Kimchi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kimchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:24

Mijn zusje is 2 jaar geleden 11 maanden in Japan geweest en een aantal weken in Korea. Door haar ben ik aanraking gekomen met kimchi. De eerste keer dat ik het at was gewoon kant en klaar uit een potje en vond ik niet lekker.

Een oud stalgenootje van mij is Koreaans en is beginnen met het geven van workshops. Afgelopen zaterdag hebben mijn zusje en ik dus een workshop kimchi maken gedaan. Erg leuk EN lekker! Ik heb nu een weckpot kimchi staan welke ik morgen ga verwerken in een aantal gerechtjes omdat we eters krijgen.

Ik zal de kimchi gewoon serveren met rijst en kip.

Maar ook verwerken in andere gerechten zoals:
mandu kimchi
https://lh6.googleusercontent.com/--53w ... 165738.jpg

en kimchi pannekoekjes.
http://farm8.staticflickr.com/7455/1203 ... 14cb_o.jpg

Nog meer kimchi liefhebbers hier? En hoe eten jullie het het liefste?

Anoniem

Re: Kimchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:37

Die laatste zien er lekker uit!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:43

Kijk voor uitstekende Aziatische recepten eens hier: cooking with dog De presentatie is grappig en de demonstraties geweldig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:53

De plaatjes zien er goed uit :-) Wat is Kimchi als ik vragen mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:57

Apple schreef:
De plaatjes zien er goed uit :-) Wat is Kimchi als ik vragen mag?

Ze noemen het koreaanse zuurkool. Maar het smaakt heel anders het enige wat overeenkomt is dat het dus zurig smaakt.

Je maakt het van chinese kool,wortel, lente ui rettich en gewone uit gember. Knoflook suiker peper poeder en zeezout. En je laat het fermenteren. Je moet voor jezelf dus een beetje uitvinden wanneer je je hem het lekkerst vind. Ik heb iedere dag geproefd sinds zaterdag en vind hem nu het lekkerst dus heb hem in de koelkast gezet. Laat je hem langer fermenteren en is je kimchi eigenlijk te zuur dan kun je hem ook verwerken in de mandu of die pannekoekjes. Ik hoorde zelfs dat je het in de macaroni of spaghetti kunt verwerken of op een pizza!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:58

Wat leuk :-) Het is dus eigenlijk een soort conserveringsproces :-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:59

Ik ben een absolute Kimchi fan.

Ik eet het vaak in combinatie met Bulgogi. :~ :9 :9 :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:52

Heb je recept van de Bulgogi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:07

Ik heb nu een pot kimchi staan, ga voor de pannenkoekjes denk ik met een sojasausje. Heb de kool eerst een nacht laten pekelen.
Of loempia's ervan maken?
Kids moeten het ook eten
Ik ben benieuwd hoe scherp het wordt met de combi knoflook, gember, peper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:58

Wanneer heb je hem gemaakt? Ik vind hem namelijk pas na een aantal dagen echt pas lekker!

Ik denk dat voor je kids de pannenkoekjes het lekkerst zullen zijn. De smaak is dan minder scherp aanwezig. Ik had ook nog rijst gekookt, kimchi gebakken en de rijst erdoorheen meegebakken. Ook een aanrader!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:04

Koreaans!
Ik wil echt al zo lang echt Koreaans eten. Maar ik ben zelf geen held in de keuken (zacht gezegd) en je vindt hier zo verschrikkelijk weinig Koreaanse restaurantjes oid.....

Ik ben ook benieuwd of er nog meer liefhebbers zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:06

Ik heb het vanmiddag gemaakt
Wilde er dit weekend wat van proberen te maken
Mijne is alleen niet zo rood, moet ergens aan die chilipasta zien te komen

Met rijst en garnaaltjes of spek met kimchi is een soort nasi denk ik?

Wij zijn een keer naar de malediven geweest op vacantie. Sindsdien eten we best vaak wok, roerbak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:10

[***] schreef:
Ik heb het vanmiddag gemaakt
Wilde er dit weekend wat van proberen te maken
Mijne is alleen niet zo rood, moet ergens aan die chilipasta zien te komen

Met rijst en garnaaltjes of spek met kimchi is een soort nasi denk ik?

Wij zijn een keer naar de malediven geweest op vacantie. Sindsdien eten we best vaak wok, roerbak

Dat rode kwam bij mij door de peperpoeder. Maar je hebt ook blanke kimchi! Heb jij alles gesneden met keukenmachine of met de hand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:06

Ik heb chilipoeder en cayennepeper gebruikt, maar het is niet rood geworden
Ik had gesneden kool gekocht en heb pasta van gember, knoflook en ui gemaakt met de keukenmachine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:08

Je had er ook nog wortel en lente ui bij kunnen doen :j

Laat je het weten hoe die smaakte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:13

Wortel zit er bij, julienne
Bosui had ik niet
Rijstazijn ook niet, heb ik maar beetje witte wijnazijn gedaan :o
Ben benieuwd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:25

Bulgogi

500 lendebiefstuk(wij nemen ossenhaas overigens)
40 gram sesamzaad
1,25 dl sojasaus
2 teentjes knoflook
10 eetlepels suiker
3 lente-uitjes(hele fijne ringetjes)
1 el sesamolie
150 ml mirin of sherry

Eerst het vlees een beetje laten opvriezen daarna in hele fijne plakjes snijden
Daarna 2 scheppen suiker in de sherry of de mirrin en daarin het vlees een half uur laten marineren.

Ondertussen overige ingrediënten mengen.
Na een half uur het vlees en de sherry bij de overige ingrediënten door elkaar doen en tenminste 8 uur in de ijskast zetten.

Bakken,..echt heel kort. Aan beide kanten effe bruin maar niet doorbakken. (echt....anders is het niet lekker)

Beetje witte rijst op een blaadje ijsbergsla, beetje kimchi en daarover een beetje blees. mag met handen....kijk uit je vreet je vingers erbij op.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:27

Hmmm koreaans. Ik houd van de bibimbap.

Kimchi on the other hand... nee.. Ik kan er niet overheen dat het een soort van 'rottende sla' is. :')

Vanny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 00:37

Wat grappig, een topic over kimchi.
Ik ben Koreaans en wij eten het thuis regelmatig. Het hoort bij bijna ieder Koreaans gerecht.
Leuk dat je het zelf hebt gemaakt TS :). Mijn moeder had vroeger een bedrijfje en verkocht zelfgemaakte kimchi. Nu maakt ze het af en toe, maar ze maakt zo goede! Ik moet het nog een keer leren :Y)
De verpakte ready to eat zijn ook prima (mijn moeder koopt ook meestal ipv zelf maken), maar daar zit ook vaak verschil tussen want sommige smaken echt naar fabriekspul.

Om het wat minder pittig te maken kan je dus minder chilipoeder gebruiken of wat wij vroeger deden apart kommetje met water erbij en beetje afspoelen.
Wat ook lekker is (zie dat je dat al hebt gemaakt).. gebakken rijst met kimchi (kimchi bokkeum-bap/fried rice). Vinden kinderen vaak ook lekker, met een gebakken eitje. En indd pannenkoekjes.. als bijgerecht bij vlees..

Je kan het indd laten fermenteren, net als zuurkool of direct eten. Dat fermenteren is net als bij yoghurt door melkzuurbacteriën (iets heel anders dan rotten :P) daardoor blijft kimchi juist heel lang houdbaar. Het heeft ook iets van een gezonde werking ofzo voor je darmen en helpt bij vetverbranding :+