Plafondlamp ophangen: Draadjes?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruikerit

Plafondlamp ophangen: Draadjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 13:21

Hi Bokkers,

Het werd hier eens tijd om in de woonkamer een lamp op te gaan hangen. Nu stuitte ik echter op een tafereel daarboven dat mij niet bekend voorkwam, de lamp kreeg ik dan ook niet aan de praat.
Er hingen bij de vorige bewoners twee lampen. Onder het kapje tegen het plafond zaten dan ook twee kroonsteentjes. Beide waren echter slechts bevestigd aan één zwarte draad. De lamp hieraan hangen lijkt geen effect te hebben. Normaal zijn er toch twee draadjes!? (Meestal blauw en bruin)
Verder zitten er in dat 'gat' nog 3 rode en 4 groene draden, deze zijn echter wel iets dikker. Het koper is een dik snoer zegmaar, niet allemaal van die dunne inelkaar gedraaid.
Heeft een van jullie enig idee hoe ik hier twee lampen kan ophangen?

8nnemiek

Re: Plafondlamp ophangen: Draadjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:59

Standaard kunnen er vier draden zijn; bruin is de plus, blauw is de min, zwart is een schakeldraad en geldt daardoor meestal ook als plus, en geel/groen gestreept is de aarde.
Je kan testen wat de plus is met een speciale schroevendraaier, een spanningszoeker, maar als je er niet zo veel van af weet dan zou ik even iemand vragen die het vaker gedaan heeft, want je wil echt niet aan de stroom blijven hangen, zeker niet vanaf een keukentrap :Y)
Als je uiteindelijk de plus hebt gevonden dan kun je deze aansluiten op de lamp en een van de andere draden erbij.. Springt dan de aardlekschakelaar uit, dan weet je dat je de aarde te pakken hebt ;)

Gebruikerit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 14:25

8nnemiek, dank voor je snelle antwoord!
Ik snap het eigenlijk nog totaal niet :+
We hebben geen geaarde kroonsteentjes, heeft dat er nog wat mee te maken?
Maar de zwarte en de groene draad zouden dan samen in het kroonsteentje moeten?
Ik moet er wel bij vermelden dat de groene en rode draden er niet uitzagen of ze gebruikt waren voor de lampen. De kroonsteentjes hingen ook alleen aan de zwarte, en je haalt de andere draden er toch niet uit?

AngeliqueB

Re: Plafondlamp ophangen: Draadjes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:27

De zwarte draad is de schakeldraad, die zorgt er via de schakelaar voor of de lamp aan of uit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:32

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:37

Klinkt als een oud huis.

Je hebt een zwarte draad?
Dat is de draad van de schakelaar.

Rood is de nul ( -) draad. Dat is wat tegenwoordig Blauw is.

Groen is fase (+). Dat is wat tegenwoordig de bruine draad is.

En als je ook nog grijs tegen mocht komen. Dan is dat de aarde. En die is tegenwoordig groen/ geel.

Je lamp moet dus tussen zwart en rood inkomen.