Lekker havermout/griekse yoghurt ontbijt, veel calorieen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Lekker havermout/griekse yoghurt ontbijt, veel calorieen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:35

Hallo!
Ik eet sinds kort (bijna) iedere ochtend het volgende ontbijt:
http://www.aromatherapie-info.com/haver ... tbijt.html

Ingrediënten zijn voor mij dan: havermout, melk, griekse yoghurt (nu gewoon de 10g vet maar ga overstappen op minder na deze bak), honing (ik denk ongeveer een eetlepel in het glas) en banaan en/of aardbeien. Ik doe er geen lijnzaad en dergelijke bij, wil ik wel gaan doen.

Ik vind het echt super handig en lekker! En het lijkt me ook vrij gezond. Ik heb alleen weinig verstand van voeding en vraag me af of dit ontbijt verstandig is als je een beetje bezig bent met afvallen. Niks heftigs en geen dieet, maar gewoon opletten op wat je eet en niet al te gek doen.

Ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 03-03-15 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Lekker havermout/griekse yoghurt ontbijt, veel kalorieen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:38

Je hebt vet nodig om vit A,D,E en K op te kunnen nemen. Zonder vet kan je ontbijt wel super gezond zijn, maar je lijf heeft er veel minder aan. Vet geeft ook lang een vol gevoel en dus minder snel lekkere trek waar juist de extra kg's vandaan komen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:03

tamary schreef:
Je hebt vet nodig om vit A,D,E en K op te kunnen nemen. Zonder vet kan je ontbijt wel super gezond zijn, maar je lijf heeft er veel minder aan. Vet geeft ook lang een vol gevoel en dus minder snel lekkere trek waar juist de extra kg's vandaan komen.

Dus dit is wel een prima ontbijtje? :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:08

Ik zou de melk en honing schrappen. Om de havermout te laten opzwellen kan je water gebruiken.

Vet wordt inderdaad snel als boosdoener gezien, maar het vult waardoor je niet na een uurtje al weer begint te eten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:09

Air schreef:
Ik zou de melk en honing schrappen. Om de havermout te laten opzwellen kan je water gebruiken.

Vet wordt inderdaad snel als boosdoener gezien, maar het vult waardoor je niet na een uurtje al weer begint te eten.

Melk kan ik wel missen, honing maakt het toch wel een heel stuk lekkerder. :o Waarom de honing eruit als ik vragen mag?

FCSA

Re: Lekker havermout/griekse yoghurt ontbijt, veel calorieen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:11

Als je het wat minder kcal-rijk wilt maken, kun je de griekse yoghurt evt vervangen door franse magere kwark.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:14

Omdat je blijkbaar aan zoet gewend bent. Ik denk dat dit dan ook doorzet in de rest van je eetpatroon.

Denk dat de grootste verslaving suikerverslaving is.. zoet.

Magere kwark lijkt mij geen waardevolle vervanger = eerder weer trek.
Ik denk dat je prima naar een gezond gewicht kan zonder hongergevoel :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:15

FCSA schreef:
Als je het wat minder kcal-rijk wilt maken, kun je de griekse yoghurt evt vervangen door franse magere kwark.

Er is ook een 0% vet griekse yoghurt van total, ik wil deze de volgende keer gaan kopen

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:17

Air schreef:
Omdat je blijkbaar aan zoet gewend bent. Ik denk dat dit dan ook doorzet in de rest van je eetpatroon.

Denk dat de grootste verslaving suikerverslaving is.. zoet.

Magere kwark lijkt mij geen waardevolle vervanger = eerder weer trek.
Ik denk dat je prima naar een gezond gewicht kan zonder hongergevoel :D

Ik ben niet iemand die echt van zoet houdt. In zoverre dat ik nooit snoep, chips, koekjes etc eet. Of iig niet veel. Ik ben meer van het hartige. Ik haal dus veels te snel een panini op het werk, of een broodje kroket, of maak zelf thuis een tosti. Verder houdt ik ontzettend van pasta en alles vooral met veel kaas etc. Niet echt handig dus!

In het algemeen ben ik dus niet heel erg van het zoette, maar ik haat zuur, en ik vind het zonder honing net iets aan de zure kant. Ik zal het morgen wel eens zonder proberen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:21

Het klinkt alsof je ook erg van vet houdt!
Dat is in principe niet erg want je hebt het wel nodig. Maar dan kun je beter voor een volle yoghurt gaat sochtends om vervolgens minder trek te hebben in je broodje kroket tussen de middag. :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:23

Wat vet is niet zo slecht om binnen te krijgen, wat ik begrepen heb is dat het ook de opname van suikers vertraagd dus dat is dan weer positief.
Maar toch zou ik me eerder zorgen maken over de hoeveelheid suikers. In melk zit melksuiker, in fruit zit nog een hoop fruitsuiker en dan nog honing erbij ...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:24

Hangt er ook nog van af waar je je Griekse yoghurt weg haalt :) De één is wat milder dan de ander, het uittesten waard.

Besef je wel dat je zeer waarschijnlijk door het weghalen van vet weer sneller een hongergevoel krijgt.

Mijn moeder heeft jaaaarenlang magere yoghurt gebruikt, tot ik haar de laatste tijd aanraadde om volle yoghurt te halen. En ja hoor: ze heeft langer een verzadigd gevoel. :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:26

Daarnaast is in tegenstelling tot volle yoghurt aan magere yoghurt ook vaak weer extra suiker toegevoegd. Van suiker krijg je uiteindelijk ook steeds weer een hongerig gevoel.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:49

Kwark is een prima vervanger, want kwark is, evenals griekse yoghurt, eiwitrijk en zorgt dus eerder voor verzadiging dan gewone yoghurt. Als je griekse yoghurt gaat kopen moet je wel echte hebben, niet die van de Lidl, want daar zit even weinig in als in NL yoghurt.
Geraffineerde suikers kun je inderdaad beter weglaten i.v.. suikerpieken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:52

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat ze 10% vet op de verpakking mogen zetten wanneer het er niet in zit :+ Daarnaast is de structuur van Griekse yoghurt ook heel anders en proeft het milder... merk daarin geen verschil tussen die van de appie of lidl hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:53

Air schreef:
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat ze 10% vet op de verpakking mogen zetten wanneer het er niet in zit :+ Daarnaast is de structuur van Griekse yoghurt ook heel anders en proeft het milder... merk daarin geen verschil tussen die van de appie of lidl hoor.

Nee, wel met die van de Aldi, die is nl veel dikker al smaken ze allemaal goed.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:37

Ik maak in de ochtend gewoon havernoutpap met amandelmelk en fruit met kaneel.
Ook heel erg lekker en gezond zonder extra toevoegingen.
- 40 gr havermout
- 250 ml amandelmelk
- kaneel
- 1 appel in stukjes gesneden/1 banaan geprakt/ stukjes diepvriesfruit

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 06:27

je kan honing toch blijven gebruiken hoor. Ik heb propolis honing en die zit anders in zijn suikers en is anders bereid.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:24

Citaat:

Dat mag niet en dat doen ze ook niet. Ten eerste gaat het niet om VET, maar om EIWIT. En ten tweede staat er op de yoghurt van de Lidl 'greek style' en is het dus geen echte griekse yoghurt.
De griekse yoghurt van Total heeft wel degelijk een hoger eiwitgehalte.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:34

gewoon de 10% vet yoghurt blijven eten alleen wel de suikers verminderen je kunt de honing vervangen door een geprakte banaan.

En in de magere yoghurt zit een soort vulmiddel dat het romig smaakt en dat zijn een soort papiervezels.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:54

Gewoon volvette yoghurt gebruiken, is niets mis mee. Honing is ook heel erg prima, zeker icm kaneel.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:00

Quellian schreef:
Gewoon volvette yoghurt gebruiken, is niets mis mee. Honing is ook heel erg prima, zeker icm kaneel.

:j Die combinatie is inderdaad erg gezond! Honing heeft een helende werking en kaneel heeft een tegengaande werking voor maag- en darmproblemen.

Dit komt van de website, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/alt ... aneel.html:
Waarom honing en kaneel?
De combinatie van honing en kaneel is niet alleen lekker, maar ook super gezond en naar men zegt, goed tegen allerlei kwalen.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
Tegen hartkwalen – Maak een mengsel van honing en kaneel, besmeer hiermee bij het ontbijt een boterham, het werkt cholesterol verlagend en houdt de aderen flexibel.
Tegen hoog cholesterol – Doe twee eetlepels honing en drie theelepels kaneelpoeder in ± 250 ml thee en drinkt dit op, binnen twee uur zakt de cholesterol aanzienlijk.
Tegen verkoudheid en griep – Neem een eetlepel lauwe honing met ¼ lepel kaneelpoeder 3 keer daags, 3 dagen lang, dit zal bijna elke hoest en griep verlichten.
Tegen blaasinfectie - Neem twee eetlepels kaneelpoeder en 1 theelepel honing in een glas lauw water en drink dit 3 keer daags, 7 dagen lang. Het valt de bacteriën in de blaas aan en zal de infectie verminderen/genezen.
Tegen kramp en maagzweren – Neem een kopje (venkel) thee met honing en kaneel als u (buik) kramp heeft ook heeft het een kalmerende, helende werking bij maagzweren.
Tegen overgewicht – Neem elke ochtend op nuchtere maag en s’ avonds voor het slapen gaan een glas heet water met honing en kaneel. Regelmatig gebruik van deze combinatie zorgt dat er minder vet wordt opgeslagen ook als u veel calorieën eet.
Tegen puistjes- Meng drie lepels honing en een theelepel kaneel. Breng dit aan op de puistjes voordat u gaat slapen en was het de volgende dag met warm water af. Wel twee weken vol houden.
Tegen slechte adem- Gorgelen als eerste s’ morgens met een theelepel honing en kaneel die in heet water opgelost zijn, dan blijft u adem de hele dag door fris.
Tegen gehoor verlies – Elke ochtend en avond honing en kaneel in gelijke delen in nemen, helpt u gehoor te beschermen.
Tegen eczeem en ringworm – Maak een mengsel van gelijke delen honing en kaneel en smeer dit op het eczeem of ringworm.
Tegen vermoeidheid - Neem een halve eetlepel honing in een glas water en strooi er wat kaneel bij, dagelijks na het tanden poetsen op drinken en om 15.00 ’s middags, doet de vermoeidheid binnen 1 week afnemen.
Tegen spijsvertering storing – Neem voor de maaltijd twee eetlepels honing met daar over heen gestrooid kaneel. Het werkt tegen zuurvorming.
Tegen artritis – Drie keer per dag een kop heet water met twee eetlepels honing en een theelepeltje kaneel op drinken verminderd de artritis.
Kortom het dagelijks nuttigen van honing met kaneel maakt je flexibele, vitaler en versterkt het immuunsysteem.