Ik post dit hier omdat ik me even geen raad meer weet.
Drie jaar geleden begon het ongeveer. Ik zat toen in 4 havo.
Het eerste jaar van de middelbare school zat ik op het vmbo. Al gauw bleek dat dat je makkelijk voor me was, waarna al gauw was besloten dat ik het tweede jaar naar de havo ging.
Het tweede en derde jaar op de havo was eerst wel even wennen. Andere mensen, andere docenten, andere verwachtingen. Maar opzich ging me dat nog wel redelijk makkelijk af.
Toen kwam 4 havo: het jaar voor de examens. Dit was toch wel hard aanpoten en gezien het feit ik iemand ben die altijd het beste van het beste wil behalen en altijd streef naar verbetering, heb ik me er hard voor gemaakt om de havo te halen zonder te blijven zitten.
In dat jaar moest ik opeens veel meer werk gaan verrichten en vroeg het werk ook meer tijd en aandacht dan in 2- en 3 havo. Zo kwam het ook dat ik vaak rond drie of vier uur thuis was en dan tot een uur of zeven met school bezig was elke dag. Dat was voor toen nog een beste tijd steken in het huiswerk, maar als ik er nu op terug kijk, viel dat best mee.
5 havo was eigenlijk precies hetzelfde. Alleen in dit jaar werd ik toch wat onzeker wat betreft het examen, waarop ik naar een soort cursus ben gegaan 'hoe om te gaan met examenstress', aangeboden bij ons op school. Hier heb ik veel aan gehad en hierdoor heb ik ook geleerd om veel dingen gewoon op te schrijven: dingen die je nog moet doen, agendapunten, wat mensen van je verwachten, etc.
Ik ben in 1 keer geslaagd voor mijn havo examen met een erg nette cijferlijst (boven verwachting).
Toen kwam het eerste jaar college. Hartstikke leuk en ik heb me ook echt vermaakt dat jaar, in tegenstelling van de havo. Op de havo liep ik steeds met de gedachte 'wat doe ik hier in 's hemelsnaam'. Maar college/studeren vond ik gewoon echt leuk. Ik deed iets wat ik écht leuk vond, de dingen die er werden gedaan boeide me echt enorm en ik haalde veel voldoening uit een week naar school gaan.
Het werk wat er dan nog bij kwam na school, dat was helemaal niet erg, het viel haast niet eens op dat het 'huiswerk' (of 'zelfstudie', zoals de docenten dat zo mooi noemen) was. Gewoon omdat ik het allemaal rete-interessant vond en omdat ik er heel veel voldoening uit haalde.
Tot dit jaar....
Ik vind de studie nog steeds echt heel leuk, ik haal nog steeds voldoening uit mijn studie en haal nog steeds erg goede cijfers, (ik ben zoals dat zo mooi wordt genoemd een 'bovengemiddelde student'. Ik ben niet goed, ik ben niet slecht, ik ben niet gemiddeld... Nee, ik ben een BOVENGEMIDDELDE student
).Dit jaar is in tweeën gedeeld: een management semester en een gezondheid semester. De helft van de klassen in het jaar begonnen met het gezondheid semester en de andere helft van de klassen is begonnen met het management semester, zoals ik.
Het eerste semester was voor mij aanpoten, maar het was wel echt een uitdaging. Management is niet echt mijn grootste kwaliteit en het is nou ook niet direct iets waarin ik later verder wil, maar ik vind het wel allemaal erg interessant.
Maar in dit blok kreeg ik al wat last van stress. Er was veel werk wat moest worden gedaan, naast het feit dat ik heel hard moest werken om de tentamens te halen, en ik heb nog een stage-adres wat het beste van mij verlangt.
Ik heb het hier, met name aan het eind van het semester (rond november/december ongeveer), erg veel last van gehad. Dat ik even niet meer wist hoe ik het allemaal rond moest breien. Ik kreeg hier ook last van slaap'problemen', hartklachten, lichaam wat op een gegeven moment ook zijn grenzen aangaf, wat resulteerde in rugklachten, nog meer moeilijkheden tijdens het slapen, zich niet meer kunnen concentreren, etc.
Toen ben ik in de kerstvakantie eens even heel rustig aan gaan doen. Heel veel geslapen (wat toen ineens prima lukte), heel weinig voor school gedaan, vroeg op bed, goed en gezond eten op gezette tijden, veel buiten geweest voor frisse lucht, etc.
Dit hielp enorm voor de eerste paar weken na de vakantie. Ik ging weer vol goede moed naar school, ik had een nieuwe planning gemaakt, hield alles keurig netjes bij en was goed voorbereid op de tentamens.
Toch had ik hier nog steeds last van hartklachten en last van lage rugpijn gedurende de hele dag. Maakte niks uit wat ik deed, die rug die bleef maar zeer doen en als ik eens rustig op de bank lag, ging mijn hart ineens ontzettend te keer, kreeg het benauwd, etc.
Hier ben ik eerst maar eens mee naar een arts geweest en voor mijn rug ben ik naar de fysiotherapeut gegaan.
Beide zeiden dat het wel eens kon zijn dat ik richting het overwerkte ging. Hier had ik eigenlijk helemaal nog niet over na gedacht, het afgelopen schooljaar, maar ze zouden best eens gelijk kunnen hebben.
Maar, de docenten op school zeiden allemaal dat het het volgende semester allemaal veel rustiger zou worden, dus ik moest me geen zorgen maken en in het tweede semester zou alles beter gaan en zouden we veel minder lessen hebben en daarbij minder zelfstudie.
Nu hebben we een week gehad na de voorjaarsvakantie en twee week voor de voorjaarsvakantie in het tweede semester en ik heb echt geen idee meer hoe ik alle moet aanpakken. De deadlines vliegen me om de oren, zowel op stage als op school, ik heb 0,0 vrije tijd meer omdat ik veel op school en op stage zit en als ik thuis kom moet de laptop weer open om dat werk te doen waar ik vanmiddag niet meer aan toen ben gekomen.
Ik slaap zeer en zeer slecht, haal mijn deadlines niet meer, cijfers schieten omlaag en het werk blijft zich maar opstapelen.
Ik heb bijvoorbeeld voor deze week drie deadlines waar ik niet aan toe ben gekomen de afgelopen weken. In de voorjaarsvakantie ben ik alleen maar bezig geweest voor school, ik heb een tentamen wat ik niet gehaald heb en waar ik de 23e een herkansing van heb. Hier moet ik nog veel werk voor verrichten, maar ik heb werkelijk waar geen idee wanneer ik dat werk kan verrichten, want ik heb er simpelweg geen tijd voor.
Hieronder mijn rooster, zodat jullie misschien wat beter kunnen begrijpen wat ik bedoel.
Maandag: 8.30 -18.30 uur
Dinsdag: 8.30 - 20.30 uur (eerst van 8.30 tot 16.30 stage en dan gelijk door naar college. Ik ben hier rond 21.15 uur bij familie om te overnachten, zodat ik 's woensdags niet te vroeg mijn bed uit moet en zodat ik dinsdags redelijk vroeg mijn bed in kan)
Woensdag: 8.30 - 16.30 uur (woensdags ga ik 7.30 uur weg van huis)
Donderdag: 8.30 - 18.30 uur
Vrijdag: 8.30 - 13.30 uur
Om op de plaats van bestemming te komen, moet ik 's ochtends om 6.30 uur weg. De laptop staat in de bus natuurlijk op schoot om alvast wat werk te verrichten en me in te lezen in de lessen van vandaag. 's Middags / 's avonds moet er ook twee uur bij om thuis te komen. Ook de terugreis staat de laptop uiteraard op schoot.
Als ik thuis kom, eet ik vaak gauw wat, om vervolgens nog ongeveer twee uur voor school/stage bezig te zijn. Op vrijdag ben ik altijd wat langer bezig, ongeveer vier uur, omdat ik op die dag ook meer tijd heb om bezig te zijn.
Op zaterdag werk ik vaak de hele dag. Dit zie ik echt als ontspanning. Mijn week gaat dan ook van zaterdag tot zaterdag.
Op zondag zit ik vaak vanaf na de lunch tot het avond eten in mijn kamer om voor school bezig te zijn.
Nu heb ik aankomende week dus drie deadlines en ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen om er voor bezig te gaan. Vandaag ben ik bezig geweest met iets waar ik al drie weken te laat mee ben en daarmee ben ik nog niet eens op een kwart waar ik zou moeten zijn.
Ik weet op het moment niet meer wat ik moet doen. Ik heb hiervoor gesproken met familie, vrienden, collega's, studiegenoten, mijn SLB'er...... En enkelen van hen zegt dat ik me maar preventief moet ziekmelden, voor ik echt flink overwerkt raak. Aan de ene kant vind ik dat ze gelijk hebben en ik snak ook echt wel naar een dagje waarop ik de hele dag bezig kan zijn voor school en waar ik kan bijwerken, maar aan de andere kant houd ik absoluut niet van liegen en preventief ziekmelden voelt voor mij echt als liegen.
Ik hoop, door dit hier nu te posten, dat ik voor mezelf zaken op een rijtje kan zetten en dat bokt mij misschien kan helpen. Wellicht heeft iemand handige trucs om bij te werken, tijd vrij te maken, nog nuttiger met tijd om te kunnen gaan, etc. ?
Ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken voor het lezen van mijn 'bezigheden' en ik hoop op een paar nuttige tips!