Met de billen bloot: ik ben niet zo lief als ik altijd dacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Met de billen bloot: ik ben niet zo lief als ik altijd dacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:27

Ken je dat? Je bent in gesprek met iemand en ineens merk je dat de ander zich gekwetst of zelfs geïrriteerd voelt. Vaak is dit zonder dat het je bedoeling was, of zonder dat je door hebt gehad dat wat je zei als kwetsend opgevat kon worden.

Ik heb dat de laatste tijd met enige regelmaat. Zowel op mijn werk, als bij vrienden, bij familie en in mijn relatie. Het probleem is alleen: ik kan er zelf op dat moment de vinger niet zo goed op leggen waar het mis gaat. Ja, achteraf, als ik er over nadenk dan denk ik soms, 'hm... dat had ik anders moeten formuleren'. Leuk besef, maar ik heb er niks aan want op het moment zelf 'floept' het er gewoon uit. Soms kan ik zelfs achteraf niet bedenken wàt het nu precies is dat er mis ging, of wat ik anders had moeten doen.

Ik weet van mezelf dat ik een uitgesproken mening heb. En ik weet van mezelf dat ik een flapuit ben. Ik heb vaak in fractie van een seconde mijn oordeel of weerwoord al klaar. Als je dit met elkaar combineert, dan krijg je dus hele snelle, vaak rake maar wel pittige opmerkingen. Dat weet ik, maar hoe onderschep ik die? Vooral omdat de opmerking die ik maak, vaak helemaal niet zo hard bedoeld is als hij opgevat wordt, en ik achteraf dus moet nuanceren om een ander duidelijk te maken wat ik nu eigenlijk echt wilde zeggen.

Ik weet echter ook van mezelf, dat ik vroeger nooit zo was. Sterker nog, ik had eerst niet door dat ik nu wèl een harde tante ben, en dat besef was best wel even schrikken! Ik heb veel nagedacht over waar het precies vandaan moet zijn gekomen, en ik heb daar wel een paar theorieën over. Ik heb bijvoorbeeld 8 jaar een relatie gehad met iemand die het best beschreven kan worden als egoïstisch. Ik moest constant op mijn hoede zijn om niet over me heen te laten lopen (en dan nog gebeurde dat met enige regelmaat). Het resultaat was een relatie waarin je met het mes op tafel taken verdeelt en continu op elkaar let of een ieder zich wel netjes aan de gemaakte afspraken houdt (en elkaar flink aanpakt wanneer er iemand een steekje laat vallen). Dat is - zeg maar - niet zo heel gezellig. Daarnaast heb ik in mijn directe omgeving ook heel lang mensen gehad die vrij hard en direct waren, waar je ook moet zorgen dat je, je weerwoordje klaar hebt als je jezelf niet volledig wilt laten ondersneeuwen.

Bovendien - en nu komt mijns inziens het voor paardenliefhebbers interessante stukje - ik ben een tijd bezig geweest met een manier van paarden trainen, waar respect een heel belangrijk aspect was. Nu klinkt wederzijds respect als een heel mooi iets, maar als je continu je grenzen aan het bewaken bent en in moet grijpen wanneer er iets gebeurt dat respectloos overkomt, dan is dat - zeg maar - ook niet bepaald een ontspannen en gezellige omgang met je paard. Je bent continu op je hoede, en direct klaar om met lichaamstaal je paard duidelijk te maken dat wat hij doet niet oké is. Ik had het gevoel dat ik dit in mijn privéleven ook aan het doen was.

Afgelopen vrijdag las ik een blog, waarin de onderstaande tekst stond en ik vond het zó herkenbaar!
Citaat:
While a horseman is always supposed to guard his feelings and not act out of anger, human nature naturally channels aggressive body language into anger. I dare you not feel that anger when you puff out your chest and aggressively chase your horse out of your space. So, instead of enjoying the companionship of my horses, I was always on the guard for keeping that alpha relationship intact and demanding respect at all times. Enforcing that respect made me bitter and angry on a level that I didn't fully appreciate until it was gone. I believe that it channeled into my relationships with my fellow human beings as well. I think if you carry around that aggressive alpha attitidude, you have a hard time shaking free of it.

Ik heb er dus in laten sluipen dat ik - om wat voor reden dan ook - van me af bijt. Ik heb haar op mijn tanden laten groeien. Nu ik dat besef heb wil ik dat graag veranderen, maar nu komt de clou: Hoe buig ik mijn houding en gedrag om? Uiteraard ben ik hier al even mee bezig, en het stukje bewustwording is er, maar ik kom niet echt verder dan dat lijkt het. Ik zou het liefst een coach o.i.d. vinden hierin, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen... Een communicatiecursus, tuurlijk dat kan. Of iets met lichaamstaal ofzo. Maar ik zoek het eigenlijk meer op persoonlijker vlak. Een-op-een. Iemand een idee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:44

Ik kan je niet echt helpen met wat voor hulp goed zou zijn want dat is zeer persoonlijk en er is nogal veel op dat vlak. Ik denk dat je eerst voor jezelf duidelijk moet krijgen wat je precies wil veranderen en waarom. Daar kan je dan de juiste hulp bij inschakelen.

Dat je dit ontwikkeld hebt, lijkt mij niet raar gezien de dingen die je vertelt. Je moest voor jezelf opkomen, meer dan gezond is. Dat je daardoor iets te hard gaat terugslaan voordat er iets gebeurd is best begrijpelijk. Liever iemand anders omver duwen dan zelf vallen. Maar voelt het ook zo? Of zou er meer achter kunnen zitten of juist iets heel anders?
Ik vraag me dit vooral af, omdat het ook klinkt alsof je heel bewust bent van de reactie van anderen en je daar misschien ook te verantwoordelijk voor voelt. Dit herken ik zelf namelijk heel erg, ben er mn hele leven veel te ver in gegaan. Iemand gekwetst of geirriteerd? Nou dan moest ik wel iets fout hebben gedaan. Bedenk je ook eens dat het wellicht gewoon bij de ander zit. Iedereen heeft zn gevoeligheden en wellicht trigger je dat gewoon. Dat betekent niet dat jij moet veranderen, wel dat je moet accepteren dat niet iedereen alleen maar lief en vrolijk overal op reageert. Het is geen drama als iemand iets vervelend vind, geen persoonlijke afwijzing.
Als je hier wel erg vaak tegenaan loopt is het natuurlijk wel anders, maar alsnog ben jij echt niet altijd verantwoordelijk voor de reactie van een ander.

Enne, bewustwording is een vreselijk belangrijke eerste stap! Gewoon rustig mee verder gaan, misschien wat mensen die je kan vertrouwen inschakelen om je te helpen bewust te zijn van je gedrag, je er op te wijzen als je te hard of te snel oordeelt.

Caesar

Re: Met de billen bloot: ik ben niet zo lief als ik altijd dacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:01

Misschien is mindfulness wat voor je?

Ik heb ook altijd het gevoel dat ik op 120% functioneer en daardoor overgevoelig rageer.
Met mindfulness kom je wat meer tot jezelf en leer je je lichaam kennen. Geeft een stuk meer rust en bewustwording.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:56

Dit is voor mij heel herkenbaar. Nadenken voor je wat zegt; wat is dat?

Vooral mijn mimiek spreekt boekdelen.

Ik heb een cursus persoonlijke ontwikkeling gedaan. Eigenlijk een cursus voor werk, maar deze was zo diepgaand dat ik daar op persoonlijk vlak misschien nog wel meer aan heb gehad dan voor op m'n werk :D

Citaat:
Je bent in gesprek met iemand en ineens merk je dat de ander zich gekwetst of zelfs geïrriteerd voelt. Vaak is dit zonder dat het je bedoeling was, of zonder dat je door hebt gehad dat wat je zei als kwetsend opgevat kon worden.

Bovenstaande heb ik altijd al gehad, maar sinds kort heel heftig en ben daar (na enige confrontatie van de andere kant) flink over aan het denken gezet. Bij mij is het een opeenstapeling van gebeurtenissen van het afgelopen jaar en als daar iets extra's bovenop komt dan kan ik het even niet meer bolwerken en reageer ik heel direct en hard.

Maar het kan natuurlijk ook een andere reden hebben, onzekerheid, mensen willen 'overrulen', hen willen meekrijgen naar jouw kant van het verhaal, etc.

Misschien kun je daar eens over nadenken? Heeft bij mij een paar dagen geduurd hoor :D Wanneer doe je dit, bij wie doe je dit, waarom doe je dit, en hoe kan het beter?

Bij die cursus heb ik geleerd wat mijn persoonlijke krachten en valkuilen zijn. Snel een oordeel/mening klaar en snel ergens op reageren zag ik altijd als een kracht. Die bleek echter een valkuil te zijn. Ligt ook volledig binnen mijn 'kleur' (ik ben oranje, ondernemend, snel, adhoc en vooral niet perfect, als de basis maar goed is). Daar hebben we flink aan gewerkt. Een stukje bewustwording is heel belangrijk als je iets wil veranderen. En jij wilt het denk ik wel veranderen?

Neem je tijd, tel tot 10, en vraag of je ergens later op mag terug komen (als dat mogelijk is. ).

Een communicatiecursus oid lijkt me niet geschikt. Dat voornamelijk truucjes die je leert. Je moet dieper gaan. Het moet vanuit jezelf komen.

Betekent niet dat ik nu perfect ben hoor :D Val snel genoeg in oude patroon, maar we komen er wel :j

Het paardengedeelte herken ik overigens totaal niet. Vind het vrij heftig klinken, omgang met paarden moet mijns inziens ontspannen zijn en juist gericht op beloning, ipv duidelijk maken dat wat hij doet niet oké is. Maar daar ken ik natuurlijk jouw verhaal niet van. Ik bedoel het niet aanvallend hoor! :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:04

Hmm, herkenbaar. Een heel aantal jaar geleden heb ik, in een periode dat ik weer eens in de knoop zat met mezelf, een coachingstraject gehad op basis van NLP. Wat ik daar vooral waardevol aan vond was het naspelen van bepaalde situaties zoals die zich hadden voorgedaan in mijn dagelijks leven. Maar dan vanuit een ander gezichtspunt, bijvoorbeeld de persoon die tegenover mij stond.
Aan de hand daarvan heb ik een aantal heel interessante zaken over mijzelf geleerd die ik nog steeds toepas.

Nu hebben we elkaar al een paar jaar niet meer gesproken natuurlijk, maar volgens mij weet je wel dat ik ook heel direct kan zijn. Het grappige is dat ik jou nooit zo ervaren heb GM :n

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:45

Wat een fijne reacties allemaal al! Ik zal proberen om op ieder individueel te reageren. Het wordt nu wel heel snel héél persoonlijk, maar goed, here goes:

@Zwerte: Ik denk dat concreet maken wàt ik precies wil veranderen inderdaad een eerste stap is. Voor mijzelf is wel duidelijk dat dit vooral ligt in de snelheid van mijn reacties, want als ik ergens langer over nadenk voordat ik wat zeg, dan kom ik vaak prima tot een net geformuleerde, niet-kwetsende reactie.

Ik herken inderdaad ook het verantwoordelijkheidsgevoel voor de boosheid van een ander dat je noemt. Ik ben vroeger gepest en dat zorgt ervoor dat je veel dingen direct op jezelf betrekt. Zijn mensen aan het praten dan gaat het over jou, stoppen mensen met praten dan ging het over jou en zijn mensen boos dan is dat op jou... Ik vind het belangrijk dat een gesprek vriendelijk en soepel verloopt, maar zit dat eigenlijk zelf in de weg met te harde bewoordingen. Voor een gedeelte zal ik dat kunnen oplossen door zelf mijn reacties wat meer bedachtzaam te formuleren en soms is wat je moet of wilt zeggen gewoonweg iets dat de ander boos zal maken. En dat vind ik eng, dat klopt wel. Ik schrik er ook vaak van als mijn reactie iemand boos maakt, maar vind het dan vooral heel erg om achteraf te beseffen dat ik het inderdaad anders had moeten zeggen. Ik loop hier echter wel op meerdere momenten en op meerdere vlakken in mijn leven tegenaan. Misschien moet ik soms ook mensen gewoon boos laten zijn en accepteren dat ik ze boos heb gemaakt, maar het feit dat ik hier bij meerdere mensen tegenaan loop maakt het voor mij duidelijk dat ik óók echt even naar mezelf moet kijken.

@Caesar: Ik heb mindfullness even gegoogled. Ik kende het in grote lijnen wel maar heb me er eigenlijk nooit in verdiept. In zekere zin zou het wel iets zijn waar ik wat aan kan hebben. Wat ik bijvoorbeeld mooi vind is de gedachte van 'eerst rustig gadeslaan en dan pas handelen', een groot deel van mindfullness gaat echter ook over het reduceren van stress, het leven in het nu enz. en dat is iets wat bij mij niet echt een probleempunt is. Ik ben een levensgenieter en leef héél erg in het nu. Ik reageer alleen ook in het nu :')

@Lins_vetra: Mimiek. Daar zeg je wat. Mijn partner heeft het inderdaad vaak over mijn lichaamstaal. Nu ben ik een vrij expressief persoon, zowel in gezichtsuitdrukkingen als in gebaren. Ik beweeg veel, en groot. Sla bij het uitleggen per ongeluk dingen van tafel enz. dus dat benadrukt nog eens extra hetgeen ik zeg. En als dat een pittige opmerking is, komt dat dus nog harder aan doordat het versterkt en onderstreept wordt door lichaamstaal.

Ik denk dat de achterliggende oorzaak bij mij per situatie verschillend is. Soms is het inderdaad onzekerheid, soms is het inderdaad het mensen mee willen krijgen. Alles volledig oprecht hoor, maar ik ben vaak ook zeer sterk overtuigd van mijn gelijk, terwijl achteraf blijkt dat ik het tóch bij het verkeerde eind had. Een bepaalde arrogantie (of hoe je het noemen wilt) speelt dus ook mee. En in alle gevallen is mijn 'veilige haven' dus: snel en hard reageren. Wat de kleur betreft heb je het denk ik over Birkman? Ik heb toevallig pas geleden een verkorte versie van deze test gedaan. Daar kwam uit dat ik voornamelijk rood ben: dominant en sturend...

Die cursus persoonlijke ontwikkeling! Dat lijkt me wel wat! Ik wil inderdaad graag de diepte in. Met een boekje of een gezamenlijke workshop kom je er dan niet. Is het naar mijn mening bovendien ook veel te persoonlijk voor. Maar hier ga ik eens naar zoeken. Wat was in jouw geval de aanbieder?

@Wendy: Je opmerking dat je mij nooit zo hebt ervaren vind ik heel treffend Wendy! Het is namelijk echt iets waar ik de laatste paar jaar tegenaan loop. Wel is het natuurlijk zo dat we elkaar slechts oppervlakkig kennen, en we nooit samen een 'stressistuatie' hebben doorgemaakt waarbij dergelijke gedragingen op hun sterkst zijn (een flinke discussie bijvoorbeeld). Ook weet ik van mijzelf dat ik deze reacties alleen geef op momenten dat ik dat nodig vind. Bijvoorbeeld bij mensen die heel dicht bij me staan, of bij situaties waarbij ik denk dat iets dat me aan het hart gaat het onderspit zal delven (mijn werk bijvoorbeeld). Als - zeg maar - mijn (zelf)verdedigingsdrang de kop op steekt.

Het is dus niet zo dat ik het 'leuk' vind om (harde) discussies te voeren. Juist niet. En dat is eigenlijk ook de reden voor mijn 'confession' hier... Ik verander discussies vaak in iets wat er harder aan toe gaat dan ik bedoel of zou willen, omdat ik te snel en daardoor wat emotioneel reageer. Een voorbeeld van discussies die bij mij vaak de mist in lopen, zijn discussies waarbij de ander me iets probeert te vertellen of te vragen, maar ik begrijp zijn uitleg of zijn vraag niet en probeer te vragen om verduidelijking. Een soort van gefrustreerd 'Maar wat bedoel je dan?!' En dàt wil ik ombuigen.

Ik heb NLP ook even gegoogled. Dat ligt ook heel dicht bij wat ik zoek! Dankjewel!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:01

Graag gedaan hoor :)
Het stukje wat je schrijft over de zaken persoonlijk opnemen en het gepest zijn, zijn heel herkenbaar trouwens. Daar heb ik ook veel last van gehad vroeger, maar de ellende was dan ook nog eens dat ik het vaak gewoon goed had. Dan werd in eerste instantie ontkend dat het over mij ging, maar achteraf bleek het dan wel zo te zijn. Niet goed voor je zelfvertrouwen :n
Er is me ook wel eens in werksituaties verteld dat mensen moeite hadden met mijn directheid en de confrontaties die ik soms (bewust) aanga. Alleen blijkt het wel zo te zijn dat dit ook iets zegt over anderen. Want dezelfde persoon die er eerst moeite mee had, blijkt het een paar jaar later juist heel prettig te vinden, omdat ik ook niets verzwijg en heel eerlijk ben (ik kan ook niet liegen, maar goed, dat is dan weer mijn beperking :+).

Het leren doseren van de zaken, dat is de uitdaging voor mij. Wanneer is iets nodig om helderheid te krijgen, en wanneer wordt het als kwetsend ervaren? En durven mensen mij dat dan ook nog wel te zeggen?
Vandaag moest ik nog een confronterend gesprek aangaan met iemand die hoger staat dan ik in de organisatie. Vond ik best wel even spannend, maar het leuke is dat omdat ik er goed over nagedacht heb, zij het juist als heel prettig ervaren heeft dat ik het gedaan heb! En ze vroeg ook nog uitdrukkelijk om dit te blijven doen, omdat ook zij hiervan leert.
Dit keer had ik dus de juiste toon te pakken.
Maar het doet me ook weer denken aan een ander gesprek over grofweg hetzelfde onderwerp met iemand anders. Dat ging dan weer minder prettig.
Hoe zo'n gesprek verloopt is dan ook nog weer afhankelijk van degene die je voor je hebt. Het ligt ook nog altijd aan jezelf hoe zoiets over komt op de ander.
Hiervoor heb ik soms nog wel eens wat aan hetgeen ik ooit geleerd heb in een cursus onderhandelen aan de hand van de roos van Leary.

Maar wat altijd belangrijk blijft: hoe je over komt ligt aan het samenspel tussen jou en de ander. Het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid!
Het zit inderdaad vaak niet eens in de woorden, maar vaak ook in lichaamstaal, mimiek, toon.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:26

Je zou ook eens kunnen kijken hoe je werkgever je kan helpen. Ik weet niet wat voor beroep je hebt. Maar ik kan mij voorstellen dat dit ook niet altijd de juiste manier is om met collega's of klanten te communiceren. Wellicht is er een opleidingsbudget en mag jij een cursus volgen. Bijvoorbeeld een assertiviteitstraining, die zijn ook voor mensen die te assertief zijn.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:27

Wow, wat herken ik me in jouw woorden!
Citaat:
Ik verander discussies vaak in iets wat er harder aan toe gaat dan ik bedoel of zou willen, omdat ik te snel en daardoor wat emotioneel reageer. Een voorbeeld van discussies die bij mij vaak de mist in lopen, zijn discussies waarbij de ander me iets probeert te vertellen of te vragen, maar ik begrijp zijn uitleg of zijn vraag niet en probeer te vragen om verduidelijking. Een soort van gefrustreerd 'Maar wat bedoel je dan?!' En dàt wil ik ombuigen.

en

Citaat:
Ook weet ik van mijzelf dat ik deze reacties alleen geef op momenten dat ik dat nodig vind. Bijvoorbeeld bij mensen die heel dicht bij me staan, of bij situaties waarbij ik denk dat iets dat me aan het hart gaat het onderspit zal delven (mijn werk bijvoorbeeld). Als - zeg maar - mijn (zelf)verdedigingsdrang de kop op steekt.

Ik heb echter in de loop van dit jaar ook geleerd dat werk 'maar' werk is. Wil er niet te diep op in gaan, maar bepaalde gebeurtenissen relativeren het hele leven.

'Gemeen' naar naasten doe ik graag haha. Vooral naar mijn vriend. Dat is lekker makkelijk, want dat komt toch wel weer goed (tot het bijna een keer niet weer goed kwam, toen stond ik weer met beide benen op de grond). Waarom zou je iemand waar je zo veel van houdt zo verdrietig maken. Wat als je hem/haar verliest, dan heb je dat zelf veroorzaakt terwijl het helemaal niet hóéft.

Ik ga je even pb'en over die cursus.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:26

Oei wat een rake woorden hier. Ze laten me nadenken over mezelf. Toch veel herkenning helaas. Een helaas geen oplossing.

Bij mij komt het denk ik door jarenlange onzekerheid. Nooit weerwoord mogen en durven geven en nu wil ik niet meer ondersneeuwen. Van zwart naar wit gegaan dus. Nu de weg naar grijs nog vinden

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:35

Cursus geweldloze communicatie?

Ik ken het wel, ik kan ook iets te lomp uit de hoek komen :+ Met name over internet aangezien dat zo vlak is. Dan komen dingen al snel verkeerd over.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:51

Zou paardencoaching niet wat voor je zijn ?
Dan heb je 2-vliegen in 1 klap

Paarden zijn meesters in het lezen van congruentie (evenwicht in denken-voelen-doen)
Je krijgt dan heel eerlijke feedback over je manier van (non)verbaal communiceren en dat kun je meteen gebruiken in de relatie met je paard.

Je persoonlijke grenzen (fysiek, mentaal en emotioneel) aangeven is noodzakelijk om goed voor jezelf te zorgen maar dit kan op meerdere manieren. Zowel bij andere mensen als bij paarden :)

Misschien is Neurosemantiek (ik werk zelf o.a. met de 4-assen van verandering) ook wel wat voor je. Dat is heel simpel ,op mijn manier, gezegd, eigenlijk een variatie op NLP waarbij het gevoel en emoties een wat grotere rol spelen. (genoeg over te googlen) Het maakt gebruik van meta-staten.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:54

Ik dacht inderdaad ook aan paardencoaching. Er zijn meerdere bedrijven die dit doen. Ik ken het zelf in de vorm van: jij gaat freestylen met een paard onder begeleiding van instructeur, de observator van het paard. Een tweede persoon observeert jou en samen kunnen zij een beeld geven over hoe je in het leven staat (grofweg gezegd)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:43

FelineNanet schreef:
Ik dacht inderdaad ook aan paardencoaching. Er zijn meerdere bedrijven die dit doen. Ik ken het zelf in de vorm van: jij gaat freestylen met een paard onder begeleiding van instructeur, de observator van het paard. Een tweede persoon observeert jou en samen kunnen zij een beeld geven over hoe je in het leven staat (grofweg gezegd)

geeft die coaching wel een eerlijk beeld? als ik zou werken met mijn oudste paard krijgen ze vast een heel ander beeld te zien dan als ik met de jongste werk...

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 08:50

Duhelo schreef:
FelineNanet schreef:

geeft die coaching wel een eerlijk beeld? als ik zou werken met mijn oudste paard krijgen ze vast een heel ander beeld te zien dan als ik met de jongste werk...

Er zijn inderdaad meerdere vormen van paardencoaching (zoals spiegelen, freestyle/opdrachten, systemisch) en veel paardencoaches hebben ook een eigen manier van werken waarin vaak ook nog andere coachingsmethodes (bv gesprekstechniek, NLP, neurosemantiek, voicedialog o.i.d.) verwerkt zijn.
Het is even zoeken naar een coach/methode die bij je past.

Het klopt dat ieder paard (net als ieder mens) anders zal reageren. Maar .... zeer waarschijnlijk reageert dat ene paard op ieder mens ook weer anders. Mensen en paarden zijn allebei geen robots maar levende wezens.
Het is m.i. heel belangrijk dat je als coach algemene paarden- en mensenkennis hebt maar ook het paard waar je mee samenwerkt heel goed kent. Zo weet je wat bij dat paard hoort en wat specifiek bij de interactie op dat moment. En ook mensen en paarden hebben "buien".

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat coachen met paarden een enorme meerwaarde heeft. Een hoop redenen (mijn visie) daarvoor heb ik op mijn site beschreven, net als verschillende vormen van paardencoaching.
Voor wie daarin geïnteresseerd is, anders wordt deze post wel erg lang. Ik raak er nooit over uitgepraat omdat ik zoveel mooie voorbeelden tegengekomen ben :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:08

Ik denk dat het beste nog werkt is bekend maken aan je naaste omgeving dat dit een punt is waar je op wilt letten en ze je er dus op mogen wijzen als je het weer doet.
Directe feedback werkt nog altijd het beste.
Dus kies een paar vrienden/familieleden die je er op mogen wijzen à la seconde.

Iets anders wat kan werken is de regel voor jezelf te stellen om minimaal 3 sec. te wachten in een discussie alvorens antwoord te geven. Dit maakt namelijk ook dat je beter opneemt wat de ander zegt en dus even na kunt denken over hoe je terug reageert.

En als laatste en belangrijkste: besef dat iedereen gelijk is (aan jou). Want je zegt dat het soms uit onzekerheid komt (je voelt je 'lager') en soms uit arrogantie (je voelt je 'hoger'). Er zijn vele wegen naar Rome, niet iedereen hoeft dezelfde weg te bewandelen.
Je kunt best enthousiast vertellen over hoe jij iets doet, maar laat het enthousiasme het werk doen, ga geen heel argumentenarsenaal af om de ander mee te krijgen. Hun weg is ook goed.
Gebruik hiervoor de 'ik' en 'jij-boodschap'. Gaat het over iets wat jij doet? Houdt het dan bij jezelf. Wil je uitleg van iemand omdat je hun zienswijze niet snapt? Stel dan een 'jij-vraag'. (Maar hoe zie jij dat dan?/ Hoe is dat voor jou?)
En heb je zelf een (goed onderbouwde) mening die niet strookt met een ander, dan gebruik je beiden.
Bijvoorbeeld als je iemand veelal een paard in de krul ziet rijden met handschoenen aan kun je zeggen: 'Ik vind het fijn een paard vooral te leren reageren op zit, zodat hij op de pinken te rijden is. Wat is jouw hoofddoel bij het rijden/dressuren van een paard?'
Misschien komen ze er dan vanzelf achter dat hun manier van rijden niet strookt met hun doel. Het werkt namelijk vele malen beter als je ze zelf laat nadenken, dan jouw mening door hun strot te douwen.

En ja, ik moet daar nog elke dag op letten, maar ik leer bij :D

Iets wat mij trouwens ook helpt in het accepteren van of iemand boos is, is objectief kijken naar wat er gebeurd is. Vind ik dat ik fout zit of niet? Het feit dat die ander boos is, betekent niet dat ik ook fout zit. Als ik vrede heb met mijn eigen handelen, dan kan ik de boosheid van een ander beter accepteren want dan denk ik: jouw probleem, ik ben niet degene die fout zit.