Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ier schreef:Welk patroon volg je, Morrie?
), komkommer, tomaatje,soms stukje kaas.
Ier schreef:Ik ben het er niet mee eens dat koolhydraatarm alleen wordt aangeraden aan mensen met morbide obesitas. Godzijdank heb ik dat niet.
Er is in mijn geval door de huisarts aangeraden om in het kader van mijn specifieke medische klachten aan een koolhydraatarmdieet te beginnen. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar baat bij. Er is maar één tegenvaller, die ga ik maandag bespreken.
Bij mij houdt koolhydraatarm eten dan ook in om iedere 6 weken naar de huisarts toe te gaan én om ook iedere 6 weken bloed te prikken. Tevens is koolhydraatarm eten niet leven zonder koolhydraten. Het is alleen de koolhydraten flink beperken.
Mag ik vragen waarom jij ons iets geeft om over na te denken? Heb je zelf bepaalde ervaringen met koolhydraatarm eten of?
Jezzi schreef:Om een voorbeeldje te geven. Uit dit onderzoek http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22627912 (2 jaar durend, 800 proefpersonen), blijkt dat de optimale samenstelling van een dieet 40% koolhydraten, 40% vetten en 20% eiwitten zou zijn. Proefpersonen die op een laag-koolhydraat dieet(denk: Atkins) stonden, verbranden gemiddeld dan wel 300 kcal meer per dag, maar hadden verstoorde hormoonlevels en kregen ontstekingen in hun lichaam.
Jezzi schreef:Ier schreef:Ik ben het er niet mee eens dat koolhydraatarm alleen wordt aangeraden aan mensen met morbide obesitas. Godzijdank heb ik dat niet.
Er is in mijn geval door de huisarts aangeraden om in het kader van mijn specifieke medische klachten aan een koolhydraatarmdieet te beginnen. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar baat bij. Er is maar één tegenvaller, die ga ik maandag bespreken.
Bij mij houdt koolhydraatarm eten dan ook in om iedere 6 weken naar de huisarts toe te gaan én om ook iedere 6 weken bloed te prikken. Tevens is koolhydraatarm eten niet leven zonder koolhydraten. Het is alleen de koolhydraten flink beperken.
Mag ik vragen waarom jij ons iets geeft om over na te denken? Heb je zelf bepaalde ervaringen met koolhydraatarm eten of?
Nee, totaal niet zelfs, als fanatiek sporter eet ik dagelijks grote hoeveelheden koolhydraten. Wel een goed (wetenschappelijk onderbouwde) kennis van voeding & gezondheid.
Om een voorbeeldje te geven. Uit dit onderzoek http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22627912 (2 jaar durend, 800 proefpersonen), blijkt dat de optimale samenstelling van een dieet 40% koolhydraten, 40% vetten en 20% eiwitten zou zijn. Proefpersonen die op een laag-koolhydraat dieet(denk: Atkins) stonden, verbranden gemiddeld dan wel 300 kcal meer per dag, maar hadden verstoorde hormoonlevels en kregen ontstekingen in hun lichaam.
Jij kunt die vele koolhydraten misschien gebruiken maar ik doe momenteel niets
dat is wel heel anders.

CecileDV schreef:Wat ik in mijn opleiding leer over KHA-dieet is dat het inderdaad een tijdelijk effect geeft, want als je weer koolhydraten gaat eten zit alles wat je kwijt bent er zo weer aan.
Het blijft dus altijd oppassen met hoeveel koolhydraten je binnenkrijgt. En laat dat je voor je lijf nu niet het meest ideaal zijn, want de energie die je lijf krijgt uit koolhydraten wordt veel efficiënter en met minder bijproducten verkregen dan bij de verbranding van eiwitten.
Van langdurig KHA eten zouden je lever en nieren beschadigd kunnen raken, door de grote hoeveelheid afvalproducten die bij de verbranding van eiwitten (en in zekere zin ook vetten) in je lichaam vrijkomen. Terwijl je eigenlijk voor resultaatbehoud wel KHA zou moeten blijven eten.
Het ligt er aan wat je er allemaal bij doet, een vette bal of jus doet dat... In rijst en pasta zitten veel meer calorieën...
)