farmakunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

farmakunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 22:21

Na 9 jaar werken in de apotheek ben ik wel weer eens toe aan een nieuwe uitdaging. Ik ben begonnen als bezorger/manusje van alles, verder gegaan als algemeen ondersteunend medewerkster en nu aan de slag als apothekersassistente. Logische volgende stap is HBO Farmakunde. Het lijkt me en hele leuke en interessante opleiding met mogelijkheden voor de toekomst.

Op het moment werk ik full time, en ik zou zo veel mogelijk willen blijven werken naast mijn studie (deeltijd) om het financieel een beetje rond te breien. Heeft er iemand deze opleiding in deeltijd gedaan? Was het een beetje te doen met een baan ernaast?

genja

Re: farmakunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:40

Zelf heb ik hem niet gedaan maar collega's van mij wel. Nadeel van farmakunde vind ik dat het overdag is dus je al een werkdag mist. Of je moet dit van je baas onder werktijd mogen doen.
Verder nog behoorlijk wat zelfstudie en voor het afstuderen moet je een afstudeerstage doen die meestal niet op je werk plek gedaan mag worden. Dat zijn voor mij toch allemaal nadelen.
Farmaceutische consulente is ook pittig maar net wat makkelijkere te combineren heb ik het idee.
Wat ik trouwens van allebei de studies een nadeek vindt dat er weinig echt werk voor is de meeste apothekers willen er niet extra voor betalen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 23:25

Farmaceutisch consulent is een hele dure opleiding, en dat gaat financieel niet helaas. Wel beter te combineren, daar heb je gelijk in.
Asftudeerstage is niet echt een probleem, ik werk bij een hele grote keten en ik kan daarvoor waarschijnlijk in een ander filiaal of op het hoofdkantoor terecht.
Weet jij hoeveel je collega's er nog bij werkten?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:00

Ja farmaceutisch consulent is rond de 15000 euro volgens mij in totaal. Bij ons betaald de werkgever het als ze je geschikt vinden voor de opleiding. Je moet dan nog wel een bepaalde tijd na het behalen van je diploma daar blijven werken wat natuurlijk logisch is anders moet je een gedeelte terug betalen.
Er is mij ook gevraagd de opleiding te doen maar ik zou echt niet weten waar de tijd vandaan te halen naast ruim full time te werken (overwerk is meer regel als uitzondering) en mijn paard.

Degene die Farmakunde deden werkte de een 32uur en de ander 36 uur en dan 4x 9 uur. Ze hadden allebei wel echt tijdgebrek en er best moeite mee. De een heeft de opleiding met wat vertraging gehaald en werkt nu als team coördinator de ander is tijdens de opleiding door omstandigheden vertrokken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 15:06

Bij mij betaald de werkgever dus niet waarschijnlijk. De apotheker vind mij er zeker geschikt voor, maar het bedrijf is net overgenomen, en ze betalen nu dus niks...

Ik was van plan 32 uur te blijven werken minimaal. Volgende week een afspraak met de HR manager. Ben heel benieuwd of ze nog iets voor me kunnen doen.

Gelukkig leer ik heel makkelijk en snel, maar aanpoten zal het zeker worden denk ik.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:47

Heb de opleiding gedaan (voltijd). Zat af en toe met deeltijd samen, begreep van de deeltijders dat het soms erg zwaar was naast werk/lastige werkgevers omdat je toch regelmatig vrij moet vragen etc (meeste waren nog 32 uur aan het werk naast studie).

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 20:53

Wat leuk, eindelijk iemand gevonden die de opleiding heeft gedaan :D. Gelukkig staat degene waarbij ik vrij moet vragen achter me, dus dat moet wel goed komen. Denk wel dat het inderdaad heel zwaar gaat worden... Het zijn natuurlijk lange dagen in de apo en om dan nog te studeren is best lastig. En dan heb ik paard er nog bij...

Heb jij er nog werk in kunnen vinden?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:06

Nee, ik ben 4,5 jaar geleden afgestudeerd en heb er toen geen werk in kunnen vinden. Het was toen nog vrij onbekend, niemand wist wat het was en of ze je konden gebruiken.

Heb toen vrij snel -voor tijdelijk- werk gevonden in de juridische sector en dat ligt me eigenlijk veel beter.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:11

Dan was jij zeker een van de eerste die de opleiding hebben gedaan? Ik weet dat hij nog niet zo heel lang bestaat.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:13

Volgens mij was er 1 lichting afgestudeerd toen ik begon.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:56

Wat vond jij verder van de inhoud van de opleiding?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:53

Interessant, maar had het me wat meer inhoudelijk voorgesteld. Heb dat echt gemist, maar als apothekersassistente heb je die kennis natuurlijk wel al.
Als ik de keuze opnieuw zou maken, zou ik niet voor deze opleiding kiezen. :n Misschien dat het nu bekender en anders is, maar het was allemaal nogal breed/vaag en dat vond ik erg vervelend met het zoeken naar een baan.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:05

Wat leuk! Ik volg op dit moment de voltijd opleiding. Laatste jaars. Heb veel les geha met deeltijders en die ervaren het als pittig. Vooral om in groepsverband samen te werken, want dat moet voornamelijk via Skype e.d. De opleiding is nu helemaal opnieuw ingedeeld en ik ben het laatste jaar met de oude lichting. Het schijnt wel nog pittiger te zijn geworden, maar daardoor ook extra verdieping op projectmatig werken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 23:31

Mandyy schreef:
Interessant, maar had het me wat meer inhoudelijk voorgesteld. Heb dat echt gemist, maar als apothekersassistente heb je die kennis natuurlijk wel al.
Als ik de keuze opnieuw zou maken, zou ik niet voor deze opleiding kiezen. :n Misschien dat het nu bekender en anders is, maar het was allemaal nogal breed/vaag en dat vond ik erg vervelend met het zoeken naar een baan.

Als apothekersassistente heb je inderdaad een hele andere insteek denk ik. Het is toch anders als je zelf in de praktijk hebt meegedraaid denk ik. Dat het erg breed is leek mij ook inderdaad. Er zijn toch een heleboel verschillende aspecten van het vakgebied waar je over leert. Hoe is dat nu Stijntilla? Denk je dat je genoeg kennis op hebt gedaan om echt in de praktijk aan de slag te gaan?

Moet je trouwens veel groepswerk doen? Dat lijkt me inderdaad best pittig in deeltijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:34

Ik heb een aantal collega's en oud collega's die farmakunde hebben gedaan. Werken nu in dus in de farmaceutische industrie als Account Manager.
Een erg leuke baan.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:39

Opleiding bestond toen ik het deed uit veel groepswerk! :j

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 23:41

@ Natasja: Dat klinkt alvast bemoedigend!

Ik loop her op mijn werk echt een beetje vast. De uitdaging is eraf. Ik wil echt niet mijn hele leven aan de balie blijven staan, en met alleen MBO apothekersassistente is er natuurlijk niet echt een mogelijkheid tot doorgroeien. Vind het alleen heel erg balen dan mijn werkgever niet echt wil investeren.
Ik zie er wel een beetje tegenop hoor, om vier jaar keihard te werken en zuinig aan te doen met het geld om alles voor elkaar te krijgen...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:03

Leuk! Ik ben zelf momenteel aan het afstuderen als farmaceutisch consulent, kan je dus weinig vertellen over farmakunde. Een collega van mij is wel bezig met farmakunde en daar hoor ik ook wel van dat het een pittige opleiding is. Ben wel blij met mijn keuze voor farmaceutisch consulent omdat het wat meer gericht is op de patiëntenzorg. Alsnog ook een zware opleiding naast het werk, kan niet wachten tot het klaar is haha :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 00:06

Farmaceutisch consulent is inderdaad ook iets wat ik in eerste instantie wilde doen, vooral vanwege de nadruk op patientenzorg. Maar helaas is het voor mij niet te betalen als mijn werkgever niets bijdraagd, en dat gaan ze 99% zeker niet doen...

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:07

Snap ik hoor, ik heb het geluk dat de baas het volledig voor zijn rekening neemt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:03

Daar heb je inderdaad geluk mee! Ik heb volgende week een gesprek met de HR adviseur om te bespreken wat ze voor me kunnen betekenen. Ik moet ook een paar uur minder gaan werken, dus ik hoop dat er wel iets geregeld kan worden qua financiën, anders word het een flinke inbreuk op mijn spaargeld.

Aan de andere kant ben ik dan wel vrij om verder te solliciteren als ik mijn diploma heb. Is ook wel een fijn idee.