Lesgeven, maar dan officieel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Lesgeven, maar dan officieel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:06

Het idee waait al jaren rond in mijn hoofd: lesgeven. Ik twijfelde en twijfelde, want zou ik wel kunnen lesgeven, ik ben immers zo bot? Zou ik genoeg weten om te kunnen lesgeven? Zou parttime-freelance lesgever worden overkomen als egocentrisch?

Vriendinnen en kennissen help ik graag uit de nood met problemen, en ik heb het altijd graag gedaan. In het begin gaf ik rijles, daarna occasie grondwerkles, voor zover de mensen die ernaar vroegen wilden luisteren. Om eerlijk te zijn gaat het dan ook niet alleen om tieners lesgeven, maar ook om kindjes. Knuffelig gouden paard en lachende madam die toekomt op een stalling? Recipe for disaster. Binnen een mum van tijd staan er dan op z'n minst vijf kindjes rond die hun ruiterverhaal willen vertellen, terwijl ze Lana uitgebreid kunnen knuffelen.

Ik ben ondertussen drie jaar bezig aan grondwerk en rij acht jaar. Nu denk ik gewoon; waarom niet? Ik leer zelf ook heel graag, en "learning through teaching" is een super manier om nog meer bij te leren.

Hoe begin je echter aan jezelf een beetje bekend maken als lesgever, en moet ik er initieel iets voor vragen?

friesiszwart

Re: Lesgeven, maar dan officieel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:51

wat let je, haal je benodigde diploma's. Ben je direct ook verzekerd als het een keertje verkeerd gaat tijdens de lessen die je geeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:19

Er zijn veel slechte instructeurs.
Vind dat als hè instructeur wilt worden, je wel iets positiefs moet toevoegen.
Dat wil voor mij zeggen dat je zelf veel ervaring moet hebben.
Je kunt er "kijk" op hebben en goed kunnen uitleggen, maar als je het gevoel niet hebt ervaren kun je imo geen goed lesgeven.

Zo heb ik ook gemerkt dat sommige "fouten" niet erg zijn op lager niveau, maar dat je die tegen komt op hoger niveau en dat moet afleren en opnieuw correct moet aanleren.
Het is niet goed om "leerlingen" dit verkeerd aan te leren omdat je de kennis nog mist.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:34

je hebt een aantal dingen die 'vertrouwen' wekken

- papieren
- ervaringen
- en pijnlijk maar waar leeftijd.

even over het laatste. Veel volwassenen vinden het best lastig als een 'snotneus' hun een beetje hooghartig les staat te geven alsof ze de wijsheid in pacht hebben. Tenzij ze echt een wereld aan ervaring hebben waardoor leeftijd er ineens niet toe doet. Vooral als je dus geen ondersteuning hebt van opleiding en/of ervaring bij goede stallen, dan zou ik voorzichtig zijn met 'lessen' aanbieden voor volwassenen. als je al echt veel animo krijgt, dan is dat ook zo teniet gedaan als er geen goede klik is..

Persoonlijk zou ik je aanraden wat goede cursussen te volgen
zowel op grondwerkgebied als je daarin les wilt geven
en zeker ook toch onrun, al is het maar omdat je je leeftijd moet compenseren.

Rijd je zelf ook wedstrijden? want ook zelf hogere dressuur gereden hebben, compenseert je leeftijd eventueel.. al is het natuurlijk niet per definitie zo dat een z ruiter ook daadwerkelijk iets over kan brengen of goed kan zien wat een ander doet.

Ga eventueel wat stages lopen op bedrijven.. ook als je geen paardensport opleiding doet zijn bedrijven vaak echt wel bereid om je een paar dagen of dagdelen mee te laten lopen in ruil voor hulp op stal. als je daar ook kunt rijden en mee kunt helpen met het beleren van paarden of doorrijden van paarden, nog mooier.. het zijn allemaal dingen die jou kunnen onderscheiden van de volgende die het wel leuk vind om les te gaan geven.

Voor mij persoonlijk, ik kijk altijd naar een combinatie van zaken.. Hoe proffessioneel komt iemand over, hoe ziet zijn/haar website er uit.. Pennygehalte en 'ik heb altijd kindertjes les gegeven en die vonden het leuk', of een stapel met verzorgponies als referentie, dat gaat bij mij de vuilnisbak in, daar heb ik geen vertrouwen in.. Hebben ze misschien gewerkt bij een stal die mij als prettig overkomt, hebben ze bepaalde cursussen gedaan waar mijn interesse ligt en dergelijken?

Vergeet ook niet dat half Nederland rondhobby't met NH en parelli, hoe kun je je daarin onderscheiden als je daarmee aan de slag wilt.. heb je bijvoorbeeld les gevolgd bij een vooraanstaand persoon op dat gebied, of er misschien zelfs een stage gelopen..

al dat soort dingen wegen mee.

maar goed het gaat vooral om kinderen begrijp ik..
Dan zit je nog met dat volwassenen hun kinderen dus aan je moeten durven toevertrouwen.. Dat is lastig als je nog jong bent en geen opleidingen hebt/ervaringen die in je voordeel spreken.. Wel kun je leskindertjes krijgen die voor een koopje lessen zoeken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:30

ED -> STW

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:33

Als jij de benodigde diploma's haalt, waarom niet? :)

Daarnaast investeer nog meer in jezelf door cursussen te volgen over datgene dat jij anderen ook graag wil bijbrengen en bv een cursus over hoe je les geeft aan kinderen.

Je leeftijd is een puntje inderdaad, maar zal voor kinderen misschien zelfs fijner zijn omdat je wat dichterbij hun staat qua leeftijd en qua beleving. Als volwassene zou ik zelf geen les willen hebben van een 17 jarige namelijk, hoe stom dat ook klinkt. Maar zit voor mij dan teveel leeftijdsverschil tussen en je zit in zo'n andere fase van je leven.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 19:30

Mijn doel is ook niet om aan volwassenen les te geven tenzij ze dat willen - ik ken immers het gevoel van "wat zit die snotneus daar nu te verkondigen". Ik kan er zelf niet tegen als ik les krijg van iemand die even oud is. Dat komt inderdaad nogal onprofessioneel over. :')

En ach, ik ga zoiezo niet veel vragen. Het is eerder om zelf bij te leren en voor het plezier, dus ik zou gewoon graag lesgeven aan mensen die geen lessen vinden en les willen krijgen. Absolute beginners met paarden zou ik echter niet snel aannemen, aangezien ik vindt dat ik nog niet lang genoeg bezig ben met paarden om zo'n uitdaging aan te gaan. De prijs zou dan zo rond de 10 euro liggen. Jammer genoeg gaf ik eerst "gratis" les aan een kennis van mij, die dat allemaal zeer fijn vond, tot ik vertelde dat ik aan het sparen was en dus een prijs ging plakken op mijn lessen. Toentertijd was dat bar 5 euro. Dat vond mevrouw te veel...

En van cursussen, clinics en zelf les krijgen is er genoeg aan de gang! Dat zou ik ook niet laten hangen, want les krijgen is minstens even leuk als het goed gegeven wordt. Waar ik me echt zwaar op verheug is de clinic van Warwick Schiller in mei!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:33

Zolang jij de verzekering niet op orde hebt, zou ik er iig nog niet aan beginnen. Bedenk ook dat kinderen geen lange aandachtsspanne hebben en 10 euro voor een half uurtje ponyhobbelen zou ik veel te veel vinden. Een uur privé les is iig voor jonge kinderen geen succes en het moet ook leuk blijven. Kun jij mede pubers wel een uur entertainen?

Ik vraag mij wel oprecht af dat als jij jezelf niet geschikt vindt om mensen de basis bij te brengen, je hen wel verder kan helpen met het vervolg? Ik denk dat jij eerst zelf nog een stuk moet groeien voordat je de nieuwe uitdaging aan moet gaan en het houden bij een buurjongen of meisje plezieren met een ritje op een paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:05

Leeftijd vind ik het probleem niet.
Al zou je uit een paarden gezin komen en daardoor vreselijk veel ervaring zou hebben met verschillende goede paarden en ook zelf veel wedstrijdervaring.....

Ik denk eigenlijk dat je gewoon te weinig ervaring hebt om iemand goed les te kunnen geven. En dan maakt het niet uit of het een kind is of een volwassen persoon, je moet weten dat wat je aan leert ook goed is.