latex verf om hout te verven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

latex verf om hout te verven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 16:14

2 kamers zijn onder het schuine deel van t dak gesitueerd. Nou zitten daar een soort van houten panelen tegen het schuine stuk. Zelf vind ik voor muren /plafond de perfection verf heel fijn werken. Dit is echter een latex verf. Daarbij koste de goedkoopste verf voor hout voor 2,5 liter 51 euro tegenover de perfection die voor 10 liter 30 euro kost. Er zijn dus twee kamers en ook houten deurkozijnen(7stuks) en heel wat raamkozijnen die gedaan moeten worden. Is het met latex verf te doen of is dat echt not done en waarom?

chocobroodje

Re: latex verf om hout te verven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:41

Kozijnen gaat echt niet werken :n Te waterig... Daar heb je echt een lak voor nodig en dan nog is het best moeilijk om het netjes te doen. Is het hout op de muur wel behandeld? Zit er al wat op bedoel ik?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:51

Ik heb ooit van die timmerpanelen met houtstructuur geverfd met latex van Histor en dat is heel mooi geworden.
Die platen zijn een beetje laminaat achtig, maar dan met meer stroken aan elkaar en veel dunner.

Wel eerst heel goed ontvetten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:55

Hout zuigt, dat doet een muur niet.
Zijn je latten nu al geverfd?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:55

Met een stevige (qua structuur) latex is hout prima te verven, maarrrr... het is wel heel kwetsbaar, het kan niet zoveel hebben als gewone verf.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:26

Alles wat ik heb opgesomt is nu ook geverfd,maar ik weet niet met wat voor verf.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:29

Kun je anders een foto maken?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:30

Hannanas schreef:
Hout zuigt, dat doet een muur niet.
Zijn je latten nu al geverfd?

Dan heb jij vast nog nooit een muur geverfd waar nog geen verf op heeft gezeten, of één die vers gestuct is. DIe zuigen verf op als de tierelier.

Bij mijn ouders op zolder is het "dak" ook afgewerkt met van die houtachtige platen, is gewoon een bak latex overheen gegaan en ziet er prima uit. Moest wel 2x om het er goed onder te krijgen. Even een emmertje voorstrijk erop smeren wil ook wonderen doen :j
Kozijnen met latex zou ik niet doen, daar zou ik wel echt lak voor halen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 17:34

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:41

Ik heb vorige week kamer van dochter geschilderd, en gemakszuchtig als ik ben ook de donkerbruine houten kozijnen meegesaust. (In lichtgrijs latex) ziet er top uit, zou het zo weer doen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:41

Dan DENK ik dat het wel kan :j Geef geen garanties :P Is wel nog de vraag, welke kleur is het nu en wat moet het worden?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:44

Dat kan volgens mij wel met latex. Evt in de voorstrijk.
De balken en kozijnen zou ik goed schuren en dan lakken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 18:44

Bedankt voor de tips. Als ik die 2 stukken wand in ieder geval kan verven met latex zou het al wat kosten schelen. Moet ik de oude verf er licht afschuren, helemaal afschuren of juist dan laten zitten.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:27

Ik zou de verf op de houten wanden zeker laten zitten. Dient mooi als 'grondverf'! Perfection dekt dan goed als je 'm niet teveel uitrolt. :) En als het er toch doorkomt nog een laag.

De kozijnen zou ik wel echt met lak doen. Hou de folders in de gaten van oa Praxis, lak is bijna elke week wel in de aanbieding! Perfection lak is prima, Decomode en Flexa ook. Dat hout moet je dan wel even opschuren en ontvetten, bijv. met St. Marc. Fijn spul!

Succes! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 06:56

Wil je trouwens witte kozijnen? In dat geval zou ik wel even kijken naar een lak die niet vergeelt in de zon. Dat kan echt heel snel gaan... Sikkens is ook een heel goed merk en zuinig in gebruik, die hebben wij gebruikt voor de kozijnen. Via internet is ook veel te vinden zo hebben we aardig wat bespaart op de verf. Een verfwinkel vlakbij bleek hele gunstige prijzen te hanteren voor de Sikkensverf. Maar ik heb vorige week nog een pot flexa lak gehaald bij de praxis met 50% korting ;)