koortslip angst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floemii

koortslip angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 11:13

Het zal je maar overkomen:
Kom je weer es een écht leuke jongen tegen, heeft hij wel eens last van een koortslip.

Daar ik er nog nooit een gehad heb, en ook geen behoefte heb aan besmetting.
Sta ik elke 'date' weer doodsangsten uit omdat ik bang ben dat...

Het is zelfs zo erg dat ik vandaag maar met mijn huisarts heb gebeld over hoe het nu zit.
Zij zei: 'alleen de blaasjes en het vocht daaruit zijn zeer besmettelijk, maar ook vanaf het moment dat hij het gevoel heeft dat het komt op zetten is het linke soep.'

Spookt meteen de vraag door m'n hoofd: 'ja wat nu als je net aan het zoenen bent en ineens voelt meneer voelt plots dat gevoel?

Nu moet je je huisarts natuurlijk kunnen vertrouwen, maar alsnog ben ik nog steeds ontzettend panisch.

De angst is zelfs zo ernstig dat ik bereid ben om er een punt achter te zetten... maar dat vind ik zo oppervlakkig en banketstaaf naar hem toe. Hij kan er immers niets aan doen! Zitten overigens in het date stadium dus niets officieels zeg maar.

Dus welke koortslip ervaren bokkers kunnen mij gerust stellen?

Of zijn er bokkers met ervaring van een relatie met iemand met een koortslip zonder dat de ander dat heeft?
Laatst bijgewerkt door Floemii op 09-03-15 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:17

Mijn lief en ik zijn bijna vijf jaar samen. Ik ben de koortslippenlijer. Onlangs heeft mijn lief voor het eerst een koortslip gekregen. Dus "pas" na 5 jaar, voorheen had ie er nooit last van gehad. En ik heb hem toch al zeer vaak kunnen besmetten.

Vanwaar je angst eigenlijk? Ik vind het eigenlijk alleen vervelend als ik in de buurt kom van (mensen met) babies.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:20

Ik vind het persoonlijk bizar dat je overweegt het uit te maken hiervoor.
Het is wel besmettelijk, maar is het echt zo'n ramp als je het zou krijgen? Het is vervelend als je er last van hebt, maar niet meer dan dat.

Los daarvan is het goed mogelijk om besmetting te voorkomen. Uit je zorgen hierover en zorg dat hij aangeeft wanneer hij er last van krijgt, dan kun je extra opletten.
Zelf heb ik er ook last van (ong 1x per jaar) en ben gelijk voorzichtig als ik iets voel. Pas als mijn lippen weer helemaal genezen zijn stop ik met die voorzichtigheid.
Mijn vriend en ik zijn 5 jaar samen en hij is niet besmet. Mijn ouders zijn al 35 jaar samen en terwijl mijn moeder er altijd last van heeft gehad, maar mijn vader niet.

Soms wordt er zo panisch over gedaan, persoonlijk vind ik het nogal overdreven. Het valt wel mee, gewoon voorzichtig zijn als je er last van hebt.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 11:21

Rocamor schreef:
Mijn lief en ik zijn bijna vijf jaar samen. Ik ben de koortslippenlijer. Onlangs heeft mijn lief voor het eerst een koortslip gekregen. Dus "pas" na 5 jaar, voorheen had ie er nooit last van gehad. En ik heb hem toch al zeer vaak kunnen besmetten.

Vanwaar je angst eigenlijk? Ik vind het eigenlijk alleen vervelend als ik in de buurt kom van (mensen met) babies.

Het lijkt me gewoon vreselijk om last van koortslippen te hebben. Tuurlijk heb je zo'n 90% van de tijd er geen last van, maar ik werk met kinderen (juf). Heb niet zo'n behoefte aan me druk maken of ik hun niet per ongeluk zou besmetten als ik besmet zou raken. Daarnaast zal je net zien dat altijd als het niet uit komt, zoiets op komt zetten. En daarnaast gaat het nooit meer weg! Je blijft zeg maar je leven lang besmet. Dat vind ik nog al wat.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:22

Hier ook een koortslippenlijer. :P
Ik ben al 8 jaar samen met mijn -inmiddels- man, maar hij heeft er nog nooit een gehad.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:23

Koortslip kun je voorkomen door L-Lysine te slikken het moment dat je weerstand laag is (daardoor komt die op)

Ik ben ook een koortlipdrager, en als ik hem op voel komen dan slik ik 3/4x per dag 2 tabletten L-Lysine en daardoor zet het niet door....

Wat hierboven word gezegt is als er blaasjes opkomen en vocht uit komt is die besmettelijk, daarna als die open is en het een klein wondje is niet meer. even 2 daagjes niet kussen en anders L-lysine cadeau geven :D

Ik kan noooooit meer zonder. Zonder de L-Lysine heb ik een koortsblaar vaak. Met de Lysine nooit meer :D

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:24

Ik heb al jarenlang soms en koortslip, en hé ik leef nog!
Het valt allemaal wel een beetje mee hoor.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 11:25

Koortsliplijer, wat een vreselijk woord koppelen jullie er aan vast dan klinkt het als of je er dood van kan gaan _O-

Gelukkig zijn er 'succes' verhalen over samen zijn en geen besmetting.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:32

Ik heb al zolang ik me kan herinderen kan last van een kortslip, bij mij komt het opzetten als ik bijv wat griperig ben.
Ik heb al 20 laar een relatie en mijn vriend heeft er nog nooit last van gehad.
Het voelen opzetten is niet van de ene op de andere moment, dat gaat heel geleidelijk.
Ik vind een koortslip niet echt een ramp, als je het goed verzorgt en niet aan plukt is het binnen een paar dagen weer weg en als je het voelt opkomen en gelijk l_ lysine gaat slikken word het met een beetje geluk niet eens zichtbaar.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:33

Goed, alvast iets om je op te peppen :P 90% van de bevolking draagt het virus bij zich. Natuurlijk krijgt niet iedereen er last van. Sommige mensen (zoals ik) zijn regelmatig de sjaak en hebben er soms 2 per jaar, en soms 12. Andere mensen (zoals de rest van mijn familie) krijgt er hooguit 1 per 5 jaar.

Ik mag hopen dat je date zelf verantwoordelijkheidsgevoel heeft en netjes uit de buurt blijft wanneer hij iets voelt zitten. Zoiets komt meestal niet tijdens het zoenen opzetten :D Echt, ik heb vrij regelmatig koortslippen en nog nooit iemand besmet. Zolang je zelf voorzichtig bent en goed oplet valt het echt wel mee. Laat de pret niet bederven door zoiets stoms :) Heel eerlijk, ik vind het wel echt extreem om zelfs te denken aan uitmaken. Ik snap best dat je geen zin hebt in een besmetting maar zekerheid heb je nooit. Je vriend kan het ook over 5 jaar via een andere weg oplopen (bijvoorbeeld besmet glas o.i.d.).

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:34

Eerlijk TS ik vind je een aansteller. En enigszins een beetje kwetsend tegen mensen die er mee moeten leven.
Je doet net of het net zo erg is al HIV of wat anders ernstig.

Ik ben zelf ook drager van een Koortslip en doordat ik mijn weerstand hoog houd heb ik er bijna geen last van.
Laatst 2 dagen met een klein wondje en meer niet. Kom op het is geen schande je moet enkel uit kijken met kleine kinderen.
Maar neem aan dat je je leerlingen niet aan het aflebberen bent. zo ja dan zou ik daar eens wat aan doen.

Vanillia

Re: koortslip angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:37

Haha stel je niet aan zeg :') Ik heb zelf 6-8x per jaar een koortslip en 2 lange relaties gehad waarin we enkel niet zoenden als er vocht uit de blaasjes kwam (wel als ik een blaasje had) en die 2 jongens hebben zelf nooit een koortslip gehad.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:41

Floemii schreef:
Rocamor schreef:

Het lijkt me gewoon vreselijk om last van koortslippen te hebben. Tuurlijk heb je zo'n 90% van de tijd er geen last van, maar ik werk met kinderen (juf). Heb niet zo'n behoefte aan me druk maken of ik hun niet per ongeluk zou besmetten als ik besmet zou raken. Daarnaast zal je net zien dat altijd als het niet uit komt, zoiets op komt zetten. En daarnaast gaat het nooit meer weg! Je blijft zeg maar je leven lang besmet. Dat vind ik nog al wat.

Hoezo vreselijk om er last van te hebben? Zo ernstig is het ook weer niet hoor. Ik vind het eerder irritant dan dat ik er echt las van heb.

Overigens, je bent een vrouw. De gemiddelde vrouw heeft elke maand meer last van haar menstruatieperikelen dan die af en toe een keer een koortslip. En die menstruatieperikelen zijn volgens mij ook besmettelijk voor vrouwen. Alle meisjes die ik in mijn leven heb leren kennen, kregen er ook last van. Misschien daarom ook maar afstand nemen?

Sorry, maar als jij je door een koortslip laat leiden of je wel of niet verder wilt met een bepaalde jongen, dan doe hem aub een plezier en kap het af. Kan hij "op zoek" naar een meisje dat verder kijkt dan alleen een lipblaasje.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 11:47

Even voor de duidelijkheid, ik bedoel het absoluut niet kwetsend voor mensen die het wel hebben. Ik zit er gewoon echt niet op te wachten.
Misschien is het meer angst voor het onbekende 8)7

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 11:52

Citaat:
Hoezo vreselijk om er last van te hebben? Zo ernstig is het ook weer niet hoor. Ik vind het eerder irritant dan dat ik er echt las van heb.

Overigens, je bent een vrouw. De gemiddelde vrouw heeft elke maand meer last van haar menstruatieperikelen dan die af en toe een keer een koortslip. En die menstruatieperikelen zijn volgens mij ook besmettelijk voor vrouwen. Alle meisjes die ik in mijn leven heb leren kennen, kregen er ook last van. Misschien daarom ook maar afstand nemen?

Sorry, maar als jij je door een koortslip laat leiden of je wel of niet verder wilt met een bepaalde jongen, dan doe hem aub een plezier en kap het af. Kan hij "op zoek" naar een meisje dat verder kijkt dan alleen een lipblaasje.

Dat is absoluut waar! En waarschijnlijk zegt het feit dat ik (nog) niet verder kan kijken dan die lipblaasjes ook wat over mijn gevoelens, die zitten blijkbaar niet diep genoeg.
of zit die angst nog dieper?
Juist omdat ik eerlijk wil zijn en vooral op tijd eerlijk wil zijn, voordat dingen echt serieus worden...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:53

Als ik voor mezelf spreek, ik voel me ook niet aangevallen, sta alleen enorm te kijken van de -tja hoe zal ik het noemen-? Hypocrisie? Sneuheid?

Het gaat om een koortslip, niet om HIV (waar ook prima mee te leven valt geloof ik, zolang je de veiligheidsmaatregelen maar nauw neemt), of ebola of wat dies meer zij.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:54

En ik als koortsliplijer kan het me helemaal voorstellen! Maar om daar een relatie voor te verbreken, dat dan weer niet...
Mijn man en ik zijn inmiddels 16 jaar en 3 kinderen verder.
Gelukkig tot op heden nog geen van de 4 besmet (klop klop), maar ben ik ook wel heel erg voorzichtig.
Helaas ben ik een van de mensen die gezegend is met heel vaak een kortslip en soms zelfs 2 of 3 tegelijkertijd en zijn ze regelmatig enorm.
Inmiddels slik ik medicijnen er tegen, maar het is even afwachten in hoeverre het gaat helpen. Genezen zal het niet.
Maar ik denk gewoon dat je daar met je vriend over moet praten en het zekere voor het onzekere nemen en geen mondelijk contact als hij wat voelt opkomen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:33

Hier ook een koortsliplijer :+

Mijn vriend na zes jaar nog nooit aangestoken, en hij doet ook geen moeite om de koortslip te vermijden als die weer aanwezig is.

Vind je ook een beetje overdreven reageren dus, als je al twijfelt om het uit te maken om een koortslip vraag ik me af of het sowieso wel een goede partnerkeuze voor je is? En er bestaan ook wel lipblaasjes patch- dingen enzo :P

(ik heb ooit eens een koortsneus gehad, dan liever elke maand een koortslip zal ik je vertellen :D )

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:38

Flux schreef:
Hier ook een koortsliplijer :+

Mijn vriend na zes jaar nog nooit aangestoken, en hij doet ook geen moeite om de koortslip te vermijden als die weer aanwezig is.

Vind je ook een beetje overdreven reageren dus, als je al twijfelt om het uit te maken om een koortslip vraag ik me af of het sowieso wel een goede partnerkeuze voor je is? En er bestaan ook wel lipblaasjes patch- dingen enzo :P

(ik heb ooit eens een koortsneus gehad, dan liever elke maand een koortslip zal ik je vertellen :D )

Die patches vind ik echt waardeloos, ik heb eens geprobeerd er één op te plakken en ik ging door de grond :')

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:40

Ik zou het echt niet weten Kirsha, ik gebruik ze zelf ook echt nooit :') Was meer een statement dat er "hulp" middelen bestaan :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:43

Hier ook een koortslipper. In 4,5 jaar relatie heeft mijn ex nooit een koortslip opgelopen, en we zoenden ook met koortslip(als die netjes dicht was).

Ik heb zelf geen idee waar ik hem heb opgelopen. Ik had hem al voor mijn vriend en ik heb nooit met iemand gezoend met een koortlip. Kan goed zijn dat ik hem heb opgelopen door bv aan hetzelfde glas/dezelfde fles te drinken. In al die jeugdbewegingen en sportclubs waar je niet flauw moet doen en gewoon aan dezelfde fles drinken als de andere 15 kinderen.
Je kan zoiets dus ook ergens ander oplopen. Of misschien ben je al een drager (zijn veel mensen), maar heb je gewoon nog geen uitbraak gehad.

En het is echt geen ramp hoor. Voor het overgrote merendeel is het niet meer dan wat vervelend. Er zijn maar weinig die er écht heftig op reageren. Zelf krijg ik het altijd een week of twee nadat ik ofwel ziek ben geweest, ofwel grote stress heb gehad. Dan krijg ik een niet zo ethische bobbel op mijn lip, die open gaat en een beetje kapotte lippijn. Beetje zalf en niet teveel aan prullen en het verwijnt ook weer vanzelf. En sommige anderen hebben bv wat jeuk, om een beetje koortig... Valt echt prima mee te leven hoor ;) .

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:46

Hier ook een koortsblaar.
Bij mij komt het als ik een aantal dagen achter elkaar echt moe ben en mijn weerstand dus ook slechter is.

Mijn vriend heeft in de 6 jaar dt we samen zijn nooit een koortsblaar gehad. Als ik een krijg zeg ik dat zoenen we even niet ^) maar ach, als dat alles is!

(Ik las iets over die plakkers? Die plakkers zijn bij mij geen succes! Wel HET respect voor een grotere besmetting. Die plakkers komen er hier niet meer in.. )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:47

Tjonge, ik zou het maar uitmaken als ik jou was. Het is een koortslip en geen aids. Ook het besmetten van kleuters is echt niet aan de orde of je moet een pedo zijn. Ik vind je nogal erg dramatisch overkomen en heel eerlijk denk ik ook dat de liefde niet erg diep zit als je hiervoor iemand wilt laten lopen. Koortslip is prima te bestrijden, het is vervelend als je er eentje hebt maar de wereld vergaat echt niet, virus is alleen gevaarlijk bij pasgeboren kinderen, daar moet je even heel voorzichtig mee zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:49

mijn ex had ook regelmatig een koortsblaas en ik kan zelf niet herinneren dat ik er ooit gehad heb... We zijn toch meer dan 9j samen geweest.
Bij hem hielpen die patches eigenlijk wel goed.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:51

Ik heb het overgekregen van mijn moeder, toen ik 22jaar was ofzo. (Ik kwam thuis in het weekend en nam een slok van een blikje cola voor ik gezien had en voor zij had kunnen zeggen dat ze een koortslip had op dat moment) Dus ik vind het absurd om voor zoiets een relatie te verbreken.

Neem gewoon wat veiligheidsmaatregelen in acht: drink niet uit hetzelfde glas, gebruik niet hetzelfde bestek en kus die ene week per jaar dat hij er last van heeft niet, veel meer hoef je niet te doen om het te vermijden.

Eerlijk gezegd vind ik het ook maar erg flauw hoe jij zoiets kleins als herpes simplex in de vorm van een koortslip, opblaast tot zo'n invaliderende ziekte. Een juf zou toch beter moeten weten dan dit denk ik?