Gezond aankomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Harpoon

Gezond aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:00

Hoihoi!

Ik ben over een maand 17 en ik ben 1.80 lang.
Ik weeg ongeveer 60 kilo. Een prima gewicht, niet te dun en niet te dik.
Ook loop ik twee keer in de week rond bij de sportschool, om spieren te kweken.

Het 'probleem' is echter, dat ik mij niet echt fijn voel in mijn lichaam nu. Ik voel mij te dun. Je kunt mijn ribben wel tellen, maar niet overdreven erg. Ook steken mijn heupbotten uit. Ik vind het gewoon vies. Als iemand mij knuffelt, ben ik bang dat zij denken dat ik probeer af te vallen. Dit is absoluut niet zo. Ik probeer juist met man en macht aan te komen.

Ik heb van mijzelf echt áltijd trek. Op school werk ik vier broodjes naar binnen in een kwartier. Om de drie uur moet ik iets eten, anders kan ik mij niet concentreren door de trek. Lichamelijk is er niets mis met mij. Geestelijk trouwens ook niet haha.

Heeft iemand tips voor mij qua voeding wat ik zou kunnen eten? Ik ben allergisch voor bananen, appels, peren, walnoten en hazelnoten. Ook krijg ik de laatste tijd buikpijn als ik melk drink.
Ik probeer steeds vaker pindakaas te eten, dat zou ook kunnen helpen met aankomen zegt men.

Moos99

Re: Gezond aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:02

Wat een luxe probleem :o als ik toch eens zou kunnen eten wat ik wilde. Ik heb hetzelfde probleem met honger als jij, maar moet heel erg opletten!
Maar snap dat dit ook gewoon heel vervelend is hoor. Ik denk vooral aan koolhydraten? Bijvoorbeeld pasta salade meenemen naar school? Dat soort koolhydraat rijke dingen.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 11:34

Veel koolhydraten dus? Bedankt!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:48

eiwitten zijn bouwstoffen voor je spieren. bespreek het ook eens met een instructeur van de sportschool. koolhydraten verbrand je ook weer snel. ik zou kiezen voor een mix van beiden.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:50

Dingen als vette vis (gerookte zalm etc), noten (cashew, amandelen), avocados, bananen, griekse yoghurt zijn geschikt om gezond mee aan te komen. Kwestie van je een beetje inlezen en kijken welke producten de hoogste voedingswaarden hebben, MyFitnessPal is een handige app om dat te zien. Voldoende tussendoortjes nemen, zorgen dat je geen honger krijgt, en ook wat nemen na het avondeten. Geniet er van :+

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:12

Moos99 schreef:
Wat een luxe probleem :o als ik toch eens zou kunnen eten wat ik wilde. Ik heb hetzelfde probleem met honger als jij, maar moet heel erg opletten!
Maar snap dat dit ook gewoon heel vervelend is hoor. Ik denk vooral aan koolhydraten? Bijvoorbeeld pasta salade meenemen naar school? Dat soort koolhydraat rijke dingen.

Het is echt geen luxe probleem als iemand niet lekker in zijn vel zit. Slaat weer nergens op dit..

Mij is toen aangeraden om eiwitshakes te gaan drinken naast het sporten (en dan inderdaad spieren trainen). En dan minder cardio doen oid.. Maar zoiets moet je inderdaad met een sportinstructeur bespreken! Ik heb ook problemen met aankomen en op gewicht blijven. :) Mijn instructeur heeft toen een speciaal schema voor mij opgesteld.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 01:49

Ik het zelfde probleem, inderdaad heel vervelend! Je wilt niet weten hoe vaak er aan me gevraagd word of ik geen eetproblemen heb etc... Je kunt bij mij dan ook mijn ribben zien. Toch eet ik veel meer dan de mensen om mij heen waaronder veel pasta, noten, avocados en bananen. Ik lees dus even mee.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:40

Ik zou proberen om vooral veel calorierijke voedingsmiddelen te eten. Avocado's (zoals al eerder genoemd), noten (behalve dan walnoten en hazelnoten), pinda's en pindakaas, gedroogd fruit (abrikozen, dadels, rozijnen), volle melkproducten als kwark of yoghurt, pasta, etc. Probeer ook om overal wat extra kcal mee naar binnen te 'sneaken': beleg je boterhammen bijvoorbeeld met een flinke laag roomboter en extra beleg. Of vergroot simpelweg al je maaltijden: van die 4 boterhammen maak je 5, van die twee scheppen pasta bij het avondeten maak je er 3, etc.
Op dagen dat je sport, zou je eigenlijk moeten proberen om meer te eten dan op je rustdagen. Zo voorkom je dat je door de kcal die je verbrandt met sporten, alsnog afvalt of in ieder geval niet aankomt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:49

Misschien is het handig om op te schrijven wat je zoal drinkt en eet op en dag, dan is het makkelijker om gericht advies te geven. Hierboven staat al wel een aantal goede tips.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:43

Aankomen is heel simpel meer eten dan dat je verbruikt, hoe en wat je verbruikt en hoeveel je daardoor zou moeten eten kun je zelf uitrekenen. Bijv door het uitrekenen van je BMR en je activiteitsniveau, om aan te komen tel je daar dan 10-20% bij op.

Ga eens nauwkeurig bijhouden wat je eet(bijv. met myfitnesspal.com) en uitrekenen wat je verbruikt. Waarschijnlijk eet je toch minder dan je denkt :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:50

Misschien een idee om je eten een keer bij te houden? Bijvoorbeeld zoals al genoemd is met myfitnesspal. Je zegt ook dat je spieren wil kweken, maar als je bijvoorbeeld te weinig eiwit binnen krijgt (die juist veel in bijv. noten en melk zitten, haha) heeft je lichaam niet de bouwstoffen om spieren op te bouwen. Als je doel is om spieren te bouwen kun je ook meelopen met het fitnesstopic. Daar zijn best veel mensen actief bezig met o.a. krachttraining en hun voeding.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 19:58

Ontbijt: Een boterham met kalkoenfilet, beetje slasaus en komkommer
Eerste pauze: Twee boterhammen met kaas en komkommer en een yoghurt rijstwafel.
Tweede pauze: Een italiaanse bol met filet american, ui en ei
Thuis: Plakje cake en twee yoghurt rijstwafels
Avondeten: Aardappelen, boontjes met spek en gebakken ui en karbonade + kommetje vla

Dit is wat ik vandaag tot nu toe heb gegeten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:22

je kiest wel producten die maar weinig calorieën bevatten... kalkoenfilet, rijstwafels, dat tikt niet echt aan.
Ik wilde ook wat aankomen... en ben gaat tellen met de eetmeter van voedingscentrum en daardoor maak ik nu andere keuzes. Voor mij is dat vaker walnoten, blokjes kaas, chocolademelk. Het heeft mij meer inzicht gegeven.. at eerder iets van 1700 kcal... en nu makkelijk 2300 kcal en zo kom ik dus beetje uit.

Maar behalve aankomen... je mag wel meer waardering hebben voor je lichaam... het functioneert, het is gezond... het brengt je overal heen.. etc. Kijk dus met liefde naar je eigen lichaam.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:25

Behalve als je 1.60m bent of 50 kg weegt of helemaal niet beweegt, is dit niet voldoende :n

Wat is je lengte en gewicht nu? Reken hier http://rubriek.nl/fitness/bmr.php eens uit hoeveel kcal je zou moeten eten.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:46

Evelijn schreef:
Maar behalve aankomen... je mag wel meer waardering hebben voor je lichaam... het functioneert, het is gezond... het brengt je overal heen.. etc. Kijk dus met liefde naar je eigen lichaam.

Ik vind dat je daar niet over kunt oordelen. Mijn lichaam is bij lange na niet 'gezond' en goed functionerend namelijk. Maargoed..

Ik zal even kijken op die site.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:47

Mijn magere zus moest van de dokter overal roomboter onder doen, slagroom op doen of mayonaise. Al naar gelang wat je eet :-)

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:54

Maar is dat slecht voor het cholesterol en zo? Want als dat zo is, kan het gevaarlijk voor mij worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:58

Ga eens kcal tellen. En besef dat je om een kg vet aan te komen, 7000-9000kcal over moet hebben, er zal over het algemeen ook iets van spier en vocht bijkomen, dus ga ik uit van 7000kcal over.

Als je een halve kg per week wilt aankomen, betekent dat dus dat je 500kcal per dag boven je verbruik moet eten.

Ontbijt: Een boterham met kalkoenfilet, beetje slasaus en komkommer = 90+15+30+5 = 140kcal
Eerste pauze: Twee boterhammen met kaas en komkommer en een yoghurt rijstwafel. = 180+75+5+80 = 340 kcal (uitgaande van een hele plak kaas)
Tweede pauze: Een italiaanse bol met filet american, ui en ei = 200+40+5+75 = 320 kcal (uitgaande van een heel ei)
Thuis: Plakje cake en twee yoghurt rijstwafels = 105 + 160 = 265kcal (uitgaande van een plak cake van 30g)
Avondeten: Aardappelen, boontjes met spek en gebakken ui en karbonade + kommetje vla = kan ik niet inschatten.

Dan kom ik zonder avondeten op 1065kcal. Avondeten is, ruim ingeschat, max 750kcal. Dus dan kom je uit op ±1800kcal. Met jouw lengte en beweging zit je zo maar op 2000 kcal aan verbruik per dag. Dus je valt eerder af dan dat je aankomt met dit eten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:59

Harpoon schreef:
Maar is dat slecht voor het cholesterol en zo? Want als dat zo is, kan het gevaarlijk voor mij worden.

Dat is waar. Dat telde bij mijn zus niet. Sorry. :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:00

Harpoon schreef:

Daarover zijn de meningen sterk verdeeld, maar het lijkt er op dat het niet zoveel kwaad kan voor je cholesterol. Desondanks lijkt het me niet de beste manier om je voeding aan te vullen: volwaardige pure voeding en je maaltijdmomenten uitbereiden levert je meer op op de lange termijn. Wat mizora zegt is de juiste methode imo.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:55

Heel erg bedankt guys!

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:09

Als je veel gaat werken met olijfolie en goede boter (becel etc. ) dan krijg je de goede vetten binnen die cholesterolverlagend zijn. Zo ook met noten. Regelmatig een handje noten (geen pinda's) zijn heel goed! Uit ervaring weet ik dat roomboter en mayonaise etc. dus wel je cholesterol verhoogd. Er zijn dus gezondere opties!!
Ook vergeten veel mensen dat eiwitten pas gebruikt worden als jouw energiebehoefte in KCAL voldoende zijn. Met jou lengte, gewicht en levensstijl (sporten) moet je er wel vanuit gaan dat je behoorlijk meer calorieën nodig hebt dan de gemiddelde mens (zeker wel 2000+) . Als je dus genoeg calorieën binnen krijgt, dan pas kunnen de eiwitten dus hun werk doen (spieraanmaak)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:07

Sorry lynaro, maar daar kan ik het echt niet mee eens zijn.
Onverzadigde vetzuren (want ik neem aan dat je daar op doelt)zijn niet cholesterolverlagend, het is ondertussen bekend dat cholesterol erfelijk bepaald is en dat het eten van dan wel verzadigde, danwel onverzadigde vetten daar weinig invloed op heeft.
Dan begrijp ik niet wat mayonaise doet in je rijtje van roomboter, want mayonaise wordt gemaakt met olie dus zelfs in jou redenatie zou mayonaise cholesterolverlagend moeten zijn...

Over het feit of becel gezond is kunnen we discussieren, persoonlijk denk ik dat het rotzooi is voor je lichaam.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:54

Als ik zoek en in de boeken duik over onverzadigde vetten, dan vind ik alleen maar dat HDL (wat mede wordt aangemaakt door onverzadigde vetten) de LDL afbreekt (verzadigde vetten)
Ben nu wel even heel nieuwsgierig naar een artikel/onderbouwing secricible! Ik sta altijd open voor nieuwe kennis hierover :j
Ik meet zelf regelmatig bij groepen mensen het cholesterolgehalte, en merk hierbij dat mensen met een hoog LDL gehalte dit kunnen verklaren uit hun voedingspatronen. En dat ik vaak hele families heb, en daarbij cholesterol ook weer niet te relateren aan elkaar valt maar aan hun eetgedrag.

Nu heb ik inderdaad mayonaise uit een bovenstaande quote geplukt, omdat ik even in de war was met eieren. Maar dit is inderdaad achterhaald!

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:58

Hier is mijn vriend ook mee bezig met gezond aankomen!
-Hij is meer gaan eten, dit doe je door meerdere maaltijden op een dag. Om de 2-3 uur proberen wat te eten. Denk aan koolhydraten en eiwitten.
-Hij is 5x in de week gaan sporten (krachttraining!! Met cardio val je alleen maar af) Hij doet dit met begeleiding dus niet bij een basic fit ofzo.
-Daarbij is hij eitwitshakes gaan drinken 2x per dag. Zo komt hij op de 4000 caloriën per dag. In 4 weken tijd is hij ruim 4,5 kilo aangekomen.
Het is niet niks, het is je hele leefstyle om gooien.

Edit: Ik moet er wel bij zeggen dat hij best zwaar lichamelijk werk doet. Dus hij verbruikt ookal veel op een dag. Toen hij begon woog hij 59 kilo, 1.80 lang en 23 jaar. Niet gezond dus voor een jonge vent die hard werkt. ;)