[ENQ] Koop jij nog studieboeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

[ENQ] Koop jij nog studieboeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 00:37

Hallo Bokkers,

Voor mijn minor International Marketing ben ik op zoek naar studenten die voor mij een enquete willen invullen.
De enquete gaat over het koopgedrag van studieboeken. Noordhoff Uitgevers merkt dat deze verkoop achteruit gaat en heeft ons gevraagd om met een oplossing te komen.

De enquete is hier te vinden: http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=229324

Alvast enorm bedankt!

Groeten,
Marjolijn

RusselNuwell

Re: [ENQ] Koop jij nog studieboeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:45

Ik heb hem ingevuld. :) Wil wel even een opmerking maken bij de enquête. Ik had bij twee vragen zoiets van ik vind dat er meerdere antwoorden mogelijk moeten zijn. Namelijk bij "Indien u een boekenlijst heeft, koopt u deze boeken dan?" en "Indien u geen studieboeken aanschaft, wat is hier dan de voornaamste reden van?"
Ik heb namelijk niet echt een voornaamste reden dat ik een boek niet aanschaf, maar dat is per vak verschillend. En daarbij misschien een goede optie (voor mij een goede reden en voor veel medestudenten volgens mij ook), als ik maar een klein hoofdstukje nodig heb, dan wil ik niet het hele boek aanschaffen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:48

dat is zelfs geen 'nieuw' issue.
zoals russel zegt, als je maar een hoofdstukje eruit nodig hebt..

ik studeerde in 95-99.. de boeken werden gewoon 'verdeeld' onder een groepje vrienden (de boeken waar je dus maar beperkt gebruik van maakte), en na binnenkomst was het kopieerapparaat geduldig.

sommige boeken konden gewoon beter in facetten verkocht worden en/of als readers, want als boek waren ze gewoon niet aantrekkelijk om aan te kopen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 01:19

Bedankt voor jullie reacties, die nemen wij zeker mee in ons eindrapport :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:20

Ik vraag me af of je aan de hand van deze vragen een bevredigend antwoord kunt vinden voor je probleem... "Mening over Noordhoff" vond ik te open (wat voor antwoord zoek je?) en verder eens met Russel!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 01:23

We hebben de enquete nodig als onderbouwing voor ideeën waarmee wij al bezig zijn. Ik lees al dat 1 idee versterkt word door jullie reacties. Met name het aanbieden van losse hoofdstukken etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:28

Die ervaring deel ik ook. Koop je zo duur studie boek, wordt die vervolgens helemaal niet gebruikt tijdens de studie.
En snap zo wie zo niet waarom hoop studie boeken niet als e-boek kon kopen, maar misschien dat tegenwoordig wel veranderd is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:20

Wat heeft het voor zin om te weten in welk jaar je zit? Ik zit in mn eerste master-jaar maar die duurt ook maar 1 jaar. En met boekenlijst bedoel je verplichte literatuur? Wij hebben geen "lijst" maar wel per vak een boek wat verplicht of aangeraden wordt. Daarnaast vond ik ook "mening over noordhoff" nogal vaag inderdaad.
Succes met jullie onderzoek!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 08:29

Ingevuld

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:05

Ook ingevuld ookal studeer ik inmiddels niet meer. Na mijn eerste studiejaar kocht ik namelijk zelden nog mijn boeken.

Voornaamste reden: de prijs.
Bij mijn studie gebruikten we wel grote delen van het boek maar duurden vakken maar een maand. En dus kon je elke maand weer een nieuw boek (of 2) kopen die je dan na een maand vaak niet meer nodig had. Met die medische boeken die per stuk vrijwel altijd over de 100 euro kosten..
En dat ik er tijdens mijn eerste jaar achter kwam dat ik aan de college sheets en readers ook meestal genoeg had om het tentamen te halen..
(De info uit het boek zou dan het verschil maken tussen een 6 en een 7 /8 ofzo..)

Jammer wel want ik vind studieboeken heerlijk om in te bladeren, lezen en gewoon in de kast te hebben.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:26

Zwitsal schreef:
Ook ingevuld ookal studeer ik inmiddels niet meer. Na mijn eerste studiejaar kocht ik namelijk zelden nog mijn boeken.

Ik ook. Waarom? Het eerste jaar voor 500 euro boeken gekocht, heb er 2 van gebruikt en de rest ligt hier nog altijd in de kast te verstoffen. Mensen willen tegenwoordig ook geen tweedehandsboeken meer kopen (zelfs als zijn die nieuw).
Daarna had ik de instelling: Ik koop het boek enkel als het echt nodig is en als het kan dan liefst samen met meerdere mensen en dan gewoon rond geven. Vaak was ik degene die samenvattingen maakte, dus ik hield t boek vaak bij. Daarnaast had ik ook veel contact met mensen die in de jaren hoger als mij zaten en vroeg ik vaak aan hun of ik het boek mocht lenen..

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:05

Ik mis in jullie enquête een aantal keer de optie om meerdere antwoorden aan de vinken.

Verder kan ik me vinden in wat anderen al zeggen: boeken worden zelden tot nooit gebruikt, als ze al nodig zijn leen ik ze van anderen of koop ik ze goedkoop over van een ander. Op de hogeschool hebben wat studenten een bedrijf opgezet waar je boeken kan huren en verhuren, www.boekbeer.nl, hoor ik ook positieve verhalen over. Schijnt goedkoop te zijn en goed te werken. Volgens mij gestart door studenten van de school, dus er wordt regelmatig gepromoot en ondersteund vanuit de school. Zou eerder daar kijken dan dat ik een boek aan zou schaffen als ik nog zou studeren...