Psychologisch vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Psychologisch vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 19:01

Hoi allemaal!

In mijn hoofd spookt al een aantal weken een vraag rond!
Ik doe de opleiding pedagogisch werker waar ook een stukje psychologie etc in voorkomt. Aan het begin van het jaar hebben wij al geleerd dat jongens een betere grove motoriek hebben als meisjes.
Laatst had ik dus een gesprek met een lerares, die daar ten eerste al niks van af wist, en die net als andere leraren geen antwoord kon geven op mijn vraag!
Daarom stel ik hem dus maar hier, misschien dat een van jullie het antwoord weten, want ik vind het wel een interessant onderwerp!

Jongens spelen veel liever buiten, stoeien, voetballen etc. Komt het dan dat jongens door dat buitenspelen een betere grove motoriek ontwikkelen als meisjes, of spelen jongens graag buiten omdat hun grove motoriek juist beter is als de fijne?

Brand los :D
Groetjes Sophie

Anoniem

Re: Psychologisch vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:03

Denk dat dit een beetje een gevalletje nature-nurture is. Dus het zit enerzijds in de genen, maar anderzijds ligt het er ook maar net aan of dat vlak ontwikkeld wordt of niet (nurture dus, omgevingsinvloeden). Ik vraag me af of je echt zo'n duidelijke scheidingslijn tussen mannen en vrouwen kunt trekken. Het lijkt me logischer dat daar ook een grijs gebied tussen ligt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:08

Is hiertussen überhaupt een verband aangetoond? Het lijkt mij op het eerste gezicht eerder een geval van 'correlation does not imply causation'. Ik denk namelijk dat opvoeding en opvattingen over gender ook een rol spelen in de voorkeur van jongens voor meer "ruige" spellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:11

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:16

Apart.. Ik speelde altijd buiten.. Bouwde hutten, stoeide, klom in bomen, kon stijgeren met mijn fiets.. :') (ik voelde me toen heel stoer :D )
Ik kwam altijd bont en blauw thuis..

Maar ik ben toch echt een meid.. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:18

nine1987 schreef:
Apart.. Ik speelde altijd buiten.. Bouwde hutten, stoeide, klom in bomen, kon stijgeren met mijn fiets.. :') (ik voelde me toen heel stoer :D )
Ik kwam altijd bont en blauw thuis..

Maar ik ben toch echt een meid.. :)

Ik ook, en zo ook mijn jongste dochter.
Zo heb je ook jongens die een zeer goede fijne motoriek hebben op jonge leeftijd.
Uitzonderingen heb je altijd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:21

antwoord is er niet omdat er waarschijnlijk nooit een onderzoek na gedaan is

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 22:23

Bedankt voor de antwoorden!