Depressie gaat maar niet over

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Depressie gaat maar niet over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:58

Ik ben al sinds april vorig jaar depressief. Het gaat soms weer beter en soms weer veel minder. Telkens wil ik een afspraak maken, maar ze zeggen dan dat dat wel weer weken duurt, terwijl ik echt nu hulp nodig heb. Ik denk vaak aan zelfmoord. Vorige week moest ik daar niet aan denken, nu wel weer. Soms ben ik zo hopeloos. Niemand die mij kan opvrolijken... Hele dag voel ik mij gespannen en kan geen hap eten door mijn keel krijgen. Liefst zou ik de hele dag op bed blijven en wou dat ik kon slapen.
Ik heb mijn oude lievelingspony teruggekocht, maar zelfs dat helpt niet om weer beter te worden.
Ik kan mij nu echt niet voorstellen hoe het was, toen ik er geen last van had. Eerst dacht ik dat het aan de pil lag, daar ben ik in maart vorig jaar aan begonnen. Nu 3 weken geleden mee gestopt, maar daar ligt het helaas niet aan.
Zijn hier mensen die echt wel beter zijn geworden. En op welke manier?

Loeky01

Re: Depressie gaat maar niet over

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:01

Waar heb je je aangemeld voor hulp? Is je huisarts hiervan op de hoogte? Je bent nog niet bij een psych geweest denk ik?
Het is moeilijk, wat ik heb gezien in mijn omgeving bijna onmogelijk, om alleen op eigen kracht uit een depressie te komen.. Wachtlijsten, so what, je hebt iets om naar uit te kijken... Geef je je niet op, kom je er nooit.
Kom op meid, je hebt nog genoeg leuke dingen te doen maar zet nu die stap :(:).
Als je wilt kletsen via pb kan het iig altijd, heb wat ervaring uit mijn omgeving.

wendy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:03

Ik volg dit ook even.. maar zijn er geen momenten dat het beter gaat? Leuke momenten met vrienden etc? Ik herken je verhaal redelijk.. kunt me pb'en als je daar behoefte aan hebt of als je een luisterend oor nodig hebt :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:05

Per direct naar de huisarts voor een verwijsbrief en jezelf aanmelden voor hulp. Vraag aan je huisarts of je in de wachttijd contacten kunt hebben met een aan de praktijk verbonden POH-er ( praktijk ondersteuner huisarts) met verstand van depressie's.

Dóen!!
Niet wachten tot het vanzelf over gaat, niet wachten tot je nog depressiever wordt. Gewoon naar de huisarts, je verhaal vertellen en jezelf aanmelden voor hulp. Meld mn ook je suicidaliteit, het vaak aan zelfmoord denken ( dat kan de wachttijd nog wel eens verkorten...)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:06

Klinkt bekend in de oren. Uiteindelijk heb ik afgelopen vrijdag gebeld en maandag kon ik voor een afspraak bij de huisarts terecht. Gelijk een afspraak gemaakt bij een psych voor volgende week vrijdag.. En inderdaad, zoals Jikkeee al zei: dit los je in je eentje gewoon niet op...

Veel sterkte :(:)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:06

Lieve meid, ten eerste wil ik je hier sterkte mee wensen :(:) Mijn beste vriendin is depressief en ik zie van dichtbij hoe slopend het is. Wat ik je ten eerste wil meegeven, houd veel contact met je vriendinnen/familie en omring jezelf met positiviteit. Ook regelmatige afspraken met een psycholoog zijn fijn, plus sporten en een ritme aanhouden. En zoek iemand wie je dagelijks kan spreken, om de donkerste uren mee door te komen.

Het zal vaak enige tijd duren, maar de juiste instelling en middelen kan je heel goed beter worden en weer plezier in het leven krijgen :j

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:08

Maak er werk van! Bel voor hulp, huisarts, psycholoog, GGZ..
Als jij zegt dat je serieus speelt met het idee dat je een eind aan je eigen leven wil maken duurt het echt geen weken voor je hulp krijgt.

Heel veel succes en sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:08

Ik wil je ook aanraden om hulp te zoeken voor het nog erger wordt. :j
Elke Ggz/Lentis heeft een crisiscentrum/dienst waar je heen kunt bellen.
Als je je huisarts uitlegt hoe je je voelt en dat je het soms niet meer ziet zitten, zal hij er hoogstwaarschijnlijk ook spoed achter zetten.

Mocht je willen pb'en, mag dat altijd. :j

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:09

Ja, vrijdag voor het eerst een afspraak gemaakt en daar een gesprek gehad met een praktijkondersteuner. Soms gaat het gewoon even heel slecht, dan ben ik de controle over mijzelf kwijt, boos en verdrietig tegelijk. Maar dat volgende gesprek is pas over een kleine 2 weken.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:10

Je verhaal is herkenbaar. Een jaar geleden zat ik ook zo. Het ging ontzettend slecht met me. Nu, een jaar later, ben ik nog steeds niet helemaal beter en heb Ik nog steeds medicatie, maar gaat het wel goed met me.

Wat heb je gedaan in je zoektocht naar hulp? Want ik denk dat je dat wel nodig hebt.
Ik heb via mijn huisarts een doorverwijzing gehad naar de psycholoog. Tevens ben ik naar een haptonoom gegaan, waar ik nog steeds kon en wat ik je zeer kan aanraden.

Heel veel succes, ik weet dat het nu niet zo lijkt, maar de zon gaat echt wel weer schijnen. Achter die donkere wolken is ze namelijk nog steeds aanwezig.
Mocht je de behoefte voelen, dan mag je me uiteraard een pb sturen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:11

Heel januari ging het wel goed. Mijn probleem is dat ik snel emotioneel afhankelijk van iemand word, maar ben bang dat ze dat raar vinden...
Sinds dinsdag gaat het weer slecht eigenlijk.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:12

dysthymie??

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:15

Die mensen zullen het niet raar vinden, zij komen wel "gekkere" dingen tegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:18

Joh vinden ze helemaal niet raar. Ze hebben er juist voor gestudeerd om jou te helpen.

Zelf heb ik ook enkele weken de stap genomen om hulp te zoeken. Zat er al jaren tegen aan te hikken. Maar was er niet aan toe. Nu heb ik niet meer de depressieve buien die ik had toen ik 14 was. Maar ging alweer mooi berg afwaarts.

Heb nu 1 sessie gehad. En mijn omgeving had dat gelijk door. Zelf merk ik er nog niet veel aan.

Dus gewoon heen gaan. Je kunt het!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:18

Gucci_ schreef:
Heel januari ging het wel goed. Mijn probleem is dat ik snel emotioneel afhankelijk van iemand word, maar ben bang dat ze dat raar vinden...
Sinds dinsdag gaat het weer slecht eigenlijk.

Ken dat probleem :j Ben er nu ook mee aan de slag.
Echt, ze vinden niks gek. Het is wel belangrijk dat je hulp zoekt, bij mij duurde het toen alsnog 5 jaar :=

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:21

:( naar om te horen dat je je zo voelt... Maar zoals je al kan lezen ben je hier niet alleen in.

Gelukkig ben ik zelf niet depressief geweest maar ik heb een aantal maanden vorig jaar na de zomer tot aan de winter ongeveer me enorm down gevoeld ongeveer elk moment dat ik niet in een hele grote of drukke groep was. Het gevoel hebben dat je enorm eenzaam bent, dat iedereen enorm grote stappen maakt in hun leven en dat je verdwaald bent in een limbo wat er tussen door valt. Er waren nog zat uitstapjes of momenten waarin ik me prima voelde en zelfs heel vrolijk was maar er was altijd een drukkend gevoel zodra die directe aanleiding weg ging

Alles wat mijn vrienden deden had letterlijk enorm veel impact op mij, want hoe meer veranderingen mensen om mij heen maakte hoe meer ik daar van weg wilde gaan. Toen ben ik enorm dichtbij een depressie gekomen naar mijn idee en heb toen met mijn moeder het erover gehad. Na dit gesprek ben ik naar de huisarts gegaan om een verwijzing te vragen voor de psycholoog en heb het er met een handjevol vrienden over gehad.
Ik merkte dat door toe te geven dat ik me echt zo voelde en het feit dat anderen mij serieus namen en mij hielpen (ook huisarts), het echt meteen beter werd. Ik ben uiteindelijk nooit meer naar de psycholoog gegaan, omdat ik toen ik voor mijzelf had toegegeven dat ik ergens een probleem mee had ik aan een oplossing kon gaan werken.

Dus ik zou echt gaan voor het maken van die afspraak, wat bij mij praten met mijn moeder was (die ook voor haar beroep min of meer psycholoog is), kan jij wellicht halen uit professionele hulp. Er kan echt een einde aan je depressie komen, houd daar hoop in.

Ik voel me nog steeds wel regelmatig down over dezelfde factoren maar kan het nu veel beter inperken en rationaliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:22

Gucci_ schreef:
Ja, vrijdag voor het eerst een afspraak gemaakt en daar een gesprek gehad met een praktijkondersteuner. Soms gaat het gewoon even heel slecht, dan ben ik de controle over mijzelf kwijt, boos en verdrietig tegelijk. Maar dat volgende gesprek is pas over een kleine 2 weken.

POH kan je waarschijnlijk prima helpen. Verwacht niet dat het binnen een paar behandelingen over is want je moet natuurlijk wel een knop omzetten.

En manie.... Waarom dysthymie? :?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:23

manie schreef:
dysthymie??

Heb ik net even opgezocht, denk niet dat dat het is. Want studeren lukte mij ook niet meer. Heb eigenlijk weinig zin in dingen, kan moeilijk mijn bed uitkomen en slaap elke dag wel 12 uren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:32

Weet je of er dingen spelen waardoor dit zo komt? Of is dit voor je gevoel echt zonder reden?
Als het een reden heeft kijk of je er wat mee kunt gaan doen d.m.v. hulp, wegstoppen heeft geen zin denk ik persoonlijk.
Qua pil: denk er aan dat de pil echt niet na 3 weken al je lijf uit is, je lichaam heeft echt veel tijd nodig om die balans weer te herstellen. Drie weken is hiermee niks, bij mij was na een maand of 10 de boel pas weer enigsinds zoals het zou moeten verlopen.
Voor het idee dus hoeveel impact het kan hebben op je lichaam, verkijk je er niet op.

Wat je kan overwegen is een supplement wat je serotonine en/of dopamine verhoogd.
Zelf heb ik door reacties op een behandeling voor ziekte last van angstig gevoel en depressie, en heb nu veel baat bij Fenylalanine. Dit kan je in capsules bestellen online trouwens.
http://www.perfectbody.nl/fenylalanine- ... ergewicht/

L-theanine verhoogd de Serotonine dat is ook echt het proberen waard.

Op dit moment heeft het bij mij echt de non stop stress doorbroken en heb ik uit kunnen rusten, dan voel je je ook al gauw een heel stuk beter.
Beter als dat je constant met jezelf in gevecht bent om je maar goed te voelen, als je snapt wat ik bedoel. Ik had ook echt geen rust om stil te zitten door die gevoelens en dat is echt over nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:49

En dan stop je ermee en ben je weer terug waar je begon. Het is een goed idee om professionele hulp te zoeken en niet te veel naar de bokt dokter te luisteren. Een depressie kan honderd aanleidingen hebben om te ontstaan, kun je wel de symptomen gaan behandelen maar het is beter om uit te zoeken waar het vandaan komt. Je geeft aan dat je bang bent er niet bij te horen, heb je het gevoel dat je altijd maar op je tenen moet lopen? Want dat is bijvoorbeeld al erg ontmoedigend en "deprimerend". Het kan ook een puur lichamelijke reden hebben, zoals een simpel tekort aan bepaalde vitaminen. Laat het uitzoeken, geef aan dat je met die gedachten rondloopt. Hoe langer je wacht met het zoeken naar hulp, hoe langer het duurt voor je geholpen wordt. En ik weet helaas uit eigen ervaring dat dat niet makkelijk is, maar het is de beste stap die ik ooit gemaakt heb.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:51

Ohhh..... In reactie op moonfish:

Aub geen zelfmedicatie nu.. eerst gewoon een professional even mee laten kijken. Eea is mi te risicovol om zelf supplementen uit te gaan proberen..

Echt TS: hou de lijn met je hulpverlener, en kom je er met de POH-er niet uit: door naar een psychiater of psycholoog..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 00:54

Hulp zoeken, wat dan ook.

Ik ging twee jaar lang door het stof en toen ik dacht dat ik er was, donderde ik weer naar beneden. Het duurt lang voordat je jezelf weer lekker voelt en dat gaat meestal niet in je eentje. Vraag je huisarts om hulp. Het is niet fijn om alleen te moeten knokken, de knoppen van gevoel en humeur niet te kunnen vinden en je zorgen te blijven maken. Ik gun je rust, echt...

Succes. :(:)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 02:37

Stap 1, naar huisarts, al gezet lees ik, goed zo!

Hoop dat je met hulp van de POH verder komt, maar schroom ook niet om een verwijzing naar psycholoog en/of psychiater te vragen! Vaak valt hun wachttijd wel mee.

Vraag jezelf af waar je zit.
Zo van, Hoe ik me nu voel heb ik al zo lang volgehouden, een week (een dag) kan er nog wel bij?
Of, hoe ik me nu voel houd ik geen dag (uur) meer vol?

Als dat laatste het geval is, bel je de huisarts (of huisartsenpost buiten kantooruren).
Leg uit wat je voelt en vraag naar de crisisdienst. Dat zijn een psychiatrisch verpleegkundige en een arts in opleiding tot psychiater. Met als achterwacht een ervaren psychiater.
Deze mensen zullen je eerst telefonisch proberen te helpen, en anders op huisbezoek komen.
Ze kijken met je wat er nu nodig is. Kan een kalmeringstabletje zijn, afspraken om contact te houden, psychiatrische thuiszorg, eventueel zelfs een opname.
Hoewel deze 'procedure' soms nog best lang wachten betekent, raad ik je echt aan om te bellen als de nood hoog is.

Er is hulp, over een week, morgen, nu.
Zorg voor jezelf: maak een inschatting hoe acuut het is en bel!

Heel veel sterkte!

@ moonfish: ik vind het niet verstandig dat je deze 'supplementen' aanraad. Een paar weken vit. D of magnesium proberen tot daar aan toe. Wat melatonine misschien nog... maar daar houd zelfmedicatie voor mij toch echt op. Zeker wanneer je iets gaat nemen dat serotonine en/of dopamine beïnvloed is voor mij de onschuld over: voor medicijnen moet je bij een psychiater zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:19

Een depressie gaat nou eenmaal niet vanzelf over, vaak wordt het zelfs nog erger als er niets gebeurt. Ga naar een psycholoog voor een intake en kijk wat zij voor je kunnen betekenen :)

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:10

Och jeetje wat naar...
M'n vader heeft/ had ook last van depressie, hij is aan de Rusta volgens mij. Helpt echt bij het kalmeren. Het neemt de depressie niet weg, maar geeft je wel wat rust in je hoofd. Ik weet hier verder ook niet zo heel erg veel over. Hoop dat je er wat aan hebt.