Hoe werkt dit? Illegaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe werkt dit? Illegaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:46

Een hele tijd geleden heb ik als klein meisje een DVD op de rommelmarkt gekocht.
Was ongeveer 2 euro, en het was uiteraard een gebrande DVD, dus niet de officiële van de producer.

Achteraf natuurlijk heel slecht van me, maar hee, ik wist niet eens dat het bestond, een "verkeerde" DVD.
Alleen laatst kwam ik een advertentie tegen op Marktplaats, iemand bood illegaal gebrande DVD's aan.
Nu vraag ik me af: hoe zit dit?
En hoe zit het als iemand dit op de BoktMarkt zet?
Zoals ik weet treedt bokt hier tegen op, want de producer loopt inkomsten mis, maar de wet verbiedt het ook --> bokt wil een proces voorkomen.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet van plan deze DVD te verkopen.

Renaatt92

Re: Hoe werkt dit? Illegaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:51

Dit is illegaal. Ik vraag me ook serieus af waarom iemand gebrande dvd's koopt aangezien je alle films/ series op internet kunt bekijken.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:54

Downloaden is tegenwoordig überhaupt illegaal, en kopiëren ook nog steeds. Dus behalve van de echte versie kopen is alles illegaal :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:57

Downloaden daar kunnen ze je niet voor pakken hoor. Ik weet niet of het echt legaal is of gewoon wordt gedoogd momenteel.. Het is alleen het verspreiden van gekopieerde films/muziek wat ze aanpakken, dus het verkopen en uploaden van dvd's.
Op marktplaats worden dit soort advertenties verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:59

Ook downloaden is illegaal tegenwoordig.
Niet dat ze het echt kunnen controleren... Wordt bovendien op zo'n grote schaal gedaan dat dat ook niet te doen is volgens mij.

Snap daarom ook niet echt dat je illegaal gebrande dvd's aan zou bieden op Marktplaats _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:08

Ik zie inderdaad dat het nu echt illegaal is.
Vorig jaar nog niet; toen betaalden we zelfs een 'thuiskopieheffing', je betaalde daarmee dus om films van internet te mogen downloaden :+

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:13

Via je internet provider

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:14

Klopt 8nnemiek, dat hebben ze vorig jaar veranderd omdat het tegen de regels van de EU inging of zoiets... Tegenwoordig is alles illegaal. Niet dat ik het idee heb dat het daardoor minder is geworden :+

Terugkomende op de OP, het is inderdaad illegaal.