Rooster niet op tijd gepubliceerd, wat zijn mijn rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Rooster niet op tijd gepubliceerd, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:42

Hoi allen,

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Op dit moment is het zo dat het rooster van april nog niet bekend is. Heel irritant omdat ik toch wel wat dingen wil gaan plannen in april. Daarnaast zitten er ook heel wat feestdagen in en ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben.

Nu is het op het werk druk, hoge werkdruk, veel zieken en dus ook regelmatig roosterproblemen. Op dit moment wordt er dan wel een rooster voor 2 maanden gemaakt maar dan nog.

We hebben terug kunnen vinden in de CAO dat het rooster 28 dagen voor het begin van het rooster gepubliceerd moet zijn. En dat zijn we nu voorbij.

Citaat:
De werkgever stelt tenminste 28 kalenderdagen voor aanvang van de dienst het dienstrooster vast.

Maar wat mijn rechten nu zijn met betrekking tot het rooster kan ik niet vinden. Mag ik nu bijv. een dienst weigeren omdat ik al plannen heb?

Wie kan mij hierin verder helpen?
Laatst bijgewerkt door eempiej op 05-03-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:45

Ik heb jouw contract niet voor me dus daar durf ik geen uitspraken over te doen. Maar je zou eens kunnen informeren bij het Juridsich Loket waar je gratis advies in kunt winnen. Dat helpt je wellicht weer wat verder? ;) Heb zelf helaass wel met arbeidsconflicten te maken gehad en zij hebben me echt goed opweg geholpen toen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:56

Ligt eraan voor welke dag in april het gaat natuurlijk of het rooster te laat is. Kun je niet de roostermaker even attenderen op de cao? of gewoon aangeven; die en die dag kan ik niet?

eempiej

Re: Rooster niet op tijd gepubliceerd, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:59

We hebben al een aantal keer gevraagd wanneer het rooster klaar is. Het komt eraan... Het huidige rooster loopt tot 29 maart. Vandaag nogmaals mijn leidinggevende hierover gemaild met daarbij het citaat van de CAO, maar nog geen mailtje terug.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:06

Je kunt toch ook gewoon aangeven dat je die en die dag bijv.niet kunt? Vind t nogal moeilijk doen om niks,heel eerlijk gezegd. Je weet dat je werkt en je moet daar dus rekening mee houden. Kun je niet,moet je t op tijd aangeven,simpeler kan niet imo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:07

Even een tip, blijf alles schriftelijk doen. Dan kun je het laten zien dat je zelf actief bent geweest.
Daarnaast zal ik gewoon de beschikbaarheid doorgeven aan de roostermaker.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 19:25

Je kunt inderdaad je wensen aangeven. Ik ben normaal absoluut niet moeilijk, echt belangrijke dingen vraag ik aan. De rest plan ik rondom mijn rooster. Maar ik werk 2 weekenden in de maand. Dit is niet specifiek om en om. Daarnaast draai ik dag/avond/nacht/slaap en piket diensten en werk ik 36 uur per week. Dus dat vind ik persoonlijk wel wat lastig. Vrienden gaan kaarten bestellen voor een avond uit. Lijkt me super om mee te gaan maar laat dit afhangen of ik vrij ben of niet. Daar ga ik geen vrij voor vragen of voor ruilen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:30

Lekker kaarten bestellen dan, en aangeven op het werk dat jij die dag/avond niet kan. En dat je het, in verband met zulke dingen, fijn vind als het rooster op tijd bekend is.
Ik zou er niet moeilijk over doen. Als zij het rooster op tijd klaar gehad hadden had je ook niet aan hoeven geven dat je een bepaalde dag niet kan.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:35

kan je niet in overleg gaan met een leidinggevende? Gewoon aangeven dat je graag flexibel wilt zijn en graag wilt werken maar dat het dan prettig is als het rooster op tijd en dat je anders eventueel wel afspraken kunt hebben staan.