Opleidingen met dieren/paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Opleidingen met dieren/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:39

Op dit moment ben ik al heel wat jaren werkzaam in de financiele sector. Dit is een goed betaalde baan maar je wordt er niet echt gelukkig van. Nu wil ik mijzelf gaan verdiepen in opleidingen die je naast je werk zou kunnen volgen, met als doel ooit eens uit de financiele wereld te stappen en je hart te volgen.

Dat klink natuurlijk heel zoetsappig maar eigenlijk zou iedereen dat moeten doen.

Ik heb gekeken naar bijvoorbeeld paraveterinair. Op tv zag ik een item over Osteopathie wat je kan volgen zonder vooropleiding.

Nu is mijn vraag: wat voor opleidingen zijn er die je deeltijd kan volgen zonder vooropleiding en waar vind ik info?

Sport massage. Acupunctuur nou ja verzin t maar en brand los. Help mij mijn wereld verbreden en misschien wel mijn roeping vinden.

Het liefst zou ik een dieren asiel of opvangcentrum beginnen. Ik betwijfel alleen of dit financieel haalbaar is want ik hoor in t nieuws dat deze instanties vaak bankroet zijn.

Nicolle89

Re: Opleidingen met dieren/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:40

is een opleiding thermografie niet iets?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:46

Tja wat heb je allemaal. Paraveterinair, daar zijn er al zo veel van (waar de meeste niet eens werk in vinden), osteopathie heb je nu idd zonder vooropleiding en ik dacht in 2 jaar tijd, dat snap ik niet, met vooropleiding is het al pittig en ik kan me niet voorstellen dat er goede therapeuten uitkomen zonder vooropleiding, maar dat is mijn mening. sportmassage kun je volgens mij ook zonder vooropleiding doen en kan leuk zijn en nuttig. zo is er bv ook nog craniosacrale, kan geloof ik ook zonder vooropleiding, daarnaast bij datzelfde 'opleidingsinstituut nog meer zweverige dingen. zadelpassen/zadelmaker, hoefsmid,... de standaarddingen ook.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:59

Kun je niet beide combineren? Geld verdienen in de dieren lijkt haast een utopie (helemaal als je dierenartsassistente wilt worden); maar eventueel een dag minder werken en een dag vrijwilligerswerk doen in het asiel?

Wat ik je erg kan aanraden is om een paar beroepen die je aanspreken op een rijtje te zetten dan dan contact op te nemen met iemand die dat ook als werk doet; er een gesprek mee voeren en misschien zelfs een dag meelopen; dan krijg je een beter beeld immers :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-03-15 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:01

Paraveterinair vind ik lichtelijk zinloos met de huidige banenkans. Osteopatie zonder vooropleiding vind ik ook wat vreemd, ik laat persoonlijk echt alleen maar mensen van het ICREO in de buurt van mijn paard want er lopen veel te veel idioten rond die zichzelf osteopaat en wat niet noemen.

Weet je überhaupt wel waar je aan begint? Werken in de dieren/paarden sector betekend vrijwel zeker een laag salaris en veel lichamelijk zwaar werk. Zeker als je overweegt om een opvangcentrum te beginnen dan krijg ik al het gevoel dat je met een behoorlijke roze bril naar deze sector kijkt. Tenzij je net de loterij hebt gewonnen natuurlijk.

Maar goed. Je hebt verder nog van alles aan opleidingen, bedenk maar iets en er is wel een of andere opleiding voor. Bijvoorbeeld: homeopathie, aromatherapie/bach bloesem therapie, zadelmaker, hoefsmid, revalidatie trainer, iriscopie, dry needling, massage, gebitsverzorger, klassieke dressuur, rechtrichten gedragstherapie, natural horsemanship, ORUN enzovoorts.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:02

Je kan vrijwilliger worden in een opvangcentrum of asiel. Lukken je professionele dromen niet, kan je daar toch je ei kwijt. Lukken je professionele dromen wel, heb je daar al praktijkervaring opgedaan en een netwerk opgebouwd. Zo rol je er misschien via via gemakkelijker in.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:09

Abercrombie schreef:
Op tv zag ik een item over Osteopathie wat je kan volgen zonder vooropleiding.

Ik herken je gevoel, en niet om je stemming te verpesten of om vervelend te doen, maar zo iemand (no offense) zou ik niet aan mijn paard laten komen. En dat geldt wat mij betreft voor alle opleidingen die zonder enige voorkennis te volgen zijn. Daar ben ik als paardeneigenaar zeer kritisch in.

Bovendien vraag ik me af of je je brood kunt verdienen met dergelijke opleidingen. Geld is niet het ultieme doel, maar toch wel erg belangrijk in het leven. Dus een combi, zoals hierboven al aangedragen werd, of het als hobby houden lijkt me handiger.

Ik ben het helemaal met je eens dat je je hart moet volgen, maar niet blindelings en koste wat kost. :n Ik heb ook in datzelfde schuitje gezeten: jarenlang werk gedaan waar ik erg ongelukkig van werd, maar inmiddels toch mijn baan gevonden. De dieren hou ik ernaast als hobby, en niet meer dan dat.

Ik hoop dat je een mooie levensvervulling vindt :)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:14

Misschien coaching met behulp van paarden, waarbij je het paard inzet als co-coach??

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:13

Ik ben benieuwd wat voor opleidingen er zijn. Dat van het dieren asiel zou mijn utopie zijn.Ik weet dat het hard werken is en nergens op slaat om daar aan te beginnen.

Neemt niet weg dat iedereen toch vrij is om te studeren in een richting die hij of zij leuk vindt? Vandaar mijn vraag.

Ik heb een goede baan wie zegt dat mijn man niet een betere baan heeft zodat ik iets kan gaan doen wat ik leuk vind ipv wat het meeste geld opleverd.

Bedankt voor de tips ik ga eens wat lezen. Wat dat betreft denk ik er net zo over als Rije.
Je idealen nastreven is 1. Maar niet ten koste van alles.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:39

Zo'n utopie vind ik dat anders niet, het bewust zijn met je huisdier, er beter voor zorgen, is toch langzaam meer in opkomst (niet dat we niet goed voor onze huisdieren zorgen). Ik denk dat als je er goed over nadenkt en het anders kunt doen, een bepaalde groep aanspreken, dat dat best een succes kan zijn.
En anderen kunnen het ook, dus waarom jij niet? ;)