Hoe van die telefoon verslaving afkomen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

love_yeah

Hoe van die telefoon verslaving afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:54

Ja... Ik zit mega veel achter dat kleine beeldschempje. Meestal rond de 6 uur per dag :wow: ik kijk tv op mijn mobiel, zit op bokt, luister muziek, en natuurlijk appen.

Soms leg ik hem gewoon op mijn kamer neer en ga dan ergens heen. Maar meestal naar 1,5 uur zonder merk ik wel weer dat ik er even op wil.... En ook is mijn telefoon ideaal voor genante stiltes :') valt er zo stilte, pak ik gewoon mijn telefoon....

Maar hoe kom ik hier van af?!

meisje_

Re: Hoe van die telefoon verslaving afkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:57

Telefoon een hele dag thuis laten...?
Wat ik nu doe (dat was namenlijk mijn tik) om de dag rustig op te starten het eerste uur niet op mijn telefoon te kijken voor facebook en whatsap en dergelijke.
Ik kijk alleen hoelaat het is (nog geen mogelijk voor een wekker)

of niet direct reageren als je een apje krijgt, bijvoorbeed 's avonds en 's morgensvroeg om te beginnen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:58

Ik neem aan dat je toch nog wel meer (en leukere dingen) te doen hebt in het leven dan tv kijken en bokken op je mobiel?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:58

Mws -> lzp

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:00

Goof schreef:
Ik neem aan dat je toch nog wel meer (en leukere dingen) te doen hebt in het leven dan tv kijken en bokken op je mobiel?

Serieus, niet iedereen heeft dat.

TS, neem een tijdje geen smartphone! Dat went vanzelf!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:00

Ehh. Wat dacht je van: gewoon wegleggen? Of vraag aan je ouders of zij hem voor je opbergen.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 23:02

MarlindeRooz schreef:
Goof schreef:

Serieus, niet iedereen heeft dat.

TS, neem een tijdje geen smartphone! Dat went vanzelf!

Idd... Wegens omstandigheden niet nee %)

Heummm... Heb net een nieuwe aangeschaft dus dat word echt onmogelijk

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 23:03

meisje_ schreef:
Telefoon een hele dag thuis laten...?
Wat ik nu doe (dat was namenlijk mijn tik) om de dag rustig op te starten het eerste uur niet op mijn telefoon te kijken voor facebook en whatsap en dergelijke.
Ik kijk alleen hoelaat het is (nog geen mogelijk voor een wekker)

of niet direct reageren als je een apje krijgt, bijvoorbeed 's avonds en 's morgensvroeg om te beginnen.

Oke ik spreek nu met me af, dat ik pas 10 minuten voor ik na school ga op mijn telefoon mag...

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:06

niet verbinden met de wifi <<)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:08

Internet uit je abbo gooien zodat je alleen kan internetten als er wifi in de buurt is? Alle niet-noodzakelijke apps van je telefoon gooien? Dat laatste werkte bij mij heel goed, heb FB, nu.nl en Tumblr er allemaal afgegooid... wat een rust :D

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:15

Makkelijk. Je telefoon zo vaak laten vallen, dat het scherm zo gebarsten en knipperend is, dat je geen fiets meer ziet. Werkte bij mij perfect én zelfs nu ik 'm vervangen heb, blijf ik er veel meer van af :)

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 23:15

Foaly schreef:
Internet uit je abbo gooien zodat je alleen kan internetten als er wifi in de buurt is? Alle niet-noodzakelijke apps van je telefoon gooien? Dat laatste werkte bij mij heel goed, heb FB, nu.nl en Tumblr er allemaal afgegooid... wat een rust :D

Mijn internet data is net verhoogt :')

En ik heb al mijn social media al verwijderd op insta en whatsapp na

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 23:16

Nicksel schreef:
Makkelijk. Je telefoon zo vaak laten vallen, dat het scherm zo gebarsten en knipperend is, dat je geen fiets meer ziet. Werkte bij mij perfect én zelfs nu ik 'm vervangen heb, blijf ik er veel meer van af :)

Vind ik een beetje zonde... 700 euro weg gegooit :')

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 23:16

Marie_v schreef:
niet verbinden met de wifi <<)

Ik ga het zo nu en dan proberen <<)

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:23

Een iPad kopen :o :Y) :') :)* := _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:26

Ik heb een tijdje zo;n oud ding gebruikt, ben je toch bereikbaar maar kan je niet de hele tijd zitten prullen (de sudoku werd al snel saai :'))

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:29

Uhh.. die afspraak met jezelf om 10 minuten voordat je naar school gaat je mobiel te pakken: nee doe maar niet. Ben je te laat voor school en blijven je appjes in je hoofd spoken. Je kan wel doen dat je hem die ochtend vlakbij de wc legt en alleen even mag kijken als je naar de wc gaat. En vervolgens met je dagelijkse bezigheden niet kijkt.. Lastig probleempje, ik zou zeggen, meer te doen zoeken? Hobbys?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:29

Waarom gebruik je niet een tijdje een 'ouderwetse' mobiel. Eentje zonder internet. Schijnt heerlijk rustig te zijn volgens de vriendinnen die ik heb die maar geen smartphone willen. :p

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:32

Eigenlijk is het schokkend dat we niet meer zonder kunnen. Maar aan de andere kant is het heel prettig dat je dag en nacht bereikbaar kunt zijn voor noodgevallen, of dat nou de paarden betreft of familie/vrienden. Ook is het fijn dat er een wekker opzit die niet tikt, geen licht geeft en geen weergave als ik er niet om vraag. Zo hoef ik 's nachts niet ongewild te weten hoe laat het is.

Ik ga vaak lekker naar de paarden of met de honden wandelen zonder mijniet smartphone maar met noodtelefoon. Daar staat €10,- prepaid op en mocht er echt iets zijn kan ik altijd bellen. Maar ik geniet van de rust. Vooral 's morgens bij de paarden, heerlijk! Zonnetje dat op komt, vogels die fluiten, nog geen lastige wandelaars /fietsers, nog niet veel verkeer. Luxe! <3 <3

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:35

Ik heb besloten om in ieder geval 's ochtends niet te kijken, rond 12.00uur wel even en dan de hele middag niet, 's avonds wel weer. Misschien helpt dat? Gewoon op een paar vaste tijdstippen per dag alles te checken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:39

KimD schreef:
Eigenlijk is het schokkend dat we niet meer zonder kunnen. Maar aan de andere kant is het heel prettig dat je dag en nacht bereikbaar kunt zijn voor noodgevallen, of dat nou de paarden betreft of familie/vrienden. Ook is het fijn dat er een wekker opzit die niet tikt, geen licht geeft en geen weergave als ik er niet om vraag. Zo hoef ik 's nachts niet ongewild te weten hoe laat het is.

Ik ga vaak lekker naar de paarden of met de honden wandelen zonder mijniet smartphone maar met noodtelefoon. Daar staat €10,- prepaid op en mocht er echt iets zijn kan ik altijd bellen. Maar ik geniet van de rust. Vooral 's morgens bij de paarden, heerlijk! Zonnetje dat op komt, vogels die fluiten, nog geen lastige wandelaars /fietsers, nog niet veel verkeer. Luxe! <3 <3

Ik merk ook wel dat we een telefoon echt 'nodig' hebben tegenwoordig. Ik snap niet hoe je vroeger zonder telefoon weg kon gaan. En tegenwoordig met het internet bij de hand is het makkelijk even opzoeken hoe laat de trein gaat, de route die je moet lopen etc.

Wat jij doet, lekker op pad gaan en dan geen smartphone meenemen, is misschien wel een goed idee. Al moet ik zeggen dat als ik met de hond loop ik vaak ook geen telefoon mee heb, tenzij ik echt verder ga. Heerlijk zo'n rust moment. Tegenwoordig staan we 24/7 in verbinding en zo nu en dan is het lekker om niet bereikbaar te zijn. En dat zou ook moeten kunnen, ging vroeger ook goed. :p

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:39

Als je op school zit is het sowieso heel makkelijk, telefoon in de kluis en alleen kijken in de grote pauze. :j Mocht iemand je met spoed nodig hebben bellen ze toch naar school, want dan kan iemand je uit de klas halen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:40

Als eerste, apps verwijderen. Facebook app, weet ik veel wat nog allemaal en via je internet'app' gaan. Dit duurt langer en dan heb je niet de neiging om 'even snel' te gaan kijken. Daar blijf je dan toch weer een uur hangen. Wel je websites sluiten achteraf, ik hou facebook en bokt bijvoorbeeld open op mijn internetbrowser zodat ik er snel bij kan. In mijn geval blijft dit ook open tot ik de tabbladen sluit. Dus jij moet ze dan direct sluiten :')

Numero 2, lees een boek, kijk een film met vrienden of je gezin desnoods gewoon gezeldschap spelletjes.

Doe een horloge (uurwerk) aan, vaak heb je de neiging om even naar het uur te kijken, en dan toch ook maar even facebook ed. te checken.

Verplicht je ook een paar uur per dag zonder mobiel. Hou hem wel in de buurt, mocht iemand je dringend moeten bellen (mocht je zo iemand hebben, ik heb hem bijvoorbeeld altijd bij voor moest er wat met mijn paard zijn, of als iemand vast zit ergens en ik die persoon zou kunnen gaan ophalen met de auto). Zeg bijvoorbeeld een uur na school en een uur voor het slapen gaan. Om maar al mee te beginnen. Zet in deze periode ook je wifi uit zodat je geen app'jes binnenkrijgt. Ik weet niet of je er smorgens voor school ook al mee bezig bent? Maar dan kan je bijvoorbeeld 5 minutjes inlassen waar je even je mails bekijkt, je berichtjes ed. Probeer je ook echt aan de 5 min te houden. Ik doe dit altijd op de wc :') kwestie van geen tijd te verliezen :+

Heb je mensen die je veel berichtjes sturen. Laat hen weten dat je even wat minder wil berichtjes sturen maar dat ze bijvoorbeeld wel altijd via facebook wat mogen sturen als het niet belangrijke zo dingen zijn.

En last but not least, als je met vriendinnen weg gaat. Of gewoon in de buurt van andere bent. Laat die mobiel zitten. Ik vind het vreselijk als ik weg ga met mensen die dan gewoon hun mobiel boven halen. Je bent op dat moment bij die persoon, niet bij de 10 virtuele berichtjes. Uiteraard kan je wel eens kijken als iemand een berichtje stuurt. Maar ga niet uit je eigen even wat tegen iemand anders zeggen (berichtje sturen dus).

Edit: iemand zei hier smorgens mobiel niet checken? Wel, dat is voor sommige erg moeilijk, een vriendin van me had echt gewoon een verslaving. Ze wou ook starten met pas vanaf 12u haar mobiel te checken. Nu die werd gewoon panisch. Ze vroeg zich af wat ze miste, wie haar wat had kunnen sturen, wie weet was er wel wat belangrijks,... Kortom ze werd zo nerveus dat ze er paniekaanvallen van kreeg. Haar smorgens 5 min laten kijken was genoeg om weer even gerust te zijn. Maar dan moet je het natuurlijk wel bij 5 min kunnen houden.
Laatst bijgewerkt door Leen op 10-03-15 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:42

Misschien stel je jezelf de verkeerde vraag:

Wat wil je graag meer/anders?
Waarom noem je het een verslaving?
Waar en waarom heb je er last van?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:43

Yipee schreef:
Ik merk ook wel dat we een telefoon echt 'nodig' hebben tegenwoordig. Ik snap niet hoe je vroeger zonder telefoon weg kon gaan. En tegenwoordig met het internet bij de hand is het makkelijk even opzoeken hoe laat de trein gaat, de route die je moet lopen etc.

Wat jij doet, lekker op pad gaan en dan geen smartphone meenemen, is misschien wel een goed idee. Al moet ik zeggen dat als ik met de hond loop ik vaak ook geen telefoon mee heb, tenzij ik echt verder ga. Heerlijk zo'n rust moment. Tegenwoordig staan we 24/7 in verbinding en zo nu en dan is het lekker om niet bereikbaar te zijn. En dat zou ook moeten kunnen, ging vroeger ook goed. :p

In de auto gebruik ik heel vaak 'even' Google maps al ik het niet zeker weet. Of als ik in de winkel sta en ik moet iets weten over een bepaald product. Of als mijn vriend iets heeft gevraagd om mee te brengen en ik twijfel, even snel een foto. Probleem opgelost.

Dan zijn die 'rustmomenten' echt heerlijk! Ik ben wel nog bereikbaar als er echt nood is en ik kan ook nog bellen mocht er iets gebeuren onderweg.