Stress door wiskunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Stress door wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:34

Okay, ik moet het even van me afschrijven hier, want ik zit mezelf helemaal gek te maken.

Ik zit dit schooljaar op 4 vwo.

Enkele maanden geleden ben ik van Wiskunde B overgestapt naar Wiskunde A. Dit was zo'n 2 weken voordat mijn medeleerlingen een proefwerk hierover zouden hebben. Er werd toen van mij verwacht dat ik dat zelf bij zou trekken in de vakantie. Ik heb dagelijks enkele uren aan mijn wiskunde gezeten en had 8 van de 12 vragen bij de diagnostische toets goed.

En toch haalde ik een 2,3 voor de toets.

En nu ben ik bang dat er hetzelfde gebeurt bij deze aankomende toets, die al over 4!! dagen komt. Door een misverstand dacht ik een aantal weken geleden dat we een tussentijdse toets hadden, en toen ik daarvoor gemengde opgaven ging oefenen, zakte de moed me meteen weer in de schoenen.. want ze lukten gewoon niet.

Als ik mijn huiswerk aan het doen ben gaat het allemaal prima. Ik vind de stof ook echt niet moeilijk ofzo. Maar het blijft gewoon niet hangen.

Ja, ik ben bezig met bijles. Mijn school heeft mij hierin niet bepaald ondersteund en komen nu pas met een stagiair bij ons op school die mij bijles zou geven. Eerst kwamen ze aan met een organisatie die bij ons op school bijles geeft, echter kost dat 20 euro per uur. Daarnaast wilde mijn wiskundedocente dat ik twee keer per week bijles zou nemen, dus dat zou neerkomen op 40 euro per week. Dat komt dus neer op 160 euro per maand aan bijles. Wij zijn een bijstandsgezin en redden dat gewoon niet. Daarnaast ben ik nogal stressgevoelig én zit ik een uur van mij thuis vandaan op school. Dat zou er dus op neerkomen dat ik nog 2 uur langer dan normaal op school zit en dus nóg minder tijd heb voor mijn overige huiswerk.

Afijn, nu is die stagiair gelukkig gratis beschikbaar, dus dat probleem is opgelost.. echter kan ik pas na de toets bij hem terecht. Het is volgende week toetsweek dus ik heb het eigenlijk ook heel druk met andere dingen en ik loop echt gewoon tegen mezelf aan. Ik zit deze hele week al ziek thuis vanwege een fikse verkoudheid en ik heb gewoon nog niks voor elkaar gekregen, mede door de ziekte maar dus ook uitstelgedrag omdat ik zo'n stress over die toets heb. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen en ik heb zo langzamerhand een trauma aan dat vak. Ik kan het makkelijk maar als ik het uit mijn hoofd moet doen of het enkele dagen laat liggen dan is het gewoon weg, dan lukt het niet meer. Dagelijks bijhouden is ook geen optie want daar heb ik met de rest van mijn huiswerk gewoon geen tijd voor.

Het verhaal is waarschijnlijk ontzettend onduidelijk maar mijn hoofd is een beetje een zootje op het moment. Misschien is het handig te weten dat ik autisme (Asperger) heb. Dat is waarschijnlijk best van invloed op de manier waarop ik reageer op stress.

Bedankt als je dit helemaal hebt gelezen en ik hoop dat je me misschien kunt helpen. Als iets verduidelijkt moet worden dan hoor ik het wel.

Liefs,

Robin

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:41

Ik kan je helaas niet echt tips geven, maar ik weet wel exact hoe je je voelt! :(:) Zelf ben ik de grootste wiskunde ramp ooit, maar toch heb ik mijn vwo diploma met wiskunde B gehaald.. Ik zal nooit goed worden in wiskunde en ik zal het nooit leuk vinden, maar uiteindelijk heb ik mezelf er (letterlijk) doorheen geslagen. Ik haalde ook altijd 2en en 3en.. Dat werkt zo demotiverend. Huiswerk en oefenen ging vaak best prima, maar de toets niet. Waarom? Geen idee. Het heeft een hele tijd geduurd, maar uiteindelijk ging het wat beter. Overigens kreeg ik pas vanaf eind vwo 5 bijles, dus ik heb in korte tijd alle wiskunde van het vwo moeten ophalen tijdens bijles.

Ik wil je heel erg veel succes wensen, want je kan het echt wel!