Citaat:Inleiding:
Voor mijn afstudeeropdracht ben ik op zoek naar melkveehouders die een enquête over onthoornen willen invullen!
Melkveehouders hebben verschillende meningen over de rol van hoorns bij koeien in de Nederlandse melkveehouderij. Ondanks dat het vaste onderdelen zijn van het dier, worden veel koeien op jonge leeftijd ontdaan van deze hoorns. Vooral omdat ze mogelijk kunnen zorgen voor gezondheid- en welzijnsproblemen die vaak ontstaan bij rangordegevechten in de koppel. Maar het onthoornen zelf kan ook worden gezien als een aantasting van de integriteit en het welzijn van het dier zelf. De ingreep veroorzaakt immers stress en niet altijd wordt pijnstilling toegepast.
De sector werkt o.a. nu aan het invoeren van genetisch hoornloze dieren en het ontwikkelen van andere houderijsystemen of vernieuwing van delen van bestaande stalsystemen waardoor onthoornen minder noodzakelijk wordt.
Via een enquête worden melkveehouders gevraagd naar hun motivaties voor het wel/niet onthoornen. Op deze manier kan in kaart worden gebracht wat de uiteindelijke knelpunten en kansen zijn betreffende dit onderwerp.
Bent u zelf melkveehouder en vindt u het net als ik een interessant onderwerp om een mening over te geven? Via onderstaande link wordt u doorverwezen naar een digitale enquête en kan ik mede met uw kleine bijdrage de situatie beter ‘bij de hoorns vatten’! Alvast dank!
Link: http://enquetemaken.nu/r/1wwdw
Delen van de enquête wordt gewaardeerd.
Alvast bedankt voor het invullen. Vragen en/of opmerkingen mogen uiteraard geplaatst worden.