Crowdfunding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Crowdfunding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:25

Enige tijd geleden is mijn laptop gestolen en heb toen een nieuwe moeten kopen. Mijn moeder begon toen over crowdfunding. Ik vond dit toen maar onzin en had het idee dat mij dit toch niet ging lukken..
Inmiddels heb ik dus wel een nieuwe laptop, maar daardoor is er wel een groot deel van mijn spaargeld voor een nieuwe camera op. Dus nu dacht ik, laat ik toch eens gaan kijken naar crowdfunding. Na een beetje speurwerk op Google ben ik nog niet heel erg veel wijzer geworden, ik ben ook niet altijd heel goed met formele uitleg, heb namelijk wel het e.e.a. gevonden maar kom er niet echt uit..

Dusss ik vroeg mij af of hier misschien 'ervaringsdeskundigen', of mensen die er verstand van hebben, zitten die mij kunnen helpen. Ik vraag mij namelijk af, Wat is het nou precies? En kan het ook voor 'persoonlijke' dingen als een camera? En dan heb ik het over een redelijk professionele spiegelreflex camera om mij verder in te ontwikkelen en fotoshoots te verkopen...

Pippaa

Re: Crowdfunding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:30

Ik denk niet dat je er iets mee kan.
Het idee van crowdfunding is dat je iets teruggeeft aan de personen die je gefinancierd hebben, als bedankje zeg maar. Zo is dat bijvoorbeeld in de muziekwereld vaak in de vorm van een CD.

Ik denk niet dat jij met je laptop iets terug kan geven. Met je camera zou dat eventueel nog kunnen (fotoshoot), maar er zullen heel weinig mensen zijn die dat zullen doen.

Ik wens je veel succes, maar ik denk dat het niets oplevert...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:32

Ik vind het voor dat soort zaken gewoon ordinair bedelen. Crowdfunding zie ik meer als financiering vragen om iets toe te voegen aan de wereld; door een statement te maken (denk aan die dansende man die belachelijk werd gemaakt en dat ze die man naar de VS willen krijgen om voor hem een feestje te houden) of om een zeer milieuvriendelijke product te ontwikkelen. Dus niet voor eigen gebedel waar niemand verder iets aan heeft, dan werk je maar voor je centen :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-03-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:33

Heb je al een portfolio opgebouwd? Zo ja, zou je het inderdaad zo kunnen spelen dat mensen vooraf voor een shoot betalen die je dan komt doen als je je camera hebt kunnen kopen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:37

Pippaa schreef:
Ik denk niet dat je er iets mee kan.
Het idee van crowdfunding is dat je iets teruggeeft aan de personen die je gefinancierd hebben, als bedankje zeg maar. Zo is dat bijvoorbeeld in de muziekwereld vaak in de vorm van een CD.

Ik denk niet dat jij met je laptop iets terug kan geven. Met je camera zou dat eventueel nog kunnen (fotoshoot), maar er zullen heel weinig mensen zijn die dat zullen doen.

Ik wens je veel succes, maar ik denk dat het niets oplevert...

Ik doe een opleiding voor Grafische vormgever, dus daar heb ik mijn laptop hard voor nodig en kan er dan ook wat mee terug geven.. Sorry was ik er vergeten bij te vermelden.
Ik zeg trouwens niet dat ik het ga doen, ik vroeg me alleen dingen af.

Doubtless schreef:
Heb je al een portfolio opgebouwd? Zo ja, zou je het inderdaad zo kunnen spelen dat mensen vooraf voor een shoot betalen die je dan komt doen als je je camera hebt kunnen kopen.

Ja gelukkig heb ik al wel een portfolio, had een camera maar die wordt nu oud en kan ik niet veel meer mee.
Als ik dit ga doen ben ik wel van plan mijn portfolio uit te breiden op school..
Maar wat ik mij hier dan weer af vraag, hoe pak je dat aan?
Laatst bijgewerkt door _xDyan op 19-03-15 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:41

Als grafisch vormgever ben je waarschijnlijk wel in staat om een leuke campagne vorm te geven: Je kan denken aan verspreiding via Facebook, marktplaats, bokt markt, je sociale netwerk (hier zal je het meeste vandaan moeten halen)... Bedenk een ludieke wijze om je idee te verkopen, maak er mooi beeldmateriaal bij & zorg dat dit bij zoveel mogelijk mensen terecht komt.

Geef aan hoeveel geld je nodig hebt, hoeveel je per shoot vraagt (bijvoorbeeld 20 euro voor een shoot) en dus hoeveel funders je nodig hebt. Stel hier een termijn voor: Je wil binnen een bepaalde periode een bepaald bedrag ophalen & staat dan op die en die datum bij mensen op de stoep om de shoot uit te voeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:42

Kun je er niet gelijk een schoolopdracht aan koppelen?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:44

Dankje Doubtless! Hier ga ik even mijn hersens op kraken..

vuurneon, hoe bedoel je dat precies?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:46

Geen vrije opdracht ruimte voor school om punten te halen? Dat je bv ook punten kan halen voor je marketing plan.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:57

Nee ik zit nog in m'n eerste jaar helaas, maar ik snap je nu wel, kan ik misschien wel gebruiken later in de opleiding.. Het is in ieder geval goed voor mijn portfolio zo'n campagne, zeker als die slaagt

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:11

Crowdfunding is niet alleen handig om geld op te halen, het is ook een prima marketing stunt!

Het eerste doel van crowdfunding is natuurlijk het ophalen van een bedrag om jouw idee of aankoop te financieren.
Daarnaast is het een vorm van klantenbinding, als jij een bedrijf hebt gefinancierd en je bent daarna opzoek naar een product en dit bedrijf kan het leveren, is de kans groot dat je het bij dit bedrijf zult bestellen.
Door jouw financiering is het bedrijf groot geworden, je "kent" het bedrijf en dat geeft een soort binding.

Het wordt tegenwoordig zelfs aangeraden om kleinere bedragen te vragen, hierdoor is het laagdrempelig, en hoe meer mensen jouw financieren hoe meer mensen je bedrijf leren kennen.

Bij een crowdfunding actie is het gebruikelijk jouw financiers een voordeel te geven, bijvoorbeeld een fotoshoot met korting.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 09:34

Dankje! Dat is een fijn antwoord, zo had ik het nog niet echt bekeken

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:16

vuurneon schreef:
Ik vind het voor dat soort zaken gewoon ordinair bedelen.

Ik vind het eigenlijk altijd ordinair bedelen :D Maar uiteindelijk maken mensen zelf de keuze om geld te geven, al dan niet in ruil voor een tegenprestatie.

TS: ik zou wel goed nadenken over de uitwerking. Het kan inderdaad een goede marketingstunt zijn, maar het kan ook tegen je werken als je het slecht uitvoert. Zorg dus dat je de tegenprestatie absoluut gegarandeerd na kunt komen en wees heel duidelijk over wat er gebeurt met het geld, met geld wat overblijft, en laat dat ook zien als je campagne is afgelopen. Geen complete radiostilte, dan gaan mensen zich afvragen of je echt die nieuwe camera wel hebt gekocht.

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:57

Bedelen is geld vragen. Punt. Je krijgt geld en geeft er niks voor terug. Heel wat anders als crowdfunding!
Crowdfunding is een vorm van lenen. Lenen bij meerdere personen/bedrijven en niet bij 1 bank. Bij crowdfunding is het de bedoeling dat je ook iedereen weer terugbetaald, dat kan gewoon het geleende bedrag zijn, maar vaak dmv een dienst of goederen waarvoor je het geld geleend hebt.
Je hele plan staat of valt met een goede voorbereiding en uitwerking! Dat kan je! En Doubtless en Peerke_ geven je al hele waardevolle informatie hiervoor!
Enneuh.... je eerste funder (heet dat zo?) heb je al! Ikke!!!