vraag over hypotheek, huis kopen, verkopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

vraag over hypotheek, huis kopen, verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 10:09

Ik vraag me af of er iemand is die verstand heeft van hypotheken.

Wij hebben een huis ruim 10 jaar geleden gekocht.
Daar zit uiteraard een hypotheek op waarvan 50% spaarhypotheek en 50 % aflossingsvrij.
Van de spaarhypotheek zit al zo'n 30% in het "potje".
We schatten de overwaarde op zeker 5 % boven de bestaande hypotheek.

De hypotheek loopt nog zeker een jaar of 10 onder hele gunstige voorwaarden.

Ik wil heel graag verhuizen naar een dorpje 5 km verder op,
nu vraag ik mij een aantal dingen af:

Als we ons huis zouden verkopen en voor het zelfde geld daar een ander huisje kopen.
Hoe zit het dan met de hypotheek? Destijds hadden wij twee inkomens, maar door de komst van de kinderen 9 jaar geleden ben ik gestopt met werken. Kijken ze naar het feit dat ik geen inkomen meer heb?
Ik ben namelijk bang dat we ons huis verkopen, we de hypotheek niet mee kunnen nemen of geen nieuwe meer kunnen krijgen en we dus dakloos worden. We hebben geen inschrijftijd voor een huurwoning achter de hand.

We verwachten dat we dit huis met een kleine overwaarde kunnen verkopen en daar (redelijk) de nieuwe K.K. mee kunnen indekken. Is de nieuwe K.K minder dan de vorige keer, omdat we al een hypotheek hebben? Of zie ik dit verkeerd?

Ik weet dat we eerst dit huis moeten verkopen, alvorens we een ander huisje kunnen kopen. Bestaat het dat je een huisje koopt en de makelaar of zo iets ons oude huisje koopt? Of kun je ook een bod doen onder voorbehoud dat je eigen huis binnen x maanden is verkocht?

Ons huidig huisje staat in een buurt waar de meeste huisjes, als ze al te koop worden geboden, binnen 3-6 maanden verkocht zijn.

Ik zou ook graag wat ervaringen willen lezen over het zelf verkopen ipv via de makelaar.

Een hoop vragen, die ik uiteraard ook zou kunnen stellen aan de hypotheek adviseur, maar die zet zijn klokje er bij en kun je al betalen, terwijl dit slechts wat vragen zijn, alvorens we een beslissing maken tot wel / niet verkopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:13

Als je het kan betalen dan kan je de oude hypotheek meenemen. Vraag is wel of het echt zo slim is want de rente staat historisch laag. Kosten koper zijn lager geworden, overdrachtsbelasting is nu 2% ipv 6% dus dat scheelt behoorlijk!

Je kan het beste naar je bank gaan want een orientatiegesprek is altijd gratis. Die kunnen je alles vertellen en of het slim is om te verhuizen.

Bij nieuwbouw projecten 'koopt' de projectontwikkelaar nog weleens jouw woning en verkoopt deze dan. Dan houd je een optie op de nieuwbouw tot het verkocht is.

Anoniem

Re: vraag over hypotheek, huis kopen, verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:52

Gewoon eerst naar de hypotheekadviseur, alles op een rijtje zetten en dan pas beslissen of je eventueel gaat verkopen. Kan Bokt je denk ik niet echt mee helpen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:07

Eens met Suzanne F. Sommige hypotheken kun je meenemen, andere niet. Dat staat in je hypotheek, anders kan jouw hypotheeknemer je daar meer over vertellen. Verkoop huis is zo goed als altijd een reden om een hypotheek boetevrij af te kunnen lossen, dat kan zelfs bij een hypotheek die een paar jaar geleden nog een juweel was héél interessant zijn. Tien jaar geleden zat je op een % of 5, nu de helft. Dat lijkt maar 2,5% te schelen, maar 500 euro rente in de maand of 1000, dat verschil zou ik toch best vrolijk van worden (of niet als het in m'n nadeel was ;) )

Een makelaar zal geen huizen kopen, niet voor niets is de definitie van het woord "tussenpersoon". Van Dale: ma·ke·laar (de; m,v; meervoud: makelaars, makelaren) 1tussenpersoon in de handel: makelaar o.g. makelaar in onroerend goed

Elk bedrijf dat woningen koopt doet dat om er geld op te verdienen. Je bent dus beter af om de woning direct aan een woningzoeker te verkopen, al dan niet met hulp van een verkoopmakelaar.

Let wel op de valkuil van de vraagprijs: een makelaar weet dat veel mensen de opdracht geven aan het kantoor dat de hoogste opbrengst 'belooft'. Dan loop je het risico dat je jezelf helemaal lekker maakt met een flinke opbrengst, lang met het huis blijft zitten en daarna met een kater alsnog laag moet verkopen. Was je met een realistische makelaar in zee gegaan had je het huis snel verkocht tegen een opbrengst zoals door die makelaar ingeschat.

Ben ook niet bang om alvast afscheid van het huis te nemen en te investeren in verkoopklaar maken. Weg met de persoonlijke details, gewoon saai, ruimtelijk en onpersoonlijk zodat het voor kijkers zo makkelijk mogelijk wordt om zich het huis als hun huis voor te stellen. Denk maar aan dat ene RTL programma, kan zo even niet op de naam komen ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:58

Je kan ook je oude hypotheek meenemen mét huidige rentes. :+ Maar je moet gewoon naar een adviseur gaan. Niet op Bokt gaan vragen.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:20

Houdt er wel rekening mee dat de eisen voor het krijgen van een hypotheek de laatste jaren veel strenger zijn geworden.
Ik heb begin dit jaar (2015 dus) mijn hypotheek gesloten. Kon 15.000 euro minder krijgen ongeveer dan dat ik tot 31 december 2014 had kunnen krijgen. En dat hoewel ik geen euro meer of minder ben gaan verdienen per 1 januari 2015 _O-
Maar het bedrag dat je met een bepaald salaris kan lenen is gewoon heel erg gezakt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:36