Auto rijklaar laten maken?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik een tweedehands auto koop bij een garage dan...

zou ik de auto wel rijklaar laten maken (voor enkele honderden euro's)
6 (40%)
zou ik de auto niet rijklaar laten maken (en de kosten van het rijklaar maken niet betalen)
9 (60%)

Totaal aantal stemmen: 15

PanniePannie

Auto rijklaar laten maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:36

Ik heb een nieuwe auto op het oog en heb daar gisteren een proefrit in gemaakt. Het gaat om een Ford Fiesta (type Ecoboost Titanium). De auto is van begin 2013 en heeft 35 duizend op de teller. De APK verloopt pas begin 2017. Nu staat er in de advertentie van de auto dat de kosten voor het rijklaar maken 550 euro bedragen. Daar valt o.a. onder dat de auto de beurt krijgt die hij nodig heeft, de auto wordt gepoetst en er zit garantie op (aan dat laatste heb ik waarschijnlijk weinig, want ik woon niet in de buurt van de garage). De garage gaf aan dat ik de auto ook zonder het rijklaar maken kan kopen.

Is dit aan te raden bij een auto van 2 jaar oud? Is het rijklaar maken niet gewoon een manier om de koper een paar honderd euro meer te laten betalen?

En een vraag aan de autokenners: welk onderhoud zou ik de komende tijd (mogelijk) kunnen verwachten dat ik kan afvangen door de auto nu "rijklaar te laten maken"?
Het is dus niet zo zeer dat ik 550 euro niet wil betalen, maar ik vraag me af of er op dit moment wel werk aan de auto is voor 550 euro.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie en wat zijn jullie ervaringen met het rijklaar maken? Heeft het zin of is het onzin? :D
Laatst bijgewerkt door PanniePannie op 01-03-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Auto rijklaar laten maken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:41

Grote onzin. Als zij jouw die auto als gied verkopen moet hij goed zijn.

Meestal doen ze niet meer dan even goed schoonmaken, beetje benzine en alle vloeistoffen bijvullen.
Wat betreft onderhoud tja das altijd gokken wat er aan gaat komen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:45

Nee hoor, niet doen... Valt gewoon onder een beurtje, dikke kans dat je wel even de filters moet vervangen. Maar aangezien het zo'n jonge auto is, dikke kans dat het dealeronderhouden is en in het boekje staat wanneer dat allemaal is gebeurd.
Filters en zelf olie vervangen kan je zelf ook voor 100/150 euro gok ik.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:24

het rijklaar maken is voor de dealer meer een soort ingecalculeerde kostenpost mocht jij terug komen met je auto als deze mankementen vertoont binnen de proeftijd.

Verder zijn het kosten als olie verversen, volle tank brandstof, evt. de APK of kleine onderdelen vervangen. Nu is het bedrag bij jou vrij hoog, bij mijn auto lag het op 350,-

Maar je kunt de rijklaar kosten ook zien als een soort marge, het scheelt toch een flinke slok op een borrel in je advertentieprijs wanneer die kosten niet all in berekend zijn in de prijs van je auto ;) Of dat netjes is is een tweede ;) maar ik geloof wel dat ze het daar ook voor gebruiken :j Dan vraag je je op internet al af of die prijs niet te mooi is om waar te zijn, en dan lees je de rijklaar kosten en dan snap je waarom ze de auto zo goedkoop online hebben gezet :')

Het is dus maar net waar jij je goed bij voelt. Ik heb het dus wel gedaan, omdat ik het een fijne gedachte vind dat mocht er binnen dat half jaar garantie iets met mijn autootje gebeuren, ik er gewoon mee terug kan :j Met al die elektronica van tegenwoordig kun je zomaar een storing hebben

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:01

LZP -> HTT

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:58

Als ik een klein autootje van 10 jaar oud koop bij de garage om de hoek niet, maar in dit geval zou ik het wel laten doen, hoewel ik wel eerst zou navragen wat ze allemaal gaan doen voor dat geld.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:08

Gezien de leeftijd en de km's van de auto, zou je de olie vervangen en de brandstof filter en de olie filter. Als dat al niet gedaan is.. maar dat is indd vast wel in de papieren te vinden. Ik verwacht dat je bij de dealer minder betaald voor de filters en de olie..

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:10

Ik zou persoonlijk geen kosten rijklaar maken betalen. De auto rijd tenslotte al dus kosten rijklaar maken klinkt überhaupt al vrij onzinnig :')

Wij kochten onlangs bij de dealer een auto uit 2010. Mijn vriend heeft toen aangegeven alleen de aankoopprijs te willen betalen en verder geen extra onzinnige kosten zoals rijklaar maken. Dit was prima. Toen wij de auto op gingen halen heeft ie alsnog nieuwe ruitenwissers, een beurt en een halve tank benzine mee gekregen :P Kortom, ondanks dat we geen kosten rijklaar maken betaald hebben, is er toch nog een en ander aan de auto gedaan.
Bij een geheel nieuwe auto zonder km's op de teller vind ik het een ander verhaal.

Overigens, op de site van Ford kun je precies zien wat een beurt kost bij welk bouwjaar/km stand.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:39

Ik heb bij een aankoop van een goede tweedehands behoorlijk afgepingeld op deze kosten, zat inderdaad ook zogeheten garantie bij in ter waarde van 300 euro, heb de verkoper toen ook gezegd dat bij deze aankoop er sowieso een garantie van 3 maanden bij hoorde te zitten en dat ik dus daar niet voor ging betalen, veel gesputter maar ja hij kon er weinig tegenin brengen.
En ja hoor nadat ik de auto net twee weken had bleek de accu gewoon slecht/ op te zijn ( hoezo rijklaar en nakijken voor verkoopkosten) en ze hebben ook keurig netjes er kosteloos een nieuwe accu in gezet.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:00

Ik heb vandaag te horen gekregen dat er voor de apk wel 2 nieuwe banden op moeten. Dit valt dus wel gewoon onder het rij klaar maken en hier hoef ik nu dus niks extra's voor te betalen. Apk zit bij mij ook bij rijklaar maken in dus die 350,- valt dan heel erg mee :)

Ook olie, filters en airco zijn schoongemaakt/vervangen. En ik heb gratis mijn winterbanden daar in opslag :)

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:19

Ik zou navragen bij die garage wat ze allemaal voor dat geld gaan doen en dat even op papier laten zetten. Vaak doen ze dan meer of gaan de kosten omlaag. ;)