Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 14:07

Hoi bokkers,

Ik kon hierover nog geen topic vinden.
Wat ik mij af vroeg, hoe hebben jullie de financiën geregeld?

Betaald diegene die het meest verdiend meer aan de vaste lasten?
Delen jullie de vaste lasten volledig?
Sparen jullie samen?
Sparen jullie evenveel?
Hoelang zijn jullie samen en hoelang wonen jullie samen? Wel/geen kinderen enz?
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 10-03-15 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:08

Alles in de gezamelijke pot. 1 rekening, 1 spaarrekening en klaar.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:09

Wij hebben onze gezamenlijke kosten naar inkomen verdeeld, sparen doet ieder voor zich. :)

amies100

Re: Samenwonen hoe financieel met elkaar geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:11

Wij betalen ieder de helft van de vaste lasten (ons loon is bijna gelijk) en de rest blijft op de eigen rekening staan.
In een vorige relatie alles uit 1 pot maar dit doe ik nooit meer......

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:12

Ik ben van plan volgend jaar samen te gaan wonen.
Mijn vriend heeft dan een fulltime baan en ik ben student en loop stage (met hopelijk vergoeding, maar even niet van uitgaand..)
Hij zal alle lasten betalen (huur, boodschappen, gas etc) Met mijn uitwonende stufi zet ik geld opzij om te sparen of betaal ik mee aan de boodschappen. (Na aftrek collegegeld hou ik dan nog zo'n 300 over) Zodra ik afgestudeerd ben en een baan heb, gaan we de lasten verdelen en kunnen we ook beter gaan sparen. In principe redden we het dus van alleen zijn loon en alles wat ik verdien zorgt voor meer lucht. Zo is er ook geen druk dat ik direct na mn afstuderen een baan moet hebben. (Tegenwoordig heb je niet zo snel meer een baan)
We zijn op dit moment bezig met sparen voor meubels, volgend jaar hebben we dan een potje opgebouwd voor de uitzet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:13

amies100 schreef:
In een vorige relatie alles uit 1 pot maar dit doe ik nooit meer......

Dat zou ik de eerste paar jaar ook niet doen :n

In mijn vorige relatie betaalde vriendlief (die meer verdiende) gas, water en licht en ik de boodschappen.
Sparen deden we apart, uitjes betalen omstebeurt (vriendje waarschijnlijk vaker, maar daar hadden we geen regels voor).
Wij hebben ook bij aankoop van de inboedel bij gehouden wie wat had betaald. Was bij het opbreken van de relatie echt heel erg fijn, hadden we in ieder geval geen ruzie om wie welke meubels mocht houden (dat gaat al snel om honderden euro's, toch wel prettig als je dat zwart op wit hebt staan).

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:15

Lisann__ schreef:
Wij hebben onze gezamenlijke kosten naar inkomen verdeeld, sparen doet ieder voor zich. :)

Zelfde hier :j Werkt erg fijn.
Wanneer het bij de een financieel even tegen zit, betaald de ander die maand wel wat meer. Daar doen we niet moeilijk over en houden we ook niet precies bij.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:17

Zijn huis -> hij betaalt daar de vaste lasten voor + onderhoud.
GWL en alle andere rekeningen die duurder worden omdat we er met meer dan 1 wonen, delen we. Krijgen we terug omdat we teveel betaald hebben, delen we dat weer door twee.
Eigen rekeningen, eigen spaarrekeningen. Ieder doet boodschappen die hij/zij nodig vindt. Doen we gezamelijk boodschappen, dan wisselt het wie er betaalt.
Uit eten, wisselt ook per keer. Ene keer hij, andere keer ik :)

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:17

Vriendlief betaald op dit moment alles ivm dat ik op dit moment te weinig verdien. (ik alleen mijn eigen zorgverzekering en auto en soms boodschappen). Daarvoor betaalde ik de boodschappen en af en toe een rekening of een uitje als ik het geld had.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:18

Mijn vriend en ik zijn allebei student en verdienen daarnaast nog wat bij.
Wij gooien alles samen en wat we overhouden gaat op een gezamenlijke spaarrekening. Gezien we allebei ongeveer hetzelfde inbrengen en niet heel veel overhouden per maand, werkt dit voor ons prima.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:19

Bijdragen aan woon- en leeflasten naar rato van inkomen, elk een eigen spaarrekening en een gezamenlijke spaarrekening voor kleine dingen die stuk gaan in huis (wasmachine). Verbouwingen en onderhoud aan het huis betalen we van de jaarlijkse teruggaaf van de belasting, dit storten we ook op de gezamenlijke spaarrekening.

Samenlevingsovereenkomst, beiden een testament waarin we elkaar als erfgenaam aanwijzen.

Al jaren samenwonend, samen een huis gekocht waarvan we beiden eigenaar zijn, samen een auto in bezit, geen kinderen of huisdieren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:20

Sowieso nooit meer alles op 1 hoop. Ik zou gezamelijke spaar / betaal rekening doen, daar maandelijks vast bedrag op storten en als je tekort komt beide bij betalen. Heb ik ook mijn eigen betaal en spaar rekening voor prive dingen. Maar zolang je geen kinderen en ongetrouwd bent is dit een goede optie denk ik.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:20

Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en wij gaan wel samen een rekening openen. Hier betalen we de huur, boodschappen en vaste lasten van.
hij werkt bijna fulltime en ik ben student, maar we delen het gewoon 50:50.
Alleen kwa inboedel heeft hij gewoon al veel meer spullen etc.
Het verschil is wel dat ik recht heb op zorgtoeslag en hij niet, dus voor mij scheelt dat al 78pm.

Wanneer we een woning hebben dan gaan we nog wel een uitgavenplan maken

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:24

Pippaa schreef:
Lisann__ schreef:

Zelfde hier :j Werkt erg fijn.
Wanneer het bij de een financieel even tegen zit, betaald de ander die maand wel wat meer. Daar doen we niet moeilijk over en houden we ook niet precies bij.

Idem hier. Werkt prima.

Pippaa

dream_lot schreef:
Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriend en wij gaan wel samen een rekening openen. Hier betalen we de huur, boodschappen en vaste lasten van.
hij werkt bijna fulltime en ik ben student, maar we delen het gewoon 50:50.
Alleen kwa inboedel heeft hij gewoon al veel meer spullen etc.
Het verschil is wel dat ik recht heb op zorgtoeslag en hij niet, dus voor mij scheelt dat al 78pm.

Wanneer we een woning hebben dan gaan we nog wel een uitgavenplan maken

Ik ben ook student en mijn vriend werkt fulltime en ik ben ontzettend blij dat we niet 50:50 doen. Dan zou ik elke maand bij moeten lenen om het bedrag maar in te kunnen leggen, terwijl hij het heel ruim heeft.
Je kan het natuurlijk proberen, maar wees er ook op voorbereid dat je het waarschijnlijk niet gaat redden op die manier.

Yontheke

Ik vind gescheiden rekeningen en naar rato inbrengen altijd een gedoe. Veel van onze vrienden lopen daar echt op stuk want wie betaalt wat en blabla.

Ik heb met mijn man na 10 maanden een appartement gekocht, hebben toen ook direct gezamelijke rekeningen genomen en nog nooit geen gezever mee gehad.

Maar wij zijn dan ook van die debielen die nog trouwen zonder huwelijkscontract ook :)

Je kiest toch voor elkaar en om samen met elkaar te leven? Moet dan elke euro omgedraaid worden?

Gelukkig gunt mijn man me mijn dure paardenhobby en doet ook niet moeilijk als daar kosten zoals dierenarts bij komen kijken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:27

Toen wij gingen samenwonen was dat in het koophuis van MN vriend. Hij betaalde de vaste lasten en ik betaalde hem een bedrag en ik betaalde de boodschappen. Zo hadden we het eerlijk verdeeld en konden we beide nog apart sparen etc. Nu 6 jaar geleden hebben we samen een huis gekocht en toen ook gelijk een gezamenlijke rekening waar ons beide salarissen op gestort worden. We hebben wel beide nog een eigen spaarrekening waar we beide soms wat op storten. Op mijn spaarrekening ko t de zorgtoeslag ook binnen en die spaar ik dus ook mee.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:28

Beide fulltime baan, geen kinderen, huis in gezamenlijk eigendom, meer dan 5 jaar samen :

ieder heeft zijn eigen betaalrekening (komt loon op binnen) en eigen spaarrekening en we hebben gezamenlijk een betaalrekening.
alle vaste lasten en de huishoudelijke boodschappen worden vanuit de gezamenlijke rekening betaald (inleg op deze rekening naar rato van verdiend inkomen)
Teruggave Belastingdienst (hypotheekrenteaftrek) komt ook weer op gezamelijke rekening terug)

Verder spaart ieder voor zich en betaalt ieder voor zich zijn eigen kleding, hobbies, uitjes, uitgaan, vakantie, persoonlijke uitgaven etc. vanaf zijn eigen rekening

Anoniem

Op dit moment woont mijn vriend (verloofde) ruim een jaar bij mij, nadat ik eerst ruim 3 jaar alleen hier heb gewoond.
Ik betaal de huur en alle vaste lasten, mijn vriend onze 3 paarden en over het algemeen de boodschappen en als de paarden iets nodig hebben.

Over een tijdje willen we verhuizen, dan zal het waarschijnlijk andersom zijn. :+

linnnh

Wij hebben een gezamelijke betaal- en spaarrekening. Daar komt alles op binnen en gaat alles van af. Geld is nooit een enorm onderwerp van gesprek geweest bij ons, alles wat van mij is is van haar en andersom :)

Wij wonen in oktober 4 jaar samen en zijn in juli 4 jaar samen :)

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:29

hier ook twee jaar samen en alles bij elkaar ;). nooit geen gezever zo. We vertrouwen elkaar ook voor 100%

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:29

wij betalen ieder elk de helft van de kosten, en hebben een gezamenlijk spaarpotje voor wat jaarlijkse kosten. Verder hebben we ieder een eigen rekening en eigen spaarrekening.
Mijn vriend werkt en ik studeer. Op dit moment verdien ik dus minder en spaar ik weinig, terwijl mijn vriend erg veel spaart.
Straks als ik ooit een baan heb in mijn studierichting verdien ik waarschijnlijk weer meer.
Wel zijn de meeste spullen van mij. HIj heeft wel wat duurdere spullen gekocht voor ons huisje.
We wonen nu anderhalf jaar samen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:30

Wij storten beiden de helft van ons loon op een gezamelijke rekening en betalen daar de vaste lasten van, evenals booschappen en andere gezamelijke kosten. Van de rest van ons loon betalen wij onze eigen zorgverzekering, telefoon etc en sparen we voor onszelf.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:33

Wij zijn 5 jaar samen, wonen 3 jaar samen. Vaste lasten naar inkomen verdeeld. Gezamelijke rekening waar we beiden een bedrag op storten elke maand voor boodschappen etc. We sparen voor onszelf en hebben beide gewoon een eigen betaalrekening.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 14:33

nummer13 schreef:
Beide fulltime baan, geen kinderen, huis in gezamenlijk eigendom, meer dan 5 jaar samen :

ieder heeft zijn eigen betaalrekening (komt loon op binnen) en eigen spaarrekening en we hebben gezamenlijk een betaalrekening.
alle vaste lasten en de huishoudelijke boodschappen worden vanuit de gezamenlijke rekening betaald (inleg op deze rekening naar rato van verdiend inkomen)
Teruggave Belastingdienst (hypotheekrenteaftrek) komt ook weer op gezamelijke rekening terug)

Verder spaart ieder voor zich en betaalt ieder voor zich zijn eigen kleding, hobbies, uitjes, uitgaan, vakantie, persoonlijke uitgaven etc. vanaf zijn eigen rekening

Precies dit. Ook hebben wij een gezamenlijke spaarrekening waarmee we kosten zoals wasmachines, tv's etc. van betalen.