Solliciteren of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Solliciteren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:42

Hallo allemaal,

ik heb pas te horen gekregen dat het kan zijn dat het bedrijf waar ik werk binnen 6 maanden geen plek meer heeft voor sommige mensen. Het kan echter ook zo zijn dat alles na die tijd nog helemaal koek en ei zal zijn en ik gewoon fijn verder kan werken zoals ik nu doe. Via pb kan ik eventueel wel meer informatie geven. Ik zit nu in een dubio of het verstandig is te gaan solliciteren met de kans dat ik ergens weer met proefcontracten zal beginnen of zal ik afwachten met mijn vaste dienstverband wat er gaat gebeuren met de kans dat ik dan misschien vrij onverwachts geen baan meer zal hebben en iedereen uit het bedrijf in dezelfde regio zal gaan zoeken naar een andere baan? Zonder baan zijn is eigenlijk geen optie.

anneliesdj

Re: Solliciteren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:52

Ik zou gaan solliciteren en dan gewoon aangeven dat je beschikbaar bent na de datum dat je contact afloopt. Dan kun je dat gewoon afwachten, het is altijd goed om te weten wat je kunt krijgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 07:39

Mn contact is vast en loopt dus eigenlijk niet af :o

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:41

Maar dan blijf jij daar toch gewoon?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:42

Solliciteren kan nooit kwaad. Als je eventueel uitgenodigd wordt voor een gesprek kan je kijken hoe het bevalt en of je het alsnog wil. Zelfs na een sollicitatiegesprek kan je een bedrijf nog steeds laten weten dat je er toch van af ziet. Solliciteren kan ook nog lang duren, dus misschien weet je in die tussentijd meer bij je huidige werkgever. En je leert er altijd van!
Ik zou zeggen, kijk rond je heen en solliciteer op functies die je aanspreken en bij je passen.

edit: lees dat je een vast contract hebt, dan is er toch geen probleem? Of verwacht je dat er mensen ontslagen zullen worden?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:47

Waarom zou je niet solliciteren? Je hebt nu nog tijd en reageer dan alleen op vacatures die je echt aanspreken. Daarna moet je nog het geluk hebben dat ze jou eruit pikken en dat je op gesprek mag komen, hierna een tweede ronde en nog een arbeidsvoorwaardelijk gesprek. Dan is er al een aardige tijd voorbij en heb je bij je huidige werkgever misschien al meer zekerheid. En je kunt, zolang je werk hebt, altijd nog nee zeggen bij een eventuele nieuwe werkgever zolang je nog geen contract hebt getekend.

En misschien vind je wel een baan die nog veel leuker is dan wat je nu doet ;)

Succes!

Ik ben overigens zelf ook in een soortgelijke situatie, vast contract (al >30 jaar), vanaf 1 augustus geen werk meer en nu al werkzoekende.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:51

Als eerste gaan altijd degene zonder vast contract eruit. Zijn er mensen zonder vast contract?
Hoelang werk je daar al?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:17

_tarja_ schreef:
Solliciteren kan nooit kwaad. Als je eventueel uitgenodigd wordt voor een gesprek kan je kijken hoe het bevalt en of je het alsnog wil. Zelfs na een sollicitatiegesprek kan je een bedrijf nog steeds laten weten dat je er toch van af ziet. Solliciteren kan ook nog lang duren, dus misschien weet je in die tussentijd meer bij je huidige werkgever. En je leert er altijd van!
Ik zou zeggen, kijk rond je heen en solliciteer op functies die je aanspreken en bij je passen.

Dit bedoelde ik ook ja.
Ookal heeft je contract geen einddatum dan nog kun je gewoon solliciteren natuurlijk, gaat wel een tijdje overheen voor het definitief is en tegen die tijd weet je hopelijk meer van je huidige baan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:20

Je ogen open houden en op de leuke banen solliciteren. Daarnaast zorgen dat je de komende maanden geweldig je werk doet }> zodat je bij een ontslagronde niet bovenaan staat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:22

Even wel als tip he, als je werkgever jou ontslaat met vast contract krijg je wel salaris mee ( vanaf Juli dit jaar max 3 maanden) en heb je recht op WW.
Zelf ontslag nemen krijg je in elk geval niet meer salaris mee en geen recht op WW. Nou ga je niet weg zonder een baan in het vooruitzicht maar toch iets om over na te denken.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:26

Ze zijn je verplicht om je 2 maanden van te voren te melden als ze je contract stop gaan zetten. Anders kun je geloof ik compensatie krijgen. Misschien geeft dat wat meer ruimte in je beslissing.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 09:33

Fijn bedankt voor de tips. Waar kan ik lezen dat je recht zou hebben op 3 maanden je huidige salaris? Dat geeft iets geruststelling.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 09:44

Google even op transitievergoeding. Dit zal per 1juli van kracht zijn. Dan krijg je per gewerkt jaar een derde maandsalaris mee, maar je moet minimaal 24maanden in dienst zijn. Als je meer dan 10jaar in dienst bent, krijg een andere verdeling, maar dat weet ik niet precies. Het is iig niet dat ze maximaal 3maanden salaris meegeven, dit ligt echt aan je dienstjaren. Ook hebben ze een aanzegtermijn van minimaal een maand, per dag te laat opzeggen moeten ze ook het aantal dagen te laat betalen, dit kan dus oplopen tot een maandsalaris.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:41