Van tandartsassisente naar tandarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Van tandartsassisente naar tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:10

Hoi allemaal,

Aangezien ik nu in mijn examenjaar zit begint het maken van een keuze voor een vervolgopleiding nu toch wel te dringen. Het liefst wil ik tandarts worden, maar aangezien ik havo doe met een Cultuur&Maatschappij profiel (die keuze heb ik gemaakt toen ik nog geen idee had wat ik wilde worden) is dat niet mogelijk. Nu is er wel de mogelijkheid om mondzorgkunde te studeren, maar dit is een lotingstudie dus dan moet ik maar hopen dat ik word ingeloot. En als dat ook niet lukt kan ik nog voor tandartsassistent gaan. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om als tandartsassistent door te leren voor tandarts? (Ik kon het zo snel niet vinden op internet :o )

Groetjes Kristel

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:15

Mondzorgkunde is geen lotingsstudie meer, maar heeft een decentrale selectie. Om tandarts te kunnen worden heb je een VWO/Gymnasium diploma nodig òf een HBO diploma en daarnaast een aantal vakken op VWO niveau.
De slimste, snelste en goedkoopste route is gewoon een VWO diploma halen. Tandheelkunde is ook een lotingsstudie en zelfs voor mensen die Mondzorgkunde hebben gestudeerd is het heel lastig om toegelaten te worden (VWO-vakken & daarnaast nog een gewone loting).
Tandartsassistent is een leuk beroep, maar het blijft een functie van MBO-niveau (geeneens een diploma voor nodig). Mondzorgkunde is een erg leuke opleiding en als mondhygiënist kan en mag je veel taken van de tandarts overnemen.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:26

gabyfedde schreef:
Mondzorgkunde is geen lotingsstudie meer, maar heeft een decentrale selectie. Om tandarts te kunnen worden heb je een VWO/Gymnasium diploma nodig òf een HBO diploma en daarnaast een aantal vakken op VWO niveau.
De slimste, snelste en goedkoopste route is gewoon een VWO diploma halen. Tandheelkunde is ook een lotingsstudie en zelfs voor mensen die Mondzorgkunde hebben gestudeerd is het heel lastig om toegelaten te worden (VWO-vakken & daarnaast nog een gewone loting).
Tandartsassistent is een leuk beroep, maar het blijft een functie van MBO-niveau (geeneens een diploma voor nodig). Mondzorgkunde is een erg leuke opleiding en als mondhygiënist kan en mag je veel taken van de tandarts overnemen.

Ik bedoelde idd een decentrale selectie. Is het mogelijk dan om na havo met een heel ander profiel verder te gaan op het VWO? Ik dacht dan je dan met hetzelfde profiel verder moest

orkaan

Re: Van tandartsassisente naar tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:51

dat zijn dingen die je met je middenbare school moet overleggen wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast zullen er hiaten in je kennis zitten. Immers normaal stroom je in in VWO 5, echter je hebt dan al meteen een achterstand met biologie, natuurkunde, scheikunde wiskunde en ik weet niet of dat zomaar 1,2,3 in te halen is. Of je moet van nature al een beta zijn...aangezien jij al geen beta hebt gekozen...lijkt dat jij inderdaad niet zo'n beta was

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 08:53

kriistellx schreef:
gabyfedde schreef:

Ik bedoelde idd een decentrale selectie. Is het mogelijk dan om na havo met een heel ander profiel verder te gaan op het VWO? Ik dacht dan je dan met hetzelfde profiel verder moest

Dat kan je decaan je precies vertellen. Ik ben alleen maar mondhygiënist. Wat ik wèl weet is dat op de opleiding Mondzorgkunde tandartsassistenten minder gewenst zijn dan havisten (èn dat tandartsassistenten tijdens de opleiding zelf geen voorsprong hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:44

Je kunt ook een tussenjaar nemen om de deelcertificaten te halen voor de VWO-vakken die je mist, via de vavo :)

Edit: ah sorry, ik dacht dat je nu vwo deed. Dan is het een ander verhaal!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:23

Ik zou eens informeren bij je decaan wat er mogelijk is en nodig is om met het correcte pakket het VWO af te maken zodat je daarna direct door zou kunnen met de studie tandarts.
Kost nu misschien 2 jaar extra op het voortgezet onderwijs maar dan heb je wel de correcte vooropleiding
Om mee te kunnen loten voor een plekje.
Ipv nu een mbo of hbo opleiding te gaan doen waarmee je ook sowieso minimaal 2 jaar verder bent en je waarschijnlijk nog steeds lastig toelaatbaar bent