1 dag gedragen schoenen terugbrengen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

1 dag gedragen schoenen terugbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 19:37

Voor mijn nieuwe werk heb ik speciale schoenen nodig welke ik gisteren heb aangeschaft in een speciaalzaak. In m'n nieuwe beroep moet ik veel staan en lopen. Volgens de voorschriften moet ik pumps aan met een minimale hakhoogte van 4cm. Het leek me daarom slim om geen goedkope niemendalletjes te kopen bij van haren en daarom ben ik naar de meest bekende speciaalzaak voor dit type schoenen gegaan.

Ik moet erbij zeggen: ik draag nooit pumps, ik heb 1 paar goedkope die ik naar formele gelegenheden draag en verder niet. Ik draag wel regelmatig enkellaarsjes, sleehakken of sandalen met een flink hoge hak (soms tot 12cm).

Met passen vond ik veel schoenen echt totaal niet lekker zitten. Te smal, harde randen etc. Uiteindelijk ben ik voor de minst vervelend zittende schoenen gegaan waar ik niet uit slipte. De schoenen waren 120,-. De verkoopster benadrukte wel dat ik de enige was die kon voelen of ze goed zaten en dat ze in 1x goed moesten zitten. Ze heeft wel wat gevoeld en goed gekeken of ik er goed op liep en volgens haar waren ze prima.

Nu heb ik ze vandaag aan gehad naar mijn huidige (kantoor)baan om alvast even te 'oefenen' en mijn voeten zijn ongeveer 15x overleden. Alles doet pijn, de bal van m'n voet, de achillespees en langs de gehele rand bij m'n middenvoetbeentjes zit de rand van de schoen erin gesneden wat niet wegtrekt als ik ze uit heb.

Ik heb er eigenlijk geen vertrouwen in dat ik op deze schoenen 6 tot 8u per dag kan lopen en naar mijn gevoel zijn ze gewoon te klein. (39,5 terwijl ik normaal 39 heb).

Nu zou ik eigenlijk van jullie willen weten of het ethisch verantwoord is om deze schoenen nog terug te brengen. Uiteraard vertel ik er eerlijk bij dat ik ze dus 1 dag gedragen heb.

Supervixen

Re: 1 dag gedragen schoenen terugbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:40

Gewoon proberen en je verhaal erbij vertellen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:42

Meestal nemen schoenenwinkels schoenen nog terug, mits ze niet buiten zijn gedragen (en dus niet vies zijn). Zou er gewoon je verhaal doen!

Wesco

Ik zou het niet doen , je hebt ze toch 1 dag gedragen.

vuurneon

Gewoon voorleggen aan de winkel :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:44

Je kan het proberen toch?Zelf zou ik ze denk ik niet terug nemen omdat je meestal wel kan zien dat ze gedragen zijn.Maar als je het niet gaat vragen weet je het niet,misschien uit coulance dat ze het doen.

Wel een probleem om goede schoenen te vinden waar je zolang op lopen kan.Sucses daar mee

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:06

Oh kijk wat een reacties al!

Kijk, normaal zou ik het niet in m'n hoofd halen om met gedragen schoenen terug te gaan naar een winkel.

Nu is het alleen dat ik speciaal naar deze winkel ga om te voorkomen dat ik met slechte schoenen thuis kom en nu zit ik thuis met de slechtst passende schoenen die ik ooit heb gehad. :') (Echt mijn 12cm hoge peeptoes lopen lekkerder en de goedkope pumps die ik in huis heb ook.)

Ik voel me een beetje banketstaaf omdat ik met mega-dure schoenen zit (normaal geef ik echt niet zoveel uit voor schoenen) maar ik voel me ook banketstaaf om ermee terug te gaan.

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:09

gewoon even proberen hoor, vooral jezelf niet opstellen alsof je er recht op hebt dat ze je schoenen weer innemen!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:10

Veel schoenen doen de 1e dagen pijn. Ik heb wat blaren en afdrukken gehad. Je moet ze inlopen.
Ik zou ze niet terug brengen, je hebt ze toch een dag gedragen. Dan kan de winkel nooit meer de prijs ervoor krijgen als wat ze aan jou gevraagd hebben.
Als ik van de winkel was, had ik ze ook zeker niet terug genomen. klinkt misschien ego, maar een dag gedragen is toch een 2e hands schoen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:17

Je kan het proberen maar naar mijn idee kan de winkel hier ook weinig aan doen, jij moet inderdaad toch zelf voelen of het goed zit. Sommige schoenenwinkels nemen wel schoenen terug die alleen binnen zijn gedragen en schoon zijn, maar als er niets mis is met de schoenen zelf lijkt het me niet dat ze dat echt moeten.

Als je weinig op pumps loopt en ze nog niet zijn ingelopen gaat dat trouwens ook nooit lekker zitten als je ze ineens een volle dag aantrekt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:21

Cinnepin dat begrijp ik, ik heb ook heel wat schoenen (en paardrijlaarzen) in moeten lopen maar dat was niet zo vreselijk als dit. Ik hou het echt geen uur uit met deze. (Lees: hele dag met blote voeten onder het bureau gezeten.)

Alleen heeft de winkel niet ook een verantwoordelijkheid om goed passende spullen te verkopen? Zou wat zijn: altijd de verkeerde maat verkopen, ze niet terugnemen om dan vervolgens een 2e paar te verkopen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:24

Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik heb jaren terug wandelschoenen gekocht voor 180 euro. In de winkel zaten ze perfect, maar tijdens het werken waren ze toch te strak. Ik heb ze netjes schoon gemaakt en ben de volgende dag meteen terug gegaan. Ik mocht ze toen ruilen voor een maatje groter.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:27

_Nelleke_ schreef:
Cinnepin dat begrijp ik, ik heb ook heel wat schoenen (en paardrijlaarzen) in moeten lopen maar dat was niet zo vreselijk als dit. Ik hou het echt geen uur uit met deze. (Lees: hele dag met blote voeten onder het bureau gezeten.)

Alleen heeft de winkel niet ook een verantwoordelijkheid om goed passende spullen te verkopen? Zou wat zijn: altijd de verkeerde maat verkopen, ze niet terugnemen om dan vervolgens een 2e paar te verkopen.

Ok dat is waar, maar jij voelt het beste of ze lekker zitten. Je hebt ze gekocht dus lijkt mij dat ze goed zaten voor je gevoel?

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:28

capopjekop schreef:
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ik heb jaren terug wandelschoenen gekocht voor 180 euro. In de winkel zaten ze perfect, maar tijdens het werken waren ze toch te strak. Ik heb ze netjes schoon gemaakt en ben de volgende dag meteen terug gegaan. Ik mocht ze toen ruilen voor een maatje groter.

Bij mij gaven ze in de winkel zelfs aan toen ik wandelschoenen ging kopen dat ik ze een week lang mocht proberen (natuurlijk wel binnen). Dat benadrukte ze toen ook echt dat ik dat moest doen. Als ze binnen die week nog niet lekker zaten mocht ik ze terugbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:29

_Nelleke_ schreef:

Ik denk niet dat dit op gaat, je hebt ze ter plekke gepast en er voor gekozen ze mee te nemen. Ze hebben je toch niet verplicht om het te kopen? Is ook een beetje aan jezelf lijkt me, jij hebt ze gepast en gevoeld hoe ze zaten. :)
Schoenen kun je altijd terugbrengen (rekeninghoudend met het retour termijn) tenzij je ze buiten/lang aan hebt gehad.

Je zou het dus kunnen vragen, maar volgens mij zijn ze het je zeer zeker niet verplicht.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:31

ik zou het proberen. Heb een keer hetzelfde gehad, 2 keer gedragen, toch niet fijn. Konden ook nog terug. Had ze uiteraard goed schoongemaakt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:36

Dus, in de winkel zaten ze voor je gevoel goed? Maar eenmaal thuis kon je ze met geen mogelijkheid een uur aanhouden? Dat is gek!

Je kunt het altijd proberen, nee heb je en ja kun je krijgen. Ik zou het van de winkel snappen als ze het niet doen, maar heeel erg netjes vinden als ze het wel doen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:41

_Nelleke_ schreef:
Alleen heeft de winkel niet ook een verantwoordelijkheid om goed passende spullen te verkopen?

:?
Ja, ze zullen kijken naar de pasVORM, maar of het echt pást, dat is toch echt jouw 'verantwoordelijkheid'.
De ene maat 39 is de andere niet...
En als je weet dat je veel op die schoenen moet kunnen lopen, dan moet je bij de aankoop geen twijfels hebben. Als je dat wél hebt, moet je dus in een andere zaak verder gaan kijken.
Als je zoveel geld uitgeeft aan schoenen moet het ook gelijk comfortabel zitten, klaar.

Wellicht zijn ze op marktplaats of iets dergelijks nog te verkopen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:44

Wubwub schreef:
Ik denk niet dat dit op gaat, je hebt ze ter plekke gepast en er voor gekozen ze mee te nemen. Ze hebben je toch niet verplicht om het te kopen? Is ook een beetje aan jezelf lijkt me, jij hebt ze gepast en gevoeld hoe ze zaten. :)
Schoenen kun je altijd terugbrengen (rekeninghoudend met het retour termijn) tenzij je ze buiten/lang aan hebt gehad.

Je zou het dus kunnen vragen, maar volgens mij zijn ze het je zeer zeker niet verplicht.

Ja natuurlijk begrijp ik je punt alleen alles wat ik heb gepast was echt vreselijk en deze waren het minst vreselijk. De eerste 10 minuten gaan ook nog wel maar daarna kan ik ze eigenlijk al niet meer verdragen. Alles wat wel lekker zat daar slipte ik uit.

Ik heb er buiten ongeveer 50 meter mee gelopen. (Van huis naar auto 5 meter, van auto naar kantoor 15 meter en weer retour, verder hebben ze een groot deel van de dag werkeloos onder mijn bureau gelegen.)

Nouja, ik denk dat ik toch maar terug ga naar de winkel en ga kijken wat ze zeggen. Voel me nu toch wel een beetje vervelend erover, maar ik vind het ook logisch als de winkel ze niet terugneemt (heb ook het prijskaartje er al af getrokken en weggegooid).

Maargoed, ik wil gewoon goed zittende schoenen maar ik wil niet NOG een keer 120,- uitgeven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:48

Nickas schreef:
_Nelleke_ schreef:
Alleen heeft de winkel niet ook een verantwoordelijkheid om goed passende spullen te verkopen?

:?
Ja, ze zullen kijken naar de pasVORM, maar of het echt pást, dat is toch echt jouw 'verantwoordelijkheid'.
De ene maat 39 is de andere niet...
En als je weet dat je veel op die schoenen moet kunnen lopen, dan moet je bij de aankoop geen twijfels hebben. Als je dat wél hebt, moet je dus in een andere zaak verder gaan kijken.
Als je zoveel geld uitgeeft aan schoenen moet het ook gelijk comfortabel zitten, klaar.

Wellicht zijn ze op marktplaats of iets dergelijks nog te verkopen?

Ik had tijdens de aankoop ook geen twijfels. Die winkel verkoopt alleen maar dit soort schoenen en in andere schoenwinkels hebben ze met een beetje geluk 1 paar in de collectie die ik volgens de voorschriften mag dragen. Ik denk dus niet dat als ik hier tussen de 50+ verschillende soorten niet kan slagen ik ergens anders wel kan slagen.

Ik weet niet hoe ik het goed kan uitleggen maar stel je moet blind 10 colamerken proeven. Ze hebben jou favoriete merk weggelaten en ze hebben in 9 van de 10 een bitter smaakje toegevoegd. Alleen degene die je normaal zou aanwijzen als 'meest vies' hebben ze niks aan toegevoegd. Na 10 bittere drankjes zul je ongetwijfeld die cola als lekkerste aanwijzen.

Dat is een beetje wat er gister ook is gebeurt denk ik. :+

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:50

_Nelleke_ schreef:
Uiteindelijk ben ik voor de minst vervelend zittende schoenen gegaan waar ik niet uit slipte.

Dus: ze zaten niet lekker.
Toch verder moeten kijken in een andere stad?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:52

Het is natuurlijk heel rot allemaal maar imo ook niet echt de schuld van de winkel. Maar als de schoenen nog schoon zijn en je ze uiteindelijk maar 2 uur echt gedragen hebt kan je denk ik altijd nog proberen of ze nog terug genomen worden, nooit geschoten is immers altijd mis.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:53

Vervelend zeg! Ik zou het gewoon gaan proberen. Toch wel flink wat geld en misschien is het helemaal geen probleem joh!

Aan wat voor voorschriften moeten de schoenen voldoen?

Als je er niet eens 10 min op kan staan passen ze gewoon niet klaar. Je moet ze uberhaupt wel in kúnnen lopen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:55

Als het niet of nauwelijks te zien is dat er op gelopen is zou ik er niet over beginnen en als ze het vragen dan ben je gewoon eerlijk natuurlijk. Mijn ervaring is dat winkelpersoneel er nooit naar vraagt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 20:58

muntdrop schreef:
Aan wat voor voorschriften moeten de schoenen voldoen?

Het moeten neutrale pumps zijn in donkerblauw met een hak van 4 tot 8 cm. Ik moet er zo'n 5 tot 8u per dag op kunnen staan/lopen.

Edit: en het liefst zonder metaal of iets wat af gaat in douanepoortjes ivm het feit dat ik elke dag door de douane moet. :+