Zelf makkelijk cupcakes maken, zonder dat ze mislukken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Zelf makkelijk cupcakes maken, zonder dat ze mislukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:13

Hoi bokkers,

Vandaag wil ik cupcakes gaan maken met versiering. Maar meestal als ik zoiets wil maken is het gedoemd te mislukken. :')

Ik vraag mij nu dus af welke cupcake mix gemakkelijk in gebruik is en niet snel mislukt? Zit er in de cupcake mix ook van die papierenvormpjes waar mee je ze in de oven kan doen?

En voor de versiering wil ik fondant gebruiken gewoon die je bij de ah kan kopen, is dat ook vrij gemakkelijk in gebruik of moet je daar echt heel handig voor zijn? Verder wilde ik ook gaan werken met smarties. :)

En hoeveel cupcakes haal je ongeveer uit een mix?

__Sannne

Re: Zelf makkelijk cupcakes maken, zonder dat ze mislukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:16

Ik koop meestal gewoon zo'n mix in de supermarkt. Merk maakt niet uit. Wel kan ik je heel erg aanraden om een muffinbakblik te kopen. Voor ik die gebruikte verbrandde bij mij altijd de onderkant van de muffin/cupcake, en nu niet meer :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:18

Ik ben de naam van de mix even kwijt, maar er is nu een merk waar je alleen wat water bij hoeft te gooien en te mixen. Smaakt nog best goed ook! Dat kan gewoon niet fout gaan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:19

Cupcakes kunnen bijna niet mislukken, welke mix je ook pakt. Ik gebruik meestal gewone cakemix. Als je de oven maar op de goede temperatuur zet, en je cupjes niet te vol schept. Als je ze half vol doet, krijg je er zo'n mooie berg bovenop. bij 1/3 krijg je 'vlakkere' cakejes zeg maar.
Aan het eind van de baktijd even een satéprikker erin steken en langzaam terugtrekken. Als de prikker er dan netjes schoon weer uitkomt, zijn de cakejes klaar. Als er restjes aan de prikker zitten, dan even per 5 minuutjes verlengen en opnieuw prikken.

Die fondant is ook echt kinderproof, dus dat komt ook goed.

Veel plezier, en smul-ze vast!

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:22

Probeer er 1 te kopen waarbij je niet teveel toe hoeft te voegen, gister heb ik er 1 gemaakt waarbij je 2 eiren, 125 gr boter en water moest toevoegen maar soms is er alleen water nodig. Ohja, ik had het voor de verandering op de cupcakes-voor-dummies manier gedaan want ik heb een apparaat waar je het beslag ingiet inplaats van in vormpjes en de oven. Moet je een tosti-ijzer voorstellen maar dan voor cupcakes :')

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:26

Is Dr.Oetker een goede mix? :)

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:37

Als je per se mix wil gebruiken zou ik gewoon lekker cakemix van koopmans kopen. Die zijn allemaal wel lekker en ook prima als cupcakes. Zitten geen papiertjes bij maar die verkopen ze vaak wel los van dr. oetker. Een cupcake/muffinblik is wel een aanrader.
Als je zelf wil maken is het ook heel simpel: 125gr zelfrijzend bakmeel, 125gr suiker, 125gr boter, 2 eieren en 1-2 eetlepels melk. Ook die kan eigenlijk niet mislukken.

Om te zorgen dat fondant blijft zitten op je cupcake moet je het eigenlijk wel ergens mee vastkleven. Botercreme bijv of evt een heel dun laagje jam.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:45

Ik had ook iets gehoord van marsepein ipv fondant, wat blijft beter zitten en is makkelijker in gebruik? Heb je marsepein ook in allerlei verschillende kleuren of is dit alleen met fondant zo?

Iemand enig idee of ze ook kleurstof verkopen bij de ah wat ik eventueel door de witte fondant of marsepein kan doen zodat ik niet ik weet niet hoeveel kleuren hoef te kopen?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:50

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:54

Fondant is lang niet zo overheersend qua smaak dan marsepein. Ik gebruik daarom altijd fondant voor mijn creaties.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:55

Een cupcake bakblik is echt een aanrader, anders heb je een grote kans dat ze helemaal scheef worden.

Verder marsepein, fondant maakt allemaal niet zoveel uit, bij de appie verkopen ze volgensmij setjes met verschillende kleuren erin. Marsepein heeft alleen iets meer smaak, vind het zelf iets lekkerder. Soort mix maakt ook niet veel uit, als er cupcakemix op staat is het goed. Ik zou gewoon ff boodschapjes doen bij de appie en dan beginnen, echt moeilijk is het niet hoor! :)

JustEnjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:56

Zelf gebruik ik meestal fondant, is iets zachter en makkelijker te vormen.
Volgens mij verkopen ze geen kleurstof bij de AH..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:58

Justenjoy, dan moet je even op de link klikken die ik net deelde, wl dus

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:00

Petrichor schreef:
Is Dr.Oetker een goede mix? :)

Daar kun je echt niet mee mislukken :P

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:02

En als je bijvoorbeeld een 3D roosje maakt van fondant blijft dit dan goed op de cupcake zitten? De cupcake word namelijk vaak bol aan de bovenkant. Kan je een cupcake bakblik ook bij de ah kopen? Enige winkel die hier vandaar geopend is. :+ Ik neem aan dat je dan ook het papiertje in het bakblik doet.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 01-03-15 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:04

De appie verkoopt setjes met 4 kleurtjes marsepein of fondant. Volgensmij heeft de appie ook een cupcakeset waar al allemaal versiersels bijzitten. Als je de bakjes niet zo vol doet worden ze ook niet te bol. Anders kun je ze afsnijden. Je moet het roosje wel ergens mee vastplakken, bijvoorbeeld een beetje glazuur ofzo

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:11

En als de cakejes klaar zijn, niet meteen de oven opentrekken, maar uitzetten en in de oven geleidelijk af laten koelen. De kans op ingezakte cupcakes verklein je op die manier ;)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 15:35

Zo net terug van de supermarkt, voelde mij opeens heel erg slecht na het eten van vanmiddag dus wilde even snel wat spullen halen bij de ah. Toen ik voor het schap stond kreeg ik opeens heel erg buikpijn waardoor ik alles in mijn mandje heb gegooid wat er wel leuk uit zag. 25 euro lichter dus er zit vast wel iets tussen waar ik wat mee kan. :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 01-03-15 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:38

Post je nog even het resultaat als het is gelukt? :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:39

Petrichor schreef:
En als je bijvoorbeeld een 3D roosje maakt van fondant blijft dit dan goed op de cupcake zitten? De cupcake word namelijk vaak bol aan de bovenkant. Kan je een cupcake bakblik ook bij de ah kopen? Enige winkel die hier vandaar geopend is. :+ Ik neem aan dat je dan ook het papiertje in het bakblik doet.

papje van poedersuiker en water plakt ook erg goed ;)

JdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:40

muntdrop schreef:
Post je nog even het resultaat als het is gelukt? :)

Ik ben ook benieuwd

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 15:44

Doe ik!

Plakt water met poedersuiker beter dan met gewone suiker?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:46

ja is fijner dus papperiger, of suiker heeel lang laten weken :+
Tenminste denk ik wel. Doe het altijd met poedersuiker en die consistentie werkt er goed.