Deeltijd studie naast baan, hoe regelen met werkgever?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Deeltijd studie naast baan, hoe regelen met werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:06

Ik wil graag een deeltijdstudie gaan doen in een compleet ander werkveld dan waar ik nu een (vaste) baan in heb. Uiteindelijk wil ik proberen een baan te vinden passend bij deze studie.
De studie kent een vaste doordeweekse lesdag, dit zou betekenen dat ik minder uren moet gaan werken (werk er nu 38 in 5 dagen, zou naar 4 dagen moeten, 32-36 uur) Daarnaast is er ook elk schooljaar een stage van 35 dagen in 10 weken.
Buiten dat het qua planning behoorlijk pittig zal worden, ben ik natuurlijk heel erg afhankelijk van mijn werkgever. Als hij me die vaste dag niet uit wil plannen, en niet flexibel is mbt de stageperiode (ik zou dan bijvoorbeeld vakantie op kunnen nemen), kan ik geen kant op.
Hoe gooi ik dit over de buhne op mijn werk?
Zij hebben er tenslotte enkel maar last van, als ik deze opleiding ga volgen.
Ik ben ook nog eens de enige binnen het bedrijf met mijn functie, ben van iedereen het slechts vervangbaar -O-
Een vriendin kwam met de suggestie om gewoon te vragen of ik minder uren mag werken/niet helemaal open kaart te spelen over de opleiding, maar daarmee heb ik niet die 1 vaste lesdag 'veilig gesteld' (valt ook nog eens op een drukke dag op mijn werk), en de stages niet getackeld.

spottedponie

Re: Deeltijd studie naast baan, hoe regelen met werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:09

Ik lees even mee, ik ben in september met een deeltijdstudie gestart, en in november bij deze baan, werk nu 36 uur (plannen is hier ook het sleutelwoord, heb nog amper vrije tijd) en moet ook stage gaan lopen.
Helaas was mijn werkgever bij het solliciteren erg flexibel, en nu niet meer, ik moet zowiezo vrije dagen opnemen voor mijn stage, en mn overuren ben ik kwijt...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 15:12

Dat ik er dagen/uren voor op moet nemen zou ik totaal geen moeite mee hebben, ík wil stagelopen, heeft mijn baas niet om gevraagd. Als ik maar de kans krijg om op de juiste momenten vrij te nemen...
Sluiten jouw werk en studie op elkaar aan of hebben ze geen raakvlakken? Moet je lang stagelopen?

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:13

Wat voor deeltijd studie wil je volgen?

Ik volg Hbo opleiding in deeltijd...ook heel andere richting dan mijn huidige werk...maar hierbij hoef je enkel op de zaterdag of 2 avonden per week naar school en je loopt geen stage, ideaal dus om te combineren met een fulltime baan.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:14

Ik ben leidinggevende bij een groot bedrijf en vind het erg dapper als mensen bereid zijn om keuzes te maken om ergens (anders) voor te gaan. Als dat betekent dat ze op een dag hun heil elders zoeken, dan is dat zo. Bij wat voor soort bedrijf werk je?

Als ik kijk naar mensen die bij ons zo'n keuze maken, dan vind ik het altijd fijn als iemand duidelijk heeft nagedacht wat het betekent voor hem/haar zelf, maar het helpt ook als je zelf al aangeeft wat er wel en niet meer kan voor het bedrijf. Mijn functie bestaat omdat ik in dit soort situaties moet zorgen dat er een werkbare oplossing komt. Dat betekent bijv. iemand opleiden die nu voorzichtig kan ingroeien en t.z.t. jouw werkzaamheden over kan nemen. Dat kan sowieso geen kwaad denk ik, is best risicovol als bedrijf als iemand slecht te vervangen is.

Samengevat: als het even kan zou ik het zeker bespreekbaar maken.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 15:21

Ik vind het ook totaal niet erg om vrije dagen op te nemen, maar bij mijn sollicitatie was beloofd dat ik mijn overuren kon gebruiken ter compensatie, dat is paar weken geleden "even" teruggedraaid, :wave overuren, krijg geen tijd voor tijd, en ze ook niet uitbetaald...
Ik moet dus ook nog maar zien of ik die ochtenden vrij kan nemen, zo niet dan zal ik minder uren moeten gaan werken, wat eigenlijk niet echt een optie is met salaris, maar dat zullen we dan wel weer zien...

Mijn studie en werk sluiten totaal niet op elkaar aan, en hoe langer ik werk hoe blijer ik ben dat ik nog wat anders kan gaan doen dus wat dat betreft was omscholing wel een goede keus...

Ik moet in mijn orienterende stage 10 lesmomenten hebben (onderwijs) zou dat dus eventueel ook op kunnen lossen door bijvoorbeeld 2 lessen op 1 dag te volgen, maar dat verdient niet de voorkeur van de opleiding natuurlijk (van mezelf ook niet trouwens).

Verder dan volgend schooljaar ook een stage welke redelijk flexibel ingevuld kan worden, dus ik wil bekijken of vanaf volgend schooljaar nog 4 uur inlever op mijn werk en mijn salaris, en dan een heel jaar de dinsdagochtenden stage kan lopen, in de hoop dat ik dan op stage adres kan blijven werken, onderwijs opbouwen, huidig werk afbouwen...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:49

Oh, ze veranderen de spelregels halverwege. Dat is inderdaad niet netjes!

@sphinxie: Bedankt voor je mening! Mijn manager kennende, heeft ze waarschijnlijk wel dezelfde manier van denken. Ik heb van haar prima beoordelingen gehad met de kanttekening dat ik in haar ogen weinig ambitie had. Denk dat ze bijna opgelucht is als ik die toch wel blijk te hebben, haha.
Maar ik werk in een vrij klein bedrijf waar de directeur uiteindelijk beslissingen maakt- hij zit helaas totaal niet zo in elkaar. Er gebeurt binnen het bedrijf nogal wat op het moment, een slechter moment had ik niet uit kunnen kiezen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:07

Ik heb destijds bij mijn werkgever open kaart gespeeld en ben in het eerste studiejaar een dag minder gaan werken. Dat was geen probleem.
In het tweede jaar moest ik stage gaan lopen en heb ik gevraagd of ik nog minder mocht gaan werken. Dat hadden ze liever niet, maar ze moesten tevens wat mensen kwijt omdat de zaken in die tijd niet zo goed liepen. Doordat ik uren inleverde hoefde er op mijn afdeling niemand weg. Mijn baas heeft me in die zin prima ondersteund en was ook van mening dat het goed was om je hart te volgen. Daar moet je een beetje geluk mee hebben, denk ik.
Ik had toen de keuze om 1 dag overdag naar school te gaan of, met wat meer reistijd, bij een andere hogeschool later op de middag en in de avonduren. Weet niet of zoiets bij de studie van jouw keuze mogelijk is?
Succes in ieder geval!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:21

Ik volg op dit moment een deeltijdmaster naast mijn werk van 32 uur. Voor de studie staat 20 uur, ik schat nu zo'n 26 uur bezig te zijn met de studie naast mijn werk. Goed plannen en Geen vrije tijd, maar het lukt aardig. Volgend jaar is de studie voltijd, ik gebruik dan mn vakantieuren en PLB uren om deze periode te overbruggen, daarnaast ook nog een periode onbetaald verlof. Mogelijk dat je onbetaald verlof kan nemen voor die weken stage, geen kosten voor de werkgever, geen stress voor jou...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 18:22

De studie die ik wil doen, wordt bijna nergens in deeltijd gegeven zonder werkkringeis, deze hogeschool is de enige die voor mij nog redelijk aan te reizen is, en heeft voor zover ik weet ook de gunstigste lestijden. Heb we uitgebreid georienteerd, maar dit is eigenlijk de enige optie.

Wel fijn dat het bij jouw werkgever zo te regelen was.
Ik heb wel een beetje zoiets van, nee heb je, ja kun je krijgen. Ik heb een vast contract en als ze 'niks willen' kunnen ze me er toch niet zomaar uitwieberen omdat ze toevallig weten dat ik andere ambities heb.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:36

Ik doe het nu ook. Ik heb een vaste schooldag (maandag) en werk verder 32 uur per week onregelmatig. Op zich in mijn geval nog wel een studie die ik ook kan inzetten voor mijn huidige baan (managementopleiding). Hier gaat het vrij goed. Al is het wel aanpoten hoor, vergeet niet dat je ook nog tijd nodig hebt voor zelfstudie.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:29

heb je de mogelijkheid om thuis te werken? Zo ja, dan is dat vaak ook een optie zodat je geen vrije dagen hoeft op te nemen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:27

Tja ik doe een thuisstudie met wat praktijkdagen erbij en binnenkort ga ik starten met nog een studie - had achter elkaar 'gemoeten' maar loopt nu door omstandigheden even door elkaar.

Ik werkte eerst 40 uur (5x8), maar daardoor kwam ik niet meer aan mijn studie toe. Ik heb hiermee open kaart gespeeld naar mijn werkgever en ik ben teruggegaan naar 24 uur (3x8 uur, vaste dagen). In de overige dagen studeer ik / loop ik stage / heb ik praktijkdagen. Een paar dagen moet ik vrij vragen, maar dit is geen probleem.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:23

Concorde schreef:
De studie die ik wil doen, wordt bijna nergens in deeltijd gegeven zonder werkkringeis, deze hogeschool is de enige die voor mij nog redelijk aan te reizen is, en heeft voor zover ik weet ook de gunstigste lestijden. Heb we uitgebreid georienteerd, maar dit is eigenlijk de enige optie.

Wel fijn dat het bij jouw werkgever zo te regelen was.
Ik heb wel een beetje zoiets van, nee heb je, ja kun je krijgen. Ik heb een vast contract en als ze 'niks willen' kunnen ze me er toch niet zomaar uitwieberen omdat ze toevallig weten dat ik andere ambities heb.

Welke studie wil je gaan volgen?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 17:19

HBO Verpleegkunde

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:39

Wat leuk! :)

Ik ben een lerarenopleiding gaan volgen toen ik nog in de accountancy werkte. Van een 40-urige werkweek wilde ik terug naar 24 uur. Bij mijn leidinggevende heb ik open kaart gespeeld en gevraagd om urenvermindering omdat ik graag een studie wilde gaan volgen. Hij was verrast, maar het was geen probleem om terug te gaan in uren. Ook daar zaten ze midden in een reorganisatie trouwens.

Als je ambitie ergens anders ligt, moet je de stap zeker proberen te nemen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Bovendien hebben ze zo nog ruim de tijd om een eventuele opvolger te zoeken. ;)

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:45

Ik kijk mee!

Ben overigens benieuwd bij welke instelling jullie je opleiding volgen..

Ik wil komend schooljaar starten met een deeltijd hbo waarbij ik mijn huidige functie als 'leerplek' kan gebruiken.
Wat vraagt dit van mijn werkgever? Ze zullen me daarin moeten begeleiden dan ofzo? Bij de toelatingseisen staat namelijk, min 20 uur werk in een relevante functie.
Het zou echt een teleurstelling zijn als m'n werkgever er niet in meegaat...

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:50

silvana84 schreef:
Wat voor deeltijd studie wil je volgen?

Ik volg Hbo opleiding in deeltijd...ook heel andere richting dan mijn huidige werk...maar hierbij hoef je enkel op de zaterdag of 2 avonden per week naar school en je loopt geen stage, ideaal dus om te combineren met een fulltime baan.

Ben benieuwd waar en wat jij studeert.. :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:57

Elicious schreef:
Ik kijk mee!

Ben overigens benieuwd bij welke instelling jullie je opleiding volgen..

Ik wil komend schooljaar starten met een deeltijd hbo waarbij ik mijn huidige functie als 'leerplek' kan gebruiken.
Wat vraagt dit van mijn werkgever? Ze zullen me daarin moeten begeleiden dan ofzo? Bij de toelatingseisen staat namelijk, min 20 uur werk in een relevante functie.
Het zou echt een teleurstelling zijn als m'n werkgever er niet in meegaat...

Hangt denk ik heel erg van de richting af die je op wil met je studie en wat voor werkplek je nu hebt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:02

Ik zou gewoon proberen open kaart te spelen en dan kijken waar je dat brengt.

Ik heb dat 2 jaar geleden bij mijn werkgever ook gedaan. Ze waren toen super meewerkend en ik kon terug in uren van 40 naar 24. Ik doe de Pabo in deeltijd. Minimaal 1 dag stage per week, 2 avonden college en soms op zaterdag college. Het is pittig en soms zie ik door de bomen het bos niet meer, maar ik vind het zeker de moeite waard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:08

Elicious, dat is ook de eis bij mijn studie. Het vraagt van mijn werkgever helemaal niks (ja enige flexibiliteit). Als ze mee willen werken aan opdrachten e.d. is dit fijn maar willen ze dat niet dan doe ik de opdracht gewoon bij het bedrijf van een klasgenootje. Wel moet ik soms vertrouwelijke bedrijfsinformatie opvragen maar onze docenten hebben gewoon geheimhoudingsplicht dus eigenlijk is dit geen probleem. Maar goed, dit hangt denk ik ook weer af van je studie.

TS, ik weet voor jou niet zo 1,2,3 een oplossing. Zou je nu alvast kunnen beginnen in een functie waardoor je stage vervalt?

Ik zou wel open kaart spelen over de studie. Het vraagt toch best wat van je tijd en maakt je minder flexibel voor je werkgever.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:45

Jammer dat je de opleiding niet op zaterdag kunt doen, dat scheelt een hoop georganiseer. Ik zit nu in het laatste jaar van de Bachelor opleiding Economie, op zaterdag ga ik naar school, ik hoef geen stage te lopen maar ik vond de afgelopen 3 jaar echt enorm zwaar. We zijn begonnen met 21 studenten en we gaan nu met 9 man aan de eindscriptie beginnen, het was echt veel zwaarder dan verwacht voor ons allemaal. Op zich is het heel mooi om een opleiding te gaan doen naast je baan maar het moet wel echt een opleiding zijn die je enorm aanspreekt aangezien vrijwel al je tijd de komende jaren in die studie gaat zitten. In ieder geval heel veel succes gewenst, hopelijk krijg het het goed geregeld bij je werkgever !