Tussenjaar?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Tussenjaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:53

Heyhoi bokkers,

Aangezien ik er echt nog niet uit ben wat ik nou wil met mijn studie dacht ik aan een tussenjaar (eventueel in het buitenland). Wie kan mij hier meer over vertellen? Waaraan moet je voldoen (bijv. minimumleeftijd?) En wat zijn de voor en nadelen?

lyanne_sanne

Re: Tussenjaar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:56

Ik heb 2 tussen jaren gedaan. Was het leren zat en wist het ook nog niet. Ik kan het je alleen aanraden als je zeker weet dat je daarna wel verder wilt leren. 1 jaar werd bij mij ook heel gemakkelijk 2 jaar. Ik heb alleen gewerkt in die tijd

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:57

Ik wilde een tussenjaar doen, maar niet gedaan in verband met de nieuwe regeling. Maar als ik het wel had gedaan, dan was ik voor minimaal een half jaar naar het buitenland gegaan om daar te werken :) Alleen de stap naar studeren na een tussenjaar is natuurlijk wel een stuk groter.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:58

Een tussenjaar is simpeler dan het lijkt :') Je gaat gewoon niet naar school, dat zijn eigenlijk alle specificaties _O_
Enige voorwaarde is dat je boven de 16 moet zijn, onder de 16 heb je leerplicht. Je kunt dus gewoon na je middelbare school niet direct een studie gaan doen en daar is je tussenjaar.

Je kunt naar het buitenland gaan of in Nederland blijven, maar werken zul je waarschijnlijk wel moeten. Zo'n jaar kan heel handig zijn om uit te vinden wat je wil, of in mijn geval, wat je dus niet wil. Ik heb in mijn tussenjaar gewerkt bij de Dekamarkt en een tuincentrum, ik heb een basisopleiding aan de foto academie gedaan (duurde 4 maandjes, part time) en mijn fotografie bedrijfje opgestart.

Ik zou je wel adviseren een plan te hebben, want anders gaat het flink tegen vallen. Ik had gedacht lang leve de lol, alle tijd van de wereld, leuke dingen doen, geld verdienen, jeej. Maar puntje bij paaltje zijn de rest van je vrienden gewoon op school als jij vrij bent, moet je vroeg je nest uit om de hele dag achter de kassa te zitten, worden je ouders gek van je dat je zo vaak thuis bent en ben je blij als je weer naar school mag :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:00

Ghostattack schreef:
Alleen de stap naar studeren na een tussenjaar is natuurlijk wel een stuk groter.

Als je een half jaar achter de kassa hebt gezeten ben je heeeeel blij dat je weer kan gaan studeren. :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:00

Ik heb afgelopen jaar een tussenjaar gehad. Is mij goed bevallen, maar ik wil absoluut weer terug naar school.
Ik heb veel gewerkt om te sparen(heb vorig jaar een paard gekocht en wilde mijn rekening aanvullen).
Ik heb er geen spijt van dat ik een jaar er tussen uit ben geweest, maar ben blij als ik straks weer aan een nieuwe opleiding kan beginnen.
Heb wel een diploma behaald trouwens, niet gestopt met school.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:01

Captain schreef:
Ghostattack schreef:
Alleen de stap naar studeren na een tussenjaar is natuurlijk wel een stuk groter.

Als je een half jaar achter de kassa hebt gezeten ben je heeeeel blij dat je weer kan gaan studeren. :')

Dat kan ik me voorstellen _O- Maar in mijn geval zou het waarschijnlijk wel moeilijker zijn. Ik heb uiteindelijk gekozen om nu te gaan studeren en op zn minst mijn bachelor diploma te halen. Daarna kan ik altijd nog kijken of ik een tussenjaar wil :')

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:02

Captain schreef:
Ghostattack schreef:

Heeeeel erg waar!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:02

Ja dat klopt. Maar met dit nieuwe systeem is het toch niet meer zo dat je binnen x jaar moet afstuderen, je moet het toch zelf betalen haha. Ik zou ook liever een jaar rust hebben om te kijken wat ik wil, en niet nu halsoverkop een studie kiezen en spijt krijgen.

Ik wil dan waarschijnlijk in het buitenland werkervaring opdoen (het liefst op een ranch).

Ik zit nu in 6tvwo en als het goed is slaag ik. Dan ben ik nog 17.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:03

Als jij je vwo hebt gehaald, mag jij zoveel tussen jaren nemen zoals jij zelf wilt :)

Ik vind een tussenjaar erg slim als je niet helemaal precies weet wat je wil doen; liever een jaar oriënteren en rustig nadenken en dan de goede keuze maken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-03-15 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:04

Wanneer word je 18? Veel werk in het buitenland is vaak vanaf 18 jaar, misschien handig om rekening mee te houden :) Niet alles hoor, ook veel vanaf 16 jaar.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:06

Mooi om te weten, ik kon namelijk nergens vinden of het nou echt vanaf 18 (door leerplicht oid) was.

Ik word in november 18, dus niet zo heel lang. Denk dat ze om een half jaartje niet heel moeilijk doen maar weet het ook niet.

Ik weet het echt nog niet en alles klinkt interessant maar ik val ook bijna flauw van de prijzen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:10

Je hebt te maken met de startkwalificatie en op het moment dat jij je vwo hebt gehaald, plicht volbracht :) leerplicht ben je te oud voor. Ook als je 17 bent en je haalt je vwo ben je zo vrij als een vogeltje :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:13

Ik heb het balletje net al eens opgeworpen bij mijn vader, hij lijkt er niet zo van gecharmeerd te zijn. (Al is hij wel de eerste die roept dat ik naar het buitenland moet en mijn horizon moet verbreiden haha).

Hoe hebben de bokkers die het gedaan hebben het aangepakt? Ook met ouders op de hoogte brengen e.d.?

Ik merk dat diegenen die tot nu toe gereageerd hebben vooral in Nederland zijn gebleven?

JumpingWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:14

Wat erg leuk is om te doen (heb ik gehoord) is workaway. Dat is een site waar je plekjes kan vinden over de hele wereld waar je kan werken voor kost en inwoning. Je krijgt dus niet echt betaald. Er is wel veel te doen met paarden, wat je zelf een beetje wilt. Misschien is dat een idee? De website is: http://www.workaway.info/

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:22

Ik zie er inderdaad hele mooie opties tussen!

Al ben ik bang voor hetzelfde oude liedje van mijn ouders haha "Ik ook altijd met mijn wereld die alleen maar om knollen draait".

Iemand anders nog met ervaring?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:14

Ik heb ook een tussenjaar gedaan na m'n vwo. Nadat ik m'n diploma had heb ik die zomer eerst lekker 2 maanden rondgereist in Europa (hier had ik tijdens de middelbare al voor gespaard). Daarna ben ik een paar maanden full time schoonmaakwerk gaan doen in Nederland om m'n bankrekening terug aan te vullen en daarna ben ik naar Oostenrijk vertrokken. Eerst m'n anwarter (snowboard lesgeef diploma) gehaald en toen bij een skischool gaan werken de rest van de winter. Daarna nog wat rondgereisd en her en der gewerkt.

Ik ga wel mee met de tip die iemand eerder gaf: Maak een plan! De tijd gaat zo enorm snel voorbij! Eerst dacht ik nog "2 maanden reizen, dat gaat echt zoooo lang zijn" maar als puntje bij paaltje komt dan moet je alweer naar huis voordat je goed en wel vertrokken bent :')

Ik vond het trouwens wel een enorme verrijking! Kan wel zeggen dat ik er echt persoonlijk door bent gegroeid. Zeker als je naar het buitenland gaat dan leer je echt op je eigen benen te staan en je eigen zaken te regelen enzo. Mijn ouders stonden er in het begin niet echt achter, maar hadden zelf zoiets van "Je bent 18, dus we kunnen je niet tegenhouden als je dat graag wil"

En wat betreft het daarna geen zin meer hebben in school. Bij mij heeft m'n tussenjaar juist duidelijk gemaakt dat ik enorm graag wilde verder studeren. Reizen is namelijk leuk, maar om te reizen moet je geld hebben. En zonder diploma krijg je alleen slechtbetaalde baantjes (de een wat leuker dan de ander, maar echt goed betalen doet het nooit), dus dat motiveert wel om je daarna goed in te zetten voor je studie! Wel heb ik direct tijdens m'n studie ook mogelijkheden gezocht om naar het buitenland te kunnen. Heb 3 weken voor een vak in Noorwegen gezeten en daarna nog een halfjaar in Zweden en ook stagegelopen in het buitenland.

Mijn ervaring is dus zeker positief! Mocht je nog vragen hebben ofzo, brand maar los :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 19:18

Dankjewel voor je berichtje! Mijn vragen/twijfels liggen vooral bij het financiële plaatje en hoe moeilijk het te regelen is.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:38

Nouja, zoals ik al zei was ik begonnen met 2 maanden reizen in de zomervakantie, maar dit had ik eigenlijk al jaren gepland (ook als ik daarna meteen zou gaan studeren) gewoon als afsluiting van de middelbare school zegmaar, dus hier had ik al voor gespaard. Hiervoor had ik gewoon van tevoren de kosten van de treinen/bussen/hostels e.d. wat opgezocht en zo een beetje berekend wat ik dacht nodig te hebben. Volgens mij had ik ongeveer 25 euro per dag berekend daar bovenop voor eten/bezienswaardigheden/souvenirs enzo. Daar heb ik toen iig ruim voldoende aan gehad.
Daarna had ik eigenlijk niet zoveel over nagedacht. Die anwarter cursus was pas half november, dus tot die tijd kon ik een full time baantje in de schoonmaak krijgen. Best zwaar werk, wat niet heel goed verdiende, maarja, werk is werk. Die cursus wist ik hoeveel hij zou kosten, verblijf was inbegrepen, dus alleen vervoer en eten moeten betalen en daarna m'n werk in Oostenrijk kreeg ik ook een appartement tot m'n beschikking dat ik deelde met andere leraren van die skischool en voor de dagen dat je werkte kreeg je dan nog wat betaalt. Niet veel, aangezien je ook nog gratis in het appartement verbleef, maar wel genoeg om van te eten. Uitgaan/nieuwe spullen e.d. betaalde ik dan van het geld dat ik met schoonmaken verdient had.

Ik vond het zelf niet zo moeilijk te regelen. Vooral als je eenmaal bezig bent weet je beter wat alles kost en of je even een paar dagen wat rustiger aan moet doen met je geld of dat je nog genoeg hebt enzo. Ik had zelf van tevoren een planning opgemaakt met geld enzo, maar ik had alles nogal overschat, ik had dus echt wel genoeg geld over, maar beter teveel dan dat je halverwege zonder zit natuurlijk :P

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:40

Ik heb na de middelbare school ook een tussenjaar genomen, ben toen een jaar aupair geweest in Italië.

Als aupair hoef je je om het financiële plaatje niet zoveel zorgen te maken. Ik leefde gewoon bij die familie en kreeg €300 'zakgeld' per maand. Het is ook een fijne manier om een ander land en cultuur te leren kennen, omdat je echt bij locals woont en zij kunnen je ook helpen met de taal en het regelen van dingen. Ik denk dat het voor een eerste keer en op zo'n jonge leeftijd wel een veilig gevoel is, je wordt toch niet helemaal in het diepe gegooid en je hebt in het land waar je heengaat een fijne soort van basis.

Mijn ouders weet ik eigenlijk niet meer wat die ervan vonden en hoe ik het verteld heb enzo. Ze vonden het blijkbaar wel goed, anders was ik niet gegaan. :P En ze wisten ook al wel dat ik het liefst een jaartje er tussenuit wou. :)

Ben heel blij dat ik het gedaan heb, ik vraag me ook wel eens af hoe mijn leven eruit had gezien als ik het niet gedaan heb want heb er wel veel aan gehad (vriend daar ontmoet, Italiaanse taal geleerd waardoor je op bijv werkgebied ook wel meer kansen hebt en ik denk dat mijn studiekeuze er ook door is veranderd). :) Het is inmiddels alweer bijna 6 jaar geleden dat ik heen ging. :=
Laatst bijgewerkt door Loose op 20-03-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:44

Ik heb meerdere tussenjaren gehad na de havo. Ik wist ten eerste niet wat ik wilde studeren en ten tweede wilde ik werken en reizen. Dus dat heb ik gedaan, een paar jaar :D

Het is zonde om een jaar studiegeld te betalen terwijl je niet zeker weet of je iets wil. Goede reden voor een tussenjaar ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 19:00

Mijn ouders vinden het helaas vluchtgedrag en weglopen van mijn problemen/verplichtingen dus het zal er wel niet van komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:02

Maak een goed plan, laat zien dat je er serieus mee bezig bent :) dat je ouders ook zien dat het geen bevlieging is. Koppel er iets aan vast waardoor je ook wat kan leren; bv taalcursus, zodat ze ook zien dat je wel degelijk bezig bent met je toekomst. Wie weet denken ze er dan over een paar maand heel anders over. Betrekt ze er ook gerust bij :)

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:03

Ik heb ook gekozen om dit jaar een tussenjaar in te gaan, gewoon om erachter te komen welke kant ik nou eigenlijk op wil en om te werken. :o

Ik vind het zonde om te kiezen voor een studie waarvan je niet zeker bent, scheelt een hoop geld en gedoe.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:23

Hier iemand die midden in een tussenjaar zit.
Ik heb nu dus een tussenjaar en neem en volgend jaar nog 1. Ik heb ook echt veel zin om aan een studie te beginnen, maar nog veel meer zin om mn droom waar te maken en op ranches in Canada te werken. Ik ben vorig jaar dus geslaagd van de HAVO en heb een tussenjaar genomen omdat ik 1. Gewoon echt een break nodig had 2. Niet wist wat ik wou en 3. Ik een grote droom had (heb) om met paarden te werken in t buitenland. Had nog wel veel meer redenen, maar dit zijn toch echt de hoofdredenen.
Ik heb er absoluut geen spijt van tot nu toe. Ik weet namelijk dat ik t toch nooit gehaald zou hebben als ik meteen met een studie begonnen was. Ik hoor ook van heel veel mensen om me heen dat ze uiteindelijk toch stoppen met studie.. Daarnaast weet ik nu ook goed dat ik toch echt een studie nodig heb voor leuk werk. Heb t echt naar mn zin op mn werk, maar zeker niet iets wat ik mn leven lang wil gaan doen. En je leert je zelf ook goed kennen in zon jaar :j

Wat ik wel aanraad is optijd alles gaan onderzoeken en iplannen als je in het buitenland wil werken. Hoeveel geld heb je nodig? Hoe ga je alles regelen? Is het uberhaupt mogelijk voor jou nu? (Denk aan leeftijd bijv). En ben er ook echt optijd bij. Ik heb daar namelijk veel te makelijk over gedacht toen ik begon met tussenjaar. Denk aan alles hier in NL regelen (abonnementen, toeslagen etc) en visum is ook belangrijk. Je mag namelijk niet zomaar werken in het buitenland. Ik ben nu midden in mn aanvraag voor Working Holiday Visum Canada. Hiermee mag je voor een jaar werken en wonen in Canada, maar kan je maar 1x in je leven aanvragen. Als je werkt zonder een work permit (dus bijv zon visum), ben je illegaal bezig en heb je een probleem als je gepakt wordt. Wordt streng op gecontroleerd ;) Binnen Europa zijn dit soort dingen natuurlijk wel veel makkelijker dan erbuiten.
Ik ga dus (hopelijk) in Mei weg naar Canada voor een jaar :D

En over je ouders; m'n ouders (met name mn pa, mn moeder had er nier zo veel problemen mee) vonden het eerst niet zo leuk. Maar ik werkte fulltime en was (ben) ook altijd bezig. Het is bij mij dus zeker niet zo dat ik niks doe in mn tussenjaar. Maar het is en blijft jouw leven, dus ook jouw keuze. Daar hebben je ouders vrij weinig over te zeggen imo. Ik heb bijv wel kostgeld moeten betalen omdat ik dus werk (nog steeds), geen kleed/zakgeld meer en moet alles zelf betalen. Dat soort dingen krijg je dan misschien wel.

Hopelijk heb je er wat aan, en als je meer wilt weten of over wilt praten kan je natuurlijk altiid pben!