schouder bieden/hart onder de riem steken tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

schouder bieden/hart onder de riem steken tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 20:44

Hallo allemaal,

Ik werk in het dagelijks leven als tandartsassistente. Sinds 2008 ben ik bij dezelfde praktijk. Nu is dat inmiddels dus alweer 7 jaar.

Door de jaren heen leer je je patiënten kennen, de leuke en de slechte verhalen. Mensen boven een bepaalde leeftijd die de tandarts zien als een uitje om even te kletsen ipv een controle.

Ik heb een aandoenlijk echtpaar mogen leren kennen en sinds vorig jaar ging het met 1 van hen erg bergafwaarts. Door iets dat de man van 80+ overkomen is in het buitenland ging zijn gezondheid en zijn geestelijke verstand erg achteruit (iets waar op een forum niet over gesproken hoort te worden dus dat doe ik ook niet).

Vorig jaar stond zijn vrouw huilend bij me te vertellen hoe slecht het met hem ging. Ik had door dat deze vrouw weinig in de omgeving heeft dus heb haar aangeboden dat ze naar de praktijk kon bellen en naar me vragen als ze wou praten (oke.. misschien niet zo goed.. maar wat moet je dan?)

Vandaag belde ze op en vroeg ze naar mij. Haar man is afgelopen maand overleden (ze heeft moeten kiezen tussen de stekker er uit trekken of hem een kastplantje laten worden).

Ik zat bijna in tranen omdat ik ze al zo'n tijd "ken". Was overrompeld en heb haar gegevens opgeschreven.

Na het avondeten heb ik haar even opgebeld. Ze vond het fijn en lief dat ik belde en begon met vertellen en vertellen.. uiteindelijk heb ik gevraagd of het goed was dat ik een keer op de koffie kom (volgende week) zodat ze even kan praten.

Ik wil een bosje bloemen meenemen om aan te geven dat er aan haar wordt gedacht. Iemand nog tips om deze vrouw een hart onder de riem te steken (ruim 70 gepasseerd)?

Groetjes Samantha

Purkii

Re: schouder bieden/hart onder de riem steken tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:46

Petje af voor je, dat je dit voor die mevrouw doet, heel erg lief van je.
Ik denk dat je helemaal niks hoeft te doen verder, je luistert naar haar en geeft haar broodnodige aandacht, ik denk dat dat al heel erg veel is, dat alleen zal waarschijnlijk al heel erg veel voor haar betekenen.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:47

Een kaarsje of misschien zo een op batterij in een mooi glas.
Een lichtje in de donkere dagen.

Alleen al het feit dat je gaat daar zal ze blij mee zijn...aandacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:48

Wat lief van je Samantha. Vaak is er alleen zijn en luisteren al voldoende. Een bos bloemen zal ze helemaal geweldig vinden.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:49

Sam, wat ontzettend lief van je! :(:) Ik denk dat ze al heel blij is met wat je nu al hebt gedaan + een bosje bloemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:49

Kaartje erbij doen, misschien iets van een knuffelbeestje. Bloemen hebben een korte houdbaarheidsdatum, kaart en of knuffeltje als teken van je bent niet alleen blijft veel langer.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:51

Wat ontzettend aardig van je! Gelukkig zijn er mensen zoals jij die aan een ander denken :)
Vanuit mijn werk (maatschappelijk werker) weet ik dat zo iemand vaak genoeg heeft aan de mogelijkheid om even te kletsen en haar verhaal te doen, je hoeft dan verder niet perse iets te zeggen of te doen. Ik denk dat ze een bosje bloemen al heel erg leuk vindt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:05

Bedankt allemaal,

Ja ik denk dat ik ook een kaartje ga schrijven met een kleine oppepper er in met wat positieve notes.

Omdat het gesprek al zwaar beladen zal zijn vind ik een kaarsje )wel heel mooi.. maar) een beetje somber.

Ik bewonder haar, dat ze zo sterk is in zon onmogelijke keuze. Ga bedenken hoe ik dat neer kan zetten zonder die "keuze" te benoemen. Zodat ze aangemoedigd word om toch weer in positieve lijn te komen.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:12

Wat ontzettend lief van je!
Ik denk ook dat ze vooral behoefte heeft aan een luisterend oor.

Wat ik me nog afvraag, hoe zie jij dit op de langere termijn?
Nu haar man pas overleden is houd iedereen daar natuurlijk rekening mee, maar zijn die mensen er nog over pakweg een jaar? Wellicht niet.
Heb jij de intentie om haar tegen die tijd nog steeds een luisterend oor te bieden, misschien wel eens samen een kop koffie te pakken in de stad? (Ik noem maar wat..)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:15

Jeetje wat goed dat je dit doet zeg!
Heel vaak hoor je dat je je werk niet mee naar huis moet nemen maar ik denk altijd, als je iemand kan helpen, waarom niet?
Ik vind het super dat je het zo opgepakt hebt!

Wat je voor een andere keer kunt doen zijn allemaal kleine opvrolijkende cadeautjes voor iedere dag & dan een weekje lang :)
Als je kleine dingetjes van 50 cent koopt, kost het je bijna niks & je bent eigenlijk een hele week bij iemand :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 21:16

Ze is vertrokken bij onze praktijk inmiddels sinds begin het jaar omdat het lastig voor haar werd om met rollator in ons pand te komen. Maar enkel "hou je sterk en ik wens je het beste" door de telefoon als laatste woorden kon ik sowieso niet over mn hart verkrijgen.

Sws wil ik op de kaart mijn naam en 06 vermelden met de notitie dat ze me mag bellen als ze daar behoefte aan heeft.

Dat heb ik haar al eerder verteld toen haar man nog leefde en dat meende ik ook.

Als zij binnen/over een jaar een kop koffie wil gaan doen ga ik met liefde met haar mee. Ik geef haar wel zelf die keuze en ga haar niet pushen.

Ik heb werkelijk geen idee of deze vrouw mensen heeft waar ze iets aan heeft. Ik heb haar nooit gehoord over kinderen. Dat is ook wel een van de redenen dat het me aangreep. Ik heb niet het idee dat ze nog iets heeft nu.

Als ik iets kan betekenen voor zo iemand doe ik dat met liefde.

:)