MBO persoonlijk begeleider verkort?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiim30

MBO persoonlijk begeleider verkort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:02

Hoi bokkers,

Via de zoekfunctie kon ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag vinden dus toch maar een topic :)
Ik ben op zoek naar mensen met vergelijkbare ervaringen.
Sinds september volg ik de opleiding maatschappelijke zorg niveau 3,4 een basisjaar.
Ik wil deze opleiding graag afronden in de richting persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen op niveau 4.
Nu is het alleen zo dat ik het allemaal erg makkelijk vind, ik haal hoge cijfers zonder moeite en vind weinig uitdaging op school. Ik dreig nu een beetje laks te worden en dat is een beetje zonde.
Deze opleiding zou ik graag verkort willen afronden (in 2 jaar) zodat ik eerder naar het hbo kan, dan heb ik nu wat meer te doen en win ik weer een jaartje die ik op het hbo nuttiger kan besteden.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Iemand die het misschien verkort gedaan heeft of hetzelfde probleem heeft gehad. Ik wil geen andere opleiding gaan doen en heb het wel naar mijn zin op stage.
Met mijn studieloopbaanbegeleider heb ik het er al over gehad, zij vond het opzich een goed idee maar denkt niet dat ze het bestuur hierin mee krijgt. Ze raadde me aan om naar ervaringen van anderen te zoeken die het gedaan hebben omdat ik dan wel een punt zou hebben...

Alle reacties zijn welkom :)

Djonah

Re: MBO persoonlijk begeleider verkort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:56

Ik ken een aantal opleidingen die verkort worden afgerond. Wat wil je precies weten?

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:05

Ik weet alleen dat het bij mij op school echt onwijs lastig was om te versnellen (ik ging met mijn Havo diploma MMZ4 doen en het was toch echt veel te makkelijk voor mij). Pas toen ik mijn stage portfolio ruim een half jaar voor de einddatum inleverde, besloten ze dat ik mijn examenjaar in een half jaar mocht gaan doen.. Heb uiteindelijk dus toch nog versneld.

Ben nu wel benieuwd waar je op school zit, want ik vond zelf dat ik bij mijn opleiding onwijs weinig leerde, waardoor het dus ook heel saai werd op school. Het was een flinke puinhoop en heb er keihard voor moeten vechten om nog iets nuttigs te leren. Mensen die ik kende die op andere scholen dezelfde opleiding deden, hadden daar dus totaal geen last van en hadden echt veel leerstof en uitdaging.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:08

Klasgenoten van mij wilden het ook verkort doen, maar bij ons mocht dat niet. Denk dat ze geen zin hadden in het extra gedoe ofzo.

Vind het zelf ook echt een makkelijke opleiding, zit nu in mijn laatste jaar.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:11

Ik doe dezelfde opleiding, ook met hoge cijfers, maar hier mag het ook niet verkort

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:21

Ik heb deze opleiding in 14 maanden gehaald. Niveau 4. Nu geven ze hem niet meer verkort op mijn oude school. Heb je vragen zie ik je pb'tje wel tegemoet :)

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:29

Ik heb de opleiding in 2.5 jaar gedaan ;) eerder lukt haast niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:33

Ik heb een andere MBO opleiding verkort willen doen, maar ze wilden daar op mijn school niet aan meewerken helaas. Dat omdat de lesstof nog niet beschikbaar was en nog gemaakt moest worden of iets die kant op, het sloeg echt nergens op, ze wilden het werk er gewoon niet in stoppen volgens mij.

Kiim30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 22:40

Bedankt voor de reacties! Inmiddels heb ik een gesprek met de directeur gehad en lijkt er een mogelijkheid te zijn. Hij is van plan om als het examenbureau het goed keurt mij na het 1e jaar in de doorstroomklas te plaatsen. (Mensen die niveau 3 mbo al hebben gedaan en dan in 1 jaar niveau 4 er nog achteraan doen). Dan sla ik dus het 2e jaar over.
Mijn studieloopbaanbegeleider zag in eerste instantie alleen maar moeilijkheden maar de directeur heeft echt met me meegedacht! Ik hoop dus dat dit door gaat!

@mirjamsel ik zit op het Albeda. Ook ik zit met het probleem dat ik de leerstof niet uitdagend genoeg vind en dat het erg makkelijk is, daarom verveel ik me ook zo... Een half jaar korter gebeurd bij ons sowieso vaker maar daar had ik niet zoveel aan omdat dan de hbo opleiding niet start die ik zou willen doen.

@medie dat is wel heel snel! Had jij eerst je havo diploma gehaald dat het zo snel ging? Ik heb wel 2 jaar van de havo gedaan maar ben toen naar tl gegaan vanwege priveproblemen, sindsdien ben ik me eigenlijk aan het vervelen op school.

@lvie een half jaar korter gebeurde sowieso al vaker bij mij op school inderdaad.

@moonfish13 ik heb inderdaad al behoorlijk moeite doen om überhaupt tot dit gesprek te komen. Het is natuurlijk veel makkelijker voor ze als je het gewoon via de normale weg doet. Het gesprek pakte voor mij positief uit dus ik hoop dat inderdaad het examenbureau ook instemt :)

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:44

Nee hoor. Ik heb ervoor SPW gedaan wat toen nog erg breed was dus ik had veel vrijstellingen. Daarna een aantal jaar gewerkt, en toen een individueel traject gekregen bij MZ en heb enorm hard gewerkt.

Was niet altijd handig want ik moest ook veel dingen door elkaar doen. Vandaar dat het nu ook niet meer kan want het was voor de docenten ook erg lastig soms.

L_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:48

Kiim30 schreef:
Bedankt voor de reacties! Inmiddels heb ik een gesprek met de directeur gehad en lijkt er een mogelijkheid te zijn. Hij is van plan om als het examenbureau het goed keurt mij na het 1e jaar in de doorstroomklas te plaatsen. (Mensen die niveau 3 mbo al hebben gedaan en dan in 1 jaar niveau 4 er nog achteraan doen). Dan sla ik dus het 2e jaar over.
Mijn studieloopbaanbegeleider zag in eerste instantie alleen maar moeilijkheden maar de directeur heeft echt met me meegedacht! Ik hoop dus dat dit door gaat!

@mirjamsel ik zit op het Albeda. Ook ik zit met het probleem dat ik de leerstof niet uitdagend genoeg vind en dat het erg makkelijk is, daarom verveel ik me ook zo... Een half jaar korter gebeurd bij ons sowieso vaker maar daar had ik niet zoveel aan omdat dan de hbo opleiding niet start die ik zou willen doen.

@medie dat is wel heel snel! Had jij eerst je havo diploma gehaald dat het zo snel ging? Ik heb wel 2 jaar van de havo gedaan maar ben toen naar tl gegaan vanwege priveproblemen, sindsdien ben ik me eigenlijk aan het vervelen op school.

@lvie een half jaar korter gebeurde sowieso al vaker bij mij op school inderdaad.

@moonfish13 ik heb inderdaad al behoorlijk moeite doen om überhaupt tot dit gesprek te komen. Het is natuurlijk veel makkelijker voor ze als je het gewoon via de normale weg doet. Het gesprek pakte voor mij positief uit dus ik hoop dat inderdaad het examenbureau ook instemt :)

Niveau 4 opleiding is officieel 4 jaar

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 22:51

Tegenwoordig 3 jaar. Sinds dit jaar ingegaan.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:04

Ah, Albeda! Daar zat ik ook. Ik had ook leraren die zelf niet uit het vak kwamen en geen idee hadden waar ze het over hadden. Vanaf jaar 1 overal keihard voor moeten vechten, tot aan de diploma uitreiking aan toe. Vriendin doet daar nu apothekersassistente en baalt echt dat ze voor Albeda heeft gekozen. Koksopleiding trouwens hetzelfde gezeik..

Echt, als je iets wil, ga er dan echt continu achteraan, anders doen ze niks! Uiteindelijk heb ik een jaar versnelling gekregen, had het ook niet langer uitgehouden.