingen die in mijn leven zijn. Dus te kijken naar wat je wel hebt ipv wat je niet hebt. De tijd naar Pasen toe is er eentje van soberheid en dus probeer ik daarbij na te denken. Niet overdadig te consumeren maar stil te staan bij wat je hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:49

lieveli schreef:
Ik bid vaak dat mijn fiets nog op het station staat.

:')

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:49

Niet. :D Net zoals de rest van het jaar overigens.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:00

Niet :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:04

Ik denk nu vooral na het lezen van dit 'o? Komt Pasen er al weer aan?'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:05

Voor mensen in oorlogsgebieden, voor IS-strijders (dat ze weer bij hun positieven kunnen komen) voor mensen die niet gelukkig zijn, die de zin van hun leven missen, voor alles wat er op m'n hart ligt eigenlijk :)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:06

Dat een goede vriendin van mij haar operatie goed doorkomt, en dat haar kindje van 3 niet teveel last heeft daarvan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:17

Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.

Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:21

Palmera schreef:
Eeuwen lang is er fanatiek gebeden door de aanhangers van diverse religies. En wat is het resultaat? Dat we elkaar tegenwoordig nog harder de hersens inslaan voor en door het geloven in welke God dan ook.
Kortom, ik beschouw bidden als 1 van de meest kansloze dingen die een mens kan doen en begrijp ook heel goed waarom de kerken leeglopen.

Tevens heb ik respect voor iedereen. Of je nou bidt of niet en daar kunnen een aantal gelivigen van leren.

Zo, alles wordt weer even mooi op 1 hoop gegooid 8)7 oh, en kerken lopen leeg terwijl Moskeeën vol lopen. Hoe zou dat komen denk je? Denk daar maar eens over na...

Of het nou nut heeft of niet, het kan geen kwaad. Als ik bid, dank ik vaak voor hoe goed we het hier hebben, en bid ik eigenlijk voor allerlei mensen/dingen/dieren (ja ook :+ ) die het nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 21-03-15 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:23

Misschien kunnen we dit topic over laten aan de mensen die wel ergens voor willen bidden ipv een oeverloze discussie of bidden wel nut heeft. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:24

Palmera schreef:

Wat jammer dat je dit bericht zo neerzet...
lees je eens in, in de kracht van het bidden wetenschappelijk gezien en je zult begrijpen dat het absoluut niet kansloos is ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:40

voor dingen die me bezighouden ,
die arme mensen in Sirie de zieken, de werklozen, eenzamen de ebola slachtoffers dat zijn enkele dingen.
maar ook voor dingen waar je dankbaar voor bent soms vraag ik ook om moed en kracht.
Bidden heeft mijzelf in ieder geval geholpen, iemand /iets waar je je zorgen en angsten bij kan neerleggen ongeacht wat dan ook en waar niet meteen een mening/oordeel komt of je moet dit of dat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:41

Niet kansloos? Hoeveel bidden er voor vrede op aarde? Hoeveel voor genezing van een zieke dierbare? Hoeveel voor het hebben van genoeg eten? Etc, etc.....

Er is meer oorlog. De artsen kunnen veel, maar echt doodziek is echt doodziek. En in een veel te groot deel van de wereld is er nog steeds honger.

Dus om te stellen dat bidden helpt gaat mij iets te ver.

Wellicht dat het rust geeft, een moment stilte nemen. Soort van meditatie....

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:44

Ik bid ook niet, maar ik ga ook niet naar de kerk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:46

Palmera, lees je gewoon even in, verreik je kennis; bidden kan intrapersoonlijk absoluut zeer krachtig zijn en absoluut niet kansloos. Gewoon wetenschappelijk aangepakt.
Als jij tegen jezelf zegt 'je kan het!' kan net even die motivatie zijn dat je je rij examen vol vertrouwen durft in te gaan. Is dat zo gek? Nee. Maar het werkt hetzelfde als iemand die bidt voor bv die steun bij het rij examen; kan net even een boost geven aan de mens.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:49

Palmera schreef:
Niet kansloos? Hoeveel bidden er voor vrede op aarde? Hoeveel voor genezing van een zieke dierbare? Hoeveel voor het hebben van genoeg eten? Etc, etc.....

Er is meer oorlog. De artsen kunnen veel, maar echt doodziek is echt doodziek. En in een veel te groot deel van de wereld is er nog steeds honger.

Dus om te stellen dat bidden helpt gaat mij iets te ver.

Wellicht dat het rust geeft, een moment stilte nemen. Soort van meditatie....

Weetje een mooi voorbeeld is het leger des heils....die helpen door hun geloof ,geen woorden maar daden ! Als iedereen iets deed zou de wereld verbeteren, al zijn het maar kleine dingen! dat is wat telt. Nare dingen is van alle tijden toen en nu!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:54

vuurneon schreef:
Palmera, lees je gewoon even in, verreik je kennis; bidden kan intrapersoonlijk absoluut zeer krachtig zijn en absoluut niet kansloos. Gewoon wetenschappelijk aangepakt.
Als jij tegen jezelf zegt 'je kan het!' kan net even die motivatie zijn dat je je rij examen vol vertrouwen durft in te gaan. Is dat zo gek? Nee. Maar het werkt hetzelfde als iemand die bidt; kan net even een boost geven aan de mens.

Jezelf een boost geven/werken aan je eigen zelfvertrouwen zie ik persoonlijk als iets heel anders.

Tegen jezelf zeggen "ik kan het", of daartoe bidden zijn voor mij twee verschillende dingen.

Niet getreurd, ik weet dat hele volksstammen bidden. Daar hebben ze ongetwijfeld een reden toe. Dat ik andere manieren heb om mijn problemen op te lossen wil niet zeggen dat men van mij niet nag bidden. Als iemand vindt dat dat goed voelt, dan doen ze dat toch? Maar ik doe niet mee, ik bekijk de (wereld)problematiek liever op andete wijze.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:57

Palmera schreef:
vuurneon schreef:
Als jij tegen jezelf zegt 'je kan het!' kan net even die motivatie zijn dat je je rij examen vol vertrouwen durft in te gaan. Is dat zo gek? Nee. Maar het werkt hetzelfde als iemand die bidt; kan net even een boost geven aan de mens.

Jezelf een boost geven/werken aan je eigen zelfvertrouwen zie ik persoonlijk als iets heel anders.

Tegen jezelf zeggen "ik kan het", of daartoe bidden zijn voor mij twee verschillende dingen.

Niet getreurd, ik weet dat hele volksstammen bidden. Daar hebben ze ongetwijfeld een reden toe. Dat ik andere manieren heb om mijn problemen op te lossen wil niet zeggen dat men van mij niet nag bidden. Als iemand vindt dat dat goed voelt, dan doen ze dat toch? Maar ik doe niet mee, ik bekijk de (wereld)problematiek liever op andete wijze.

Maar daar gaat dit topic simpel weg niet over. Wel of niet bidden is helemaal niet de vraag. De vraag is waar mensen die wel bidden voor bidden.

Ik bid niet overigens (niet gelovig), maar ik denk wel vaak aan anderen die het zwaar hebben en hoop dat het spoedig beter word voor ze. :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 21-03-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:07

Eigenlijk is bidden menen dat je het beter weet dan god (je weet wel, die almachtige en alwetende god).
Heb dat altijd wat apart gevonden, denken dat je hulpzame suggesties aan kunt dragen voor een dergelijk opperwezen...